Ik heb een vervelend probleem met mijn vriendin, haar werkgever en de Deense immigratiedienst. Het is een lang verhaal geworden om onze situatie goed uit te kunnen leggen.
Ik heb mijn Filipijnse vriendin dit jaar in juni ontmoet in de Filipijnen. Samen met haar zus is ze in Juli naar Denemarken vertrokken met een bussines visum die 90 dagen geldig is. Haar doel van haar bezoek aan Denemarken is om te werken en haar familie te supporten in de Filipijnen. Haar werkgever zou voor beide zussen een werkvergunning aanvragen terwijl ze met dit visum in Denemarken zouden verblijven. De problemen begonnen toen mijn vriendin in Denemarken arriveerde. Voor mijn vriendin haar zus zou een werkvergunning worden aangevraagd, maar voor mijn vriendin zou een visum voor verblijf bij partner worden aangevraagd. Mijn vriendin zou een leven kunnen opbouwen in Denemarken, werken voor haar werkgever en haar familie kunnen supporten, maar dan wel alleen als zij een relatie met hem zou aangaan. Mijn vriendin wil dit niet en heeft besloten om haar werk af te maken en na 3 maanden weer terug te gaan naar de Filipijnen. Wij willen samen verder en uiteindelijk een visum aanvragen voor een verblijf in Nederland.
Ondertussen ontstonden er veel spanningen tussen haar werkgever, zus en mijn vriendin. De zus van mijn vriendin staat aan de kant van haar werkgever, omdat zij afhankelijk is van hem om een toekomst in Denemarken op te bouwen. Mijn vriendin had toestemming gekregen om naar Nederland te komen voor een week. Door al deze spanningen, heeft mijn vriendin te kennen gegeven dat zij een week eerder en langer naar Nederland zou komen. Hierop werd niet gereageerd.
Toen mijn vriendin in Nederland was aangekomen begonnen de dreigementen. Haar werkgever gaf aan dat mijn vriendin het contract had geschonden. Hij zou de Deense immigratiedienst inlichten en haar visum intrekken, zodat zij illigaal in het Schengengebied zou verblijven en daarmee risico loopt om een boete te krijgen, wat inhoud dat zij 3 tot 5 jaar het Schengengebied niet mag inreizen. Ook beweerd haar werkgever dat zij onder valse voorwenselen naar Denemarken is gekomen, namelijk om mij te bezoeken en niet om te werken. Ook dit zou hij aan de Deense immigratiedienst melden, zodat zij de eerder genoemde boete zou worden opgelegd. Om dit te voorkomen wil hij dat ik alle gemaakte kosten terug betaal, zoals verzekeringen, salaris en kosten van het vliegticket. Je zou kunnen zeggen dat ik word afgeperst. Het feit is dat ik mijn vriendin in de Filipijnen pas net had ontmoet en slechts 3 dagen met haar had doorgebracht. Vanaf het begin gaf zij aan dat haar werk in Denemarken en het supporten van haar familie op nummer 1 stond. Op basis van een werkvergunning had ze voor haar werkgever willen werken. Haar werkgever weet hoe belangrijk het is voor mijn vriendin dat zij in Denemarken kan werken om haar familie te supporten. Door haar geen andere optie te geven probeerd hij haar op deze manier te dwingen een relatie met hem aan te gaan. Hij wist alleen niet dat mijn vriendin net een nieuwe relatie was aangegaan en mijn vriendin wist niet dat haar werkgever deze plannen voor haar had. Mijn vriendin is na deze dreigementen direct terug gegaan naar Denemarken om haar werkzaamheden te hervatten voor de duur dat zij in het Schengengebied mag verblijven met haar bussines visum.
Kortom, ik heb te maken met een jaloerse werkgever die tevens de garantsteller is van mijn vriendin. Ik word afgeperst onder het dreigement dat mijn vriendin onder valse voorwenselen naar Denemarken is gekomen en dat hij dit zal melden bij de Deense immigratiedienst om zo te proberen haar een inreisverbod op te leggen in het Schengen gebied voor 3 tot 5 jaar. Echter is mijn vriendin niet onder valse voorwenselen naar Denemarken gekomen. Ze is naar Denemarken gekomen om te werken. Omdat mijn vriendin geen relatie met hem aan wil gaan zal hij haar waarschijnlijk vals beschuldigen bij de immigratiedienst op het moment dat zij weer terug is gereisd naar de Filipijnen. Hij haalt alles uit de kast om ons tegen te werken en probeerd onze relatie kapot te maken. Ik heb er over nagedacht om het geld over te maken naar mijn vriendin haar werkgever. Dit geeft echter geen garantie dat hij haar niet alsog vals zal beschuldigen bij de Deense immigratiedienst en wellicht komt hij met meer eisen en kosten waar ik voor moet opdraaien.
Mijn vraag is wat ik en mijn vriendin het beste kunnen doen om een inreisverbod voor mogelijk jaren te voorkomen? Hoe kan mijn vriendin zich verdedigen tegen deze valse beschuldigingen? Zijn er mensen die ervaring hebben met een soortgelijke situatie of mensen die verstand/ervaringen hebben met de Deense immigratiedienst en de regelgeving betreffende een bussinesvisum en de boven genoemde problemen? Ik zou graag willen weten of wij enige kans op slagen hebben als wij dit gevecht met de Deense immigratiedienst en mijn vriendin haar werkgever aangaan.