*Is 2 weken lang genoeg om de high lights van IJsland te zien, in juli of augustus? (Ja we zitten helaas aan de schoolvakanties vast… ) *
Ja.
Ik ben in 12 dagen het eiland rond gereden met diverse zijstapjes van de ring road af. Daarnaast had ik ook twee weekenden in Reykjavik maar dat was vanwege een volleybaltoernooi en vrienden. Reykjavik is maar klein en beter kun je snel de natuur in gaan.
Ik ken ook mensen die in 6 dagen het hele eiland zijn rondgereden.
- Wat voor budget moet ik rekenen?* Het hoeft niet allemaal superluxe te zijn qua overnachtingen, maar wel gewoon een eigen kamer en eigen badkamer en nog een beetje schoon.
Dat ligt helemaal aan jullie keuzes.
Het nemen van een eigen kamer is in IJsland wél bijzonder luxe en minstens 100 euro per kamer, in hoogseizoen waarschijnlijk nog duurder. Een bed in een hostel is 17 tot 25 euro per persoon, als je eigen slaapzak bij je hebt. Dus dat scheelt nogal. In die hostels slapen vrijwel alleen maar volwassenen, en de meeste IJslandreizigers zijn rustige natuurliefhebbers, dus prima roomies. Een kamer heeft vaak maar 6 of 8 bedden, dus ook prima te doen.
Ik hoorde dat in de zomer ook de schoolcampussen open zijn en verhuurd worden aan toeristen.
Hoe dan ook zul je in die periode wel moeten reserveren ruim op tijd want het is hoogseizoen.
Je zou ook nog kunnen kiezen om te kamperen.
Uit eten gaan is ontzettend duur en buiten Reykjavik en Akureyri heb je ook geen of weinig restaurants. Reken op minstens 30 euro per persoon voor een hoofdgerecht. Alcohol is ook bizar duur.
Zelfs een hamburger bij een tankstation is al gauw 7 euro of duurder. Sommige reizigers die ik tegenkwam, aten wel eens bij IKEA om geld te besparen.
Zelf koken is veeeeeeel goedkoper. De supermarkten zijn ongeveer 20% duurder dan in Nederland. Ik had een pak van die pastakussentjes met vulling, en allerlei groenten, en pesto en een andere pastasaus. Daarmee kookte ik elke avond net even een andere combi.
Elk hostel heeft een keuken met fornuis, koelkast, pannen en bestek en borden etc. Voor de lunch en het ontbijt had ik brood en kaas en soms ananas, elk hostel had een tosti-ijzer waarin ik dus tosti’s maakte. Ik had van thuis wat kruiden meegenomen.
Ja, het was eventjes een beetje eentonig, je zou wat kunnen variëren met rijst en verschillende soorten groenten. En even twee weekjes wat minder alcohol, dat kun je thuis wel weer inhalen toch! 
Veel van de bezienswaardigheden zijn gratis: de natuur, geisers, watervallen, natuurparken. Boottochtjes en dergelijke kosten wel geld natuurlijk.
Kortom, je kunt op ‘mijn’ manier rondreizen (hostels met eigen slaapzak, zelf koken) met een huurauto en slapen en eten voor zo’n 70-100 euro per persoon per dag (minder omdat jullie de auto kunnen delen; ik reisde alleen). Maar als je uit eten wilt en een eigen kamer en zelfs een eigen badkamer, tja dan zit je denk ik eerder richting de 150 euro per persoon per dag of meer.
IJsland gaat om de beleving van de natuur, niet om een luxe vakantie! Daarvoor kun je beter naar Thailand of Spanje gaan.
Of als je toch luxe wilt (= eigen kamer), tja dan hangt daar een pittig prijskaartje aan.
Kan je het beter zelf regelen of via een organisatie? Ik heb afgelopen zomer zelf een rondreis door Amerika samengesteld maar IJsland ken ik totaal niet, maar zo moeilijk moet het niet zijn, toch?!
Nee het is helemaal niet moeilijk. Zoals al gesuggereerd, gewoon kijken naar de suggesties van Lonely Planet, en kijken wat Koning Aap en Djoser enzo voor routes volgen. Dat kun je vaak zelf ook wel met een huurauto.
Het is een zeer ontwikkeld land, heel erg veilig, vrijwel iedereen spreekt Engels (beter dan de gemiddelde Nederlander!), en op veel plekken is er eigenlijk maar 1 weg dus kun je ook niet verdwalen.
En wat moet je zeker zien of doen?
Ook al is de Blue Lagoon zwaar toeristisch, toch is het erg leuk.
Ook erg mooi vond ik Myvatn en de kleine blue lagoon daarbij (ook 's avonds open, dus heerlijk badderen in dat hete water met uitzicht over het meer en de heuvels); Hverir geiserveld bij Myvatn; een lavaveld bij Myvatn; Osar en de zeehonden; Svartifoss in Skaftafell national park; Jokullsarlon; Deildartunguhver; Hraunfossar…
Verder kun je inspiratie opdoen via mijn reistips voor IJsland en mijn foto’s. http://cile.home.xs4all.nl > Travel > Iceland. Bij elke foto staat waar het was.
Lonely Planet heeft ook altijd een duidelijk overzicht van highlights, en hun routesuggesties gaan ook langs vele highlights.