(origineel bericht op be-more.nl)
Weer heel veel te vertellen.
Jeej ik zit nu in het internetcafe, want op dinsdag gaan we altijd naar de shoppingcentre. Dus ik heb nu goed internet, dus ik dacht laat ik nog even van de afgelopen dagen wat schrijven. Ik heb alweer van alles mee gemaakt. Vrijdag hebben we het afscheidsfeestje van Janet gehad. Was erg leuk, er werden allemaal optredens gedaan. Don en Linda hadden sausage rolls gemaakt, dus na de optredens nog wat gegeten, dit viel bij iedereen erg in de smaak. Zaterdag een rustige dag gehad, met de kids verschillende spelletjes gedaan, zoals gewoonlijk was dat weer erg leuk. ’S avonds een spel kaarten gedaan met de vrijwilligers en jody, jody is ook onze projectcoordinator net zo als Linda.
We hadden het zaterdagavond met het avond eten over religie en toen kwamen we op het idee om zondag naar de kerk te gaan. Dus wij de volgende ochtend om 10.30 uur naar de kerk gegaan, in ons netste kleding. Dit was serieus een hele belevenis. We moesten er in eerste instantie heen, want het i 15 minuten van de farm af met de auto, Don bracht ons dan met nog 22 mensen in zijn auto naar de kerk, dit ging wel redelijk, het was niet comfortabel en er stonden jongens half buiten de auto maar het pastte. Magoed daar eenmaal aan gekomen, liepen we daar eerst wat rond, daar waren ook allemaal huisjes waar mensen wonen en als ze zeggen dat de kerk om 11.00 uur begint, dan begint het altijd later. De dienst begon uiteindelijk om 11.30 uur, dus dat viel nog mee. De dienst was heel apart. Laat ik beginnen met zeggen dat de dienst in totaal 4,5 uur duurde. De eerste 1,5 uur was het zingen en dansen en sommige mensen gingen dan om een paal rondjes lopen tot dat ze duizelig waren en vielen dan op de grond en deden dan een beetje raar, maar dat viel nog mee, dat dansen en zingen was wel gezellig. Toen gingen ze denk een uur preken in het zulu, dus heel langdradig. Daarna wisselde het preken en het zingen elkaar weer af en iedereen die wou kon een gebedje doen, dit duurde ook iets van een uur. En op het laatst wat het heel bizar, dan werd er een touwtje om de middel van de mensen gedaan en dan werd er een zegen over je uit gesproken en water over je heen gegooid, daarna werd er heel hard op het hoofd geduwd en in de nek geslagen. Daarna werden ze door elkaar geschud en aan je gestrokken en dan was het klaar.Dit wered allemaal best wel hardhandig gedaan, dus ik vond het een beetje raar. Sommige mensen gingen weer heel veel rondjes draaien totdat ze op de grond vielen en die gingen dan schreeuwen en wouden weg rennen maar dan werden ze weer tegen gehouden en dan vielen ze weer op de grond en in de menigte geduwd, dit deden ze om dichter bij hun voor ouders te komen ofzo. Naja in ieder geval heel apart, ik kreeg er zelf een beetje een raar gevoel van. Maar het hoort bij hun cultuur schijnt, ook al hoort het bij hun cultuur ik vind het heel apart. Uiteindelijk zijn wij om 15.30 uur de kerk uit gelopen en om 16.00 uur was het helemaal af gelopen en toen werden we weer op gehaald. En ja dan raad je het al, dan moet je ook weer met zijn alle terug in de auto. En nu zaten we maar liefst met 26 mensen achter in de auto en 3 mensen voor in. Dit is het vreselijkste autoritje wat ik ooit heb mee gemaakt, maar we hebben het overleefd, het was wel lekker knus. Don zei nog, dit is het record aantal mensen wat ik in me auto heb gehad. Deze dag was in ieder geval een hele belevenis. Ik ben blij dat we dit hebben mee gemaakt, om te kijken hoe het in hun cultuur gaat, maar ik zal het niet voor een tweede keer doen, want 4,5 uur een kerkdienst volgen is toch wel wat lang.
Verder heb ik ook wat iedeetjes voor het donatiegeld, het is nog niet zeker want we gaan dat morgen verder bespreken. Maar ik wil in ieder geval wat bedden kopen, want sommige slapen met zijn vijfen in 1 twee persoonsbed. Ik vind dat niet kunnen want een goede nachtrust is heel belangrijk.
Verder wil ik schoentjes kopen. Ze lopen p blote voeten of het zijn af getraptte schoenen waar je amper op kunt lopen dus dat is idee 2.
Dan willen we een groente tuin opzetten,ontzettend leuk. Ze leren dan omgaan om voor plantjes te zorgen maar ze gaan ook hun eigen groentte verbouwen waardoor ze weer minder hoeven te kopen en dat bespaart dus weer geld.
We gaan het morgen met Jody bespreken of het een goed idee is of ik mijn geld daar in kan steken.
Er is nog wel heel veel meer wat we kunnen aanschaffen zoals handdoeken, washandjes, wasmanden, bedzeiltjes en noem maar op maar eerst maar even kijken hoever we komen met het geld voor de eerste 3 dingen. Maar jullie horen volgende week dinsdag hier meer over.
Gister was het konningedag dus we hebben gister een themadag konningedag gedaan.Dit was echt super super leuk. We hadden een route uit gezet die naar 2 punten leiden over de Farm en daar om heen. We hadden de groep in 2 groepen gesplits, de ene groep moest met een routebeschrijving naar het ene punt waar ik en Afra zaten en de andere groep ging met een routebeschrijving naar Pia en Lilian. Maar ze moesten eerst de eerste regels van hup holland hup leren en deze dan onthouden en dan aan het einde van de speurtocht deze voor ons zingen en daar kregen ze dan ook weer punten voor. Na een lange weg lopen kregen ze bij ons eerst een beker limonade en begonnen we daarna met eieren lopen, daarna ezeltje prikje en daarna kruiwagen lopen. Ze stonden eerst steeds maar te lachen omdat ze het helemaal niet kenden en wij de spelletjes in het nederlands zeiden, maar ze vonden het allemaal echt super leuk en ze waren zo fanatiek en enthousiast. Met eieren lopen waren ze heel geconentreerd en elkaar ontzettend aanmoedigen en bij ezeltje prikje werkten ze heel goed samen super leuk om te zien. Bij het punt van Lilian en Pia, kregen ze ook wat drinken en moesten daarna snoep happen in het water, een estafette over het speeltoestel en koekjes sjoelen. Hierbij waren ze ook weer zo enthousiast en deden ze zo leuk mee, elkaar ontzettend aanmoedigen en natuurlijk heel veel lachen. Het resultaat waren dan ook hilarische foto’s. Uiteindelijk moesten ze dan weer terug lopen naar de finish, daar hebben ze eerst hup holland hup voor ons gezongen en daarna hebben we de punten geteld en daar kwam dan een winnaar uit. We hadden een grabbelton gemaakt met allemaal kleine kadootjes erin, zoals muffins, schrijfblokjes, armbandjes en noten. Het winnende team mocht als eerst grabbelen en daarna de andere groep. Ze hebben echt super leuk mee gedaan, het was een geslaagde konningedag bij ons in Zuid-Afrika. Dit zijn ook van die momenten dat je aan het einde van de dag je een heel voldaan gevoel geeft. Je ziet ze stralen en je ziet ze genieten.
Ik heb vandaag ook voor het eerst sugarcane (suikerriet) gegeten. Ze moesten dat voor ons mee nemen onder de speurtocht. Toen hebben ze ons laten zien hoe we dat moesten eten en dat was best wel lekker, het is vooral zoet. Ik heb er wat foto’s op gezet, maar meer krijg ik er niet op. Dus dit even voor nu.
Nou dit is weer een heel verhaal he, ik probeer het zo kort mogelijk te maken maar dat is zo moeilijk, want ik wil jullie zoveel vertellen. Volgende week dinsdag zal ik weer een weblog plaatsen met alles wat er van die week gebeurd is.
Liefs Iris x
<strong>Mijn adres:</strong>
The Farm
Iris Klijn
PO BOX 45
Eston 3740
South Africa