Beste mensen,
Ik ga mei 2007 voor een half jaar europa door met mijn vriendin. We willen op tijd een video of foto toestel kopen om alvast te kunnen oefenen. Wat zouden jullie doen? Een digitale spiegelrelflex camera? Of een hdd videocamera? En waarom?
Als je echt wilt kiezen, zou ik voor een foto camera gaan. Persoonlijk houd ik meer van foto’s. Bovendien heb ik altijd het idee, dat je niet zomaar even gaat zitten om die video te bekijken (zeker als deze 6 maanden materiaal bevat), bij foto’s doe je dat eerder. Ik in ieder geval.
Een video is heel leuk, maar meer voor extra erbij. Vandaar dat ik zei “als je echt wilt kiezen”. Een video camera als aanvulling op een foto camera is dan nog het beste. (Of neem een foto camera die ook filmfunctie heeft! ;))
Ik heb één keer een videocamera meegehad op vakantie en heb het weinig gebruikt. Het is zo’n gedoe en het ding is nogal groot om mee te nemen. Op de terugweg is de camera door personeel van het vliegveld uit mijn tas gestolen, dus het ding hoeft nooit meer mee.
Ik gebruik nu een fotocamera met videofunctie met geluid. Kan ik korte impressies mee maken en dat doe ik dan ook regelmatig.
Kijk maar eens naar dit filmje wat ik 3 weken geleden heb gemaakt in Paramount Wonderland in Canada: http://www.youtube.com/watch?v=qfF2IJCEqvU
Voor dit soort gein is een fotocamera heel geschikt. Wil je echt goede kwalitieit en lange films maken, dan moet je een videocamera meenemen.
Met een videocamera kun je ook foto’s maken, maar die komen dan wel midden in je film te staan. Het is maar waar je van houdt.
Jullie gaan met zijn tweetjes toch? Dan neemt toch gewoon de ene de filmcamera en de andere het fototoestel! Dat half jaar dat je door Europa gaan doen is volgens mij 1-malig. Als je de mogelijkheden hebt zou ik zeggen: “neem ze alle twee mee”.
Later hoef je dan niet te zeggen: “had ik maar…”
Bedankt voor jullie meningen/tips. We hebben inmiddels een foto camera gekocht. fuji finepix s5600. Om van video meteriaal van een half jaar echt een leuke film te maken kost erg veel tijd en is nog niet makkelijk. Vandaar dat we voor foto’s hebben gekozen en zoals BIG zei, zit er op deze camera een video functie waardoor we korte filmpjes kunnen maken, wanneer nodig!
Goede keus de Fuji Finepix !! Die heb ik ook altijd mee en perfecte foto’s.
Alleen de foto’s in het donker worden niet zo denderend met die camera maar goed het gaat toch om de foto’s by day !!