Hallo,
Binnenkort ga ik een aantal reizen maken (stedentrips naar hoogstwaarschijnlijk Lissabon, Parijs en Rio de Janeiro) en wil ik naast het maken van foto’s ook een leuke compilatie maken van korte filmpjes van de stad en het gebied er omheen.
Nu is mijn budget niet al te groot (het liefst onder de 200 euro, tweede hands is ook een optie) en heb ik totaal geen verstand van videocamera’s en vroeg ik mij af wat goede camera’s zijn voor het filmen van zowel stedelijke- als natuurlijke omgevingen. Nu kom ik een tal van camera’s tegen met een goede rating, maar heb ik geen idee welke het meest geschikt is voor wat ik wil.
De JVC Everio GZ-E15, of JVC Everio GZ-EX215 lijkt me wel een goede keuze, maar ik ben er uiteraard niet zeker van.
Ik wil het liefst een zo scherp en gedetailleerd mogelijk beeld krijgen. De kleuren zijn voor mij ook van belang aangezien deze voor mij de sfeer intact houden.(ik merk met mijn fotocamera dat deze een stuk grouwer beeld geeft dan in werkelijkheid).
Bovendien vraag ik mij af hoe het zit met converteren. Ik merk namelijk dat de opnamekwaliteit van de filmpjes die ik maak met mijn fotocamera gigantisch achteruit gaan nadat ik het beeld heb geconverteerd naar wmv/mpeg/avi of wat dan ook. (avi komt nog het beste uit de bus)
Is dit ook het geval met de opnames van videocamera’s en zoja, hoe kan ik dit zoveel mogelijk beperken zonder dat ik met bestanden van honderden MB’s groot achterblijf? (Ik gebruik Unlead videostudio 11 voor het maken van compilaties en converteren)
Sorry voor het lange verhaal.
Alvast bedankt voor jullie hulp!