Ha Fien, daar ben ik weer. Heb even wat dingen voor je uitgezocht.
Valladolid - Izamal
Ja, dat kan! Er gaan bussen van Valladolid naar Izamal, ze doen er twee uur over. Volgens mijn informatie is de busterminal twee blokken ten westen van het klooster. Maar vraag voor de zekerheid even na.
Je kunt overigens ook vanuit Chichén Itzá naar Izamal. Dan moet je wel overstappen in Hoctún.
Wat heel leuk is om te doen na je bezoek aan Chichén Itzá is een duik nemen in de Cenote van Ik-Kil, die ca. 2 km vóór C.I. ligt, komend vanuit Valladolid. Heerlijk verfrissend nadat je oververhit van de archeologische site afkomt en een bijzondere ervaring! Dit kost ca. 80 pesos (ca. 150 met buffet - uitstekend eten!) Zorg dat je er voor 1 uur bent om de groepen voor te zijn, die dan allemaal binnenstromen.
Of pak een andere cenote, er zijn er tientallen die je kunt bezoeken. Als je rondreist in Yucatan is dat wel een ‘must do’! 
Campeche- Palenque
Dat kun je prima ter plekke regelen. Op de site www.ticketbus.com.mx vind je de dienstregeling van alle lange afstandsbussen in Mexico, kun je buskaartjes reserveren en ook zien hoe vol de bus al zit. Ik zou op de dag van aankomst in Campeche meteen kaartjes kopen voor de bus de volgende dag. Mocht je het toch eerder willen doen dan kan het op elk tweedeklas-busstation (dus ook in Playa en Valladolid) en in de vestigingen van Ticket Bus (in Cancun en Campeche).
Als je wil zien waar vestigingen van ticketbus zitten, klik je op het tabblad ‘Sucurcales’(vestigingen) en dan op ‘Foráneas’.
Overigens, een reissuggestie: waarom ga je niet van Campeche rechtstreeks naar San Cristóbal (10 uur) en dan San Cristóbal - Palenque (5 uur) en Palenque - Chetumal? Aan Villa Hermosa mis je niks, behalve als je het archeologische park La Venta wil bezoeken. Op deze manier voorkom je dat je twee keer de route San Cristóbal- Palenque doet, wat een tijdrovende en niet zo aangename onderneming is vanwege de slechte weg die zich door de bergen kronkelt.
San Cristóbal - Chetumal
Meestal is het veilig en is het geen probleem. Het is echter wel eens onrustig in het gebied tussen Palenque en San Cristóbal, vanwege lokale groepen die met elkaar overhoop liggen en, als dit uit de hand loopt, het wel eens op reizigers/toeristen voorzien. Er zijn vervelende incidenten geweest met het kapen en beroven van toeristische bussen. Is het onrustig, reis dan niet ’s nachts. Check dit van tevoren bij de tourist information of toeristenpolitie in San Cristóbal.
Verder: hou er bij het kiezen van het tijdstip van vertrek rekening mee dat je de eerste 5 uur niet slaapt, vanwege die slingerweg met 600 drempels naar Palenque!
Restaurants:
- een restaurantje dat ik zo even uit mijn mouw schud en wat erg leuk is: Las Tinajas in Palenque, vlak bij de plaza. Zeer uitgebreide keuze en heerlijke gerechten in enorme porties!
- San Cristobal barst van de leuke tentjes, maar waar je heerlijk kunt ontbijten is Madre Tierra op Insurgentes 19. Fantastisch, met zelfgebakken bruin brood, een unicum in Mexico! Qua hotel heb ik trouwens goede verhalen gehoord over Casa Margarita, Real de Guadelupe 34.
Ik hoop dat ik je hiermee weer wat verder heb geholpen. Ik wens jullie een fantastische honeymoon!
Groet
Saskia