Help: welke camcorder??

Wij hebben een mini-video cameraatje van Kodak, zo eentje die in je broekzak kan. Voor onze reizen naar Florida bevalt dat prima. Maar, in de toekomst willen we de nationale parken doen en dan zou ik graag een camcorder willen die meer kan inzoomen. Voor de rest bewerk ik de filmpjes niet echt, maar ik wil alles wel thuis graag op 1 dvd kunnen branden. Dat was, ook met de Kodak, een gedoe (dankzij fora en en internet is het gelukt).

Nu mijn probleem. Ik zou werkelijk niet weten wat voor camcorder ik kan kopen en wat alle specificaties betekenen. Welk opslagsysteem etc.

Kan iemand uit eigen ervaring iets aanbevelen wat aansluit op mijn wensen?

Hoi, Is natuurlijk een gevoelige vraag daar iedere filmer zijn eigen toestel het beste vindt.
Wij zijn een aantal keren op safari geweest en was onder indruk van de SONY handycam DCR-SX33. Het is een klein, licht toestel met 60 x optische zoom. Toch al leuk voor een hobby filmer.Je kan later de filmpjes simpel downloaden naar je pc. Zorg wel voor een rezerve batterij en een goede SD kaart. Die kan je goedkoper vinden op het internet. ZElf gebruik ik een SD hc kaart van 16 gb. Class 10 . We hebben deze camcorder gekocht bij Macro als aanbieding en het bevalt ons heel goed. Groetjes Daniël

Nadeel van de Sony is dat het meestal terecht komt in een zeer onhandig bestandsformaat dat door zeer weinig software wordt ondersteund. (AVHCD of zoiets)

Ik heb zelf hele goede ervaringen gehad met Canonproducten. Wellicht daar eens rondkijken?

Verder hebben we nog wat meer input nodig voor gerichte tips: is High Definition gewenst/vereist? Budget?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het budget, nou ik denk iets van maximaal € 300 (als dat realistisch is). Verder HD of SD. Ik zoek eigenlijk gewoon wat het meest praktische is, ik ben geen techneut en een “gewone” kwaliteit is voor mij uitstekend. Ik zie ook geen verschil tussen een gewone dvd of blue ray. Dus, simpel en praktisch maar wel met een prima zoom. En wat betreft praktisch, iets wat makkelijk naar de pc kan, makkelijk naar You Tube en makkelijk op een dvd te branden is.
Alle tips/hulp wordt op prijs gesteld.
Bedankt!!

300 E is een mooi bedrag voor een handycam. In de betere foto- en videovakwinkels weten ze meestal wel te vertellen welke software erbij wordt geleverd. Sommige fabrikanten leveren software waarmee je direct je fragmenten kan ordenen en klaarstomen voor branden naar DVD (of BluRay over een paar jaar) of converteren om naar YouTube te uploaden (en anders zijn daar wel andere mooie gratis programma’s voor te vinden).

Pas op voor de zoom-valkuil! Veel camerafabrikanten lopen te koop met een groot zoombereik. Vaak is dit digitale zoom op goedkopere camera’s. Digitale zoom blaast de pixels op, dus dat is geen echte zoom en geeft vaak een lelijk resultaat. Ga voor een mooie zoom voor optische zoom (zoom in de lenzen). Hierbij behoud je je resolutie, terwijl je inzoomt. Je kan makkelijk 20x optische zoom of meer vinden in je prijsklasse.

Heel veel Canon Legria camera’s vallen in of nabij je budget. Kennelijk ook zo’n raar AVCHD-formaat, maar volgens mij krijg je er een mooie cd-rom met een hoop software bij (dat ben ik in ieder geval van ze gewend met de fotocamera’s).

Tip van de dag: gebruik ook eens de Tweakers pricewatch!

Bedankt weer!! Die Tweakers is een interessante site! Ik ga verder zoeken.