Iemand in juli in Sa pa geweest?

Beste,

In een ander topic ben ik bezig met het vergaren van informatie voor mijn reisopzet. Nu maak ik even een nieuw topic aan omdat ik de aandacht wil vestigen op Sa pa. Is iemand van jullie hier in juli geweest?

Las dat het zo ongeveer de slechtste periode is dat je naar Sa pa kunt gaan. Moeten we dit dan maar skippen? Of is Sa pa nog goed te doen als het weer dramatisch is?

Las ook in een ander topic dat Dalat enigszins vergelijkbaar is. Maar in hoeverre? Wat zijn de verschillen en wat zijn de overeenkomsten?

groeten,

Appelsaps

Hoi,

Vooral Sapa staat erom bekend dat je stammen kunt bezoeken. In het stadje zelf lopen ook velen in klederdracht. In Dalat niet, is ook wat moderner naar mijn idee, maar in de omgeving zijn dorpjes met stammen.

Verder is de natuur net wat anders. In Dalat zijn vele bergen en watervallen. In Sapa zijn ook vele bergen, maar die zijn vol met rijstvelden/ terrassen. Heel mooi om te zien vond ik. Verder denk ik dat het weer in juli in Sapa wel te doen is. En al regent het, dan nog is het te doen, maar misschien is het handig om een extra vestje mee te nemen.

In Sapa kun je vooral hiken door de mooie natuur en bij locals slapen als je wil. In Dalat is het vooral gaaf om een tocht met een easybike te doen.

Dat is even in vogelvlucht mijn versie van overeenkomsten en verschillen. Misschien dat anderen nog ideeën hebben.

Groetjes, Anne

Weer bedankt voor je reactie,

Sa pa gaan we erin houden. Het liefst komen we de 11e om 8 uur in de ochtend aan en vertrekken we die avond richting Sa pa. Is dit mogelijk denken jullie? Waar kan ik de kaartjes regelen? Op het internet kom ik prijzen tegen bij bureautjes van 55 dollar enzo. Is dit echt de prijs of kun je het in Vietnam een stuk goedkoper krijgen? Het maakt me in die zin weinig uit of we een softsleeper of hardsleeper hebben.

En dan nog even Dalat. Lees hier ook over dat het redelijk wat mensen tegen doet vallen. Als we nou geen Easyrider zouden pakken, is Dalat de troubles dan waard? Ik denk wel dat we hier bv een brommertje zouden willen huren.

Groeten

Voor Sapa zou je eens kunnen informeren bij Vietnam a la carte, (www.vietnamcarte.nl). Dit is een nederlander die in Hanoi woont. In eerste instantie lijkt het duurder dan het is. Gewoon even mailen en hij regeld alles.
Succes

Hallo Appelsaps,

Over Sapa ga ik niet schrijven.
Ik heb het gezien en ga er nooit meer voor een tweede keer naar toe.
Mooie landschappen maar daar houd het voor mij ook mee op.

Over Dalat
Wanneer je van bergen , mooie vergezichten, watervallen en tempels houdt dan is het een goede keuze.
Ook kun je er geweldig uitgaan; voldoende discotheken en restaurants.
Maar na 2 nachten moet je dan wel weer verder.
Dus aankomen, zelf de stad verkennen en op stap.
De dag erop de tempels, watervallen, misschien het huis van de laatste keizer van Viet Nam bezoeken. De avond op stap en de volgende dag weer verder.

Wanneer je een brommer zou huren vraag ook even naar de tempel met de funny table.
Deze draaid met je mee wanneer je bijv. naar links loopt en je beide handen erboven houd, onverklaarbaar.
Ook kun je met de trein naar een dorpje waar een pagode staat die is opgetrokken uit lege bierflesjes.

Er is dus best wel wat te beleven in Dalat, maar alles is afhankelijk van je interesses.

gr
Ton.

Weer een super reactie Ton,

Net wat ik wilde lezen. Is het een gave of kun je gewoon goed gokken wat iedereen voor informatie wil?

Dalat blijft dus zeker op het lijstje staan. Zou het mogelijk zijn om met een Easy Rider richting Mui Ne te gaan of Saigon. Zoja was de leukste route? En wat kosten deze mannen? Heb als budget een euro of 1200-1500 voor de gehele reis. Exclusief tickets. En hier moet wel alles zo ongeveer in gaan passen.

Grappig, jij zit echt met dezelfde vragen als ik destijds. Vietnam was mijn eerste grote reis en ik wilde ook alles weten van te voren. Maar houd in je achterhoofd dat Vietnam echt een ontzettend gemakkelijk land is om doorheen te reizen!

Ik zou een easy rider van Dalat naar Mui ne niet aanraden omdat je dan een beetje de essentie van de easy rider mist. Easy riders vertrekken namelijk voornamelijk vanaf Nha Thrang en rijden dan door het binnenland in drie dagen naar Dalat (echt, die toch is het mooiste dat ik ooit in mijn leven heb gedaan!) of in 5 dagen helemaal tot aan Mui ne.

Ik ben met Papa Hanh geweest (na veel verschillende kantoortjes te hebben bezocht leek deze het meest betrouwbaar) en kan niet anders dan zeer positief zijn. Het kost 50 dollar per dag! Hij heeft ook een website geloof ik, maar die weet ik zo even niet meer. Van Dalat zijn we naar mui ne gereisd per bus(je) die daar overal goedkoop worden aangeboden (bijna alle hotels bieden ze ook aan)

Hallo Appelsaps,

Ik moet bekennen dat ik nooit gebruik heb gemaakt van de easy riders.
Maar ga ik me verplaatsen in mensen die van motorrijden houden, dan is de mooiste route naar Mui Nee. Dwars door de bergen met veel bochten. Onderweg de witte duinen bezoeken ( heb je die ook meteen gehad ).

De weg naar Saigon is een gewone weg en lang.
Onderweg kun je stoppen bij theeplantages en ergens halverwege staan er hele grote rotsen op elkaar. Hierbij hoort ook een verhaal, maar dat ben ik vergeten. Was iets met goden enz.

Wat het kost kan dus niet zeggen, maar naar Saigon is al snel een uur of 7/8 en naar Mui Ne, zonder stops, m.u.v. de witte duinen iets van 5 uur.
Dus wanneer ze op uurtarief werken is naar Mui Nee goedkoper, lijkt mij.
Maar er zullen best wel mensen reageren die het wel weten.

gr
Ton.

ps.

Ik heb vroeger ( iets van 13 jaar geleden gestopt na 17 jaar horeca ) in de horeca gewerkt.
En het cafe ernaast was 1 van de bekendste studenten kroegen van Nederland.
Dus zat daar regelmatig tussen de studenten want die kwamen ook bij ons en wij bij hen.
Zat ook een goede zanger tussen, die toentertijd barkeeper was, evenals zijn broer en de rest van het bandje.

Nha Trang Dalat lijkt me echt een super route alleen is het bij ons nog helemaal niet zeker of we Nha Trang aan gaan doen. En met mijn beperkt budget hakken drie dagen van 50 dollar er wel in. Vandaar de Muine Saigon vraag.

Mooi dat je met dezelfde vragen zat. Dit is namelijk ook mijn eerste verre reis. Misschien moet ik ook wat dingen op me af laten komen. Misschien maakt dit de reis ook alleen maar mooier. Merk ook aan de hand van reacties en andere topics dat mensen zo verschillend denken ( en dat is maar goed ook ) over verschillende plaatsen en over Vietnam zelf.

is die 1200 tot 1500 euro voor de hele reis voor jullie samen of per persoon dan als ik vragen mag?

Nee die 1200-1500 is pp. Binnenlandse vluchten moeten moeten wel uit dit budget komen. We gaan 32 dagen.

ooooh dat is ruim zeg!! Dan zou ik me over die easy riders minder druk maken.

Ter indicatie:

Wij gingen 36 dagen, maar de laatste 4 dagen waren in Hong Kong (=duuuur) en we waren per persoon 1400 euro kwijt voor de hele reis (inclusief Hong Kong wat zo’n 80 euro per persoon per dag heeft gekost).

Dit zat er bij in:

• Hong Kong
  • twee binnenlandse vluchten in Vietnam
  • easyrider trip van 3 dagen
  • Halong Bay cruise van 2 dagen
  • 3 dagen een resort (65 dollar per nacht, onze dure uitspatting) in Mui ne.
  • Voor de rest alleen hotels tussen de 13 en 30 dollar per nacht.
  • Alle bustrips
  • Excursies, taxi’s, eten en souvenirs

Heb je je route nu helemaal rond?

Wij gingen trouwens in juli en konden niet naar Sapa omdat het daar zwaar overstroomd was

Nee we zijn het nog niet helemaal eens over het schema. De grote baas ( lees vriendin ) heeft natuurlijk ook haar zegje. Maar de opzet is er.

Sapa hangt er inderdaad vanaf of we niet zoals jij met een overstroming zitten. En ik zit nog erg met:

• Wel of niet en Sapa en Dalat
  • Wel of niet Nha Trang
  • Wel of niet Mui Ne
  • Misschien wel een ander strand wat echt heel erg mooi en relaxed is
  • De tijd in Cambodja

Maar je reist echt ongeveer zo als wij dat willen. Ook wij willen tussen de 10 en 25 dollar slapen. En ook waren we van plan om in het “paradijs” het er is een keer goed van te nemen en wat duurder te zitten. Misschien wel Mui Ne :stuck_out_tongue: ( als we gaan ).

Hebben jullie een idee of er ergens een super Spa is? Een avondje gemasseerd worden kan ik wel gebruiken na 5 maanden stage.

hahah ja je moet het wel samen eens zijn he?

Sapa kan je daar bekijken toch? Afhakelijk van het weer.
De rest is inderdaad helemaal aan jezelf en iedereen heeft een andere mening, dat is ook logisch. Ik kan alleen maar zeggen dat ik Nha Trang (ookal is het meer westers als elders) een welkome afleiding vond en dat veel vrienden van me die naar Vietnam zijn geweest dit ook vonden. Je kan er ff lekker zonnen en uitgaan en gewoon uitrusten. Voor echte cultuur dingen moet je er niet zijn.

Voor Mui ne hebben we gekozen omdat daar het mooiste strand is (lieten wij ons vertellen) en de mooiste (enigszins betaalbare resorts). Verder hebben we daar echt geen zak uitgevoerd haha.

Met Dalat heb ik persoonlijk geen goede ervaring maar dat komt omdat wij het daar erg koud vonden vergeleken met de rest van het land en we alle dagen regen hadden. Maar misschien is het wel zonde om het over te slaan als je de easy rider trip niet gaat maken (wat echt zonde zou zijn :slywink: ) omdat je dan de indruk van de bergen en het binnenland mist…

Tjaa keuzes, keuzes… haha

Wat betreft een Spa. Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Misschien Ton??

Opzich haat ik westerse badplaatsen. Lloret en Chersonissos waren echt een afknapper. Heb er wel mooie vakanties gehad want veel bier met je vrienden kan nooit verkeerd gaan. Maar het type volk was mn ding niet.

Maar misschien moet ik Nha Trang toch een kans geven want we zijn nog maar jong en de drank gaat hoe dan ook vloeien. En daar is Nha Trang weer zeer geschikt voor.

Hallo Appelsaps,

Nha Trang,

Dit moet je eigenlijk zien als Benidorm 30/40 jaar geleden.
Het is in opkomst en de hoge hotels verrijzen.
70% van de touristen is russisch, zoals ook in MuiNee , Phu Quoc enz.

Maar voor het stappen.
Gewoon eten en dan naar de “Why not bar” om in te drinken ( engels en goedkoop door happy Hours tot 23 uur ) daarna door naar de Sailor Club, hogere prijzen veel aziaten ( vanuit zuid Korea, japan) en ook westerse mensen. de place to be.
Is bijna tegenover de Why not bar richting strand.

Was afgelopen januari nog in Mui Nee en daar was t.o.v. de de vorige keer ( januari 2010 ) veel veranderd.

Het aantal bars is echt toegenomen, langs de strip zeker 25 en dan zonder de bars van de hotel.
House kennen ze ze daar ook en gaat tot laat door.

gr
Ton.

Hoi Appelsaps,

Nu moet ik zeggen dat ik het type mens in Nha Trang toch anders vind dan die in Lloret komen. Dus wie weet toch de moeite waard :wink:

Groetjes, Anne

Ps: de reis naar Vietnam was ook mijn eerste grote reis. Vond 't ook spannend, maar het is inderdaad zo makkelijk geregeld daar wat betreft reizen. Echt super!

I snap de reacties op Sapa en Dalat niet. Is echt Super daar en 2 nachten echt te kort. In Dalat ben ik 3 nachten geweest en ga weer terug ook voor de verdere omgeving en Sapa kun je echt wel 5 nachten blijven. Je moet dan wel een beetje loskomen van de standaard routes. Gewoon eens een lokale bus nemen naar de volgende dorpjes en je hebt de tijd van je leven. Na Thrang met een hele grote boog omheen gaan. Lelijk en saai. In juli trouwens ook in de bergen goed te doen. Wel dagelijks regen. maar met een paraplu kom je een heel eind

Hallo Srobroek,

Ik moet je gelijk geven over Sapa.

Je moet echt van de geijkte toeristische route af in Sapa.
Op de toeristische lokaties wordt de klederdracht gedragen als werkkleding.
Buiten die plekken is het veel authentieker.

Nha Trang.
Kan toch wel leuk zijn.
Mooi strand, leuke boottochtjes, snorkelen, grootste liggende boeddha van Viet Nam, leuke markt, en een goede stad voor uit te gaan.
Cham torens, watervallen, modderbad enz.
Is wel allemaal wat toeristisch opgezet, maar wordt ook niet onder stoelen of banken geschoven zoals in toeristisch Sapa.

Maar smaken kunnen verschillen.

gr
Ton.

1 like