Hulp gezocht bij route!

Hallo allemaal!

Ik ga begin september voor een 8 - 9 maanden backpacken. Nu zit ik te denken om toch wel het een beetje het ‘klassieke’ rondje te gaan maken; Sydney - Brisbane - Cairns - Darwin - Alice Springs - en dan de westkust naar beneden.

Nu is mijn vraag:

Als ik begin september in sydney ben en ik een beetje een gemiddeld tempo aan houd. Kom ik dan niet precies in het noorden als daar het regen seizoen is!?

Als dat inderdaad zo is heeft iemand dan misschien nog ideeën voor een leuke alternatieve route? Of misschien zowiezo een andere leuke route?
Ik hoor het graag!

Michel

Michel,

De noordelijke helft van Australië kent een hot and wet en een hot and dry season. The hot and wet is van ongeveer half oktober tot en met april/begin mei, met de natste tijd in december/januari/februari. De natte tijd kent een aanloop in oktober/november en het wordt dan steeds natter (frequenter buien en luchtvochtigheid). Maart/april begint het wat te “drogen” en vanaf mei is het mooi blauw tot weer in oktober.
De natte tijd wil niet zeggen dat het dan de hele dag regent, maar het regent vaak inbuien en de lucht is erg vochtig dus niet aangenaam.
Ik zie een mogelijkheid om in september te beginnen in Cairns (Sydney is dan nog niet echt zomers) en dan met het voorjaar daar afzaken naar Brisbane, Sydney, Melborne, Adelaide en Perth. Daar is het tot en met maart/begin april zeker prima weer. Dan kun je vandaaruit de doorsteek maken naar Alice Springs en Uluru Rock (Ayers Rock). Dan (april/mei)is het daar nog niet zo heet (juni/juli in de 40+) en dan verder naar Darwin. Dan zijn inmiddels de 9 maanden om denk ik.
Kijk maar eens of je er wat mee kunt.

Groetne en succes met de voorbereidingen,

Frans

Frans,

Als eerste heel erg bedankt voor de reactie!

Het rondje andersom maken heb ik inderdaad ook al over na gedacht. Omdat de oost kust wat meer toeristisch etc is en de west kust meer mooi en relaxed dacht ik zelf dat de west kust een mooie gelegenheid zou zijn om bij te komen van de oost kust. September is dus gewoon een beetje een ongunstige maand om te beginnen… :tear:

Hoe zou het zijn als ik mijn vertrek zou verplaatsen naar juni? Zou het weer dan gunstiger zijn?

Michel

Ik heb zelf heel australia doorgereist en had een “perfecte” route in men hoofd toen ik vertrok… niets van gevolgd! En als ik zo rondhoor bij iedereen die daar rondreist is het ook echt onmogelijk.

Je moet ook onthouden dat elk seizoen zo zen charme heeft, ook in het Noorden. Een deel is natuurlijk niet bereikbaar in het natte seizoen, maar alles in dan zooo prachtig en veel goedkoper (=> minder toeristen). In het droge seizoen dan weer wel, maar warm! Plus, zeker in het Noorden, lijkt elke kilometer hetzelfde door het uitgedroogde landschap.

Als je toch 9 maanden de tijd hebt, zou ik zeggen “take it as it goes”, je weet nooit wie je allemaal tegenkomt en op welke leuke plaatsten je spontaan terecht komt!

Grtz
Sarah

Michel

Wat Sarah schrijft komt in de praktijk inderdaad veelvuldig voor. Als je de reis maar niet vastlegt in tickets of reserveringen, want dan ben je gebonden of wijzigingen kosten geld.
Als je de weersomstandigheden een beetje wil volgen, dan zou ik er in juni voor kiezen om dan via het noorden af te zakken naar het oosten (Cairns, Brisbane etc.) en dan in het Australische voorjaar in Sydney en omgeving te zijn.
Kijk trouwens ook eens naar de kosten van de vliegtickets vanaf hier naar Australië. Dat scheelt wel wat in de diverse seizoenen (honderden euro’s), of zoek aanbiedingen bij de grote jongens zoals KLM, Malaysia Airlines en Singapore Airlines. Air New Zealand wil ook wel eens wat aan promotie doen (naar Australië). Qantas, Cathay Pacific en British Airways liggen meestal iets hoger in prijs. Qantas heeft wel in combinatie met intercontinentale vluchten goede aanbiedingen voor enkele binnenlandse vluchten. Kijk ook eens naar Jetstar, een lowcostcarrier die vanuit Singapore naar Australië vliegt en ook binnen Australië.

Vanuit het noorden afzakken via de west is een heel stuk eenzamer, want van Darwin naar Perth is een hééél eind. Maar als je van rust houdt is dat wel wat.
Het idee van Sarah is ook goed. Maak een lijstje van alle plaatsen en plekken die je zou willen bezoeken (bijvoorbeeld met het boek van Lonely Planet) en vul dat v.w.b. de reisroute in Australië zelf verder in. Daar krijg je de tips, ook wat inderdaad de drukte betreft, gunstigere prijzen, routes, vervoermiddelen, verblijfaccommodaties etc. En … je komt altijd en overal rondreizende collega’s tegen die je een overvloed aan tips en ervaringen kunnen vertellen.

Nogmaals succes en veel plezier bij de voorbereidingen.

Gr

Frans