He hallo allemaal, ik ben van plan aankomende zomer naar IJsland te gaan. Het lijkt mij prettig om vanuit twee of drie centraal gelegen hostels IJsland te gaan ontdekken. 1 hostel in Noord en 1 hostel in Zuid IJsland. Ik wil dit in twee weken gaan doen. Ik wil natuurlijk de walvissen zien en het ijsbergenmeer en Geyser
bezoeken. Hebben jullie tips welke hostels hiervoor in aanmerking komen, en waar kan ik het best mijn auto en vlucht boeken? Ik reis alleen en ben zeer benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Ik begrijp dat je niet graag iedere dag wil inpakken en met spullen sleuren, maar 1 hostel noord en 1 in het zuiden lijkt me persoonlijk niet haalbaar. Er zijn immers zoveel mooie dingen ertussenin en dan moet je telkens terug rijden naar je hostel. Wij hebben op 18 dagen een stuk of 7 overnachtingsplekken gehad. Je zou er wel twee of zo minder kunnen doen, maar ik denk dat 4-5 toch wel een minimum is. Anders ga je volgens mij veel missen. Misschien zijn er mensen met andere ervaringen.
In de buurt van Myvatn zijn we het langst op één plek gebleven. Daar is zoveel te zien (oa. walvistochten vanuit Husavik, hoewel wij geen walvis gezien hebben) op korte afstand.
Hoi,
Je zegt er niet bij hoe lang je wilt gaan. En heb je een speciale reden dat je in de zomer wilt gaan (hoogseizoen, topdrukte en duurder)?
Zelf ben ik in april in IJsland geweest wanneer alles zo rustig is dat je op de bonnefooi kunt reizen. IJslanders noemen april nog winter. Ik geloof dat ze ongeveer 20 april vierden dat het ‘zomer’ werd.
Elk hostel heeft dan wel plek dus ik hoefde me geen zorgen te maken dat het vol zou zijn. Wel belde ik meestal een dagje van tevoren als ik wist waar ik wilde slapen, of ze wel open waren. Een keer bij Bölti guesthouse in Skaftafell was het wel redelijk druk en was het goed dat ik gebeld had.
Ook waren in april de prijzen lager.
En ik heb noorderlicht gezien, en veel mooie ijskristallen en bevroren watervallen enzo. Dat heb je niet in de zomer.
Wel had ik soms sneeuw of storm, en veel zijwegen van die ring road waren onbegaanbaar. Maar ik heb ook erg geluk gehad; in het westen en noordwesten had ik kou en sneeuw, maar in het noorden, oosten en zuiden had ik zon en 5 graden (wat voor april heel redelijk is).
Overigens houd ik meer van warm weer, maar naar IJsland ga je natuurlijk niet voor het mooie weer.
Ik vond de kou eigenlijk verrassend goed te doen, omdat het landschap zo overweldigend mooi is vergeet je het al gauw, en ook zijn er ontzettend veel lekkere buitenzwembaden die dan tot 29 graden verwarmd zijn, met ‘hot pots’ van 40 graden en 43 graden, en turks stoombad en sauna… heerlijk!
In de zomer schijnt het heel anders te gaan en schijnt alles snel volgeboekt te zitten. Dus je moet of van tevoren boeken of misschien dat het niet hoeft als je gaat kamperen. Een voordeel van de zomer kan zijn dat je kunt kamperen (al zal het niet zo warm zijn als in Frankrijk! IJslanders spreken al van een hittegolf als het een paar dagen achter elkaar 20 graden of meer is!
), en dat de binnenlanden bereikbaar zijn.
Het lijkt mij erg lastig om alles vanuit twee plekken te bekijken want het is een rond land en de voornaamste weg (Ring Road nr.1) gaat ook in een cirkel (met natuurlijk zijwegen). Je zou dan alle bezienswaardigheden tussen Reykjavik en Myvatn moeten proppen in die ene dag dat je onderweg bent naar Myvatn, en dat terwijl dat ook een behoorlijk lang stuk rijden is.
Ik zou (net als nr. 1 suggereerde, en ik zelf ook gedaan heb) veel meer tussenstops gebruiken, anders moet je telkens dezelfde weg terug (bv. vanuit Myvatn weer terug westwaarts), en weer terug (opnieuw naar Myvatn!).
Osar kan ik aanraden. Hopelijk liggen daar ook in de zomer die zeehonden op zandbanken vlakbij het hostel.
Zelf vond ik Hraunfossar en Husafell ook erg mooi (niet te verwarren met Husavik).
Inderdaad kun je in het Myvatn gebied rustig dagenlang blijven en veel dingen gaan bekijken. In Reykjalid is een betaalbaar guesthouse (Elda, geen officieel hostel geloof ik, maar wel met gedeelde kamers en goedkoop… de overige hotels daar zijn erg duur). Er is daar ook een soort mini blue lagoon die ook 's avonds open is, daarin kun je heerlijk in dat natuurlijke hete water liggen.
Seydisfjordur vond ik ook leuk maar schijnt in de zomer erg druk te zijn omdat daar ook boten uit Scandinavië aankomen.
In Skaftafell national park kun je ook wel meerdere dagen blijven.
Maar in de zomer zijn de binnenlanden ook bereikbaar. Ik raad je aan om gewoon eens reisverslagen op internet te zoeken (en dan dus wel zoeken op zomer / summer! want dat is een groot verschil), en te kijken hoe andere mensen het hebben aangepakt. Bijvoorbeeld bij www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com enzo.
En kijk eens in de Lonely Planet voor de routesuggesties, en naar eventuele georganiseerde reizen (als die bestaan), je hoeft niet met hen te boeken maar kunt wel hun reis nabootsen.
Ik heb er ook in mijn eentje gereisd en dat is prima te doen, het paste erg goed bij het serene landschap om lekker te kunnen mijmeren achter het stuur. Het is superveilig qua criminaliteit; wel moet je met bergwandelingen oppassen voor het weer! Laat altijd aan iemand weten dat je gaat wandelen en waar (bv. aan de eigenaar van hostel) en hoe laat je verwacht terug te zijn. Het weer kan erg snel en extreem omslaan. (Bedenk dat het een klein eilandje is in een grote oceaan waar ‘nieuw weer’ zomaar komt aanwaaien). In veel afgelegen gebieden is geen bereik met je mobiel.
Voor autoverhuurbedrijven staan veel suggesties in de ‘sticky’ bovenaan in het forum; ook veel andere tips trouwens.
Op mijn website lees je in welke hostels en guesthouses in verbleef en wat ik daarvan vond; en mijn IJsland-tips (hoe hou je het betaalbaar, tips over autorijden en de verkeersborden, en over het weer en de wegcondities).
Succes en veel plezier!
Ja nadat ik dit van jou lees is het een nadeel om elke keerweer dezelfde weg terug te moeten rijden naar je hostel. Kan jij mij misschien jullie route mailen en ook hoeveel dagen jullie dan op de plek verbleven. Ik ben er ook over aan het na denken om mijn tent mee te nemen en te gaan kamperen. Volgens mij mag je in IJsland toch overal je tent neerzetten?
Ik heb ook nog even gekeken naar autohuur voor twee weken is ongeveer 650 euro en een vliegticket ongeveer 400 euro. Extra bagage waarin ik mijn kampeeruitrusting kan doen kost 25 euro voor 23 kilo. Waar ik alleen bang voor ben is dat als ik ga kamperen ik dan wel heeel alleen zal zijn, dat heb je natuurlijk minder als je elke avond in een hostell slaapt. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik heb inderdaad ook nog wel gekeken om iets eerder te gaan zo begin juni, dan ben ik de grote drukte denk ik ook wel voor en heb ik wel gewoon kans dat de wegen overal waar ik mijn gewone autoootje kan komen open zijn. En dan is het ook iets minder koud als ik zou willen kamperen dan in april wanneer Cecilia er was.
Ik weet niet wie je precies bedoelt met ‘jullie’ (ik reisde alleen) maar mijn route vind je op mijn website.
Voor zover ik heb gehoord en gelezen is juni-juli-augustus hoogseizoen, en zijn mei en september ook al populairder aan het worden.
ik wilde graag de reisroute van kiwikoala. Sorry voor de verwarring Cecilia, jouw reisroute heb ik inderdaag gevonden op jouw reiswebsite.
Na aankomst, onmiddellijk auto opgehaald en naar Selfoss gereden. Volgende overnachtgingen:
Selfoss: 3 nachten
Höfn: 1 nacht
Hvoll (Skaftafell): 2 nachten
Egilsstadir: 2 nachten
Husavik: 4 nachten
Hvammstangi: 1 nacht
Borgarnes: 2 nachten
Keflavik : 1 nacht
Ik wil er wel even bijvertellen dat wij met een baby reisden, dus dat we geen te lange rijdagen wilden. Höfn en Hvammstangi waren twee overnachtingen “als tussenstop”, dus die zou jij wel kunnen vervangen door een nacht langer op een andere plek te blijven en dan een langere rijdag in te lassen.
Nou uiteindelijk na het doorlezen van reizigerervaringen en reisboeken over ijsland, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ijsland zien vanuit twee standplaatsen haast niet te doen is. Ik heb nu zelfs voor 16 dagen 7 overnachtingsadressen geboekt, dat is wel weer het andere uiterste. Maar wel heel leuk. Op elk adres blijf ik twee nachten en in Ydra Lon zelfs drie nachten, dit voelt goed zo. Je gaat waarschijnlijk maar 1 keer dus dan moet je het ook goed doen he. Nu nog op zoek naar een leuk betaalbaar autootje. Alleen jammer dat het nog zooooo lang duurt voordat het zomer 2013 is ![]()
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=86853 > autoverhuurbedrijven en ervaringen