Foto camera v.s. video

Begin 2011 wil ik 6+ maanden gaan rondreizen.
Ik heb op het moment een oude compactcamera maar wil deze gaan vervangen. Ik zit te kijken in een prijsrange tot max 300 euro.

Als foto camera lijkt de olympus tough wel interesant. Deze kan tegen een stootje en wat extremere weersomstandigheden. Maar andere compact camara’s die tegen stootje kunnen en ook redelijke video;s kan opnemen ben ik ook in geintereseerd.
http://www.olympus.nl/consumer/29_digital-camera_mju_tough-6020_22734.htm

Een ander idee is om een personal video camera te nemen zoals een sony bloggie of andere video camera’s waarmee je ook foto’s kunt maken.
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/kodak-playsport-zx3-blauw/9000000010215548/index.html
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/samsung-hmx-u20-zwart/9000000009230982/index.html

Ik wil in ieder geval wel een lekker klein ding, niet dat de helft van mijn tas wordt ingenomen door camera met bijbehorende lensen en andere accesoires. Ik verwacht dan ook geen foto’s te maken waarmee ik prijzen win, maar gewoon leuke kiekjes en filmpjes ter herinnering.

In beide gevallen heb ik het idee om op sd kaarten op te nemen en deze dan per post naar huis te sturen. Zo ziet het thuisfront ook nog eens waarmee ik mee bezig ben en tegelijk heb ik deel van het matriaal veilig thuis. Aangezien bij de huidige sd kaarten al 8 gb voor 20 euro te koop is. Daarnaast hoef ik niet uren in internetcafes te zitten om wat foto’s op te loaden.

Mijn vraag is, wat voor ervaringen hebben jullie met foto/video camera’s? Voornamelijk bij langere reisperiodes. Wat is handig als je langer op reis gaat? Hoe krijgen jullie het beeldmatriaal thuis?

Misschien hebben jullie nog veel betere tips als het gaat om foto/video op lange reizen?

Persoonlijk ben ik een fan van Canon, omdat ik diverse producten van ze heb gehad die bleken tegen een flinke stoot te kunnen en meer te bieden hadden dan andere merken. Ik heb zelf een dSLR, mijn vriendin een compact.

Als je echt minimalistisch wilt bereizen, zoek dan inderdaad op een camera:

• die SD-kaarten kan slikken;
  • waar batterijen in kunnen (als je verwacht soms dagenlang niet in de buurt van een stopcontact te komen).

Neem dan een doosje oplaadbare batterijen, kun je altijd wisselen en in het ergste geval lokaal Alkaline batterijen kopen. Of toch een tweede (derde) accu meenemen. Het voordeel van de camera-opladers is dat ze vaak met ieder voltage om kunnen gaan, dat kan niet over alle batterij-opladers gezegd worden.

Rond de 300 euro is er best wel wat leuks te krijgen. Op het eerste gezicht lijkt de Canon PowerShot SX210 IS me zeer aantrekkelijk (SD(HC)-kaartslot, 14x optische zoom, 14,1 megapixels, HD-video).

Dé ultieme site voor camera’s vergelijken is nog altijd dpreview.com

De vraag is vooral wat je het belangrijkst vind: foto’s of video. Het zijn twee verschillende disciplines, een fotocamera is niet ideaal voor filmpjes, en een filmcamera schiet behoorlijk tekort voor foto’s. Persoonlijk vind ik de foto’s (veel) belangrijker, dus kan ik best leven met de filmpjes die een fotocamera maakt. Het is goed genoeg voor Youtube, meer doe ik er toch niet mee.

Als het om compactcamera’s gaat ben ik persoonlijk een fan van Panasonic (heb een TZ7), maar Canon staat bij mij ook zeker hoog aangeschreven. Dat zijn eigenlijk de twee merken die misschien niet altijd de allerbeste camera hebben, maar ook nooit verzaken. Andere merken hebben meer uitschieters in zowel positieve als negatieve zin. Dpreview.com is inderdaad een prima site om te helpen bij je keuze.

Zelf ga ik nooit zo lang op reis, voor drie weekjes driftig fotograferen met twee camera’s (DSLR en compact) volstaan een dikke 40GB aan geheugenkaartjes meestal wel. En anders heb ik meestal nog een netbook bij me met 250GB aan opslagruimte, mocht ik onverhoopt toch tekort komen. Die laat ik overdag echter wel in het hotel achter, dat is uiteraard niet altijd en overal een veilige optie. En als dat echt m’n standaard opslag zou zijn zou ik nog een compacte externe harddisk meenemen als dubbele backup, die dan uiteraard niet in de hotelkamer achter zou blijven.

Wat nog een alternatief zou kunnen zijn is een imagetank, feitelijk een harde schijf met ingebouwde cardreader. Heb ik in het verleden ook wel gebruikt toen geheugenkaartjes nog duur waren (1GB voor €120…), maar die is inmiddels, gelukkig tussen twee reizen in, overleden.

Kaartjes opsturen vind ik, als je verder geen backup hebt, wel erg tricky, dat zou ik absoluut nooit doen. Al is het maar omdat ik dan tot het moment dat het kaartje daadwerkelijk thuis is aangekomen zou gaan zitten zenuwpezen…

Mijn idee was het ook om sdkaart te kopieeren en deze dan op te sturen, als ik dan reactie krijg van het thuisfront kan ik het kaartje dat ik bij me heb weer gebruiken(zat aan 5-6 kaartjes te denken, misschien moet ik zelfs voor 2 gig gaan en niet eens 4)

Op het moment zit ik ook meer te denken om een fotocamere te kopen, want de video’s hoeven inderdaad niet van super kwalitieit te zijn.

Maar ben zeer benieuwd naar andere ervaringen. En helemaal naar die van mensen die 6-12maanden (of zelfs langer) weggeweest zijn.

ik heb onlangs een 2ehands Olympus SP800UZ gekocht, met een 8Gb sd-kaart, voor minder dan 200 €!
Zeer recent model, formidabel toestel om mee te nemen.
Je kan er mee filmen op HD kwaliteit, goed resultaat.
In plaats van kaartjes opsturen, zou ik opteren voor dvd’s.
mgv rud