Beste leden van dit forum,
Ik ben Daniel, 26 jaar en ik woon ( nog ) in Nederland.
2 jaar geleden heb ik mijn Braziliaanse vriendin leren kennen in Spanje, op weg naar Santiago de Compostela. Van het een kwam het ander en na elkaar nog een keer gezien te hebben in Engeland, zijn er veel dingen op ons pad gekomen. Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Brazilie gegaan voor 4 maanden ( met 1 maand in andere landen van Zuid-Amerika ) en afgelopen zaterdag is mijn vriendin terug gegaan naar Brazilie na een bezoek van 3 maanden hier in Nederland.
We willen heel graag samen zijn in de toekomst, als in echt samen wonen en leven. We hebben onszelf hier twee opties voor gegeven: Portugal of Brazilie. Na een tijdje kwam ik erachter dat zij graag dichtbij haar familie wilt blijven en dat dus Brazilie voor haar de voorkeur heeft, waar ik best mee kan leven
Nu word het dus uitzoeken, ik ga al mailtjes verzenden naar het Braziliaanse consulaat hier in Nederland met de vraag of zij mij enige informatie kunnen verstrekken over andere visa dan het toeristen visa van 3 maanden, bijvoorbeeld een permanent visum. Ik denk dat hier wel een aantal mensen zijn die dit allemaal al achter de rug hebben en aangezien websites van een consulaat altijd heel officieel en dus ook heel diplomatiek ( lees: lastig te lezen ) zijn, dacht ik het hier eens te proberen of er mensen zijn die mij enige tips kunnen geven uit eigen ervaring, het zij uit ervaring van een bekende.
Ik ben nog jong, heb een klein spaarpotje maar ben niet rijk en mocht ik naar Brazilie willen verhuizen, moet ik wel wat geld verdienen. Werk daar vinden is een optie, al is het vrij moeilijk met alle regels en wat verdiensten betreft kan ik beter hier in Europa blijven om te sparen, dus komen wij vanzelf uit op iets zelf opzetten in Brazilie, samen.
Ik weet inmiddels dat er voor een ‘investeerders-visum’ een regel is dat er aangetoond moet kunnen worden dat ik 50.000 euro beschikbaar heb, dat gaat nog wel een tijdje duren… Daarnaast zijn er ook regels met het aannemen van personeel. Ik zal klein moeten beginnen en daarom is die optie voorlopig geen optie.
Nu zat ik te denken, als ik trouw met mijn vriendin in Brazilie, krijg ik waarschijnlijk een permanent visum, hetzij voor een bepaalde tijd met een optie tot verlengen, nu is mijn vraag: Kan ik met zo’n dergelijk visum zelf iets opzetten, bijvoorbeeld een hostel, foodtruck of een pannekoeken restaurant, zonder de regel dat ik een bepaald kapitaal moet hebben of personeel moet aannemen? Zorgt dit visum ervoor dat ik vrijwel “alles” kan doen wat ik wil op het gebied van een eigen ( kleine ) onderneming opzetten?
Mocht u tot hier zijn gekomen, bedankt voor het lezen van mijn bericht en elk antwoord of tip is heel erg welkom! Als iemand meer informatie over de situatie wilt weten wil ik die graag delen!
Abraco,
Daniel