Hoi,
Ik heb zelf in april (2007) door IJsland gereisd dus heb zelf die drukte niet meegemaakt, maar een vriend van me wel.
Juni, juli en augustus zijn echt dé hoogseizoenmaanden in IJsland; mei en september worden ook al populairder. Je moet in het hoogseizoen veel accommodatie vooruit boeken om een plek te hebben, of je moet gaan kamperen. Accommodatie is nog duurder in het hoogseizoen dan het al is. Neem een eigen slaapzak mee, dan betaal je minder in een hostel of guesthouse.
Volgens mij kun je best nog wel gewoon naar de mooie plekken toe zonder dat je onder de voet gelopen wordt, alleen zal het wel wat moeilijker zijn om foto’s te maken zonder andere mensen erop. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg plekken waar bijna niemand heen gaat, als ze wat meer uit de standaard route liggen of niet in de Lonely Planet Higlights staan.
Qua nachten waarin het niet donker wordt: de langste dag is rond 21 juni, dus in augustus zul je vast wel weer wat uurtjes donker hebben. Op internet staan wel zonsopgang en -ondergangstijden, dus zoek die even op. Ik hoorde van die vriend dat hij gek genoeg niet moe werd zolang het licht was, ook al waren ze al 20 uur wakker en hadden ze al een paar nachten maar 4 uurtjes geslapen. Blijkbaar geeft al dat licht ook extra energie. Ik weet niet of dat voor iedereen zo werkt. Ik zou wel voor de zekerheid zo’n ooglapje meenemen voor als het je niet lukt te slapen als je wilt slapen.
Ook een huurauto moet je wel ruim op tijd reserveren en ze zijn duurder in dat hoogseizoen. Hoe lang wil je gaan? Daar zal je route ook vanaf hangen. Met 1 of 2 weken kun je je denk ik het beste beperken tot de Ring Road (nr. 1), óf alleen het zuiden of alleen het westen. Een normale auto volstaat dan.
Met 3 weken of meer kun je al veel meer kanten op, bv. ook het binnenland in (let dan wel op voor welke wegen je een 4WD nodig hebt).
Voor het rijden heb je geen gids (persoon) nodig. Maar misschien wel als je ergens wilt rijden waar je ook rivieren moet oversteken en als je nog niet veel ervaring hebt met 4WD en moeilijk landschap. En een wandelgids als je bijvoorbeeld een gletsjer wilt beklimmen ofzo.
Zelf ben ik heel die nr. 1 Ring Road rond gereden - met allerlei zijtakjes / uitstapjes waar de wegen begaanbaar waren - omdat je in april toch bijna nergens anders heen kan vanwege sneeuw en ijs enzo, en daar zijn al superveel prachtige dingen te zien waar je makkelijk een paar weken mee kunt vullen, en nog meer tijd als je ook hikes gaat doen en een paar dagen op een plek blijft. Op mijn website > Travel > Iceland 2007 vind je mijn route, de hostels en guesthouses waar ik verbleef en hoe ik die vond (de meeste geweldig!), foto’s, en algemene tips voor IJsland (hoe hou je het betaalbaar enzo), en speciale tips voor als je er gaat autorijden.
De mensen lijken inderdaad in eerste instantie wat afstandelijk (misschien zoals onze Friezen), maar als je wat langer met ze praat blijken ze heel aardig te zijn, lekker rustig en geduldig, en vaak ook heel grappige humor te hebben, heel droog. De meeste mensen spreken beter Engels dan de gemiddelde Nederlander, met een heel brede woordenschat, alleen sommige oudere mensen niet of bv. de pompbediende bij een tankstation (laag opgeleide mensen). Maar er is altijd wel iemand in de buurt die dan wel Engels spreekt.
Veel plezier, het is een prachtig land!! Echt adembenemend… een van de mooiste landen die ik ter wereld heb gezien en dat terwijl ik toch al op de meeste continenten heb gereisd. Ik betrapte mezelf heel vaak op een open vallende mond!!
(Vergeet niet m’n foto’s eens te bekijken.)
Cécile