Rondreis Italië ruwe tips nodig

Goeiemiddag,

Mezelf even voorstellen, dit jaar ben ik gaan rondrijden in de VS voor 5 weken. Volgend jaar zou ik graag Italië ook zo leren kennen. Griekenland en Portugal heb ik vroeger als voorgekauwde brok van Jetair leren kennen.
Maar Italië is gewoon speciaal, zelf ben ik er nog nooit geweest maar wat zijn goede tips wat ik moet gezien hebben van zowel gebouwen als natuur?
Waar kan je goedkoop een goede auto huren?
Waar best niet komen?

Veeeeeel te veel vragen op dit moment, graag enkele grote lijnen en dan kan ik verder aan de slag.

Groeten,

Racerke

Hoi,

Dit is echt een super moeilijke vraag want Italie is zo groot en diverse. Ikzelf moet zeggen dat ik Toscane (wel afgezaagd) prachtig vind: Florence, Siena, San Gimigano, Volterra etc. Een uitstekende manier om het te beleven is om te overnachten in een Agri turismo die er echt heel veel zijn. Ik kan je er een aanbevelen in Mercatale Val di Pesa (tussen Florence en Siena in). Vanuit hier kun je met de bus (30 min) naar Florence.

Ook het gebied rond Rome is fantastisch en Rome zelf niet te vergeten. Meer van Braciano is heel idylisch wel toeristisch maar mag de pret niet drukken. Vanuit Florence rijd je in een kleine 4 uur (met wat stops) naar Rome.

Ook Umbrie is mooi en vooral Arezzo heeft indruk op mijn gemaakt, al kun je dat ook heel goed bereiken als je in Toscane verblijft.

Dus ik hoop je zo geholpen te hebben. M.b.t. autoverhuur kan ik je niet verder helpen want wij zijn met de auto uit Nederland vertrokken.

Veel plezier, fantastisch land en lieve mensen

Groetjes Karin

Bedankt voor je snelle reactie!

Waar het vooral om gaat is prachtige natuur bezoeken en in wandelen en af en toe eens in een 5* hotel te overnachten voor twee dagen om te bekomen.

Wat zijn goede tips om slaapplaatsen te vinden?
Via Hotwire/Priceline heb ik enkel de grote steden in Italië … .

Verder ben ik dus op zoek naar unieke natuur en knappe steden. Als ik hieruit geraak dan kan ik er zelf lijntjes tussen trekken … :wink:

Nog even al verder toelichten, ik ga naar Italië met het vliegtuig, SN Brussels Airlines. Bedoeling is om van één luchthaven naar een andere te rijden.
vb Napels of Rome landen, rondrijden en terug vanuit Turijn

Hoi,
Ik kan je 1 misschien kleine, maar daarom niet minder mooie tip geven. Zelf heb ik 7 jaar in het idyllische Bolsena gewoond. Een klein dorpje, ongeveer 120 km ten noordoosten van Rome, gelegen aan het grootste vulkanische meer van Europa, het meer van Bolsena. Het meer zelf is zeker een aanrader, zowel om er te wandelen, als te genieten van het uitzicht en de vis, alsook als uitvalbasis naar andere dorpen en steden in het centrum van Italië (Orvieto, Siena, Bagnoreggio, Canino, Vulci…)
Als je meer info wil, of de liefde voor dat stukje Italië wil voelen, laat je het maar weten, ik sta je graag te woord :slight_smile:

Groetjes
An

Je moet absoluut naar Cinque Terre gaan! Dit ligt in Liguria. 5 Dorpjes die in de rotsen zijn uitgehouwen. Mooie wandeling langs de kust (soms moeilijk begaanbaar) en echt fantastisch. Ik heb zelf een aantal jaren geleden rondreis Italie gedaan (San Remo, Liguria, Pisa, Rome, Ancona) en Cinque Terre was echt één van de hoogtepunten!

corberana,
ja daar ben ik me nu ook aan het oprichten.lijkt me prachtig als je dat op foto,s ziet!!

amalfikust vind ik zelf ook mooi(vooral positano en ravello)

Hoi Racerke,

Zelf ben ik een groot Italie-fan en ben er al een aantal keer geweest. En deze zomer ga ik weer! Met Italie kun je eigenlijk moeilijk de mist in gaan; mij lijkt het onmogelijk om daar een mislukte vakantie door te brengen. Waar je het beste naar toe kan hangt helemaal af van wat je wil. Voor geschiedenis kun je naar Ostia, Pompei of Herculaneum. Voor kunst en cultuur zijn Rome en Firenze (Florence) uitermate geschikt. Je zit dan in Toscane/Umbrie sowieso goed. Het Noorden van Italie heeft mij nooit zo getrokken, maar als je van bergen houdt; gewoon doen. Het Zuiden van Italie is wat ruwer; hier vind je meer natuur, maar ook meer armoede en wat minder van de Italiaanse “splendor” die we gewend zijn. Midden Italie is wat verfijnder en mooier, al biedt Toscane ook hele mooie natuur (het National Park ligt daar). Naar mijn idee vind je het ECHTE Italie toch in Toscane en Umbrie. Dat is ook waar ik me op ga richten deze zomer; zie bijlage voor de interessantste plekken (rood en oranje gekleurd. Allemaal super, maar de kleurcode is voor mezelf in geval van tijdgebrek).

Heel veel plezier in ieder geval!

Hoi Racerke,

Misschien kan je op onderstaande link nog wat suggesties vinden.

http://www.italie.nl/Rondreissuggesties/2518/default.html

Als je van alle streken iets mee wil pikken zou ik Sicilië en Sardinië zeker niet overslaan. Omdat ik zelf woonachtig ben op Sardinië kan ik je vertellen dit eiland een waar paradijs is.

Wil je meer weten over Sardinië of het boeken van een bootticket of autohuur, laat het me dan even weten.

Gr. Silvester

Hallo ,
wat tips: vlieg met ryanair vanaf Weeze(Dusseldorf,vlak over de grens bij Nijmegen) bv naar Milaan(Bergamo mooie stad en ten noorden daarvan mooie omgeving en leuke stadjes,meren en bergen)huur een auto via www.eautohuur.nl en boek de overnachtingen via www.hostelbookers.com, daar kan je het net zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.Wij zijn vorig jaar gevlogen vanaf Weeze naar Milaan(Bergamo) , rond gecrossed en de auto weer ingeleverd in Treviso(Venetie),Treviso is trouwens ook een heel leuk stadje.
veel plezier, Italie is geweldig er is alles en ook nog heerlijk eten.
groetjes Piet Bleeker

Zelf zit ik in de Oltrepò, in de heuvels 70 km ten zuiden van Milaan. Een nog totaal onbekend gebied voor toeristen en dat heeft zijn voordelen. Je leert hier het echte Italië kennen, je kan in elk restaurant blind naar binnen want het is altijd het eten dat de Italiaan zelf eist, dus erg lekker én helemaal niet duur! De omgeving is ook mooi: heuvels, wijngaarden, burchten en kastelen. Leuke steden op rijafstand: Pavia, Milaan, Parma, Genua. Ook de Middellandse Zee is niet ver weg. Kortom: een leuk en origineel gebied voor een tussenstop van een weekje. Vinden wijzelf. Kom maar eens kijken!

Omdat wij het te ver vinden met de eigen auto, vliegen we de laatste jaren naar Italië. Laatste keer op Rome met Transavia vanaf Rotterdam(kijk voor leuke prijsjes op Transavia.nl) hebben daar bij Sixt een auto gehuurd(ook via Transavia). Perfect. Probeer niet alles in één keer te willen zien. Dat is onmogelijk. Cinque Terre is schitterend. Voor 8 Euro kun je met de trein daar de hele dag van het ene plaatsje naar het andere rijden. Sommige dorpjes zijn nl. nauwelijks met de auto te bereiken.
Toscane is schitterend. Als je van natuur houd, moet je beslist naar de natuurlijke zwavelbron ten zuiden van Saturnia, gratis en in de open lucht.
Florence en Siena zijn prachtig maar vergeet ook de leuke plaatsjes weg van de snelweg niet. Pienza is zeker een aanrader.
Ook Umbrië is geweldig. Neem wel een italiaans woordenboek mee! Assisi,
Gubbio, Perugia en als je daar toch bent vergeet het dorpje Spello niet.
Zo kan ik nog uren doorgaan. Zelf ontdekken blijft voor ons toch het leukst en verrassendst.
Héél veel plezier!

Als het je om wandelen en natuur te doen is, dan kan ik je zeker Piëmonte en Val d’Aosta aanraden, in combinatie met de Ligurische kust (als je ook eens naar het strand wilt).

In de Aostavallei heb je de echte ruwe bergen, prachtig, maar soms wel echt bergop, bergaf en het weer is er altijd onvoorspelbaar.
Piemonte is heel divers. Wijzelf wonen in het Zuiden, op de grens met Ligurië (zie: http://www.verdita.com) en bij ons is het heuvelachtig, veel bossen en velden, afgewisseld met wijngaarden, notenplantages, … Je kunt er heerlijk wandelen en fietsen (o.a. in regionale natuurparken) en wil je even baden in de luxe, dan ga je naar het termenstadje Acqui Terme en laat je je daar eens goed verwennen in een kuuroord.

Dat in combinatie met Cinque Terre in Ligurië of de Bloemenrivièra lijkt me een goeie start voor je vakantie.

Afhankelijk van de tijd die je hebt, kun je dat combineren met een klassieker zoals Toscane, maar zeker in de zomer mag je je aan een drukte van jewelste verwachten in steden als Firenze en Pisa, en de Chianti-route hebben wij ooit snel verlaten want we stonden in file, … tussen mooie wijngaarden dat wel …


Beste Racerke,

Het is inderdaad een moeilijke vraag die je stelt! Ten eerste is het een heel goed idee om Italie per auto te verkennen, want het openbaar vervoer is zeker niet overal goed. Ten tweede zou ik een lans willen breken voor zuid-Italie. Veel toeristen en dus ook veel Nederlanders beperken zich tot noord-Italie en doen ook Rome aan, wat naar mijn mening maar een beperkt beeld geeft van Italie. Ik woon nu ruim 4 jaar in Rome, maar ik ken het zuiden goed, aangezien ik als archeoloog voornamelijk in Apulie, Basilicata en Calabria werkzaam ben.
Napels is een stad die je absoluut niet moet overslaan, zowel om de monumenten (kastelen en kerken), als de sfeer, als de pizza!! Hotel Colombo is een aanrader en voor de pizza zou ik ‘Da Michele’ of ‘Trianon’ aanraden. Vanf hier kun je de Amalfitaanse kust bezoeken (Sorrento, maar ook Pompei, Hercolaneo etc). Basilicata is een vrij onbekende regio maar zeker niet minder mooi. Sla Potenza over, maar bezoek Melfi, evt Venosa en zeker Matera (città dei Sassi, waar ooit Carlo Levi naartoe verbannen was). Ook Apulie is zeer de moeite waard: Andria (Castel del Monte, Federico II), Barletta, Trani, Bari (città Vecchia!) en voor zuid-Apulie(Salento) Lecce (en vergeet niet naar zowel de Adriatische als naar de Ionische kust te gaan!!!). Verder is Sicilie ongelooflijk mooi, je zou een rondreis langs de kusten van het eiland kunnen maken (Messina, Taormia, Syracusa, Nola, Selinunte, Trapani en …Palermo). Je kunt tussen Palermo en Napels makkelijk een boot nemen waar je de auto op kunt zetten (dat scheelt de reis op de snelweg Salerno-Reggio Calabria die in erbarmelijke omstandigheden verkeert sinds zeker 20 jaar)… Voor meer tips over een bepaalde regio/stad, let me know!
en vooral veel plezier!:zon02:

hoi,

ik woon in napels en die stad moet je zeker niet overslaan, RAK als je een weer een keer naar pompei of herculaneum gaat willen wij best wel een prive rondleiding van je…

1 like

Ha Sylvester,

'k Las dat je op Sardinie woonde. Graag willen we deze zomer ook 10-14 dagen naar Sardinie. Het liefst 2/3 nachten op 1 plek, waarbij we van strand en van natuur houden. We vroegen ons af of je ons kan raden:

  • wat zijn de mooiste streken om te bekijken…vooral het midden/noorden of juist ook andere delen?
  • heb je nog tips voor leuke, bijzondere lokaties die je ons kan aanraden als het gaat om huur huisjes, B&B of hotels?

Alvast dank voor je reactie.

Groet Bir

Cinque Terre is prachtig, een hele mooie wandelweg langs de kust, wij kochten een treinkaart voor een dag, je kunt ook de steden aandoen met de trein. Wij hebben een paar dorpen gelopen toen de ‘weg’ terug met de boot, langs de kust zie de dorpjes mooi aan de kliffen hangen. en weer met de trein naar het beginpunt waar de auto geparkeerd stond.
Ook heel erg mooi is Palazzo Casserta op ong. 1 uur rijden van Napels. een kopie van Versailles met een schitterende tuin. Je kunt hier met gemak een hele dag doorbrengen.

Wat kan ik je nog meer vertellen. Italië is zo mooi en zo divers. Ik ben er veel op vakantie geweest en heb 1 jaar in de Abruzzo gewoond, vlakbij Atri wat ook heel mooi is. Florence moet je gezien hebben en natuurlijk Rome. Mijn moeder woont in Toscane, maar qua natuur vindt ze soms de Abruzzo nog mooier dan Toscane. Een tip: de Tremiti eilanden voor de kust van Foggia. Zo ongelooflijk mooi als je van duiken/snorkelen houdt en in het voorseizoen (juni/juli) nog niet zo druk. Hotel La Vela is aan te raden. Mijn zus heeft op Sardinië gewoond en dat is ook heel mooi. Ik ben op huwelijksreis geweest naar de Amalfi-kust. Ook zo mooi. Ik ben nog niet in Cinque Terre en Sicilië geweest, maar dat moet ook heel mooi zijn.
5 weken naar Italië? Ik woon in Zuid-Afrika en Italië zit in mijn hart en bloed. De mensen, de natuur, het culinaire, de levensstijl. Italië verveelt nooit. Succes met alle boekingen. Als je naar de Tremiti eilanden wilt, ik heb alle info beschikbaar hoe er te komen, met welke boot en je kunt alles van tevoren boeken. Autohuur? Ik kies bijna altijd voor Hertz omdat ze elke keer weer het goedkoopst blijken te zijn.

Heel veel succes (al een keer in Zuid-Afrika geweest?)

Italie2go vraag me af of ik nog tips kan toevoegen. Ik sluit me aan bij een groot deel van de tips.

Als je vliegt via Ryanair kan je meteen je auto goedkoop boeken (hertz) bij de vlucht.

Sardinie is inderdaad prachtig maar ik zie dat je je op een ander deel richt.
In dat geval zou ik vliegen op Napels om daar de Amalfitaansekust te bezoeken. Het heeft veel indruk op me gemaakt: positano, amalfi, de grotta azurra, een dagtripje naar Capri, paestum, etc.

Wat natuur betreft vind je alle parken en (zee)reservaten op www.parks.it. In centraal Italie heb je verschillende parken die de moeite waard zijn maar ook in het noorden kunnen ze er wat van met PN Gran Paradiso bijvoorbeeld. Zit je meteen op rde route naar Turijn.

Toeristische tips van noord naar zuid (puglia) en terug heb ik beschreven langs de route van de Giro (ook voor de niet-fietser) op mijn blog http://italie2go.blogspot.com Ik hoop dat je er iets aan hebt. Binnenkort worden deze ook op mijn site zichtbaar.

Rome moet je niet missen, zelfs als je niet een stadsmens bent. Ik zou overnachten in Fabrica di Roma inB&B Menica Marta: je weet niet wat je ziet! Rustig en middeleeuws. Zeer gastvrij en goed onderhouden.

Assisi, Spello, Orvieto zijn ook fantastische dorpjes.

De dorpen met het predicaat ‘de mooiste dorpjes van Italie’ vind je verenigd op één site. Ik heb er over geschreven. Klik hier.

San Gimignano etc. in Toscane zijn super.

De Cinque Terre (Ligurie) vind ik zeker ook een aanrader.

Monferrato (piemonte) is een glooiend gebied met geweldige wijnen en goed eten in het Noorden van Italie (Piemonte). Het staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Ik adviseer er B&B Ca’d Becon (goedkoop, gastvrij en zeer nette kamers) of Ca’D Rot.

Trentino is adembenemend mooi met zijn groene valleien en spectaculaire bergpieken. Bijv. te doen vanuit Maso Salim nabij het Gardameer.

Heb je specifiekere vragen, mag je me altijd mailen.

Karin

Beste Sila65,

Wij willen deze zomer in ongeveer 7 weken Italie rondreizen. Voor wat betreft Sicilie en Sardinie. Zijn hier ook goedkope ferries te boeken?

Heb je daarnaast nog suggesties voor bestemmingen op Sicilie en Sardinie?

En is het wel mogelijk een camping te boeken in september daar? En zijn deze campings een beetje goed?

Bedankt. Armand