Paradijslijk Italie

Experts, ik heb jullie hulp nodig! Deze zomer reis ik af naar Italie. Ik heb veel van de wereld gezien maar Europa is voor mij nog redelijk onbekend. Eind juni vlieg ik naar Pisa om 2,5 week later terug te vliegen vanaf Rome. Eenmaal in Pisa zal een vriendin uit Canada invliegen. Ze is momemteel op wereldreis en heeft al bizar veel mooie dingen gezien dus ik hoop dat Italie haar ook weet te verbazen!

Hebben jullie tips?! We zullen met het openbaar vervoer reizen, Florence meepikken en het liefst nog een paar dagen kust. We willen niet teveel plannen. Hele toeristische dingen/ steden hoeft niet perse (uiteraard zullen we wel wat dingen meepaken), dus eigenlijk ben ik op zoek naar de parels van Italie, een adembenemende route en fantastisch eten.

Tips zijn meer dan welkom!

Vooreerst : Italië heeft enorm veel “parels” als steden, dorpjes, landschappen, kusten, meren, architectuur, kunst, tradities, folklore, gastronomie, …
Verder nog even dit : Enerzijds is het vooruitzicht met de “trein reizen”, anderzijds is het zoeken naar een “adembenemende route”. Per trein kom je zeker door mooie landschappen, maar met eigen vervoer is meer te realiseren.

Toeristische info :
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=150995 1ste keer Italië
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=154602 Auto vakantie door europa met verschillende bestemmingen in 4 weken. (Een Topic met o.a. heel wat Italië tips op zie o.a. post van 19/03/2013 volgnr. #6)
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=155102 Rondreizen Italië, o.a. info
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=155793&p=943246#post943246 Informatie Apulië
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=157636&p=948856#post948856 1e keer Italië… Omgeving Guardistallo (Topic met o.a. links voor het zoeken van accommodaties in gans Italië van Agriturismo’s, B&B’s, campings, kloosterovernachtingen, hostels, hotels van basic tot *****

Treinen Italië :
Reizen per trein doorheen Italië gaat redelijk vlot. Met het openbaar vervoer heb je soms quality time verlies door het wachten en/of overstappen. In de hieronder vermelde showthreads heb je allerlei indicaties ivm treintickets e.d.

**Het volledig WW-Archief **(inhoud alle Landen- en subforums Topics):
http://www.wereldwijzer.nl/archive/index.php

Allerlei :

  • Wat uit eten gaan betreft : ga vooral waar de locals eten.
  • Al eens overwogen om voor een paar dagen een wagen te huren ? (gedeelde kosten)
  • Een Vespa huren voor dagtrip, of voor enkele dagen is helemaal in.
  • Italianen nemen massaal verlof in augustus en veelal in eigen land. Augustus=erg hoge prijzen !
  • Ontdek en gebruik op het Forum de zoekersfunctie, zie bovenbalk rechts bovenaan ! Hiermee kan je best zoeken naar plaatsen die in de hogervermelde topics misschien niet voorkomen en best heel mooi en interessant kunnen zijn.
    Om maar iets te noemen : regio Umbria, Amalfitaanse kust=prachtige route, Vesuvius, Pompei, Salerno, Paestum, Sorrento, Capri, Napels, ook prachtig: Dolomietenroute(=Zuid-Tirol), Aosta Vallei, Toeren of verblijven langs de meren van Noord-Italië, …
  • Koop een goede Italië reisgids of lenen bij de bib
  • Zoek en lees op het internet “Italië –reisverslagen”

Je zal keuzes moeten maken want de inhoud van de vermelde Topics overstijgt de mogelijkheid om alles gedurende 2,5 weken te bezoeken. Met deze info ben je al een eind op weg.

Enige persoonlijke input is wel vereist. Een forum is vooral actie en interactie. Nog specifieke vragen stel ze op het Forum, ook andere forummers kunnen op meer gerichte vragen een meer direct antwoord geven.

Het zou erg fijn zijn mocht je na de reis hier op het Forum een paar nuttige tips, ervaringen of zelfs een korte reisbeschrijving willen delen. Het kan een waardevolle aanvulling zijn voor andere zoekers en de inhoud van het Forum kan er alleen maar interessanter door worden.

Alleszins veel plezier bij het uitzoeken en plannen.

hoi annemaal,
ik zou zeker naar cinque terre toe gaan!bij pisa ligt lucca in de buurt ook een aanrader.weet niet waar jullie van houden,maar rome is natuurlijk helemaal geweldig!enne treinen is prima te doen in italie,zolang je niet vergeet je treinkaartje aftestempelen bij die gele apparaten

Bedankt voor de tips! In principe zijn alle opties open… Trein, auto, scooter, couchsurfing, hostels hotels etc. Het gaat mij voornamelijk om een leuke verrassende route! En hoe we dat gaan doen bekijken we meestal ter plekke. Stel dat jullie echt must sees hebben neem ik die graag mee! Vandaar mijn post.

Weten jullie nog leuke plekjes langs de kust tussen Pisa en Rome? Zouden jullie Elba meepakken!?!

Goeie tip van die gele aparaten… Echt iets om te vergeten! Haha!

Hoi annemaal,

Euh… in al de hiervoor aangehaalde showthreads van zoveel Topics (Topics die dikwijls op hun beurt nog naar andere aanverwante showthreads verwijzen ) staan veel te bezoeken highlights vermeld evenals suggesties ivm regio’s, gedeeltelijke routes, nuttige en praktische tips tot zelfs een Topic met groepswebsites voor het zoeken van accommodaties zoals agriturismo’s over gans Italië, enz … Dat is toch een pak info waaruit je kan puren om een mooie route samen te stellen want Italië is een prachtig land.
Heb je die Topics al eens doorgenomen ?
Zo ja, heb je al eens opgezocht wat al die vermelde plaatsen inhoudelijk te bieden hebben? (=al die plaatsnamen (highlights of minder gekende pareltjes) werden meestal gewoon vermeld zonder verdere info , info die kan gegoogled worden…zou te langdradig worden. Het is niet de bedoeling te herhalen wat in zoveel reisgidsen staat, toch ?)

Heb je al een ruw schema ?
Heb je nog geen voorkeur(-en)? Neem er bij het inlezen een landkaart bij dat geeft richting aan je ideeën, kies, elimineer of voeg bezienswaardigheden toe. Plaatsen waar je echt naar toe wil markeer ze in fluo op kaart dat geeft een direct overzicht en richting.
Een volledige reis op maat zal je op het Forum niet vinden. Trouwens wordt het een rondreis met de auto ? reizen per trein ? reizen per vliegtuig en vervolgens deels per trein of huurwagen ?
Met de auto (of vliegtuig en huurauto) heb je het meest flexibiliteit. Afstanden met de auto kan je berekenen met o.a. http://www.viamichelin.nl/ en je kan tussenstops “étappes” inlassen.

Ziehier een recent Topic :
een mooie en haalbare reis (22dagen) van iemand die alleen door Italië reist en die zelf heel wat opzoekwerk deed en een schema samenstelde: heen vliegtuig, huurauto en trein, terug per vliegtuig. Zo wordt het concreter om te reageren.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=158935

Iets leuk tussen Pisa en Rome? Alleszins speciaal : baden in de warmwaterbronnen 37°C van Saturnia (gelegen in de driehoek Grosseto, Orvieto en Viterbo).

Voorkeuren verschillen nu eenmaal. Bepaal voor welk vervoermiddel je zal opteren, kies voor één of 2 regio’s en maak een ruw schema: Toscane ? Umbrië ? Lazio ? Puglia ? Amalfitaanse kust ? Meren van Noord Italië, Dolomieten ? Kunststeden ? Strand ? … Zo heb je meer kans op directe en meer gerichte reacties.
Het is maar wat je wil of niet wil. Dat kan geen mens in jouw plaats beslissen, toch ?

Dank je! Ik heb te maken met een kenner merk ik. Nou, dingen vaststellen en bepalen daar ben ik nou net niet van. Ik heb veel gereisd (alle continenten behalve Europa veelal solo) en normaal pak ik het altijd zo aan. Ticket boeken, wat tips vragen over bizar mooie plekken en hoe ik daar kom etc. dat is een zorg voor later… Dat is het avontuur dat reizen compleet maakt! Dus ik wil juist niet specifiek zijn dat brengt je de mooiste verhalen en ideeen. Info vragen wat aan te raden is tussen Pisa en Rome leek mij al behoorlijk specifiek! Super bedankt voor je tips! Wellicht dat ik nog wat uit de andere links krijg of dat iemand zich herkent in mijn ‘Persuit of Happyness’ en mij nog tips wil geven.

Kijk, ik heb een uitdaging… De Canadese vriendin waarmee ik reis is al een jaar op wereldreis en op plekken geweest die ik ook ken die zo onvoorstelbaar mooi zijn. Italie is haar Final destination… De slagroom op de taart… dus misschien moet ik het anders formuleren: Wat zou jij iemand laten zien in het desbetreffende gebied als jij reisleider was?!? Dit is mijn continent dus ik ben aan zet :wink:

Ciao,

Vooraf : vooreerst is er het economisch rijke Noord-Italië en het arme Zuid-Italië. De “Lega Nord” streeft naar afscheiding van Noord-Italië van het arme Zuid-Italië.

The best of Italy. What’s in a name ?
Zo los uit de hand (maar ik val in herhaling want neem jij maar eens de in een vorige post aangehaalde topics onder de loep !)
-Lago Maggiore met de eilandjes, twee ervan zijn te bezoeken.
-Lago di Garda en de dorpjes eromheen: noordzijde (surfersregio) meer wind tov het Zuidelijk deel. Vanaf het Zuidelijk deel uitstappen mogelijk naar Verona (Romeo en Julia) en Venetië.
-De Passo dello Stelvio (Stilfserjochpass) met 48 haarspeldbochten en het Ortlergebergte waar de oudste gletsjermummie ter wereld werd gevonden is de 5300 jaar oude man uit het ijs, ook wel ‘Ötzi’ genoemd en te bezichtigen in een museum in Bolzano/Bozen (Zuid-Tirol Italië)
-De Dolomietenroute : klinkt cliché, maar is één vd mooiste routes vd Alpen. (Deze route staat beschreven in één vd hiervoor aangehaalde Topics en/of verwijzing naar showthread)
-Venetië : zeker doen . Padua/Padova erbij nemen ?
-Firenze : the place to be als je van kunst en architectuur houdt !
-Siena : Piazza del Campo en zeker kathedraal bezoeken (kaartjes kopen kiosk : achteraan plein rechts vd kathedraal). Ben je er op 02/07 of 16/08 dan is er de befaamde “Palio” :

  • San Gimignano : altijd héél druk, erg mooi met zijn oude torens, maar m.i. toch wel wat overroepen tov van andere mooie stadjes op een heuvel. Panoramisch zicht !
    -Cinque Terre : wandelpad van dorpje tot dorpje (5 dorpjes) = panorama. Dorpjes niet te bereiken per auto. Wel met trein of per boot.
    -Carrara : de grootste marmergroeven ter wereld, Carrara : wereldberoemd voor z’n witte marmer. Marmer waaruit Michelangelo beeldhouwde o.a. de Pieta (Vaticaan Rome). Hij kwam er persoonlijk zijn marmer uitkiezen. Er is geen slechte kwaliteit, hij wordt beoordeeld op kleur. Gebeeldhouwd wordt uit de zuiver “witte marmer zonder vlekken of ranken”. De marmergroeven zijn te bezoeken en er wordt nog altijd marmer uit de rotsen gezaagd en wereldwijd vervoerd. Met een telelens op je camera zie je hoog in de bergen van ver de kranen e.a. werktuigen staan. Langs de route tussen Carrara en Massa zie je talloze bedrijven waar immens grote gezaagde blokken marmer klaar staan om vervoerd of verscheept te worden.
    -Lucca : ? Volterra ?
    -Pisa aan de rivier de Arno : z’n scheve toren, de Dom en het Baptisterium. Tickets koop je in een gebouw tov de Dom. De stad zelf zou ik verder links laten liggen.
    -Saturnia : baden in warmwaterbronnen
    -Rome
    -Rome , richting Orvieto ?
    -Rome , richting Toscane ?
    -Siena : Piazza del Campo en zeker kathedraal bezoeken (kaartjes kopen kiosk : achteraan plein rechts vd kathedraal). Ben je er op 02/07 of 16/08 dan is er de befaamde “Palio” :
    Bestand:La folla durante il Palio.jpg - Wikipedia
    -San Gimignano : altijd héél druk, erg mooi met zijn oude torens, maar m.i. toch wel wat overroepen tov van andere mooie stadjes op een heuvel. Panoramisch zicht !
    -Chianti wijnregio ? Radda in Chianti? Greve in Chianti?
    -Firenze : the place to be als je van kunst en architectuur houdt !

-Rome richting Umbrië ? Terni, Spoleto (vluchtig bezoek) en naar Assisi , Norcia, de Monti Sibillini, de hoogvlakte van Castelluccio. (Ook Gubbio is een mooi stadje en Arezzo, minder bezocht door toeristen maar wel interessant. Met roltrappen tot centrum).
-Perugia, universiteitsstad en hoofdstad van Umbria, oude Etruskische stad. Met roltrappen tot het oude centrum. Vanaf sommige punten : panoramisch zicht. Cortona : oude Etruskische stad op een heuvel met panorama, zicht tot het Trasimeense meer.

-vanaf Rome zuidelijker ? Napels, de Vesuvius, Pompei, Sorrento, de Amalfitaanse kust

-met een goed gevulde portefeuille : eiland Capri
-Sicilië

-minder platgelopen :
regio Apulië (zie hiervoor ergens een aangehaald Topic met veel Apulië-links). Je kan o.a. logeren in een “trulli”(Unesco Werelderfgoed) te Alberobello.
regio Basilicate : de stad Matera ligt in een dal en bekend voor z’n wijk Sassi nabij een kloof met woningen die uitgehouwen zijn in de rotsen, “troglodyte” en véél rotskerken. (Unesco wereldergoed)

Last but not least : ontdek en geniet van de Italiaanse keuken: verfijnd of à la mama !

Verdwaal af en toe van de geijkte paden en laat je verrassen.
Haha…en dit binnen een tijdstip van 2,5 weken… jij bent aan zet en wat die plekken in detail interessant maken daar zal jij je toch voor moeten inlezen !

Eigenlijk wel een beetje benieuwd na al die info of jij hier jouw route of te bezoeken plekken wil delen op het Forum ! Of aanvullende tips of ervaringen na de reis !
Geniet van La Bella Italia !

tja,zoveel moois,dus erg lastig hoor,maar stancy heeft heel veel ware dingen gezegd(ken niet alles natuurlijk,maar doe me best,haha)

@annemaal, heb je tenslotte een sublieme Italië-beleving kunnen waarmaken voor je Canadese vriendin als voor jezelf ?
Eigenlijk ook wel een beetje benieuwd wat jij uiteindelijk als circuit van musts to see hebt uitgekozen en beleefd. Misschien kunnen andere zoekers nog iets opsteken van jouw reiservaringen.
Hopelijk heb je héél leuke herinneringen aan Italië ! Toch ?