Hoi,
Heeft er iemand hier ervaring met liften in Argentinië? Ik ben op het moment in Ushuaia en wil richting het noorden, eerst Rio Grande, Rio Gallegos Puerto Deseado enz.
Do´s and dont´s?
Groetjes, Inge
www.tochgedaan.nl
Hoi,
Heeft er iemand hier ervaring met liften in Argentinië? Ik ben op het moment in Ushuaia en wil richting het noorden, eerst Rio Grande, Rio Gallegos Puerto Deseado enz.
Do´s and dont´s?
Groetjes, Inge
www.tochgedaan.nl
Liften in Patagonië lijkt me een gewaagde onderneming, ik denk dat je meer succes zou hebben in de wat dichter bevolkte gebieden in het midden van het land. Ik heb zelf nog nooit gelift in Argentinië, wel in Zuid-Europa, maar ik ken wel mensen die het geprobeerd hebben. Toch zou ik, als ik jou was, als jonge vrouw alleen, goed op je tellen passen en als het lukt in Ushuaia een (mannelijke) reisgenoot vinden. Ik klink nu als een bezorgde grootmoeder, maar vorig jaar las ik nog wat over een (Frans?) meisje dat alleen in Patagonië rondtrok en beroofd werd en bijna naakt achtergelaten door één of andere gek, in een rustig gebied. Nog geluk gehad, eigenlijk, want ze was niet verkracht of erger, maar hoe dan ook, zoiets wil je natuurlijk nooit op je pad krijgen.
Iets minder relevant: een tijdje geleden zijn er, zoals je waarschijnlijk weet, twee Nederlandse vrouwen per ongeluk doodgereden in Argentinië. Dit was natuurlijk een vreselijke gebeurtenis, maar ik ben wat cynisch over dit soort mensen. Nederlanders lijken het geweldig te vinden om allerlei capriolen uit te halen, zoals met een tandem de wereld doorfietsen en nog meer van dat soort grappen. Ik heb het gevoel dat veel mensen zich helemáál niet bewust zijn van de risico’s van dit soort acties en dat ze denken dat het overal zo goed geregeld is als in de polder. Ik ben zeker geen grijze muis en neem ook wel eens risico’s op reis, maar onthoud altijd: 's Lands eer, 's lands wijs.
Het hangt er inderdaad vanaf wáár je gaat liften. Als je aan de rand van Ushuaia staat omdat je naar Rio Grande wil heb je nog wel kans. Maar maak wel goede afspraken met degene die je meeneemt, dat die je niet in the middle of nowhere afzet want dan sta je in Patagonië wel een paar uurtjes/dagen. En voor een vrouw alleen, tja… Ik ken wel een paar dames die het hebben gedaan, zonder problemen, maar als je inderdaad net een gek tegenkomt.
In Bariloche is liften langs de route (Circuito Chico) heel gebruikelijk, ik neem regelmatig mensen mee en als mijn vrouw de auto heeft en ik moet de stad in sta ik ook met de duim omhoog ![]()
(en als ze niet stoppen veranders ik van vinger :finger:) lol2
Ik loop ook liever niet alleen of ga liften in Amsterdam Z-O !!
Ik bedoel overal op de wereld, dus ook in Nederland heb je kans om vermoord,verkracht of beroofd te worden. Je zal maar een buurman hebben die bij de politie werkt en je toch even vermoord en in zn achtertuin begraafd…Gewoon van te voren uitzoeken en inlichtingen inwinnen over het gebied waar je naar toe gaat.
Persoonlijk zou ik niet zo snel gaan liften, maar dat komt omdat ik altijd denk van stel dat diegene waar ik mee mee rijd niet goed kan rijden.
In BsAs doe ik ook altijd een schietgebedje als ik in een taxi stap hahaha!
Dat heb ik een keer gedaan in Mendoza, niet omdat men mij een lift weigerde maar omdat degene in kwestie me bijna overreed (wat overigens vaak gebeurt - maar dan zonder middelvinger van mijn kant). Vervolgens werd ie nog boos ook en toen heb ik vijf minuten staan schelden in verschillende talen. Gelukkig kwam er een eigenares van een klein winkeltje aan de straat in kwestie tussenbeide en toen hebben we maar een wapenstilstand gesloten. De volgende dag zag ik hem een broodje eten in het busstation en toen volgden er hele verhalen over zijn levensproblemen en dit en dat, zonder enige rem, zoals het een Argentijn betaamt.
Omdat dit geen visserslatijn is, ben ik me er zeker van bewust dat ik een enorm risico nam, maar op dat soort adrenalinemomenten denk je toch niet meer na over je eigen acties.
In Lima zat ik eens in een taxi (gelukkig vooraf gereserveerde, mij niet gezien daar in een willekeurige taxi) op weg naar het vliegveld, en die man had volgens mij het idee dat hij een chaffeur was uit een actiefilm à la Rambo. Ik heb in Afrika chaotischer verkeer gezien in het algemeen maar als individu sloeg deze man alles. Steeds als je in de verte een politiewagen zag of iets wat er op leek, dan had ie de magische woorden ‘Policia’ en ‘Loco, loco, muy loco’ paraat terwijl hij naar zichzelf wees.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal iets duidelijker zijn over mijn situatie. Ik ben niet alleen. Ik reis samen met een Fransman. Alleen zou ik waarschijnlijk liften niet overwegen. Wil m´n moeder en grootmoeder, Don Agucho, geen hartfalen bezorgen ![]()
Maar je hebt natuurlijk wel een punt als het gaat om de dunbevolktheid van Patagonië en ik zou niet graag aan de kant van de weg staan voor ik weet niet hoe lang omdat er simpelweg niets voorbij komt.
Enne… ik ben me bewust dat veel Nederlanders van alles in het buitenland ondernemen, wat ze nooooit thuis zouden doen, maar na 13 maanden reizen door Midden- en Zuid-Amerika vertrouw ik erop dat mijn verstand en intuïtie me niet in de steek zullen laten.
Mijn mening is wat anders.
zover ik weet, kun je juist beter in drukke bevolkte gebieden, oa de buitenwijken van een grote stad als buenos aires beter niet liften. In patagonie is het leven en de mensen goeilijker, zijn meer van elkaar afhankelijk, en ook meer bereid je mee te nemen. vergelijkbaar: als je met pech langs de weg staat in de middle of nowhere, is het bijna misdadig om niet te stoppen als je langs komt rijden. liften is goed om je vertrouwen in de medemens op peil te houden en je komt nog eens interessante mensen tegen, met wie je over van alles kunt praten. Niemand zal je tegen zijn of haar zin in meenemen. als mensen alleen rijden door patagonia, zullen ze het misschien juist wel fijn vinden gezelschap en aanspraak te hebben.
Heb zelf ook een paar lifters meegenomen toen we in patagonia waren. een van hen was een man, die diep in de natuur woonde en ging stemmen. uiteindelijk zijn we samen in de argentijnse versie van het stemhok geweest, omdat ik zo benieuwd was hoe het werkte. De laatste jaren doe ik het weinig meer, maar ik heb diverse liften gehad van b.v. vrouwen alleen. In nieuw zeeland is dat zelfs 2x uitgelopen op een overnachting bij de desbetreffende familie. Liften is leuk, vrij veilig, goedkoop, en vaak nog sneller dan publiek vervoer ook nog.
Argentina heeft een speciale website voor lifters: autostop argentina, met een heel forum.
met een klein potje gezond verstand (je hoeft een lift niet te accepteren, vertrouw op je gevoel/intutie), ga vooral liften.
zoals Youp van 't Hek al zei in zijn conference: je moet liften in het leven. dat bedoelde hij vooral figuurlijk, maar ook in letterlijke zin is het belangrijk.
liften lijkt me in patagonia veel veiliger dan in buenos aires een zebra oversteken zonder stoplicht als er een auto aankomt, om je recht te halen.