In de zomer van 2015 ben ik (Laura, student, 23) van plan drie weken tot een maand met een huurauto in IJsland rond te reizen (heb nog geen precieze data vaststaan, voor mij staan de maanden juni, juli en augustus open) en ben daarvoor op zoek naar 1 tot 3 reisgenootje(s) om te kosten te delen en, nog belangrijker, voor de gezelligheid!
Heb al een beetje uitgezocht wat alles kost dus hier volgt een ruw kostenplaatje:
Retourvlucht: circa 275 EUR p.p. (AMS-Reykjavik)
Huurauto: circa 500 EUR per week (kosten te verdelen, prijs voor simpele 2WD manual, excl. brandstof)
Campingcard Iceland: 99 EUR (gelding voor 28 overnachtingen op 43 campings voor 2 volwassenen met auto/tent/campervan)
Zou fijn zijn als je je rijbewijs hebt, maar ook zonder ben je ook van harte welkom mee te gaan!
Ikzelf zou ook heel graag de Laugavegur trekking (4/5/6 dagen) lopen. Weet alleen nog niet zeker of ik dat individueel aandurf. Guided tours zijn nogal prijzig, dus daar moet ik nog even over nadenken.
Laat het me weten als je interesse hebt mee te gaan!!!
Wat voor een dingen zou jij willen ondernemen daar? Ik ben voornamelijk van het berg wandelen/klimmen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of IJsland er deze zomer al in zit qua kosten⦠Maar ben sowieso erg nieuwsgierig naar jouw plannen.
IJsland moet ontzettend mooi zijn als mensen er nóg een keer naartoe willen :).
Ik heb nog nooit echt geklommen (hoewel ik wel een keer een gletsjer in Nieuw Zeeland heb ābeklommenā), maar ben wel van plan heel veel te wandelen. Mijn plan is om met een huurauto IJsland door te rijden en in een tent te overnachten op campings.
Naast het wandelen wat langs de route (ik denk de ringroad) zal gebeuren wil ik een meerdaagse trektocht doen, heb nu de Laugavegur trek op het oog (is wel een ontzettend populaire route maar de ādrukteā schijnt het waard te zijn).
Verder kan ik je niet echt vertellen wat ik precies van plan ben daar allemaal te gaan doen/zien, maar het zal een actieve vakantie worden als het aan mij ligt. Er zijn natuurlijk genoeg tours te boeken daar, maar daar zit natuurlijk ook een prijskaartje aan. Ik ben niet van plan een vermogen uit te geven in IJsland, zeker omdat ik er over denk om aansluitend/voorafgaand ook naar Zweden en Noorwegen te gaan.
Als er mensen zijn om te kosten van de huurauto en de campingcard mee te splitten kan dit een vrij goedkope reis worden, waar je toch ontzettend veel van IJsland mee kan zien.
Wanneer ben jij in IJsland geweest? Wat heb je toen allemaal gedaan/gezien?
Jazeker, ook al ben ik er maar 5 dagen geweest. De enorme weidse landschappen en dat alles zwart ziet van de lava vond ik erg bijzonder. En de heerlijke geur van rotte eieren van de warmwaterbronnen die je zelfs ruikt bij het douchen
Ik heb ook nooit echt een berg beklommen, maar ik bedoelde daarmee meer het klauteren over steile passages waarbij vaak ook kettingen en ladders gebruikt worden. Je plan klinkt in ieder geval erg leuk! Zelf wandel ik ook veel in mijn vakanties. Ik heb nog even gekeken naar de Laugavegur trek, ziet er mooi uit. Het is daar dus niet voor niets zo druk
Ik vind voornamelijk de huur van de auto erg prijzig, maar als we dat met meerder mensen zouden kunnen delen scheelt dit al een hoop. Dus misschien is het dan toch haalbaar voor mij. Heb je ondertussen al andere reacties gekregen? Mijn ervaring is dat het via dit forum erg lastig is om mensen te vinden die van dit soort vakanties houden. Misschien nog een oproepje op het forum van de NKBV zetten�
Omdat ik maar 5 dagen op IJsland ben geweest hebben we niet zo heel veel kunnen wandelen helaas, ook zat het weer niet altijd even mee. Maar we hebben de Golden Circle, Skogafoss waterval, zwarte strand bij Vik, Vestmannaeyjar (eiland) gezien en tot slot zijn we nog naar de Blue Lagoon geweest.
Klinkt leuk! Nog plek in de auto?
Ik wil al een lange tijd naar IJsland maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen en nou zag ik dit berichtje en werd ik meteen weer enthousiast.
Ik ben een meid van 23 jaar en afgestudeerd als pedagogische medewerker. Ik hou van avontuur en er op uit gaan. Dingen zien en beleven. Ik ben wel in voor meerdaagse trektochten maar zou het ook erg gaaf vinden om walvissen te spotten.
Low budget door de kosten met andere te kunnen delen maakt het nog aantrekkelijker. Ik heb zelf low budget door Aziƫ getrokken enkele maanden en dat is zeer goed bevallen.
Alleen heb ik helaas nog niet mijn rijbewijs. Ik hoop dat dat geen issue is?
Zijn er al verdere plannen gemaakt?
Op het moment zijn er 3 mensen (incl mezelf) die interesse hebben mee te gaan. Er is in principe dus nog een plekje over in de auto. Er is nog contact opgenomen met een bekende van iemand of hij meewil, maar hij heeft nog niet van zich laten horen.
Dat je je rijbewijs niet hebt is niet zoān probleem hoor, zolang er maar minstens 2 mensen hun rijbewijs hebben (wat nu al het geval is) is het wel oke.
Ik sta over voor allerlei activiteiten zolang het qua kosten een beetje te doen is.
Aziƫ staat bij mij nog op mijn to-do lijstje :).
Moesten jullie toch nog iemand zoeken om mee te gaan⦠Ik ben misschien wel geĆÆnteresseerd. Ik ben ook eerder een actieve vakantieganger en ik zoek nog een bestemming voor deze zomer⦠Ijsland staat al lang op men verlanglijstje (heb ooit nog geologie gestudeerd). Ik ben ook eerder een actieve reiziger. Ik ben deze zomer nog een week gaan kanoĆ«n in Zweden met tent en rugzak en heb ook al gereisd in Afrika. Wandelen doe ik graag maar ik heb er wel nog niet zo heel veel ervaring mee⦠Toch niet met meerdaagse trekkingen maar voor alles een eerste keer natuurlijk⦠Voor de rest ben ik een man van 25 jaar, heb een rijbewijs en werk ik ondertussen. Ahja, ik kom wel uit Belgie⦠Ik kan normaal gezien heel de maand augustus verlof nemen en ook ongeveer de laatste 2 weken van juli (mijn werkplanning voor juli ligt nog niet helemaal vastā¦).
Zelf ga ik deze zomer of lente, naar Ijsland. Aangezien ik er een vriend heb wonen. Dus kan zijn dat ik er ook ga werken.
Maar das nog niet heel zeker. Ik ben deze zomer in Noorwegen gaan rondtrekken, en ben toen ook langs Denemarken en Zweden geweest. Wat ik ook prachtige landen vind. Ik heb een international rijbewijs en best wat al reiservaring. Men volgend reis begint 5 feb. naar Aziƫ En erna zal Ijsland volgen en Zweden. aangezien deze landen vrij duur zijn, is het leuker de kosten te delen. Heb zelf ook nog in verschillende landen gewoond voor men werk. Dus heb met mensen van over heel de wereld samengewoond. Wat altijd een superervaring was Aja, ik ben momenteel ook wonend te Belgie . Doei !
We zoeken nog wel iemand! We zijn er alleen nog niet precies uit wanneer de vertrekdatum zou moeten zijn, dus daar kan ik je nog niet echt wat over vertellen. Ik heb ook niet echt wandelervaring, afgezien van lange dagtochten, maar zoān trek in IJsland lijkt me een hele speciale ervaring. De trek die ik op het oog heb schijnt vrij makkelijk te lopen te zijn ;).
Ideaal wat dat wandelen betreft ! Laat me maar iets weten als jullie zelf meer weten over de datum⦠Dan zie ik wel wat mogelijk is voor mij⦠Het ideale geval voor mij zou zijn tussen 18 juli en 14 augustus want ik heb 15 augustus een trouwfeest blijkbaar⦠Maar ik kan ook vroeger aankomen of zoiets⦠(of eventueel niet naar dat trouwfeest gaan maar dat probeer ik liever te vermijdenā¦). We zien wel danā¦
Ik ben van plan om deze zomer samen met een vriendin ongeveer 2 weken in IJsland rond te trekken. We hebben eerder rondgetrokken in Sri Lanka en Marokko en willen nu graag naar IJsland. Omdat dit land vrij prijzig is zijn ook wij op zoek naar medereizigers. We willen graag met een auto rondtrekken en dan in de twee weken zoveel mogelijk van IJsland zien. We houden van een actieve vakantie. Ik denk dat de vakantie van Laura wat te lang is voor ons. Aangezien we beiden in het onderwijs werken hebben wij jammer genoeg niet heel veel tijd over.
Is er iemand die het ziet zitten om met ons mee te gaan? We zijn allebei 23 jaar oud.
Het lijkt me leuk (en overigens ook handig voor de communicatie) om ergens af te spreken om plannen, data, budget, etc door te spreken.
Ik zal de mensen waar ik al contact mee heb gehad even op de hoogte stellen via pb/mail.
Lokatie: Utrecht (tenzij bijna iedereen uit het zuiden komt, dan lijkt Den Bosch me handiger).
Datum: 27, 28 februari, of 1 maart (zal even afwachten hoeveel mensen er dan kunnen, anders verzetten we het).
Inmiddels al duidelijkere plannen? Ik ga deze zomer voor 3 of 4 weken met de eigen auto naar IJsland en vooralsnog ook nog op zoek naar reisgezellen met dezelfde interesseās. Waarom zelf met de auto? Meer vrijheid, simpelweg goedkoper, tevens 3 dagen faraos eilanden, mogelijkheid om de gebaande paden te verlaten en het binnenland te ontdekken (4x4). Nadeel is alleen dat je toch wel lang op de boot zit.
Mochten je plannen stranden, kan dit misschien een alternatief zijn.