Avonturiers gezocht.

Avonturiers gezocht voor een (off)roadtrip door IJsland. Dwars door het land van vuur en ijs, door onwerkelijke natuurgebieden en niet voor te stellen maanlandschappen. Langs groene heuvels en pikzwarte stranden. Trips over Europa ’s grootste gletsjers, kruipen door IJsgrotten, raften over IJslands ijsrivieren, duiken of snorkelen in kristalhelder water, zwemmen in verwarmde krater meren, relaxen in thermische natuurbaden, kamperen op de mooiste plekjes, walvissen zoeken of varen tussen drijvende ijsschotsen. Het kan allemaal.

Hoe?

Bij mij als bijrijder, met eigen (gehuurde) 4x4 of op een all / off-road motor. Ik ben geen Die-hard offroader, maar gebruik mijn landcruiser wel om op plekken te komen waar de grote massa toeristen niet (kunnen) komen. Daarnaast wil ik graag het binnenland van IJsland in, en daar is een 4x4 een vereiste.

Wanneer?

Gezien het feit ik gebonden ben aan de bouwvak zal het zijn rond week 32, 33 en 34. (za 1-8 t/m 23-8) Een week eerder of later kan, maar dan is de rek er ook wel uit.

Hoelang?

Mijn totale trip zal 3 of 4 weken zijn. Zelf ga ik met de boot van Denemarken naar IJsland met een tussenstop van een paar dagen op de Faraos eilanden. Totale tijdbestek in IJsland zal 2 of 3 weken zijn. Feel free om mee te gaan voor de hele trip, of voor slechts een gedeelte van de reis.

Overnachting door middel van kamperen, maar bij aanhoudend slecht weer kan een hostel ook aanlokkelijk zijn.

Zelf ga ik sowieso naar IJsland, ook als ik alleen moet gaan. Echter geld natuurlijk wel, hoe meer zielen, hoe gezelliger. Route, planning en activiteiten uiteraard in goed overleg.

Spreekt het je aan, laat dan gerust een berichtje achter

Hi,

Je bericht sprak mij zeker aan!
Ijsland is één van de landen die ik gezien moet hebben.

Ik ben zelf een student aan ROC Midden NL, Mediavormgeving. Ik heb een passie voor natuur, survival, trekking, hiking, etc.
Ik moet zelf veel leren nog, maar daarvoor reis ik nu zoveel mogelijk.

Je reis klonk heel veelbelovend, dus als je nog mensen zoekt. Laat het me zeker weten.

Groet,
Giz

De reis is nog altijd actueel, net als de oproep voor mensen die mee willen.

Leren doe je vooral door te doen, en iedere reis leer je bij. Gebrek aan ervaring hoeft nooit een reden te zijn om niet op reis te gaan. Je passie voor natuur, survival en trekking klinken goed, en zijn een mooie basis voor avontuurlijke reizen, dus wat dat betreft zit je goed.

Ja ik ben zeker geïnteresseerd! Je kan me even een PM sturen. Kan je me wat informeren over je planning etc. Maar klinkt goed man!

Hoi,

Een paar keer het bericht overlezen. Spreekt zozeer aan dat ik toch ook even wilde reageren.
Interesse zeker en vast in outdoor en survivallen, heb er enkel nog maar bitter weinig ervaring in. Maar de wil om grenzen te verleggen, is er absoluut.

De volledige reis meemaken, zal wellicht niet lukken. Maar eventueel een flink gedeelte ervan zou me ook wel interesseren.
Of wie weet in elke geval mensen ontmoeten die ook de passie voor het outdoor-leven willen laten bovendrijven.

Groeten,
Bart
33, België

Hallo Bart,

Zoals tegen Gizzy gezegd, ervaring is niet van belang. Je bent welkom om halverwege in te stappen, of juist eerder weg te gaan. Daar kan altijd rekening mee gehouden worden.

@Gizzy, een concrete planning heb ik nog niet, maar uiteraard al wel een aantal dingen die ik graag zou willen zien of doen. Ik zal ze op papier zetten, en je deze week ergens mailen. Echter planning, route en activiteiten uiteraard in overleg, dus als je dingen hebt die je graag zou willen zien, niet bang zijn om te roepen.

hoihoi

wat een super reis gaat dat worden.
lijkt me super gaaf,

lijkt me leuk om een uitgebreide planning van je te zien.

kun je mij een PM sturen?

gr jeroen

Een uitgebreide planning is er nog niet, voornamelijk omdat ik vind als je met meerdere mensen gaat, er uiteraard ook meerdere mensen inspraak hebben.

Maar goed, ik zal in grote lijnen even opzetten wat ik in gedachten had:

Zaterdag 1 augustus de boot van Hirtshals, Denemarken, naar de Faroer eilanden. Aankomst op de Faroer eilanden zal zondag zijn.
Zondag tot en met woensdag heb je dan de mogelijkheid om de Faroer eilanden te ontdekken.

http://cdn3.oppad.nl/wp-content/uploads/web-Vikahagi-Vagar_4.jpg

Op woensdag weer de boot op en door naar IJsland waar de boot bij Seyðisfjörður aan land komt. Dit ligt in het noord oosten van IJsland. Vanuit hier afzakken richting het zuiden met links en rechts een aantal stops, maar zeker het Jokulsarlon gletsjermeer.

http://rivista-cdn.sandiegomagazine.com/images/2012/december/cityfiles/calendar/web-Jokulsarlon-Sunset.jpg?ver=1353019352

Onderweg wil ook nog op zoek gaan naar het dakota vliegtuigwrak wat bij Vik op het zwarte zand ligt.

Thorsmork is een van de grootste wonderen van IJsland en biedt schilderachtige uitzichten, en gezien de foto’s lijkt me dit een mooie plek om de wandelschoenen aan te trekken en op onderzoek uit te gaan.

Uiteraard mag een bezoek aan de Great Gysir ook niet ontbreken als je dan toch al in IJsland bent.

http://www.geysirtravel.is/skrar/image/the-area-/geysir-iceland-2.jpg

En met een bezoek aan Thingvellir maken we de bezichtiging van de golden Cirkel van IJsland compleet. (Thingvellir, Great Geysir en Jokulsarlon gletsjer meer.) In Thingvellir is duidelijk te zien dat de Europese en Amerikaanse tektonische platen ieder jaar verder uit elkaar schuiven.

https://c2.staticflickr.com/4/3263/2631813751_96e254f188.jpg

Hier bestaat ook de mogelijkheid om te duiken en snorkelen.

http://www.dive.is/wp-content/uploads/2013/11/Silfra_cathedral_diver6-1024x680.jpg

En na een bezoek aan Reykjavik, wil ik vanaf hier het binnenland van IJsland in, Weg van het massa toerisme, de natuur in, verlaten gebieden ontdekken, en genieten van rust, ruimte en natuur.

http://www.landrover.ca/Images/116Iceland-2013_dfc_fs_294-83299_1216x684.jpg?v=2

Wat precies in het binnenland weet ik nog niet, maar Kerlingarfjöll zou mijn inziens een goede optie kunnen zijn.

Uiteindelijk dan via Myvatn, goddafoss en dettifos terug richting de boot naar Denemarken om zondags 22 augustus terug in Nederland te zijn.

Myvatn

Goddafoss

dettifoss

http://gasperak.com/-/2012/07/gasperak_iceland_04.jpg

Onderweg zou tijd genoeg moeten zijn om activiteiten te doen zoals wandelen, raften, walvissen spotten, een gletsjer tour te maken, kajakken of wat dan ook allemaal tot de mogelijkheden te behoren, maar een terrasje pakken in Reykjavik of zelfs een avond op stap, of een middag niets doen moet ook kunnen. Het is ten slotte vakantie.

Dit is tot nu toe een richtlijn wat ik zou doen als ik alleen zou gaan. Maar meer mensen, meer wensen, en gezamenlijk zal er een plan gemaakt moeten worden voor een geslaagde vakantie.

wat een super gaaf vooruitzicht
ik ben helemaal om hahah
heb je een indicatie van kosten??
heb totaal geen idee waar ik aan moet denken…

IJsland is niet bepaald goedkoop, maar even een kleine rekensom.

Boot Denemarken – Faroer eilanden – IJsland en terug:

auto + 1 volwassenen: €535 + €58 = 593 x 2 = €1186
auto + 2 volwassenen: €738 + 2x€58 = 854x2 = €1708 / 2 = €854.- p.p.
auto + 3 volwassenen: €941 + 3x€58 = 1115x2 = €2230 / 3 = €743,33 p.p.
auto + 4 volwassenen: €1144 + 4x€58 = 1376x2 = €2752 / 4 = €688,- p.p.

(Prijs overtocht (auto+aantal personen) + eenvoudige slaapplaats (€58,- p.p.) x heen en terugweg gedeeld door het aantal personen dat mee zouden gaan.)

(Ter vergelijking Vliegticket in dezelfde periode kost ongeveer €400,- tot €550,- retour p.p. (vandaag op cheaptickets.nl) en een 4x4 huur begint vanaf ongeveer €1800,- voor twee weken. (suzuki jimny, te klein voor 4 personen)).

Diesel:
Zuid Limburg – haven Denemarken: 997km + 2000 km Faroer en IJsland + 997 km naar huis =
4000 km / 1 op 10 = 400 liter diesel x €1,30 = €520,-

Camping Faroer eilanden €12,65 p.p. Per nacht (3 nachten) €38,-p.p.
Camping Card = €105,- voor max 28 overnachtingen op 42 campings voor 2 pers. en max 4 kids.

Attracties €200,- p.p. (geschat)

Met andere woorden:
2 personen = €1708+€520+(2x€38)+€105+(2x€200) = €2809/ 2= €1404,50 p.p.
3 personen = €2230+€520+(3x€38)+(2x€105)+(3x€200) = €3674/ 3= €1224.66 p.p.
4 personen = €2752+€520+(4x€38)+(2x€105)+(4x€200) = €4434 / 4 =€1008,50 p.p.

Niet meegerekend zijn;
Alcohol
eten, omdat ik niet goed kan inschatten hoeveel duurder eten is in IJsland ten opzichte van hier. (normaal reken ik met €5,- per dag, en als je niet teveel gaat uit eten klopt het over het algemeen aardig.) als je rekent met 20% duurder kom je uit op: 1,2 x€5,- = €6,- x 19 dagen + 2x €25,- uit eten = €164,- p.p.
Persoonlijke uitgave
e.d.

Kosten zijn uiteraard geschat, boot is berekend met de huidige prijslijst, en de rest is via internet opgezocht zonder uren uitzoekwerk. Duidelijk is wel dat met meer personen, de kosten behoorlijk zakken.

• hier kunnen uiteraard geen rechten aan ontleent worden.

hoi robert.

heb je al meerdere geïnteresseerden??
ik ben erg geinteresseerd en zou graag met je in contact komen zodat we kunnen kijken welke plannen we kunnen uitwerken…

heb je facebook?? is wellicht stuk handiger dan over en weer mailen via dit forum

hoor het graag

gr jeroen

Concreet is er nog niets, maar je hebt pm voor contact info.

We zijn nu met z’n tweeën die gaan, er is plaats voor nog een aantal reizigers (M/V) die wat meer van IJsland willen zien dan alleen de ringweg. Eventueel is het mogelijk om op 10 augustus naar Reykjavik te vliegen en vanaf daar mee te gaan.

Hoi,

Ik ben nog maar net toegekomen op dit forum, maar mijn interesse is gewekt!
Het ziet er een erg knappe reis uit.
Zoeken jullie nog een reisgenoot? Wanneer vertrekken jullie juist?

Groeten!

Meer reizigers zijn nog altijd welkom, vertrek staat gepland op vrijdag 31 juli, om zaterdag 1 augustus de boot te pakken. Terug in Nederland zal dan zondag 23 augustus zijn. Het is echter ook mogelijk om slechts delen van de reis mee te maken.

Meer reizigers (m/v) zijn nog altijd welkom, vertrek is definitief op vrijdag 31 juli, om zaterdag 1 augustus de boot te pakken. Terug in Nederland zal dan zondag 23 augustus zijn. Het is echter ook mogelijk om slechts delen van de reis mee te maken. Zo zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om op maandag 10 augustus opgepikt kunnen worden op het vliegveld van Reykjavik of Keflavik en vandaar uit de trip mee maken.