Ik heb ergens gelezen dat de Icoca chipkaart dit jaar ook geldig zou worden op de bus in Kyoto, maar ik kan daar nergens bevestiging van vinden. Ik wil hem kopen in combinatie met een voordeelticket voor de Haruka-express vanaf Kansai Airport (3000 yen enkele reis incl 1500 yen reistegoed). Heeft iemand hier meer informatie over?
Icoca werkt ieder geval wel op alle JR en private spoorwegen in Kansai en de metro in Kobe, Osaka en Kyoto. De Icoca kaart geeft geen prijsvoordeel, maar is wel makkelijk in het gebruik.
Ik kan ook nergens vinden dat de stadsbussen van Kyoto Icoca gaan gebruiken. Wel kun je de pas in de metro en andere treinen in Kyoto gebruiken. Ook in sommige winkels en restaurants kun je ermee betalen en coin lockers op stations.
Ook kun je vanaf vandaag (23-03-2013) de Icoca overal gebruiken waar een reiskaart met chip gebruikt wordt in Japan, dus bijvoorbeeld ook in Tokyo.
Okay, de Kyoto city-bus blijft dus dé grote uitzondering. In de update staat dat dit in “the not too distant future” zal veranderen, maar dat zal wel geruime tijd na ons verblijf aldaar zijn.:frown: Voordeel van de verandering van afgelopen zaterdag is wel dat nu alle chipkaarten vrijwel overal uitwisselbaar en bruikbaar zijn.
De vraag is ook of het dan lonend zou zijn. Een enkele rit binnen de stad kost nu meen ik 220 yen, en voor 500 heb je een dagkaart. Dus vanaf drie ritten heb je al voordeel. Dus tenzij ze dat bedrag als maximum in die chipkaart meenemen (wat ze nu volgens mij nog nergens doen) zal je met zo’n pasje al snel duurder uit zijn.
Hetzelfde heb ik eerder dit jaar gehad in Tokyo, met de Yurikamome-lijn. Een dagkaart daar is ook al snel voordeliger dan losse ritten met Suica.
Het gaat mij niet zozeer om het voordeel, maar om het gemak. Met zo’n chipkaart hoef ik niet steeds in elke (grote) plaats te rekenen of een dagkaart loont of niet. DAt ligt over al weer anders heb ik gemerkt. Maar je hebt gelijk: met goed plannen met dagkaarten kun je goedkoper uit zijn.