Hulp reisschema 3 wkn Thailand - Cambodja

Hallo,

Volgend jaar zomer vertrekken we richting Thailand en Cambodja om daar 3 weken rond te trekken. Hieronder een mogelijk reisschema: graag reacties, aanvullingen, alternatieven.
Specifiek hulp gevraagd omtrent de reis van Chiang Mai richting Cambodja (nu via Bangkok, maar is er wellicht een andere optie?). Gezien ons budget reizen we het liefst met bus/trein.

Dag 1 AMS - Bangkok
Dag 2 Bangkok
Dag 3 Bangkok – River Kwai
Dag 4 River Kwai – Kananchaburi
Dag 5 Kananchaburi – Ayutthaya – nachttrein Chiang Mai
Dag 6 Chiang Mai
Dag 7 Chiang Mai
Dag 8 Chiang Mai (nachttrein terug naar Bangkok)
Dag 9 Bangkok
Dag 10 Bangkok – trein/bus Siem Reap
Dag 11 Siem Reap (Angkor Wat)
Dag 12 Siem Reap – Phnom Penh (boottocht, bustocht)
Dag 13 Phnom Penh
Dag 14 Phnom Penh – Battambang (boottocht, bustocht)
Dag 15 Battambang
Dag 16 Battambang – Trat (grens Thailand)
Dag 17 Trat – Ko Chang
Dag 18 Koh Chang
Dag 19 Koh Chang
Dag 20 Koh Chang – Bangkok
Dag 21 Bangkok - AMS

Hee Hulsk,

Een woord over je schema: Onlogisch…

Vanuit Bangkok kun je beter naar Battambang reizen, je komt er sowieso doorheen…Het best boek je een minibus, zou ongeveer 1000 baht pp moeten kosten. Let erop dat sommige bureautjes de reis voor een prijs aanbieden waarvoor het niet kan, bijv. 200 baht naar de grens Th-Camb , dit soort bureautjes bevindt zich vooral op en rond Khao San. Helaas word je dan aan de grens van Camb. gedwongen om een hele hoge prijs te betalen voor je visum, zodat ze dat weer dubbel terugverdienen. De prijs voor een Cambodjaans visum is 20 dollar, Betaal niet meer !!
Vanaf de grens is het nog een uurtje of drie naar Battambang, en van daaruit kun je met de bus naar Siem Reap, ook weer een uur of drie.

Phnom Penh-Trat is weliswaar een paar uurtjes minder reizen dan Phnom Penh-Battambang , maar nog steeds lastig, vanwege het vele wachten.
Het werkt als volgt: Bus Phnom Penh- Koh Kong (4-5 uur zoiets), Koh Kong-grens motorbike 100 baht 20 minuten, grens- Trat (1 uur 30 min).
Helaas is het zo dat je aan de grens wat geluk moet hebben. Voor een gedeelte kun je dit zelf afdwingen. Het werkt als volgt:
De songthaew ( pick up truckje waar een man of tien in kan) vertrekt wanneer deze (bijna) vol is. Wanneer jij als eerste plaatsneemt in een songthaew kan het wel een uur of langer duren.

Hans.

:chin:Na mijn idee is je programa veel te vol .>>>

Zonde, slechts 1 dag in Angkor Wat

Bedankt voor de eerste reacties! Ben me er terdege van bewust dat het een ‘bomvol’ programma is … Andere optie zou kunnen zijn om Chiang Mai over te slaan, dichter in de buurt van Bangkok te blijven. Willen wel erg graag een aantal trekkingen doen + tempels bezoeken. Vraag is dan waar?

@Hans, bedoel je dan ook dat je vanuit Siem Reap rechtstreeks richitng Phnom Penh kan gaan?

:chin:3 weken zijn echt zo voor bij de reis tijd kost al veel tijd zal het bij 1 land houden ja en als het mogelijk nog eens terug komen in Zuid oost azie>>>

Hee Hulsk,

Je vraagt: bedoel je dan ook dat je vanuit Siem Reap rechtstreeks richitng Phnom Penh kan gaan?

Ja, waarom niet ? Het kan met de bus (uur of 6-8) , maar ook met de speedboot, op voorwaarde dat er voldoende water in het Tonle Sap-meer staat.
De reis met de speedboot is 3x zo duur , maar prachtig, smeer je goed in !

Verrassend, en ook geen drie-daagse trekking, maar op Ko Chang kun je een trekking maken. Informeer bij je hotel of guesthouse.

Ik heb het hier vaker laten weten, maar Kanchanaburi in een dag… Een brug, een langzaam kabbelende rivier, een museum, en begraafplaatsen, ik zou er daarvoor niet heengaan.

Maar dan… de omgeving: De treinreis naar Nam Tok, een overnachting op een raft op een gedeelte waar de Kwai een snelstromende rivier is, Erawan National Park met zijn vele watervallen, Hellfire Pass, en ik vergeet er nog een paar. Kortom: Veel spectaculairder dan de stad zelf.
Dan zeg ik: Drie dagen of niet, de stad zelf bekijk je tussen deze highlights door. Je overnacht er tenslotte.

Top, super bedankt voor het meedenken! Het blijft lastig om te ‘moeten’ kiezen uit al dat moois …

Weet je Hulsk,

Je kan het allemaal doen… Maar dan heb je waarschijnlijk na je vakantie nog een vakantie nodig om bij te komen…

wij zijn net terug van Thailand en Cambodia

1 dag in Bangkok gebleven, dan door gereist naar Siem Reap, waarvan 4 dagen Angkor Wat, daarna 5 dagen Phnom Penh, vandaar voor 4 dagen Kampot, vandaaruit 2 dagen Sihanouk Ville, dan een week naar Koh Chang en de twee laatste dagen terug Bangkok

We gingen nog Battambang erbij nemen ook, maar omdat er ginder zware overstromingen waren, hebben we het links laten liggen

Moest je vragen hebben hoe reizen, verplaatsen, lodges of verblijven, mag u me steeds pm"n

Het volledige verslag komt één dezer wel online hier op het forum

Dag Vindiesel,

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen, biedt weer nieuwe inzichten! Ik ga je zeker pm’en, dank daarvoor! :slight_smile:

Als je naar Cambodja wilt zou ik Chiang Mai skippen. In 2 dagen zie je daar ook niet veel. Ik zou meer tijd plannen voor Kanchanaburi en omgeving die echt prachtig. Dan zou ik toch ook minimaal een week in Cambodja blijven en dan hou je tussendoor nog wat tijd over voor Ayutthaya en Koh Chang.