Iemand ervaring met het starten van een zaak of vastgoed kopen in Argentinië ?

Beste mensen,

Ik wilde even vragen als er mensen zijn die ervaring hebben met het starten van een zaak in Argentinië, of die misschien al hebben gekeken voor een huis te kopen ? Liefst regio Salta !

Hoe zit het met papierwerk, mogelijkheden, openen van zaak, verblijfsvergunningen etc. ?

Dit mag ook nog van andere omliggende landen zijn. Als iemand hier verhalen of ervaringen wilt delen.

Alvast bedankt,
Groeten

Marc

Hi Marc
Wellicht heb je wat aan deze site, zijn mensen die weten waar ze over praten:
http://www.zakendoeninargentinie.com/
Suc6!

Mocht je iets groters zoeken: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=155026

Bedankt alvast voor de reacties !
Die Finca in omgeving Salta is heel mooi maar ook heel erg duur !

Hoi Marc,

ondernemen in Argentina is nu niet echt makkelijk, vanwege de bureaucratie o.a., met het is wel een leuk land, waar veel mogelijk is. er is een kleine kring van zelfstandigen, de ZOA zelfstandige ondernemers argentinia, die af en toe bijeenkomsten organiseren en onder de paraplu zitten van de argentijns Nederlandse KvK, waar ook de “grote jongens” zitten, zie ccah.org.ar
voor zover je het nog niet wist: het is heel moeilijk goederen binnen te krijgen momenteel, te importeren dus. Hier iets produceren en dan uitvoeren, is wat minder lastig. Als je iets wilt produceren en/of mensen wilt aannemen, zullen er zeker mogelijkheden zijn. Ook kun je zoals ik en een paar anderen een B&B beginnen. Had je concrete plannen, of wil je gewoon "iets beginnen?

Hallo

Bedankt voor de reactie!
We dachten in eerste instantie aan een jugos bar/gezonde burgers erbij. Klein eetzaakje eventueel.
Liefst in Salta of regio Salta. We hebben al gebackpackt door dit prachtige gebied. Ik heb eveneens 5j een zaak gehad in België dus heb al wat ondernemings skills etc :slight_smile:
Maar idd ja, ik voel al aan dat Argentinië geen makkelijke noot is om te kraken. Import zou ik nauwelijks nodig hebben. Dat is wel al goed…

Wat denk jij van deze regio en concept ?

Groeten
Marc

Hoi Marc,

zowel lokatie als concept lijken me goed:
in salta stad komen zowel veel toeristen, die graag een alternatief voor de slechte snelle hap hebben en in een grotere stad als salta, zijn er ook voldoende lokalen die er wel interesse in hebben, en het kunnen betalen.
Het zou wel zo kunnen zijn, dat er een deel van het jaar veel minder toeristen komen.
Misschien kun je een klein haalbaarheidsonderzoekje doen. Je moet wel op de loop zitten, in het centrum, of richting het station.
Het moet wel een beetje anders zijn dan al hetgeen er al is, maar niet al te avontuurlijk of exotisch. daar hebben de saltenos geen behoefte aan. Een tacobar of pannenkoekenrestaurant redt het denk ik niet, maar dat zeg ik dus puur op gevoel.
neem anders eens contact op met alex en rijkje berger, van casa hernandez, een goedlopende B&B in san lorenzo bij salta.
verder ken ik een engelsman, getrouwd met saltena, die 2 jaar een hostal gehad heeft in salta maar die weer wegdeed omdat hij er niets aan verdiende, na aftrek huur en salarissen.
Ik zou wel voor de stad kiezen, pittoreske toeristische dorpen als cafayate zou misschien kunnen, maar veel minder publiek, zeker lokaal. en het zijn in de winter echt slapende dorpen.
succes ermee, Salta is zo ie zo een heel mooie regio om te wonen.

Zeker weten een heel mooie regio !
Vooraleer we iets opstarten onderzoeken we zeker de markt eerst. Kijken wat het best zou passen en haalbaarheid.
Ik zou ook graag iets huren in centrum (met optie tot kopen) voor achteraf als het goed loopt.

Salta is erg mooi, maar heeft 2 wezenlijke problemen: er zijn nu al teveel hostels die tevens snacks en maaltijden aan gasten en niet-gasten aanbieden. Ook tours-bedrijven zijn er teveel eigenlijk. Een amiga van mij heeft er een talenschool en toen ik haar bezocht vertelde mij dat ongetwijfeld velen zullen het niet halen want zoveel toeristen komen er nu eenmaal niet.
En: sinds de dood van twee Franse toeristen in San Lorenzo heeft Salta ook een imago-probleem. Regelmatig worden toeristen in de omgeving van Salta overvallen of erger.

Hola Marco2carbo y nl2ar,

Even een reaktie vanuit San Lorenzo (salta)…
Heb je bericht al eerder gelezen Marco maar tot nu toe niet gereageerd op je vragen… Wij zitten hier met onze B&B nu zo´n 6 jaar en inmiddels is er een hoop veranderd om in Argentinie te vestigen…ik hou het nu niet meer zo bij wat de regels zijn,maar wij zijn op een “investeringsvisum” hier binnen gekomen, tijdens onze “tramite” die 5 jaar duurde zijn er al een hoop “dingen” veranderd, oa bv het minimale investeringsbedrag…let op er zijn ook andere visas waarop je hier binnen kunt komen waarbij het misschien wat gemakkelijker is…ieder heeft zijn eigen ervaring die zich hier gevestigd heeft… Daarom kan ik je moeilijk adviseren in deze… sorry…

Wil ook even reageren op nl2ar… Denk eerlijk gezegd niet dat Salta een “imago probleem” heeft, en ben ook benieuwd hoe je aan de info komt dat er hier nu eenmaal niet zoveel toeristen komen… Afgelopen Semana Santa (Pasen)was er een bezettingsgraad van boven de 90%… Dus dat betekent dat van alle bedden die beschikbaar zijn in Salta er er meer dan 90% bezet waren … Afgelopen hoogseizoen (eind december-eind februari) heb ik ook echt niemand horen klagen dat het slecht ging met het hotel/hostel… Zit zojuist hier te lezen dat het aantal vluchten naar Salta met 20 % is toegenomen??
Dat je het ook hebt over een “2e wezenlijke probleem” : dat er 2 franse toeristen zijn omgebracht in San Lorenzo… Ja het is verschrikkelijk wat er is gebeurd… maar je hebt het over meer dan 1 1/2 jaar geleden …geloof dat het in juli/augustus 2 jaar geleden is gebeurd…Nogmaals verschrikkelijk … (wij hebben het natuurlijk van dichtbij hier meegemaakt) Wij hebben genoeg mailtjes ontvangen van binnen en buitenland van “hoe is dit nu mogelijk”…

…Maar als wij hier gasten mogen ontvangen is de algemene tendens: Wat een heerlijke rust!! Mensen uit BA… Mendoza…Cordoba…ect en de buitenlanders…ze boeken dagen erbij… Salta en haar omgeving heeft ook een hoop te bieden…
Waarom ik een beetje hierop doorzaag is dat een mening die gegeven wordt bij sommige mensen veel impact kan hebben… Probeer het allemaal een beetje in perspectief te zien… Helaas kan datgene dat hier is gebeurd in San Lorenzo, overal gebeuren.

Marco… Salta heeft geloof ik echt wat te bieden wat betreft jou ideeen…
Lees ook goed het bericht van wat Stefned heeft gepost “ga niet te exotisch” als je naast de toeristen ook op lokalen wilt gokken…
De lokalen zijn hier zeker behoudener wat eten aan gaat…

We wensen je heel veel succes toe…

Alex y Rijkje
www.Lacasahernandez.com.ar
San Lorenzo (Salta)

Even terug naar Marco: Denk zelf dat Salta wat betreft jouw ideen genoeg mogelijkheden bied

Dag Hernandez en andere,

Zeker bedankt voor jullie reacties. Ik neem alles mee als extra informatie. Nooit zou ik mij via het internet laten afschrikken met een idee maar ik houd het wel in mijn achterhoofd. Mijn vrouw en ik zullen over een dik half jaar op verkenningstocht gaan. We hebben enkele landen in ons hoofd. (Nl Mexico, Colombia, Argentinië)

We wegen de pro’s en contra’s af en ter plaatse zien we wel waar ons hart zich het beste voelt.
En het lijkt wel altijd steeds hoe meer ontwikkeld een land is des te moeilijker het wordt met papieren etc. Natuurlijk ook duurdere prijzen voor vastgoed of huur. Dus daar moeten we ook rekening mee houden.

Groeten !
Marc