Hallo Forumleden!
Ik heb sinds deze week gehoord dat ik 2 maanden vrij mag van mijn werk en ik zou graag 2 maanden naar Australië willen! Omdat het nog zo kort geleden is heb heb ik me nog niet volledig verdiept in van alles en nog wat.
Ik ben momenteel bezig om uit te zoeken wat ik graag en waar ik naartoe wil. Ik hoop dat jullie mij misschien wat advies zouden kunnen geven.
Ik zou, indien mogelijk, het liefst rond maart-juni oid de reis willen inplannen. Ook omdat ik dan nog wat tijd heb om te plannen. Weet dat na de zomervakantie het een goede reistijd is maar als het in deze maanden ook zou kunnen wil ik dat graag doen. Ik zou het liefst rond de zuid/oostkust willen rondtouren/packen.
Er is 1 ding wat ik sowieso wil gaan doen en dat is Shark Cage Diving in Port Lincoln. Heb dit altijd al gewild en is ook vanaf mei beschikbaar om te doen.
Hebben jullie ten eerste tips om dingen te zien rond de oostkust en eventueel zuidkust? (deze wegens Port Lincoln). The Great Barrier Reef is toch meer voor de zomermaanden om te bezoeken of is dat in deze tijd ook mogelijk?
Is het ook goed om ook meer richting noorden te gaan? Is het allemaal überhaupt wel mogelijk qua weersomstandigheden en qua reistijd?
Daarnaast weet ik dat als je jonger bent dan 25 jaar dat er een toeslag ligt voor het huren van een auto, want dat wou ik toch wel graag doen deze 2 maand. Goede keus?
Alvast bedankt!
Als je echt zo ver zuid wil als Port Lincoln moet je daar zo vroeg mogelijk zijn, evt maart. Maart in Cairns is nog een van de natste maanden, juni is prima. In het zuiden, Port Lincoln, Adelaide en Melbourne ligt in juni de gemiddelde temperatuur onder de 20 graden. In juni wordt het juist wat draaglijker in Cairns. Vanuit Port Lincoln, als je daarheen zou afzakken, moet je ook een flink eind terug voor het vliegtuig terug vanuit Adelaide of Melbourne.
Hieronder wat weergemiddelden van Port Lincoln, Melbourne en Cairns. In de Victorian Alps, oost van Melbourne, beginnen ze in juni aan skiën te denken.
Wat beoel je met ‘meer richting noorden’? Darwin, Kakadu, Litchfield of ten noorden van Cairns. Boven Cairns doe je met een huurauto niet al te veel meer, voorbij Cooktown houden de verharde wegen zo ongeveer op. Juni in Darwin, Kakadu etc is prima.
Aan jou om een route te bepalen aan de hand van wat je per se wilt zien. Bovenstaande is heel summier, maar het heeft pas nut om er dieper op in te gaan als je weet wanneer je gaat. En voor wat betreft wat er aan de oost- en zuidkust allemaal te zien is, loop dit forum eens door en je vindt voldoende tips.
Verder is belangrijk hoe je gaat reizen. Ik neem niet aan dat je de 5000 kilometer Cairns-Port Lincoln of andersom helemaal met een huurauto gaat doen? Of misschien ook wel.
Er zou eens een ‘sticky’ onderwerp 'Attracties oostkust, zuidkust, NT en West-Australië gemaakt moeten worden. Oostkust bijvoorbeeld opdelen in Cairns-Brisbane, Brisbane-Sydney en ten zuiden van Sydney. En westkust ten zuidwesten van Perth en ten noorden van Perth. En zo zijn er nog wel een paar gebieden te bedenken.
Hier de weergemiddeldes
Laat maar weer eens wat van je horen als je zelf wat verder bent of over specifieke dingen nog twijfelt. Er zijn voldoende ervaringsdeskundigen op dit forum.
Ik heb de afgelopen week wat meer uitgezocht over mijn reis. Ik zal in grote lijnen vertellen wat ik van plan ben of wat ik graag zou willen doen.
Ik ben van plan om te beginnen in Adelaide, dit vanwege mijn Shark Cage Dive in Port Lincoln. Zit nog te twijfelen of ik een vliegreis maak vanaf Adelaide naar PL of dat ik een bus kan nemen naar PL. Wel is dit een dag rijden.
Vanaf PL wil ik weer richting Adelaide, waarschijnlijk een bezoek brengen aan Kangaroo Island, en vanuit hier naar Melbourne.
Van Melbourne (Great Ocean Road + 12 Apostels) uiteindelijk naar Sydney - Brisbane - Cairns. Hier tussendoor moet ik nog kijken wat is precies wil doen, eventueel richting Katoomba of andere dorpen (advies van vriend). Ik kom waarschijnlijk ook wel mensen tegen met wie ik misschien wel ergens heen ga of dat ik advies krijg wat mooi is om te zien.
Ik ben wel van plan om bij de Blue Mountains te kijken in Sydney, daar miss 1-2 dagen blijven. Wil graag bezoek brengen aan evt. Missionbeach, Bondi Beach, Byron bay, Daintree National Park, Fraser Island, Whitsundays + GBR, Cairns, hier evt. zeilboottocht maken, snorkelen enz.
Ik denk dat ik gebruik ga maken van Greyhound bussen. Ik zie dit toch liever zitten dan om een auto te huren. Wie weet kom ik andere mensen tegen waar ik mee kan rijden? Ook rij je vooral 'snachts, wat opzich voordeel is.
Mijn grote twijfel is nog of ik heenga in maart/april of oktober/november.
De reden maart omdat ik in het zuiden begin en dat het dan nog goed weer is, vandaar richting noord/oosten. Wel zag ik dat het nog wel kan regenen in de buurt van Cairns + GBR maar zag dat dit gemiddeld een stuk minder is dan zomermaanden. Dit is dan een overweging wat ik kan maken.
Reden oktober/november omdat het klimaat weer iets beter word in het zuiden en ook omdat de kans groot is om dan nog goed haaien te kunnen zien bij PL, in november word dit al stukken minder. Ook kan ik dan nog evt. Whale Watching doen in Sydney (kan in oktober)
Weet niet of iemand nog advies heeft om 1 van deze 2 keuzes te maken?
Alvast bedankt!
Hallo,
bedoel je dat je afhankelijk van wanneer je gaat noord-zuid of zuid-noord reist? Op zich niet verkeerd. Maart in Port Lincoln of oktober in Cairns. Weet je wel zeker dat Greyhound bussen vooral 's nachts rijden? Wat doen ze overdag dan?
Ik heb even gekeken naar vliegen Adelaide - Port Lincoln en terug. Als je nu zou boeken, betaal je 99 dollar enkele reis en ben je in 45 minuten over. Dat is een e-Saver ticket van Qantas. Als die zijn uitverkocht springt de prijs naar 215 dollar. Dus, niet dat je je nu al zenuwachtig moet maken, zo gauw je zeker weet wanneer je gaat, je binnenlandse vlucht boeken. En je hebt Bondi beach in een rijtje staan van grote attracties. Maar het is gewoon een druk strand, op zich zeldzaam in Australië, en volgens mij niets om je reisschema op aan te passen.
Voorlopig dit even, wellicht als je echt weet wanneer en hoe je gaat meer!
Veel pret met de voorpret,
Willem
Nog even een PS. Ik heb gekeken naar tarieven voor maart 2013. Even als voorbeeld, als je morgen zou gaan en zondag terug betaal je, afhankelijk van hoe laat je vliegt, 125 tot 185 dollar in het e-Saver tarief.
Hey,
Ik ben sowieso van plan om van Zuid naar Noord te gaan. Maar nog niet wanneer… Waarom adviseer je oktober aan in Cairns ipv November? Dus dan zou ik het beste Maart/April kunnen kiezen als ik het goed begrijp? Ik neig zelf wel het meeste naar Maart/April.
Ik heb nog eens gekeken ja en ik heb toevallig de nachtdiensten gezien maar Greyhound rijd inderdaad ook wel overdag hoor! Ik denk wel dat ik deze als optie kies. Ja ik zag dat eventueel ook die ticket bij kan boeken bij mijn heenreis vlucht… maar dat zou ik ook apart kunnen doen natuurlijk… Ik moet de terugweg ook weer doen, of kiezen voor de bus? Dat zal ik nog even bekijken.
Ik zal nog verder kijken naar verdere activiteiten en welke ik eventuele kan skippen! Als ik meer weet wanneer ik ga laat ik het weten.
Hallo,
maart is prima, in elk geval bijna vier graden warmer dan oktober in Port Lincoln. Het zeewater zal er na de zomer ook flink warmer zijn, wellicht lekkerder bij het duiken. In november begint in Cairns zo langzaam aan het natte seizoen met meer regen en meer kans op onweersbuien. Ze noemen het er de ‘building up of the wet’, ofwel het opbouwen van het natte seizoen.
Hallo!
Ik wou graag nog advies vragen over een bepaalde kwestie. Na research ben ik toch achtergekomen dat ik toch ook graag meer van the Outback zou willen zien van Australie. Ik was al van plan in mijn route om bij Adelaide nog iets van South Australia te zien, zoals Coober Pedy en omstreken. De Westkust lijkt me toch ook wel erg mooi, waarin ik me eerder niet goed heb verdiept. Alleen combinatie met een deel van Oostkust en West lijkt me erg lastig… Ik vroeg me af of een bepaalde route handig is.
Ik zat er om te denken om het stuk vanaf Adelaide naar Sydney te skippen (omdat Sydney naar Cairns me het meeste trekt) en in plaats hiervan dus vanuit Adelaide, naar Coober Pedy en dan richting Darwin om vanuit daar een vlucht te doen naar Sydney om zo mijn reis af te maken naar Cairns. Ik wil dit doen dmv de Greyhound bussen die deze routes doen (en extra vlucht)
Ik dacht zelf aan om in het zuiden kleine week te zijn, of wat korter (ook omdat ik sowieso het zuiden wil nemen ivm Port Lincoln) en dan vanaf Adelaide naar Darwin het in 3 weken te doen? En vervolgens nog 4 weken van Sydney naar Cairns? Weet niet of het reeël is maar ik dacht ik vraag toch even of dit eventueel een optie is.
Nou, van outback Australië zie je zo knap wat, als je door het midden naar het noorden gaat. Waarom zou je overigens van Port Lincoln eerste weer naar Adelaide gaan? Het stuk tussen Port Augusta en Adelaide is niet het meest Drie weken is voldoende voor Port Augusta-Darwin. Blijf een nacht in Coober Pedy in onderaardse accommodatie, dan een aantal dagen Alice Springs. Van daaruit kun je excursies maken naar de East- of West McDonnel Ranges, Kings Canyon, Ayers Rock en Olga’s. In en vanuit Darwin is ook genoeg te doen (Kakadu en Litchfield). Zijn allemaal keuzes en kwestie van budget. In Katherine NP kun je met deze organisatie https://www.nitmiluktours.com.au/tours/canoeing/ bijvoorbeeld kanoën door de Katherine Gorge. Ze starten niet in Katherine maar als je contact opneemt weten ze wel een manier om vanuit Katherine bij de gorge te komen (30 kilometer). Als je licht reist wed ik dat je zo een lift hebt.
Puzzel nog maar wat verder en aarzel niet te vragen.
Hallo!
De reden waarom ik terug wou naar Adelaide is wegens Kangaroo Island maar ik denk dat ik die maar skip. Moet op een gegeven moment hierin ook keuzes maken en ik wil ook graag naar Flinders Ranges. Denk dat het me ook veel extra tijd gaat kosten om nog eens naar Adelaide te gaan. Weet niet of Kangaroo Island een grote tip is?
Bedankt voor je tips! Ik zal ze even bekijken. Wat ik me wel afvraag, hoe lang van te voren is het het beste om tours oid te boeken? Ik kan eventueel in mijn eerste week wel wat boeken qua Flinders Ranges, evt kleine tour naar Painted Desert?? (Coober Pedy) maar weet nooit hoe het allemaal loopt met de andere parken en of ik misschien nog een dag ergens langer blijf. Ook is een gewone wandeling ook wel genoeg in sommige parken ga ik vanuit? Is het verstandig om echt een strak schema te maken of zou je eventuele tours ook wel paar dagen van te voren kunnen boeken? Ken iemand die nu al een tour heeft geboekt voor Ayers Rock ook voor maart…
Heb zelf al wat gekeken naar tickets via sites, zoiets kan ik zelf wel regelen neem ik aan? Denk dat ik de binnenlandse vlucht naar Syndey vanuit Darwin daar boek, geloof dat ze ook redelijk vaak vluchten hebben op een dag.
Ik hoop deze week de exacte datums te weten in overleg met mijn werk zodat ik alvast een ticket kan boeken. Ik ben wel van plan om ticket van Adelaide naar PL apart te doen omdat ik nog wat tijd wil spenderen (een kleine dag) in Adelaide voor evt. Greyhound passen etc. Anders moet ik binnen 2 uur al weer naar PL toe. Denk dat ik dan 's avonds heenvlieg zodat ik overdag nog wat kan regelen. Weet niet of Adelaide een stad is om langer te verblijven?
Ik heb een boek van de East Coast binnen van Lonely Planet wat wel handig is voor die streek.
Wat ik me ook nog wel afvroeg is als ik binnen steden ergens heen wil wat niet op loopafstand kan, handig om dit met lokale bussen te doen of zijn taxi redelijk goed te doen in Australie? Kan zo niet op de site vinden van Greyhound of die ook in steden rondrijden…
Zodra ik mijn definitieve datums weet ga ik ticket boeken, mijn verzekering op orde brengen en ook alvast mijn visum aanvragen.
Nou hoop niet dat ik nu teveel vragen in een keer heb gesteld!
Hallo,
Ja, je zult inderdaad keuzes moeten maken. Kangaroo Island is mooi met Little Sahara, Remarkable Rocks, de zeeleeuwenkolonie en veel koala’s.
Wat ik iedereen aanraad is het maken van een schema. Hetzij in Excel, hetzij gewoon op een stuk papier. Ze de nummers 1 tot en met 60 (de dagen van twee maanden) onder elkaar en vul er achter in. Dus, dag 1, aankomst, dag 2, buspassen regelen en avondvlucht naar Port Lincoln (als die er is). dag 3, duiken, dag 4, naar Port Augusta, Flinders Ranges tour regelen na informatie via: Wadlata Outback Centre Wadklata is ook een heel interssant outback centre.
En zo vervolgens, bovenstaande is natuurlijk maar een voorbeeld.
In Adelaide is een gratis bus binnen het centrum van de stad, in Sydney is dat er ook, google maar eens op ‘free public transport cbd Adelaide/Sydney’ (invullen welke stad van toepassing is, uiteraard.) Verder zijn er legio stadsbussen.
In Port Lincoln, net als in Port Augusta, is vrijwel alles op loopafstand. Ik denk dat de duikmensen wel een pick-up service hebben, vraag ze dat maar. Ze mogen er wel wat voor over hebben, het kost niet niks, zo’n duik.
Binnenlandse vluchten zou ik boeken zo gauw je weet wanneer je wilt vliegen. Excursies weken en maanden tevoren boeken lijkt me niet nodig, je zit buiten de vakanties en het toerisme in Australië heeft een flinke tik gekregen door de hoge dollar. Ik hoop dat je snel je data weet want de vliegtickets naar Australië worden meestel niet goedkoper. De goedkope stoelen gaan als eerste weg. Vandaag zijn Qantas en Emirates onder de goedkoopste. Als dat tegen de tijd dat jij boekt ook zo is, zou ik Emirates nemen. Toen we er eenmaal mee gevlogen hadden, na Qantas, Cathay Pacific, Korean Airlines, KLM en Garuda wilden we niet anders meer.
Cathay Pacific kan weer aantrekkelijk zijn omdat je dan een dag HongKong kunt doen. Maar dat moet je allemaal maar eens bekijken als je je data weet.
Tot zo ver voor nu,
Willem
Hallo!
Ik had nog een paar vragen. Ik ben van plan om morgen/weekend mijn ticket boeken. Ik zit vooral op cheaptickets en daar zijn wel goedkope tickets (met 2 overstappen dan) van Qantas. Ten eerste, is het verstandig om dit via cheaptickets te boeken? Wel betrouwbaar of? Nog een andere vraag wat ik me ook afvroeg is wanneer je 2x moet overstappen, hoe gaat dat eigenlijk met inchecken? Moet je bij elke tussenstop weer inchecken etc? Ik heb dat nog nooit eerder gedaan met overstappen. Ook boek ik dan de vlucht naar Port Lincoln van Adelaide.
Ik heb besloten om een paar dagen eerder weg te gaan. Ik ontdekte van het weekend dat Shark Cage Diving niet word uitgevoerd op de dag dat ik het wou doen in mijn planning. En de dag erna ging het ook niet door, mijn planning zou dan wel anders worden en het zou me meer tijd gaan kosten op die manier. Vandaar dat ik 26 februari wil vliegen. Kom dan donderdag aan in Adelaide waar ik wat bij kan komen en een overnachting doe en de volgende dag de kilometerpas van Greyhound kan regelen.
Wat ik me afvroeg is, is het het beste om zo’n pas daar te regelen bij zon Greyhound Office in Adelaide? Ik heb geen idee hoe snel zoiets gaat met zon pas, heb nog gemaild met de vraag maar nog geen reactie. Ik vind het altijd wel prettiger om het ter plaatste te doen, ook omdat het wel een groot bedrag is. Alleen weet ik niet of dat in 1 dag te regelen is.
Ik ben van plan om dan de vrijdagavond te vliegen naar PL en dan de zaterdags de duik te doen, met eventuele herkansing op zondag. Er is een samenwerking met een hotel in Port Lincoln met goedkopere kamers voor backpackers en ook vervoer van en naar de kust en hotel.
Ik zit er over na te denken om eventueel ook te gaan hiken in bepaalde parken omdat het anders zeer duur gaat worden omdat ik veel parken wel wil bezichtigen. Is dat een goed alternatief om te gaan hiken ipv in elk park een tour te doen? Ik zat te denken om in Flinders Ranges dit te gaan doen (hiken) en sowieso wel in Ayers Rock een leuke tour te gaan doen, the rock tour.
Kakadu moet ook erg mooi zijn?
Oostkant heb ik wel grote punten wat ik wil doen en zien. Neem aan dat als je daar bent ook nog veel dingen kunt plannen en uitzoeken? Wil me eerlijk gezegd ook niet helemaal overal aan gaan vastpinnen, maar wel de grote lijnen hebben natuurlijk.
Hallo,
nou, over cheaptickets, vliegwinkel of world ticket center zou ik me geen zorgen maken. Daar boeken wij ook regelmatig bij. Maar heb je ook gekeken op de site van de maatschappij. Soms is het verbazend dat ze dezelfde of lagere prijzen aanbieden. Ik heb even gekeken naar 26 februari en 26 april terug op de Qantas site en vond dezelfde prijzen als bij cheaptickets. Ik zag ook Emirates met 1 stop en maar iets duurder, dan zou ik voor Emirates gaan. Meer beenruimte, uitstekend eten en een entertainment programma dat de vlucht te kort laat lijken.
Dan het inchecken. Je checkt één keer in, je bagage wordt doorgelabeld en zie je pas in Australië terug. Zelf kom je op de overstapluchthavens in de transfer-zone terecht en hoeft niets te doen.
Greyhound pas, weet ik niets van. Ik neem aan dat het in Adelaide gewoon een kwestie van binnen enkele minuten, mischien half uur is je je tevoren goed informeert op de Greyhound website. Maar je kunt ook op dit forum even een berichtje maken onder de kop Greyhound Buspas. Dan krijg je meer gerichte antwoorden.
Hiken is leuk, als je er weet te komen. Naar Flinders Ranges rijdt de Greyhound natuurlijk niet. En binnen de Flinders Ranges liggen de hikes ver bij elkaar vandaan. En wat bedoel je precies met hiken. Meerdere dagen? Dan moet je in de eerste plaats zorgen dat je niet alleen bent!
Maar je hebt nog even, dus kijk eens op de websites van de verschillende nationale parken. Ook naar accommodaties want je zult ook ergens moeten slapen. Hier is de link naar de Flinders Ranges: http://www.environment.sa.gov.au/parks/Find_a_Park/Browse_by_region/Flinders_Ranges_and_Outback/Flinders_Ranges_National_Park
Als je met de bus vanaf Port Lincoln komt, vraag dan in Port Augusta uitgebreid naar de mogelijkheden in de Flinders Ranges. Bij Wadlata Outbacj Centre, zie een vorig antwoord.
Tot zo ver voor nu,
Succes met plannen en blijf vragen.
Ik had nog even een kleine vraag tav een visum. Ik heb even rondgekeken, maar ik neem aan dat ik gewoon een toeristenvisum kan aanvragen? Ga niet werken in Australie dus lijkt me niet dat ik een Working Holiday Visum nodig heb.
Ik was van plan om dit deze week te regelen, maar kan zoiets wel 4 maand van te voren of is het beter om er nog even mee te wachten?
Toeristenvisum is prima voor jouw doel. En nu aanvragen kan (denk ik). We deden het nooit zo lang tevoren maar misschien onloop je zo wel een eventuele prijsstijging
Een maand te voren is ook lang zat.
PS. Paspoort lang genoeg geldig?
Ok! Ga ik dat deze week doen. En ja, mijn paspoort is geldig tot mei 2014 dus dat zit wel goed dacht ik.
Nog even snel vraagje… Moet ik een Evisitor Visum aanvragen of gewoon een Tourist Visum? Naar mijn idee zijn beide mogelijk?
Ik heb met dit soort visa geen ervaring. We gebruikten altijd halfjaars of jaarvisa. Maar Evisitor lijkt me goed, is bestemd voor verblijf van minder dan 90 dagen.
Evisitor is prima. Heb ik tijdens mijn laatste reis (net geen 90 dagen) gebruikt. Is supersnel aan te vragen.
Ik wou nog even wat vragen over een ticket boeken. Ik wil graag een van mijn binnenlandse tickets boeken van Adelaide naar Port Lincoln.
Ik wou dit graag weer via cheaptickets regelen omdat ik dat met mijn retourticket ook had gedaan en omdat ik weet hoe en wat. Alleen ik zag dat een ticket via cheaptickets in totaal 240 euro gaat kosten. Ik zag op andere sites zoals momondo.nl (die naar ZUJI Australie site gaat om te boeken) of via de Qantas site dat dit rond de 81 euro gaat kosten. Ervaringen om via deze sites een ticket te boeken? Als het mijn 140 euro gaat schelen doe ik dat graag!