in Juli 2016 ga ik met mijn (toekomstige) partner 21 dagen naar Bali. Momenteel heb ik enkel een ticket heen en terug geboekt. Ik probeer een route uit te stippelen om maximaal te kunnen genieten van het eiland. Wij zijn op zoek naar een romantische vakantie met regelmatig een uitstap (cultuur, natuur) met de fiets, te voet of met de auto. we willen het eiland zo goed mogelijk ontdekken met zo min mogelijke reistijden. Mijn vriendin wordt nogal rap wagenziek dus we zouden de reistijden tussen de verschillende locaties willen beperken.
graag tips voor een goede route die aan onze voorkeuren voldoet.
Alvast gefeliciteerd, en ook alvast heel veel plezier gewenst op Bali!
Drie weken is best wel lang, dus volgens mij zou je nog wel iets meer dan alleen Bali kunnen doen. Bali is qua oppervlakte net wat groter dan Gelderland, dus qua afstanden valt het allemaal wel mee, al gaat het reizen natuurlijk wel wat langzamer dan in Nederland. Je zou in die drie weken bijvoorbeeld Bali kunnen combineren met Lombok en de Gili-eilanden. Als dit je eerste keer Indonesië is zou je ook nog kunnen overwegen om Bali te combineren met een gedeelte van Java.
Het is een beetje moeilijk om precies aan te geven wat je kan doen, omdat je aanwijzingen wat generiek zijn (cultuur en natuur). Op Bali zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor drie locaties: Zuid-Bali (het meest toeristische gedeelte, afhankelijk van waar je naar op zoek bent bijvoorbeeld Sanur, Kuta of Seminyak); Ubud (het ‘culturele hart’); Noord- of Oost-Bali (wat meer afgelegen met rustigere stranden enzo). Als je die drie plekken elk een dag of 4 bezoekt heb je nog een week over voor iets anders, zoals Lombok/Gili of Jogjakarta (en de Borobudurtempel e.d.). Lombok kan met het vliegtuig of met de boot; Jogjakarta met het vliegtuig.
Er zijn natuurlijk nog veel meer opties (ook op Bali zelf), maar misschien kan je eerst nog wat duidelijker aangeven waarnaar je op zoek bent, ongeveer hoe veel verschillende accommodaties, etc.
We hebben ongeveer een budget van 2000€ excl. vluchten voor 3 weken met 2 personen. ik voorzie ongeveer 50 euro per nacht en 50 euro per dag om te besteden aan eten/taxi/gids
de route die ik momenteel voorzie is als volgt:
-sanur (3 dagen)
-ubed (6 dagen)
-amed (4 dagen)
-lovina (5 dagen)
voor de laatste 4 dagen zoek ik nog een leuke locatie om uit te rusten ergens tussen lovina en de luchthaven.
de bedoeling is effectief om 3 weken op bali te blijven en niet naar gili of lombok te gaan.
lijkt dit jullie al een goed traject of hebben jullie andere aanbevelingen?
tips voor mijn laatste locatie?
Beste heer Jerrykan,
Uw reisschema ziet er mijns inziens goed uit. Persoonlijk vind ik dat u prima 3 weken op Bali kunt verblijven, zonder het gevoel te krijgen te lang op één dezelfde locatie te zijn. Alleen al in en om Ubud kunt u vele activiteiten ondernemen (wandelen, fietsen, raften, massage, kookcursus) en bezienswaardigheden bezoeken (tempels, dorpjes, grotten, ceremonies). Uiteraard is uw reisschema erg persoonlijk en afhankelijk van wat u wilt doen. Amed bijvoorbeeld is een uitstekende plek om te snorkelen of uitstapjes te maken naar de omgeving. Wat betreft de laatste vier dagen is het de vraag of u aan het stand wilt verblijven of in het binnenland. Indien u meer informatie wilt, kunt u contact met mij opnemen. Een goed reisschema is altijd afgestemd op uw wensen en interesses en is daarom ook voor iedereen anders.
Gefeliciteerd en wat toevallig! Mijn vriend en ik vertrekken op 21 juli voor 22 dagen naar Indonesië en het is ook onze huwelijksreis. We hebben een iets “actievere” rondreis gepland, omdat we van alles wat willen zien. Natuur, cultuur en strand.
Onze reisroute is: Jakarta - Bandung - Yogyakarta - Medan - Bukit Lawang - Samosir - Surabaya Bromo - Tetebatu (lombok) en dan nog 2 nachten op Gili Air en 2 op Gili Meno. Beetje omslachtige route misschien, maar ik heb alles uitgezocht en dit was toch het meest efficiënt.
Op mijn blog heb ik twee alternatieve routes van 21 dagen door Indonesië beschreven, 21 dagen op alleen Bali is misschien wat lang? (één Sumatra, Java en Bali en de ander Java, Bali en Lombok). Ik leg hierin precies uit hoe je van A naar B komt, hoelang dit duurt en hoeveel het kost. Dit scheelt je misschien wat plan en speurwerk. Dus bijvoorbeeld hoe je van Ubud naar Amed gaat staat hierin beschreven.
Succes met het plannen en alvast een fijne trouwdag toegewenst.