Hallo allemaal,
2 maand geleden zouden wij 3 weken op vakantie gaan en reizen tussen yogya en denpasar. Helaas hebben wij dit moeten annuleren en nu ligt in de planning om volgend jaar te gaan. Echter ben ik ook mijn reisschema aan het heroverwegen.
Wat is volgens jullie de mooiste reis in 3 weken? Alleen naar bali? Bali en gili? Of toch ook Java? Of bijvoorbeeld nog, lombok, komodo of nog wat anders?
We willen niet al te gehaast, maar hoeft ook niet per se heel langzaam. Daarnaast willen we een aantal keer duiken, beetje strand en gezelligheid en cultuur en mooie dingen zien (tijdens wandeling, bezoek aan tempel bijvoorbeeld).
Persoonlijk vermaak ik me met gemak 3 weken op Bali, er is genoeg te zien en doen.
Ik vind het altijd erg jammer als ik hoor dat mensen in 3 weken naar b.v. Sumatra, Java en Bali zijn geweest. Hoeveel heb je dan werkelijk gezien? Ja gezien misschien wel veel maar heb je het ook belééfd?
Als je op 7 mooie plekken 3 nachten verblijft dan heb je al 3 weken gevuld. En die 7 mooie plekken zijn niet zo moelijk te vinden [emoji6]
Ik vind dat inderdaad ook zonde als je teveel wilt, maar is ook zonde als je iets heel moois niet ziet terwijl je er wel tijd voor hebt, en die afweging is wel lastig te maken.
Mijn originele plan was ongeveer 8 dagen Java (yogya-bromo-ijen) en dan nog 2 weken Bali + gili. Maar dan was het al best krap op Bali, want heb je maar 10 dagen of zo, dus dat zijn 3 of 4 plaatsen. Dus vandaar dat ik dat heroverweeg en misschien denk om bijv paar daagjes lombok of zo te doen?
Is ijen ook vanaf Bali goed te bezoeken? Als we bij menjangan duiken dan retour ijen met 1 of 2 overnachtingen? Of is dat te ver?
Hoi Niek, wil je alles van te voren vast leggen, of ga je daar heen en boek je ter plekke. De Gili eilanden zijn vanaf Bali ook goed te bereizen per boot die je ter plekke kunt boeken. Maar alleen op Bali kun je je ook 3 weken goed vermaken wat mij betreft.
Misschien kan je overwegen om een retourtje Jakarta te kopen, is meestal ook goedkoper dan Denpasar. Evt. meteen door te vliegen naar Jogya (Borobudur, Pagandaran?), vanaf daar over land via Bromo naar
Ijen. Daar oversteken met de boot naar Gilimanuk op Bali (Permuteran, Menjangan) via Lovina naar Amed, daar over met de boot naar de Gili’s, Sanur, evt. naar Nusa Lembongan of Nusa Penida, Canggu en dan vanaf Denpasar met een enkeltje weer naar Jakarta. Sidemen in het binnenland is trouwens ook prachtig.
T’is maar een idee…
Katerk, dat was ons originele plan eigenlijk alleen nu twijfel ik of het gedeelte op Java de beste keuze is. De afstanden zijn vrij groot en omdat we niks willen boeken, is wat relaxter misschien beter. Maar dat is nu het twijfelpunt:p
Ik zou mijn drie weken enkel op Bali doorbrengen.
De afstanden in Bali zijn niet ver, maar de reistijden daarentegen zijn dikwijls lang. De eerste keer dat we naar Bali zijn geweest hebben we ons daaraan mispakt. Afstanden op Java zijn nog langer.
Canggu, Ubud, Sidemen, gili, Uluwatu lijkt me doenbaar in drie weken als je het wil ‘beleven’ ipv het ‘gewoon gezien te hebben’.
Nusa Penida is ook heel mooi. Vind ik persoonlijk meer de moeite waard dan de Gili’s tenzij je uit bent op een echt relaxmomentje en een bounty-ervaring.
In Sanur ben ik zelf nog niet geweest maar het kan een halte zijn na Sidemen om naar de Gili’s te gaan.
Rekening houdend met de reistijden zou ik gemiddeld niet minder dan 3 nachten ergens verblijven (voor één van de Gili’s is twee nachten misschien al genoeg, afhankelijk van je voorkeuren).
wij hebben nog nooit iets op voorhand geboekt, behalve onze eerste nacht(en) na aankomst. Zo ben je veel flexibeler.
Zorg misschien gewoon dat je al enkele accomodaties opgelijst hebt per plaats die je mogelijk wil bezoeken. Het internet is niet overal even vlot en dan kan het frustrerend zijn als je tijd zit te verspillen met zoeken naar een volgende slaapplaats… Een kort lijstje per lokatie om vlug de beschikbaarheden te checken als je wil ‘verhuizen’ is handig…
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat lijstje is goed idee. Is het gemakkelijk om de hotels en zo te vinden? Als ik op voorhand denk, ik wil naar locatie x in ubud, moet ik dan ook weten waar dat is, of is de naam voldoende?
We willen graag paar dagen duiken, vandaar dat ik gili wilde doen. Lijkt me een lekker moment om echt even niks te doen, behalve het duiken. Heb je tips voor duiklocaties? Gill, menjangan, nusa penida?
Meestal is naam al wel voldoende Niek, en als ze het niet weten dan vragen ze het wel aan collega taxi chauffeurs.
Al heb ik ook een keer gehad dat de taxi-chauffeur het echt niet wist en hij toen gebeld heeft met de accomodatie en hebben zij hem aanwijzingen gegeven. (was in een buiten gebied van Ubud)
Duiken hoeft niet persé op de Gili’s, kan ook bij Amed, Nusa Lembongan, Nusa Penida.
Klopt. Naam (en misschien ook telefoonnummer) zijn meestal voldoende.
Wij nemen meestal gewoon een screenshot van de gegevens op onze telefoon of tablet als de accomodatie wat afgelegen ligt.
Zo heb je geen internet nodig om de gegevens aan je chauffeur te tonen als het nodig is.
Ik zou gaan duiken bij Pemuteran/Menjangan en vanuit daar een tour doen naar Ijen. 3 weken op Bali kun je met gemak vullen als je het een beetje relaxed aan wilt doen.
Houd er rekening mee, dat reizen in Indonesië heel veel tijd vraagt. Een overstapje van Bali naar de Gili’s ben je al gauw een dag kwijt met reizen. Ik zou dan eerder kiezen voor Nusa penida. Doe ik ook altijd. Vanuit Sanur zit je er zo en het eiland biedt veel meer dan de Gili’s (is ook niet commercieel). Bovendien kun je van hieruit heel gemakkelijk een overstapje doen naar die twee andere zeer interessante eilandjes:Lembongan en Ceningan. Misschien is deze site interessant voor jou: www.actiefindetropen.nl/nusa