hulp reischema - 2 weken Thailand- 20dec/ 4jan

Hallo allemaal,

Mijn naam is Kimberly. Ik studeer de opleiding pedagogiek en ga vanuit mijn opleiding een project doen in Thailand. Ik ga 5 weken een project doen in Kuraburi waar ik samen met nog 2 anderen Engelse les ga geven. Van 15 november 19 december.

Uiteraard gaan wij daarna nog even Thailand verkennen, zelf ben ik afgelopen zomer al in Thailand geweest en dat is me prima bevallen. Toen georganiseerd een rondreis gemaakt, maar nu wil ik graag samen met een andere meisje zelf gaan rondreizen.

In de weekenden tijdens het project zijn we vrij en willen we het zuiden verkennen:

  • Excursie naar Khao Sok
  • Snorkelen op Ko Surin of Ko Similian -> 1 of 2 dagen in tentje slapen
  • Fullmoonparty Kho Pha Ngan -> in dat weekend ook Ko Samui of Ko Tao bezoeken
  • Dag Phuket en dag Kho Phi Phi

Dit is ons reisschema tot nu toe voor de rondreis van 19 of 20 december tot 4 januari:

Dag 1: 19 of 20dec -> Nachttrein vanaf Surat Thani naar Bangkok (deze wordt dan 19 dec)
Bus vanaf Kuraburi naar Bangkok ( dit wordt 20 dec, aankomst smorgens 21 dec)
Dag 2: Bangkok -> Wat Pra Keo, Wat Po, Wat Arun
Dag 3: Bangkok -> fietstocht (bangkok biking of co van kessel)
Dag 4: Van Bangkok naar Siem Reap met de bus (bv. Wintour)
Dag 5: Siem Reap
Dag 6: Siem Reap
Dag 7: Van Siem Reap naar Bangkok met de bus (evt. nog rondlopen in Bangkok)
Dag 8: Van Bangkok naar Sukothai met de bus (mogelijk tussenstop in Ayutthaya)
Dag 9: Sukothai bezoeken met fiets
Dag 10: Van Sukothai naar Chiang Mai met de bus
Dag 11: Chiang Mai –> Doi Suthep/ fietstocht
Dag 12: Chiang Mai –> Bergstam bezoeken/ of Chiang Mai Zoo/ of naar Chiang Rai White Temple
Dag 13: Chiang Mai –> Olifantenkamp bezoeken
Dag 14: Van Chiang Mai naar Bangkok met de nachttrein vertrekt 16.00
Dag 15 Aankomst Bangkok tuusen 9.00/12.00… 19.00 vertrekken naar Amsterdam

Nu heb ik nog enkele vragen:

  • Tips of opmerkingen over het reisschema? Het drukke programma is een bewuste keuze.
  • Waar kan ik goede trein-bus tijden en organisaties vinden?
  • Tips voor nette maar niet te dure hotels en hostels in de bovenstaande plaatsen?
  • Is net nodig om hotels te bespreken ivm hoogseizoen/ kerst/nieuwjaar?

Het is een hele lijst maar hopelijk kan iemand mij helpen of van tips voorzien…

Groetjes Kimberly

Hee Kimberly,

Je plant je rondreis precies in de periode (tot op de dag precies) dat het in Thailand het allerdrukst is.

Dit betekent de volgende adviezen:

Het is aan te bevelen om wanneer je ergens aankomt, dan ook meteen het volgende gedeelte van de trip te regelen.
19-20 dec nachttrein van te voren regelen. Het kan altijd zijn, dat je genoegen moet nemen met een minder of duurder hotel dan je van plan was.
www.railway.co.th voor treintijden, bus weet ik zo niet, er rijden er genoeg.

Hans.

1 like

Even een kleine update. Aankomende dinsdag gaan we ons ticket boeken :smiley: We hebben nog eens kritisch naar ons reisschema gekeken en overwegen nu om retour te vliegen van Bangkok naar Siem Reap. Hotels en hostels willen we vast gaan boeken ivm de drukte en de prijs. Bij boeking.com kun je tot 2 dagen van te voren gratis annuleren. Wanneer we aankomen bij ons project, 5 weken voordat we gaan reizen, is dit voldoende tijd om dat ticket voor de nachttrein te boeken? 2x ook voor Chiang Mai - Bangkok…

Kimberley1992, uit je eerste bericht begrijp ik, dat je 15 november in Thailand aankomt. Normaal gesproken heb je dan ruim voldoende tijd om treinkaartjes te boeken voor reizen in de periode die je beschrijft. Veel reisplezier gewenst alvast.

2 likes

Hallo Kimbery,
Je schrijft dat je Engelse les gaat geven in Thailand. Dit is onder de Thai wetgeving hetzelfde als werken en in Thailand heb je voor werken ook al is het vrijwilligers werk een werkvergunning nodig. Mensen die zonder werkvergunning in Thailand werk verrichten ook al is het vrijwilligerswerk kunnen daarvoor volgens Steven in de gevangenis komen (ook al is de kans klein).
Om te zorgen dat je alles volgens de regels gaat doen in dit prachtige land moet je wel goed voorbereidt zijn.
Steven en Bakoe zullen je hier verder over informeren hoe je zonder moeilijkheden in Thailand les kunt geven.
Groeten Kees

1 like

Dankjewel Kees voor de informatie. Ik ga dat even uitzoeken over die werkvergunning, we moeten ook nog visum aanvragen

We willen van 23dec tot 26dec in Cambodja verblijven, weet dat we daar visum voor nodig hebben en aan de grens kunt krijgen. Maar hoe zit dat als we gaan vliegen?

Via Wereldwijzer app

Als je naar Cambodja vliegt dan kost het visum USD 20 plus een pasfoto. Aan de grens betaal je USD 25, 5 USD meer aan de corrupte Cambodjaanse autoriteiten. Je kunt dit weigeren door te volharden om het officiële bedrag te betalen van 20 USD. Dit lukt maar de grenswachten zullen je daarom meer dan een uur in de zon laten wachten. Ik ga niet meer overland maar vlieg nu alleen nog maar met Air Asia vanaf het oude vliegveld om drie uur middags de terugvlucht is om 17.20 uur en is een probleemloze vlucht tussen de 30 en 50 € per enkele reis afhankelijk van het aanbod van Air Asia.

We willen inderdaad ook deze vlucht gaan nemen. Moeten we dan wanneer we geland zijn in Cambodja een visum aanvragen? Of raden jullie mij aan om in Bangkok een visum bij de ambassade regelen?
Ik stel wel veel vragen, maar het kan me maar beter allemaal duidelijk zijn.

Visum voor Thailand en werkvergunning heb ik al naar gekeken. Dat komt goed

Het visum in Bangkok aanvragen is een dure lange taxi rit naar de ambassade en je betaald ook 25 USD en mij hebben ze ooit is een dag later terug laten komen om het visum op te halen. Niet doen dus, gewoon bij aankomst in Phnom Penh.

Het visum komt wel goed schrijf je…, Steven schrijft al jaren aan mensen dat je ECHT een work permit moet aan vragen omdat je wellicht in moeilijkheden kan komen zonder een work permit. Kijk zijn post er maar eens op na bij het onderwerp vrijwilligerswerk en Stevenl. Visas is nl zijn specialiteit op dit forum. Daar weet hij alles van.

1 like

Steven schrijft al jaren aan mensen dat je ECHT een work permit moet aan vragen omdat je wellicht in moeilijkheden kan komen zonder een work permit. Kijk zijn post er maar eens op na bij het onderwerp vrijwilligerswerk en Stevenl. Visas is nl zijn specialiteit op dit forum. Daar weet hij alles van.

Kleine correctie Kees: ik schrijf al jaren dat officieel een werkvergunning is vereist, maar dat de werkgevers en vrijwilligersorganisaties hier over zwijgen of zelfs over liegen. Het is aan de vrijwilliger zelf om het (vaak kleine) risico te nemen ja of nee. Ik schrijf dus NIET dat een vrijwilliger een workpermit aan moet vragen, wel dat een workpermit officieel verplicht is.

Ik heb Kimberley ook in deze trant geantwoord op de PM die ze me gestuurd heeft.

1 like

Kleine update: We vliegen van Phuket naar Bangkok 20 dec. Tijd winnen :slight_smile:
En we vliegen retour van Bangkok naar Cambodja om de lange busrit te vermijden.
En we vliegen terug vanaf Chiang Mai naar Amsterdam dus geen nachttrein maar dagje langer in CM dus 1 excrusie extra :slight_smile:
Tevens hebben we alle hotels geboekt ivm met de drukte in deze periode, zoals hier ook werd benoemd

Via Wereldwijzer app

1 like

Heeft er iemand toevallig tips voor hotel op ko phang nan, tijdens fullmoonparty? We willen dit graag een keer meemaken. Hoe kan ik daar het beste komen vanaf kuraburi?

Via Wereldwijzer app

Weet iemand een site waar ik de busverbindingen van Thailand kan vinden? Vooral voor in het zuiden en van bangkok naar sukothai en van sukothai naar chiang mai?

Via Wereldwijzer app

Iemand tips waar ik een excursie kan boeken om naar Ko Surin te gaan? Ben van half november tot half december in het zuiden. Wat zou de beste optie zijn ivm met moesson??

Via Wereldwijzer app

Hallo ervaren reizigers,

Heb toch nog een vraag met betrekking tot onze rondreis. Is het mogelijk om van Bangkok naar Sukothai te reizen met een tussenstop in Ayutthaya, in 1 dag?

Via Wereldwijzer app

Hier in Nederland staan alle kranten inmiddels vol met het verbod van de fullmoonfeesfen. Klopt het dat die in ko phangnan nog wel doorgaat? Deze staat namelijk voor 6 dec op de planning.

Via Wereldwijzer app

Half Moon, Black Moon, Jungle party’s etc etc zijn niet meer toegestaan nu, helaas mogen de Full Moon Party’s nog gewoon doorgaan (op dit moment)…