Als je maar twee weken hebt, weet ik niet of ik echt zou gaan eilandhoppen. De boten varen lang niet altijd (harde wind), dus je moet voldoende flexibiliteit en ruimte in je schema hebben. Zelf heb ik “eiland gehopt”, maar ook vakanties doorgebracht op Kreta, Lefkas en Zakynthos. Over het laatste eiland kun je informatie vinden in mijn blog op violetsvakantiewijzer.blogspot.com.
Kreta is groot en vrij toeristisch, maar heeft wel veel bezienswaardigheden en Knossos is een absoluut hoogtepunt als je geinteresseerd bent in de oudheid. Lefkas is een relatief rustig en wat trendy eiland, waar veel Italianen komen. Het zit met een brug vast aan het vasteland, zodat je ook een paar dagen naar het Noordelijke deel van Griekenland kan. Daar komen weinig toeristen en ik vond het een erg interessant deel.
De charme van Zakynthos (waar je na een week het meeste wel hebt gezien) is dat je met de boot zo op de Peleponnesos bent, waar je culturele hoogtepunten als Olympia, Sparta, Epidaurus, Mystras en Mycene kunt bekijken. Je kunt het eventueel ook combineren met een bezoek aan Athene. Of je kunt met de boot naar het prachtig groene Kefalonia. Op beide eilanden vliegen charters.
Je kunt ook kiezen voor twee cycladen, bijvoorbeeld Santorini en Naxos of Amorgos. Santorini is erg toeristisch, maar wel verschrikkelijk mooi. Ik kan je in alle gevallen tips geven voor accommodaties. Het is overigens in die contreien wel flink warm in de zomer.
Zuid-Italie kan natuurlijk ook, maar een vakantie daar heeft een hele ander karakter. Het is minder “zon, zee, strand en verse vis”, hoewel ze daar natuurlijk ook wel ruime hoeveelheden van hebben. Ik heb een tijdje geleden een vakantie doorgebracht ten zuiden van Napels en ik vond dat een heel mooi gebied. Fraaie uitzichten, interessante bezienswaardigheden zoals Pompei en Herculaneum. Je moet dan wel een auto huren, anders mis je veel. Misschien dat ik daarover binnenkort ook wel een blog maak,dan kun je een indruk krijgen.
Als je wensen wat meer toegespits zijn, mag je rustig contact met me opnemen, dan heb ikwel wat tips voor accommodaties e.d.