Ik ben me aan het verdiepen voor een vakantiebaan in de animatie voor volgend jaar. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken en heb ik wat informatie gevonden over acttiv maar zou ik graag meer willen weten van mensen die er ervaring mee hebben. Hoe gaan ze te werk en hoe is het om uiteindelijk voor ze aan het werk te zijn etc.
Ik zelf doe hogere hotelschool ben 19 jaar spreek vloeiend engels, nederlands een woordje frans en ben nu bezig met een cursus spaans.
Hangt ervan af waar je wilt beginnen. Op de balearen doen ze meestal opleiding en casting etc. Daar werk je enkel tijdens het zomerseizoen, april tot september.
Ikzelf heb geen casting moeten doen. Ik heb mezelf kandidaat gesteld voor de canarische eilanden. Hier heb je animatie het hele jaar door. Ik stelde me kandidaat in december en in februari kreeg ik telefoon om te komen in maart.
Ik ben ineens begonnen na een week opleiding, meelopen. De dansen leer je tijdens de werkdagen, wat je dagen in de eerste maand wel zwaar maakt. Maar ben je goed in dansen is dit niet erg. In mijn geval duurde dit 2 maanden.
Voor mij was het de tijd van men leven, weinig slapen veel uitgaan, veel mensen ontmoeten.
Echt het was om nooit te vergeten.
Steeds in het zonneke werken of liggen.
Echt waar!
Super
Maar aan de andere kant is het werk op de duur wat eentonig.
Het dansen was voor mij enorm zwaar, ik heb echt afgezien. Ik wou zelfs naar huis de eerste maand. Moet je gewoon doorheen en dan komt alles dubbel en dik goed. Zeker juli en augustus zijn echt de max.
In de meeste hotels met entertianment en vooral als ze een beetje professioneel zijn, doen de entertainers naast hun dagtaak (miniclub entertainer, sportsentertainer etc) mee aan de shows ´s avonds.
Deze shows kun je opdelen in 3 soorten:
Presentatie shows waar gasten aan meedoen (verkiezing van miss/mister, thema avonden zoals western night, romeinse avond) Hier is de taak van de entertainers het presenteren of assisteren.
Professionele shows waarbij mensen van buiten het hotel een show opvoeren (Flamenco show, Hawaiaanse dansers, Goochelaars etc). Hier verzorgen de entertainers meestal alleen de muziek en het licht (en wordt gebruikt om het gros van het team vrij te geven).
Cabarets. Dit zijn shows waar de entertainers op het podium dansen, sketches opvoeren en playbacken of live zingen.
Ik neem aan dat Briskfreddy hier op doelt. Een cabaret vereist veel oefenen, zeker in het begin, om o.a. de dansen onder de knie te krijgen. Meestal moet je, in een 14 daags programma, 4 tot 6 cabarets leren en als je nog nooit hebt gedanst of hier niet zo goed in bent dan valt dat zeker niet mee.
hey,
ik wist het wel dat je als animator meedoet aan de shows. en begrijp ook dat dit niet zo simpel is om onder de knie te krijgen.
was niet zeker of hij het zo bedoelde …
heb jij dit ook al gedaan?
Ik heb altijd voor Grupo Sol / Melia gewerkt (van 1989 tot en met 1995). Ben begonnen op Menorca (2 seizoenen) daarna in de wintermaanden Lanzarote en Gran Canaria en de laatste 5 jaar op Mallorca (verantwoordelijk voor een team van 20) en tevens in de wintermaanden interviews gedaan om nieuwe entertainers te vinden (in Spanje en NL) en leraar op de cursus.
Voor mij was het de baan van mijn leven (helaas is het wel leeftijdgebonden en niet iets wat je je levenlang kan doen).
Ik ben, zoals gezegd, in ´95 (toen was ik 30) gestopt en totaal iets anders gaan doen. Eerst 3 jaar terug naar NL waar ik niet meer kon wennen en uiteindelijk naar Sevilla verhuisd waar ik nog steeds woon.
Sol / Melia had (ik weet niet hoe het nu is) altijd de beste naam op entertainment gebied, de rest kopieerde meestal van “ons”. Tevens een goede opleiding en een goed programma. Je werd niet, zoals regelmatig gebeurde, aan je lot overgelaten in een hotel waar je alles zelf moet verzinnen en uitzoeken. Eerste jaar of jaren in Spanje daarna de kans om naar meer exotische gebieden te gaan (ze zitten overal, ook Paradisus is van Sol /Melia). Verder bestaan (bestonden?) er mogelijkheden om verder in het bedrijf te komen buiten het entertainment (ik had opleiding tot hoteldirecteur kunnen volgen).
Voor mij een goed bedrijf, maar nogmaals ik weet niet hoe het nu is, mijn ervaring dateerd van 14 jr geleden.
Ja ik heb ervaring met het bedrijf Acttiv.
Ik heb er de afgelopen zomer voor gewerkt op de Canarische Eilanden vanaf februari tot mei.
Mijn ervaringen zijn helaas niet zo goed…ze zijn erg streng, je hebt 1 ( als je geluk hebt 1,5 ) dag vrij in de week en zelfs dan moet je soms nog trainen voor shows (vooral in het hoogseizoen ).
Hoe het er in andere gebieden aan toe gaat weet ik niet,
wat ik wel weet is dat het meerendeel van mijn klas voor Acttiv heeft gewerkt en er allemaal met een verrot gevoel van teruggekomen zijn ( en die zaten niet alleen op de Canarische Eilanden )
ik zou het advies van Iberostar hotels ten gunste nemen…heb daar hele goede verhalen over gehoord van anderen!
Ik ben net terug gekomen na 3 maanden gewerkt te hebben voor Acctiv. Het was een geweldige ervaring. Ik ben van mening dat animatie wel in je moet zitten anders wordt het zwaar. Je moet 24/7 in zijn voor een lolletje met de gasten. Als je eens niet zo lekker in je vel zit mag je dit beslist niet laten merken. Als je plankenvrees heb ik raad ik je het af. Sommige mensen hebben het in zich, sommige mensen niet. Die mensen die entertainen in zich hebben zullen het makkelijker hebben. Heb je het niet zo in je dan moet je sterk in je schoenen staan en ongelovelijk veel doorzettingsvermogen hebben. Dan kom je er ook wel.
Je krijgt niet veel tijd om te oefenen. Het is vooral leren al doende met de mensen. Ik had een zeer goed, verzorgde, leerzame trainingsweek. Maar let op. Ik heb ook gehoord dat mensen helemaal geen trainingsweek kregen.
Acttiv kan wel hard zijn en ik heb veel verhalen van mensen gehoord die zonder pardon naar huis werden gestuurt. Het kent geen sociale werkcultuur zoals hier in Nederland en de meeste Noord-Europese landen. Ze geven weinig ruimte voor ‘‘improvement during the job’’. Je moet alles snel oppikken anders wordt het lastig en lig je er zo uit. Zeker in deze tijden van economische crisis…
Inderdaad corberana, de cabarats waren heel zwaar, het inoefenen van de dansen. Zoals je zegt moet je voor 2weken animatie makkelijk 8 shows met verschillende dansen kunnen.
Maar je kan ook rollen krijgen waarin je minder moet dansen en meer moet playbacken of dergelijke. Dit was dan meer aan mij besteed.
Nu woon je in sevilla, zal wel leuk zijn! Ik kan je begrijpen dat je het leven niet gewoon werd in nederland.
Mag ik vragen wat je nu doet.
Groetjes