(origineel bericht op be-more.nl)
I do
Waarschijnlijk het laatste onbijt verhaal. Ze hebben het namelijk opgegeven om ons aan het onbijten te krijgen.
Vanmorgen naar de ‘smoking pot’(naam doet anders vermoeden maar “gewoon” cambodjaans restaurantje) voor een kopje thee,voor mij, en na 30 min gewacht te hebben een kopje koffie, voor Ellis.
We hebben vervolgens maar een pakje thee gekocht en Ellis heeft een waterkoker!! uit Nederland meegenomen. Hoe briljant is dat!!!
Dus het wordt thuis ‘ontbijten’ morgenochtend.
Het lijkt hier wel of ze de hele dag nergens anders (als de mensen al wat doen) mee bezig zijn dan met eten, eten koken, eten verkopen, echt ongelovelijk.
Op weg naar school zie je overal , maar ook echt overal grote tenten staan, die ze aan het opbouwen of afbreken zijn.
Ze worden uitbundig versiert in het roze (knal) en geel (knal). Er wordt vervolgens een geluidsinstallatie in gesleept waar menig pop artiest jaloers op zou zijn . Echt niet normaal!! Wel 10/15 enorme boxen.
Het is namelijk wedding season.
April is de warmste maand en net voor het begin van het regenseizoen. Hebben niets anders te doen dus dan maar trouwen!!
Jongens en meisjes mogen niet eens elkaars hand vasthouden als ze niet
getrouwd zijn. Dus dan maar trouwen!!
En dat gebeurt uitbundig, drie dagen feest. De muziek begint om 4 uur "s-ochtends tot 12.00 uur 's-nachts. En ik kan je vertellen dat die 15 speakers vol opengaan. De tenten staan vol tafels en stoelen, dus gedanst wordt er volgens mij niet. Alleen gegeten en gedronken. Schijnbaar in een enorm tempo, het is hier niet drinken of comazuipen. (zouden onze jeugd het hiervan hebben??).
Praten is ook onmogelijk (15 speakers!!). Ja, dus dan maar zuipen en eten!!!
Na de drie dagen feest mag het stel voor het eerst elkaar op een meer intieme wijze leren kennen (netjes omschreven he).
Lijkt mij ook niet alles met een man die zich drie dagen van de wereld heeft gezopen.
Wel lachen , die tenten staan, zoals ik al schreef, echt overal. Dat wil zeggen ook gewoon midden op een doorgaande weg. Echt!! Ze kopen gewoon wat agenten om die ze aan weerzijde van de tent zetten om het verkeer om te leiden. Erg bijzonder.
De vrouwen gaan in vol ornaat met een hele make-up winkel op hun gezicht. In deze bloedhitte, leuk feestje!
Schijnbaar willen ze ons er ook een keer mee naar toe nemen , maar moeten we ook in vol ornaat (wordt vervolgt!!). Dus als iemand nog snel wat oordopjes op kan sturen.
Het lesgeven was weer erg leuk. Je hebt er echt zulke slimme kinderen tussen die zo graag willen.
Op donderdag zijn ze eigenlijk vrij maar komen toch (Ja kindjes, ze bestaan!!, maar zal het niet tegen jullie gebruiken hoor, denk ik).
Een aantal komt zelfs 's-ochtends en 's-middags.
Alleen de uitspraak is nog erg moeilijk, de s, t en v klanken zijn bijna niet te doen voor ze.
Maar we blijven met ze oefenen.
Wordt vervolgt…
X