** Buono pomeriggio**
Complimenti: Goede Middag
Het is toch buongiorno tot aan de siesta en daarna buonasera totdat je gaat slapen
Inderdaad, dus 's middags, (pom-muh-rie-dzjie-ooh ) hoor je al: buona séra (goeden avond). Dat is anders dan in Nederland, men wenst je iets toe voor de komende periode.
Buono mattino (morgen) of buono pomeriggio (middag) wordt nauwelijks gebruikt: het is buongiorno en dan buona séra.
séra - avond, nacht
domani séra - morgen avond
questa séra - deze avond
arrivai lunidi séra - ik arriveerde maandagavond
scuola seràle - avondschool
seralménte - iedere avond
seràta di gala - avond gala
si fa séra, of
cala la séra : het wordt donker
Maar eeuhm als je al 6 jaar in Italie zit en het nog niet perfect schrijft en spreekt wat doe je daar dat je het niet nodig hebt dan, als ik zo vrij mag zijn?
Ik aanschouw het Toscaanse landschap. Het landschap en het Toscaanse licht maken mij …sprakeloos., 
Verder spreek en schrijf ik Frans, Duits, Engels, alhoewel het Frans met de dag slechter wordt, omdat de nieuwe Italiaanse woorden volgens mij in hetzelfde hersengedeelte… worden opgeslagen…
Het was (althans om de Italiaanse taal te leren) een groot nadeel dat al mijn Italiaanse kennissen perfect Engels of Frans spraken en spreken). Ik ben nog nooit naar een Italiaanse taalles geweest, maar versta het nu redelijk goed. Had ik geweten dat ik hier zou blijven hangen, dan had ik natuurlijk subito een taalschool bezocht. Maar we dwalen af: terug naar het onderwerp en dat is de Italiaanse taal.
Vanavond koken twee Italianen in Schotland voor Marja en ik ben vergeten de (Schotse)vertaling te geven:
era delizioso
era squisito
era ottimo
era buonissimo
Wanneer ze uit roept : " Era delizioso…, no squisito…, no ottimo…, no buonissimo!!",
kan ze dat voor de andere Schotse gasten vertalen met:
" It was delicious, no…it was exquisite , no… it was optimal, no…it was thé best"
Dus cara Marja, effe van buiten leren (en neem een spiekbriefje mee, die Italiaanse wijn is sterk…) :
ee-ràh dee-lie-tjie-òò-zoo , noo … ee-rah skwie-zìè-too, noo ot-tìè-moo, noo boe-ooh-nìè-sie-moo. gràà-tsie-uhh.