Hulp nodig bij keuze Port Lincoln/Port Augusta/ Darwin

Hallo!

Ik heb mijn route van de eerste drie 3 weken in Australie (vanuit Adelaide naar Darwin) grofweg rond. Het enigste waar ik nog over twijfel is of ik nog een extra dag moet verblijven in Port Lincoln/Port Augusta of Darwin.

Ik ben 1 dag in Port Lincoln maar dan doe ik mijn Shark Cage Dive, ik ben niet langer dan dat in Port Lincoln. Ik weet niet of het het waard is om hier nog een dag langer te blijven?
Dit heb ik precies hetzelfde met Port Augusta, maar als ik de keuze maak om hier langer te zijn dan ben ik hier dan bijna wel 2 dagen…Is dat het waard? Anders ben ik er een paar uur…
Of moet ik toch de keuze maken om nog een dag extra in Darwin te zijn ipv 1 volledige dag? En dan een dag in Port Lincoln/Pot Augusta te skippen?
Ik ben van plan om nog een tour te doen bij Darwin maar dan ben ik dus niet in Darwin. Ik weet niet of iemand ervaring heeft met port lincoln/port augusta?

Hé Fryslan, daar ben je weer.
In Port Augusta is verder niet veel te doen. Al is het Wadlata Centre best de moeite waard. In Port Lincoln is zoiets niet. Daar zou ik zeker geen extra dag bijven. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor een extra dag in Darwin. Ik weet niet op welke dagen je er bent maar de Mindil Markets zijn echt leuk. Maar alleen op donderdag en zondag.
Groet,
Willem

Ja daar was ik weer!
Dat is nou jammer, want als ik dan Port Lincoln oversla, en een extra dag in Port Augusta inplan, dan ben ik alleen vrijdag en zaterdag in Darwin…en vanaf zondag dus 3daagse tour is de planning. Dus dan mis in de Mindil Markets… Heb je verder nog andere suggesties wat leuk is om in Darwin te bekijken?
Nadeel van Port Augusta is dat daar geen hostel is dus wel een duurdere overnachting, maar dat moet ik dan maar een keer doen!

He, Fryslan,

Je schrijft: ‘als ik dan Port lincoln oversla’, maar bedoel je daarmee de extra dag na het cage duiken? En omdat je toch niet alles kunt doen wat je zou willen zou je toch beter Port Augusta kunnen overslaan en een extra dagje Darwin doen? Niet dat ik gelijk topattracties voor je weet daar, maar daar hebben anderen (leeftijdsgenoten van je) wellicht andere ideeën over. Gewoon even een post maken: ‘Wat te doen in Darwin’.
Ik weet niet meer wanneer je vliegt van Port Lincoln maar even als voorbeeld: op dit moment is er in maart bijvoorbeeld nog een (zogeheten red-e-deal) tarief van 344 dollar. Vertrek om 18:20, aankomst Darwin 11:15. Als je een beetje slapen kunt in een vliegtuig heb je zo nog een overnachting uitgespaard ook.

In Port Lincoln zou ik geen extra dag blijven maar Coffin Bay is niet ver en daar is een prachtig National Park. We hebben in Coffin Bay zelfs een dag of 4 gezeten. Schitterende verlaten stranden en centrum van de oester teelt.
Port Augusta heeft een aardig centrumpje maar meer dan een paar overnachtingen hebben we er niet doorgebracht onderweg. In Darwin kan je je prima vermaken. Ook daar hebben we langere tijd gelogeerd en ook dagtrips gemaakt.

Fryslan reist niet met huurauto, zoals jullie. Het hele Eyre Peninsula is prachtig, we hebben weken, zo niet maanden doorgebracht, maar wel met ons eigen huis op wielen. Ik had Fryslan ook gewezen op het mooie Outback info centrum Wadlata in Port Augusta maar gezien zijn manier van reizen en het feit dat de Mindil Markets best de moeite waard zijn en hij die mist als hij een dag langer in Port Lincoln blijft, denk ik dat hij een extra dag beter in Darwin kan besteden.

Hallo,

Ja een dag overslaan in Port Lincoln bedoel ik inderdaad de dag na mijn dive. Ik zou dan alleen de avond na mijn dive nog in Port Lincoln zijn en verder niet.

Ik zie dat die Mindil Markets niet in maart zijn, alleen van april-oktober, maar wel de Monsoon Market, dus dat zou een optie kunnen zijn. Denk dat het misschien ook wel fijn is om even wat meer tijd in Darwin te zijn, ook omdat ik daar wat dingen zou kunnen regelen alvast voor de Oostkust (zoals tickets en/of tours, hostels) Alleen is het wel regenseizoen, weet niet of het daar te heet is om dingen te doen ook? Of dat het heel veel regent? Maar dat weet je nooit van tevoren natuurlijk…

Dan zou ik dus woensdagavond aan komen in Darwin en dan donderdag, vrijdag en zaterdag 3 dagen voor mezelf te hebben en van vanaf zondag t/m dinsdag de tour kunnen doen.
Dan zou ik dus de keuze moeten maken om geen extra dag te doen zowel in Port Lincoln als in Port Augusta… Lastig zeg want ik heb geen idee hoe het daar is en of het daar wel de moeite waard is…
En als ik toch nog een extra dag wil inplannen gaat mijn voorkeur toch naar Port Augusta, lijkt me ook wel mooi qua omgeving etc. En ik denk niet dat dit dorp megagroot is? (omdat ik geen eigen vervoer heb)
Als ik toch nog een extra dag doe in Port Augusta dan zou ik dus de donderdagavond aankomen rond 5.10 in Darwin, en dan zou ik ook eventueel nog een deel van de market kunnen zien want die is tot 10 PM…
Ik zal me er nog even in verdiepen, ik wil zo langzamerhand de eerste dingen wel wat gaan boeken. Heb tot nu toe alleen mijn eerste 3 overnachtingen geboekt en mijn Shark Cage Dive.

Of een extra dag in Kangaroo Island? Als dat misschien een aanrader is ipv Port Augusta oid? Ik ben van plan om hier ook ongeveer 1,5 dag te zien (inclusief een 1daagse tour)…

Bedankt maar weer!

1 dag KI is echt veel te kort. Groot eiland en er is veel te zien. Port Augusta is een behoorlijk plaats. Zeker geen dorp. Het zal wat moeilijk te bereiken zijn voor jou maar Coober Pedy is heel speciaal.

Misschien zou ik de keuze kunnen maken om een extra dag op Kangaroo Island te gaan verblijven ipv een extra dag in Port Augusta? Is Kangaroo Island ook mogelijk om zelf wat te bekijken naast een tour?
Ik ben sowieso van plan om een hele dag naar Coober Pedy te gaan en daar sowieso de Painted Desert tour te gaan doen.

Ik ben het met Yeehaw eens, Kangaroo Island verdient meer dan een dag. Er zullen ook wel tweedaagse trips te boeken zijn. Zonder vervoer doe je er niets. In Port Augusta is het Wadlata Outback Center de moeite waard. En het is grappig, ik heb hier op het forum al diverse opmerkingen langs zien komen dat Coober Pedy niet zo bijzonder is, nou wij vonden het wel bijzonder, al die puntbergjes waar mensen naar opalen graven. En het ondergrondse museum en hotel zijn ook mooi. Maar ook hier zal het vervoer wel het probleem zijn. Het ligt wel 550 kilometer van Port Augusta. Nee, een extra dag Kangaroo Island lijkt me de simpelste optie.
Maar om het toch nog ingewikkeld te maken: Attractions & Tours - Wadlata Outback Centre

Onze posts hebben elkaar gekruist. Ik wist niet dat je Coober Pedy al op je lijstje had. Ik blijf er wel bij dat je op Kangaroo Island niet zonder vervoer of georganiseerd iets kunt regelen. Wat jij, Yeehaw?
Met deze verhuurder kun je live chatten. Kun je vragen of ze op Kangaroo Island ook auto’s verhuren Car Hire in Kangaroo Island - Book with VroomVroomVroom

Ik heb even gezocht en zie dat er inderdaad leuke tours zijn voor 2 dagen voor Kangaroo Island, het voordeel is dat ik hiervoor ook wordt opgehaald vanuit Adelaide en weer word teruggebracht in Adelaide zodat ik dus nog een extra dag weer heb gespaard om deze toch eventueel in Port Augusta of in Darwin te doen.

Ik heb een optie om dan de vroegste bus te nemen vanuit Adelaide weer en zo dan rond 1.45 's middags in Port Augusta te zijn. Ik zou dan die avond de nachtbus kunnen nemen (die vertrekt om 22.30) of ik zou de keuze kunnen maken om NOG een extra dag te doen in Port Augusta… Of is juist een dag vanaf rond 1.00 's middags tot 22.30 's avonds ook wel voldoende voor Port Augusta?Ik neem aan dat hier dan wel openbaar vervoer is voor mij?

Ook zou ik kunnen kiezen om wat langer te kunnen bijkomen 's ochtends in Adelaide en dan de bus rond 1.30 smiddags te nemen naar Port Augusta en dan ben ik er rond 5.00 's middags maar dan zou ik wel de keuze moeten maken om een extra dag te doen (dus ook overnachting in PA) en dan de dag erna de 's avonds weer te vertrekken.

Maar dat betekent wel dat ik dan geen extra dag meer in Darwin kan doen ( dus dan zou ik alleen donderdagavond, vrijdag en zaterdag mijn vrije dagen hebben in Darwin, of is dat ook wel voldoende)?

En Willem, ik wil graag in Coober Pedy the Painted Desert tour, deze duurt ongeveer 6 uur. Ik geloof dat ik dan in de middag dan nog wel wat tijd over heb, en ook de avond natuurlijk, zijn er nog meer dingen die ik (zonder vervoer dan) nog zou kunnen bekijken? Heb je verder nog tips?Misschien wat lastige vragen maar misschien hebben jullie ideeën welke keuze ik het beste kan kiezen qua tijdsbesef om toch nog wat dingen te kunnen zien.

Hallo Fryslan,

als je rond de middag in Port Augusta bent zou ik het Wadlata Outback Center doen inclusief de filmvoorstelling. De bus stopt er vlakbij. Stel je van het avond/en nachtleven niks voor. Zou je Wadlata ´s middags doen plus een extra dag, dan zou je via Wadlata een tour moeten boeken want een dag in Port Augusta rondlopen is verspilde tijd. Als je geen tour doet vanuit Port Augusta zou ik kiezen voor een extra dag Darwin.
Voor Coober Pedy geldt ook dat je je van het avondleven weinig moet voorstellen. Het opaalmuseum met een stuk mijnschacht etc http://www.umoonaopalmine.com.au/ er in en het ondergronds hotel Desert Cave Hotel Coober Pedy underground hotel discount outback accommodation liggen redelijk dicht bij elkaar in Hutchinson Street. Het hotel kun je zo in lopen of er aan de bar wat drinken.
Nou, ik hoop dat je er in slaagt wat knopen door te hakken. Sterkte.

Leuke herinneringen. In Desert Cave hebben we 2 nachten geslapen. Erg leuk. Vlakbij is een ondergronds kerkje. Helaas is hij overleden naar ik heb gehoord maar Crocodile Harry had een speciale cave maar helaas nauwelijks op loopafstand van Coober Pedy. We hebben uren met Harry gepraat. En hij was gek op de dames vooral Olivia Newton John die ook eens een bezoek aan hem heeft gebracht. Coober Pedy is ook de locatie waar een gedeelte van Priscilla Queen of the Desert is opgenomen. Ook in Alice Springs trouwens. Wij vonden Coober Pedy te gek voor woorden.
http://www.google.nl/search?q=crocodile+harry+coober+pedy&hl=nl&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=vyP0UJf3F5OR0QXU94CQDA&sqi=2&ved=0CC8QsAQ&biw=1131&bih=723

Ik heb wel gehoord van SeaLink tours naar Kangaroo Island maar verder ben ik het met Willem eens. Voor KI heb je echt de tijd nodig en wat wij het mooiste gedeelte vonden ligt ook nog eens helemaal aan de westelijke kant.

Hallo!

Ik heb mijn planning van de eerste 3 weken nu rond en ben bezig om alles langzaam te gaan boeken zodat ik het daar niet meer hoef te doen. Adviseren jullie dit ook om te doen? Ik heb namelijk mijn planning wel klaar en veel contact gehad met de tours die ik wil doen en die zijn wel populair in de tijd dat ik er ben dus ik wou eigenlijk alles wel wat plannen en boeken. Dus wil ook graag mijn hostels en vervoer al boeken voordat het vol is.

Ik ben me nu ook wat te gaan verdiepen in de Oostkust. Vijf weken is natuurlijk niet erg lang van Sydney naar Cairns dus wou even advies vragen voor een bepaalde route.
Ik dacht zelf ongeveer aan:

  • Sydney (Blue mountains vanuit Katoomba, Sydney zelf, 1-2 dagen)
  • Port macquarie/Coffs Harbour??
  • Byron bay
  • Gold Coast
  • Brisbane (1-2 dagen)
  • Rainbow Beach
  • Hervey bay ( en vanuit hier naar Fraser Island tour)
  • Hoor ook wel mooie dingen van Lady Elliot Island??
  • Rockhampton
  • Whitsundays, vanuit Airlie Beach?
  • Townsville??
  • Mission Beach
  • Cairns
  • Port Douglas (ivm Daintree National Park, Great Barrier Reef)

Dit zijn wat de plekken waar ik wat aan dacht. Weet niet of jullie advies hebben van juist daar niet heen of daar juist wel? Ik heb ook niet een heel groot tijdsbestek vandaar. Waar ik vraagtekens bij het gezet weet ik niet zeker of dat een leuke keuze is?

Alvast bedankt!