Van 4 tot 17 september ben ik in Vietnam en van plan om van Noord naar Zuid te reizen. Vooral in het noorden van vietnam heb ik een paar highlights die ik graag wil mee pakken. Ik vroeg mij af of iemand ervaring/advies heeft wat de efficienste/beste manier is om dit aan te pakken. We komen 4 september in de ochtend aan in Hanoi. Daar wil ik sowieso 1 overnachting doen om de stad te bekijken/acclimatiseren en een tour te boeken naar Halong Bay voor de volgende dag.
5 September dus naar Halong Bay voor een cruise + overnachting. 6 September terug naar Hanoi, heb ik dan genoeg tijd om sávonds weer de nachttrein te pakken richting Sapa?
M.b.t. Sapa, is 1 overnachting daar voldoende? Wil daar ter plekke een tourtje regelen, geloof dat dat goed te doen is. Na 1 overnachting de nacht erop terug naar Hanoi.
In de ochtend kom je dan dus vroeg aan naar Hanoi, wil dan eigenlijk weer 's avonds de nachttrein pakken naar Hue, heeft iemand een idee waar je je bagage tot die tijd kunt laten?
Wat ik verder nog wil zien: Hue, Hoi an, Na Thrang, Dalat, Mekong. Be Ba lakes of Ninh Binh in het noorden lijken mij ook de moeite waard maar ik twijfel of dit te druk/veel gaat worden?
Laatste vraag: wat is de mooiste/beste route om van Dalat naar HCMC te reizen?
Tnx voor de info Ton, zie trouwens wel dat ik een typefoutje had gemaakt. Moet 4 t/m 27 september zijn ipv 17 sept… Neem aan dat dat wel nieuwe perspectieven biedt?
Dat maakt zeker uit! Ik denk dat als je van tevoren je treintickets boekt (mocht je voldoende tijd hebben om het in Vietnam te regelen, kan dat, anders alvast in Nederland, meer tips daarover vind je bijvoorbeeld op Seat 61), je zo snel van het ene op het andere kan overgaan. Ik weet alleen niet waar je in de tussentijd je bagage kunt laten. Ik hoop dat een medereiziger je daarmee kan helpen?
Ik zou er nog minimaal 1 dagje Sapa aan toevoegen. Anders wordt het wel heel veel gereis en weinig zien en rust.
Het mooiste is als je van DaLat naar HCMC met easyriders gaat, al moet je daarvoor wel aardig in de buidel tasten, denk ik. Ikzelf vond alles in Vietnam mooi en heb gewoon met het open busticket gereisd en de route die zij rijden. Maar wie weet heeft iemand anders nog een mooie route?
Dat is ineens een wereld van verschil die 10 dagen.
Ik was in mijn eerder reaktie teveel gefocust op de dagen.
Kan nu wat constructiever erop in gaan.
4-9 aankomst, inchecken, verkenning, tours boeken
5-9 stad + avond trein naar Sapa ( eerst Halong Bay is een gok en niet echt praktisch )
6-9 Sapa eo
7-9 Sapa ea
8-9 Sapa en in de avond terug
9-9 aankomst Hanoi en meteen door naar Halong Bay
10-9 Halong Bay, Hanoi overnachten
11-9 Hanoi , bagage in Hotel en nachttrein naar Hue
12-9 Hue, aankomst, inchecken en Citadel
13-9 Hue, tombes en in de middag naar Hoi An
14-9 hoi An
15-9 Hoi An
16-9 Hoi An naar Nha Trang ( kan ook in de avond van 15-9 )
17-9 Nha Trang
18-9 Nha Trang naar Dalat
19-9 Dalat
20-9 Dalat naar Saigon
21-9 Saigon
22-9 tunnels
23-9 Delta
24-9 Delta
25-9 Saigon en naar vertrek luchthaven
26-9 ???
27-9 naar huis
Ik heb dit schema even als voorzet neergezet.
je kan zien dat schema aan al je wensen bijna voldoet.
Ook heb je 1 dag over en met de combinatie op 21/22 kan je ook weer 1 dag winnen.
Deze kan naar de noordelijke meren of naar Ninh Binh, wat je voorkeur hebt.
Bedankt voor je reactie, zeker een goede opzet, hier kan ik wel wat mee! Echter nog een vraagje. Ik zit erover te denken om Na Thrang te skippen (en ipv daarvan nog wat strant pakken op Phu Cocq of iets langer te blijven in Hoi An). Ik wil Dalat alleen wel in het schema houden. Wat is de handigste manier om van Hoi An dan naar Dalat te komen?
Ik vind Dalat ook een mooi stadje in een schitterende omgeving; vergeet de çrazy table "niet.
Vanaf hoi naar Dalat is over de weg of met de trein een een hele lange rit.
Ik denk dat dit minimaal 15 uur maar eerder 20 uur kost.
Is de goedkoopste optie maar kost je een dag en is vermoeiend.
Je kan het met een tour doen; dan over de HCM route.
Kost je ook 3 dagen, maar is wel leuker en ontspannender
Of toch 1 nacht Nha Trang en dan door naar dalat; breekt het reizen
Of vliegen vanaf Danag naar Dalat; kost je 90 usd pp zonder de transfers voor de goedkoopste tickets.
Heb even gekeken op de site van Va en er gaat 1 vlucht per dag, maar deze gaat ook wel erg vroeg. Hoop dat je zit, anders even gaan zitten, om 6 uur in de ochtend.
Reken even dat je minimaal 1 uur van te voren moet zijn ingechecked, misschien zit je in Hoi An, dan nog een transfer van 3 kwartier tot een uur.
Wordt wel vroeg opstaan, maar vlucht is maar 1.5 uur en je dus dan al om 7:30 in Dalat en hebt dan nog de gehele dag.
Dit zou mijn optie toch zijn.
Phu Quoc
Ik zou alles even napluizen.
Zijn er nog tickets te koop, overnachtingen te boeken enz.
In september is nog wel regenseizoen daar, dus je kan de pech hebben dat het niet alle dagen droog is.
Heb mijn schema zo goed als rond, mede dankzij jou aanbevelingen. Wil toch graag Ninh Binh er ook in passen.
Zat dan te denken om de 11de overdag een bus te pakken vanuit hanoi naar ninh binh om daar vervolgens de 12de de gehele dag te verblijven en de 13 in de avond met de trein naar Danang te gaan. Op deze manier skip ik dus Hue (veel tempels daar en dergelijke volgens mij en ik moet zeggen dat ik naar eerdere bezoeken in cambodja en thailand deze min of meer hetzelfde begin te vinden) en heb ik de extra dag in mijn schema ingevuld.
Is het aan te raden om deze tijd zo in Ninh Binh te besteden (te lang/kort) en hue dus te skippen?
Wanneer je niet echt op zoek bent naar tempels, graftombes es. is Ninh Binh provincie een geweldige keuze.
Ik weet niet of je de reaktie van Naomi hebt gelezen, maar zij vond dit een gebied geweldig.
Ook Geert, vind de omgeving van Tam Coc helemaal goed.
Je hebt er natuurparken ( Cuc Phuong ed. ), boottochtjes tussen krijtrotsen, rijstvelden, ook natuurlijk tempels, maar op mooie hooggelegen lokaties en dus met mooi overzicht over het gebied.
Homestay zijn er ook te vinden.
Ligt helemaal gunstig op de route naar het zuiden vanaf Hanoi.
Zoals ergens al eerder geschreven een totaal miskend gebied, heeft echt veel te bieden.
Ik denk, zoals ik je laaste reaktie lees, je Hue beter kan wisselen voor Ninh Binh.
Dus niet in Ninh Binh stad blijven en daar overnachten maar de provincie in.
Hoop dat je dit ingepland kunt krijgen, wanneer je voor echt voor Ninh Binh provincie gaat?
Ben eigenlijk wel een beetje benieuwd naar je schema?
4 8:20 Aankomst Hanoi
5 Hanoi - Nachttrein Sapa
6 Sapa
7 Sapa
8 Sapa - Nachttrein Hanoi
9 Hanoi - Halong Bay (Evt ipv 2 daagse reis hier een dagtrip van maken)
10 Halong Bay - Hanoi
11 Hanoi - Ninh Bin (Bus, daarna meteen door naar Tam Coc of Cuc Phuong)
12 Tam Coc
13 Tam Coc/Cuc Phuong - Ninh Bin (Nachtrein naar Danang)
14 Danang - Hoi An
15 Hoi An
16 Hoi An
17 Hoi An - Danang - Nha Trang (Nachttrein)
18 Nha Trang
19 Easy Riders vanuit Nha Trang richting/omgeving Dalat
20 Easy Riders
21 Easy Riders
22 Dalat - HCMC
23 HCMC
24 HCMC - Mekong
25 Mekong - HCMC
26 HCMC
27 Vlucht naar Huis
Een vrij drukke reis dus maar ik hou niet van stilzitten en dit moet zeker te doen zijn lijkt mij? Probeer een soort van rustperiode in te plakken in Hoi An. Wat ik dus skip van de ‘gevestigde’ highlights is Hue en de tunnels bij HCMC.
Eigenlijk vind ik het een vrij relaxt schema.
Je hebt echt wel veel rustdagen.
Ik vind wel dat je dit
11 Hanoi - Ninh Bin (Bus, daarna meteen door naar Tam Coc of Cuc Phuong)
12 Tam Coc
13 Tam Coc/Cuc Phuong - Ninh Bin (Nachtrein naar Danang)
Wat teveel specifiek hebt,
Je moet deze dagen spreiden over de provincie.
Tam Coc is een halve dag en dan door naar de voormalige hoofdstad en verder de provincie in.
Overnachtgen in de provincie of het park.
Ik zou bijv,. na aankomst in Ninh Binh Stad of Tam Coc de boottocht pakken in Tam Coc ( is helemaal touristisch maar hartstikke mooie omgeving en na een eerdere post van opdringerig heid, gewoon doen wat je wilt; dus wel of geen fooi ed. Gewoon genieten en je daar niet druk over maken.
Dan door naar waar je naar toe wilt, voor de de middag; tempel , hoofdstad?
Dan naar Cuc Phuong en daar overnachten en de dag daar doorbrengen.
Of de dag ervoor de provincie verkennen of toch maar het park gaan en deze in 1 dagen verkennen.
Bart,
Denk dat het helemaal goedkomt en mag ik je een bijzonder fijne vakantie vakantie toewensen en hoop je ervaringen te lezen op deze site.