IJsland in de zomer

Hallo allemaal,

ik ben momenteel informatie aan het inwinnen om in de zomer naar Ijsland te trekken. Het zou in de maanden juli of augustus zijn, maar nu heb ik enkele zaken horen vertellen waar ik toch eerst het fijne van wil weten. Als eerste zou het bijvoorbeeld geen nacht worden als in “donker worden”. Het is de eerste keer dat ik naar een land trek met een dergelijke poolnacht. Is dat een beetje te doen en heb je daar geen last van?

Verder wordt gezegd dat het in de zomermaanden op Ijsland zo druk is dat je nergens echt even rustig rond kan kijken. We zouden gewoon zelf een wagen huren en met een gids (eventueel) naar de diverse locaties rijden. Geen groepsreistoestanden dus.

Wie er al in de zomer is geweest, ik hoor graag jullie ervaringen…

Geoffrey,

Zelf heb ik Ijsland bezocht in september, dus wat betreft de drukte, daar kan ik je niet mee helpen. Maar ik heb Noorwegen bezocht in juli en toen werd het daar natuurlijk ook niet donker. Persoonlijk vond ik dat geen enkel probleem, integendeel, het heeft het voordeel dat je je nooit moet haasten om ergens voor het donker aan te komen.
Om te kunnen slapen vond ik het geen enkel probleem, maar eventueel zou je zo’n doekje om over je ogen te leggen (dat regelmatig tijdens langere vluchten gebruikt wordt) kunnen meenemen.

Veel plezier in Ijsland!

1 like

Oké kiwikoala123! En hoe zijn de mensen ter plaatse? Ik neem aan dat je daar met engels overal wel goed uit de voeten kan? Ik heb er in ieder geval al zin in!

Oh ja, met Engels kan je je overal wel redden. De meeste mensen begrijpen wel goed Engels, maar niet iedereen kan even vlot antwoorden, maar als je alletwee wat moeite doet, lukt het wel. En mijn ervaring is wel dat iedereen echt wel moeite doet om je te begrijpen en je verder te helpen.
De mensen zelf vond ik vrij afstandelijk, hoewel er natuurlijk ook uitzonderingen zijn. Maar ze zijn wel vriendelijk, hoor.

Je hoeft echt niet een gids te huren in IJsland!
Gewoon een ticket via Internet en een auto huren via budget.is (hertz is 2x zo duur en je moet lang wachten bij de balie).
Mijn ervaring is dat 95% van de IJslanders goed Engels verstaat en spreekt.
en met de drukte valt het wel heel erg mee, zeker als je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Het Noordwesten kan ik je aan bevelen; helemaal weinig toeristen, ligt buiten de ringroute.

1 like

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal laten weten op wat men keuze juist gevallen is. En achteraf komt er natuurlijk een verslagje!

Hoi,

Ik heb zelf in april (2007) door IJsland gereisd dus heb zelf die drukte niet meegemaakt, maar een vriend van me wel.

Juni, juli en augustus zijn echt dé hoogseizoenmaanden in IJsland; mei en september worden ook al populairder. Je moet in het hoogseizoen veel accommodatie vooruit boeken om een plek te hebben, of je moet gaan kamperen. Accommodatie is nog duurder in het hoogseizoen dan het al is. Neem een eigen slaapzak mee, dan betaal je minder in een hostel of guesthouse.

Volgens mij kun je best nog wel gewoon naar de mooie plekken toe zonder dat je onder de voet gelopen wordt, alleen zal het wel wat moeilijker zijn om foto’s te maken zonder andere mensen erop. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg plekken waar bijna niemand heen gaat, als ze wat meer uit de standaard route liggen of niet in de Lonely Planet Higlights staan.

Qua nachten waarin het niet donker wordt: de langste dag is rond 21 juni, dus in augustus zul je vast wel weer wat uurtjes donker hebben. Op internet staan wel zonsopgang en -ondergangstijden, dus zoek die even op. Ik hoorde van die vriend dat hij gek genoeg niet moe werd zolang het licht was, ook al waren ze al 20 uur wakker en hadden ze al een paar nachten maar 4 uurtjes geslapen. Blijkbaar geeft al dat licht ook extra energie. Ik weet niet of dat voor iedereen zo werkt. Ik zou wel voor de zekerheid zo’n ooglapje meenemen voor als het je niet lukt te slapen als je wilt slapen.

Ook een huurauto moet je wel ruim op tijd reserveren en ze zijn duurder in dat hoogseizoen. Hoe lang wil je gaan? Daar zal je route ook vanaf hangen. Met 1 of 2 weken kun je je denk ik het beste beperken tot de Ring Road (nr. 1), óf alleen het zuiden of alleen het westen. Een normale auto volstaat dan.
Met 3 weken of meer kun je al veel meer kanten op, bv. ook het binnenland in (let dan wel op voor welke wegen je een 4WD nodig hebt).
Voor het rijden heb je geen gids (persoon) nodig. Maar misschien wel als je ergens wilt rijden waar je ook rivieren moet oversteken en als je nog niet veel ervaring hebt met 4WD en moeilijk landschap. En een wandelgids als je bijvoorbeeld een gletsjer wilt beklimmen ofzo.

Zelf ben ik heel die nr. 1 Ring Road rond gereden - met allerlei zijtakjes / uitstapjes waar de wegen begaanbaar waren - omdat je in april toch bijna nergens anders heen kan vanwege sneeuw en ijs enzo, en daar zijn al superveel prachtige dingen te zien waar je makkelijk een paar weken mee kunt vullen, en nog meer tijd als je ook hikes gaat doen en een paar dagen op een plek blijft. Op mijn website > Travel > Iceland 2007 vind je mijn route, de hostels en guesthouses waar ik verbleef en hoe ik die vond (de meeste geweldig!), foto’s, en algemene tips voor IJsland (hoe hou je het betaalbaar enzo), en speciale tips voor als je er gaat autorijden.

De mensen lijken inderdaad in eerste instantie wat afstandelijk (misschien zoals onze Friezen), maar als je wat langer met ze praat blijken ze heel aardig te zijn, lekker rustig en geduldig, en vaak ook heel grappige humor te hebben, heel droog. De meeste mensen spreken beter Engels dan de gemiddelde Nederlander, met een heel brede woordenschat, alleen sommige oudere mensen niet of bv. de pompbediende bij een tankstation (laag opgeleide mensen). Maar er is altijd wel iemand in de buurt die dan wel Engels spreekt.

Veel plezier, het is een prachtig land!! Echt adembenemend… een van de mooiste landen die ik ter wereld heb gezien en dat terwijl ik toch al op de meeste continenten heb gereisd. Ik betrapte mezelf heel vaak op een open vallende mond!! :slight_smile: (Vergeet niet m’n foto’s eens te bekijken.)

Cécile

ik ben zelf van de zomer (juli) 3 weken in ijsland geweest.
de plekken dichtbij reyjavik kunnen druk zijn, maar als je de rondweg neemt, zijn er nog plekken genoeg te vinden, waar je je erg eenzaam waant!

Beste Geoffrey,

Ik werk zelf momenteel in IJsland (in een hostel) dus ik kan je aardig vertellen hoe het hier is.

Om te beginnen bij de poolnachten, donker wordt het inderdaad niet. Nou zit ik hier al een tijdje, in juni was het echt heel licht 's nachts. Nu eind juli zwakt het toch al af, en in augustus wordt het vast wel weer wat donkerder, maar echt donker wordt het pas weer vanaf september denk ik.

Verder is juli/augustus erg toeristisch inderdaad, dat merk ik ook wel aan het aantal mensen dat langskomt. Bij de echte highlights, denk aan Gullfoss, Skogafoss, Dettifoss, Geysir, Mývatn, vind je altijd veel mensen. Het is niet dat je staat te dringen voor een plaatsje ofzo, maar je komt wel veel mensen tegen. Ga je wat verder van de Ringroad of verplaats je een deel van je planning naar de avond (wat een prima idee is: licht en vaak minder wind) dan kun je alles vrijwel in stilte doen.

Ik werk zelf in het noordoosten, de uiterste punt, Langanes. (Schiereiland) Dit is 3 uur rijden vanaf de ringroad nr. 1 en je ziet hier dus veelal natuurliefhebbers, of ijslanders zelf. Er komen ook wel aardig wat Nederlanders. Je moet een stukje rijden, maar dan heb je ook wat. Er is hier veel aan vogels te zien, je kunt hier mooi wandelingen maken…Wat verder mooie plaatsen zijn: Mývatn, Husavík, Hólar, Akureyri, Vopnafjördur (allemaal hier in het Noorden). Rond Reykjavík (Golden circle) is het inderdaad vaak erg druk. þíngvallir, de oude bijeenkomstplaats van het alþíngi en tevens de enige plaats op aarde waar je 2 aardplaten ziet splijten, is vaak vergeven van de toeristen. In het noorden is het naar mijn ervaring toch rustiger, maargoed, je moet wel goed van te voren boeken of genoegen nemen met dormitory (met meerdere mensen op een kamer). Ook een tent kan een uitkomst bieden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel plezier met het plannen van je reis