Hulp gevraagd reisschema oktober + tips hostels

Hallo allemaal!

In oktober ga ik eindelijk mijn droomreis maken naar China!
Hieronder heb ik mijn reisschema… kunnen jullie mij vertellen of ik misschien ergens dagen te veel/te weinig heb? En hebben jullie nog tips voor leuke hostels/hotels in de plaatsen?

Alvast bedankt!

10 okt: Beijing
11 okt: Beijing
12 okt: Beijing
13 okt: Trein Beijing - Pingyao 4 uur
14 okt: Pingyao
15 okt: Pingyao
16 okt: Trein Pingyao - Xian 3 uur
17 okt: X’ian
18 okt: X’ian
19 okt: Vlucht Xian - Chengdu 1,5 uur of nachttrein
20 okt: Chengdu
21 okt: Chengdu
22 okt: Chengdu Vlucht 1,5 uur naar Kunming of nachttrein
23 okt: Kunming
24 okt: Kunming
25 okt: Kunming
26 okt: Vlucht Kunming - Zhangjiajie 1,5 uur of nachttrein
27 okt: Zhangjiajie
28 okt: Zhangjiajie
29 okt: Bus Zhangjiajie - Fenghuang 3,5 uur
30 okt: Fenghuang
31 okt: Bus naar Guilin, dan bus/taxi naar Yanshuo
1 nov: Yangshuo
2 nov: Yangshuo
3 nov: Yangshuo
4 nov: Terug naar Guilin, trein pakken naar Shenzhen, metro naar HK
5 nov: Hong Kong
6 nov: Hong Kong

Mooi schema.
Een detail: Pingyao - Xian is ruim 4 uur
Ik zou een dag minder in Kunming blijven en een dag extra Beijing doen.
Kunming naar Zhangjiajie zou ik vliegen.

Hostels in Beijing, bij de drumtower of ten zuidwesten van metrostation Qianmen. Er zijn veel meer opties, maar niet allemaal even goed en soms prijzig. Ik reis hier altijd heel veel met de metro.
Pingyao een courtyard hotel met een klangbed. Eventueel bij Harmony hostel een tour boeken, daar spreken ze het beste Engels.
Xi’an heb ik geen ervaring met hostels, ik zat in het Melody Hotel in het hart van de stad. Maar hostels bieden mogelijk beter Engelstalige service. Kijk hoe ver je dan van het treinstation zit.
Chengdu, alle hostels zijn hier goed. Bieden vaak mooie excursies per minibus Kies 1 met recent goede reviews. Je zult over het algemeen een taxi moeten nemen om naar bus/treinstation/vliegveld te komen. Ik zit zelf graag in Lazy Bones omdat die in buurt van een Carrefour zit en aardig wat plekken op loopafstand zijn. Maar het bussysteem en de paar metrolijnen werken ook goed.
In Kunming had ik een niet al te duur hotel aan de westkant van het centrum. Heb geen ervaring met Cloudland hostel.
Zhangjiajie, in het Zhongtian International spreken ze Engels. Heb daar 2 keer gezeten. Zit op een bovenverdieping met dakterras.
In Fenghuang had ik een hostel via ctrip. Een beetje lastig te vinden in een appartementengebouw. Hier zijn net als in Zhangjiajie weinig mensen die Engels spreken. Zorg voor wat assistentie en adressen in het Chinees (van GoogleMaps).
Yangshuo is mooi langs de rivier net ten noorden van West Street, maar wanneer je goedkoper wil dan ten westen van het busstation. Er zijn ook liefhebbers (logischerwijs vooral Nederlanders…) voor landelijk gelegen Giggling Tree en Outside Inn, dan heb je wel een fiets nodig om in het centrum van YS te komen.
Hong Kong hangt af van je budget. Ik zat in de buurt van Kowloon Park.

Succes,
Johan

Johan, bedankt voor je reactie. Kan er zeker wat mee! :smiley:

De 7 Sages in Xian vind ik wel een leuk en mooi hostel, alleen het personeel heeft wel de typische Chinese klantgerichtheid…

Single rooms zijn goed, eten is ook goed Chinees/Westers, de locatie zelf is ook interessant (volgens mij een oud militair iets) en je kunt buiten en binnen lekker zitten. Niet ver van het Centraal station, de Bell Tower/Moslim gebied is misschien 10/15 minuten lopen.

Van Beijing zou je eerst ook nog naar Datong kunnen gaan en dan naar Pingyao. In Datong bezoek je dan de Yungang Grottoes en de Hanging Monastery dat kan in een dag.

In Pingyao zou ik 1 nacht blijven. Van Xian of Chengdu kan je direct naar Leshan of Emeishan, om de Boeddha of een berg te bezoeken.

Kunming vind ik geen interessante stad? Het meer in het midden van de stad is wel leuk om een paar uur rond te lopen, vlakbij heb je ook de nachtmarkt waar je allemaal snacks kunt eten. Je kunt een dagtocht doen naar de Stoneforest, maar voor de rest zou ik het eigenlijk niet weten.

In Zhangjiajie zou ik ook nog Tianmen mountain bezoeken.

In Chengdu heb je Sam’s Guesthouse. Dat ligt vlakbij het centrale plein waar de Airport bus eindigt. Daar is ook de metro. Peoples park vlakbij, goede excursies, alle winkels in de buurt. Neem een kamer in het oude gebouw voor sfeer.

Hallo Theo,

Mooie reis. Enkele tips voor overnachtingen:
Beijing: Gladys Garden, te boeken via airbnb. Deze airbnb ligt in een heerlijke plek in een Hutong, dicht bij alles inclusief de metro. Veel leuke restaurantjes en dergelijke in de directe omgeving. Fijne plek om “thuis” te komen. Het is inclusief een goed ontbijt die je zelf maakt in de keuken. De eigenaren zijn Canadees/Chinees en kunnen je helpen met het boeken van treintickets en dergelijke. Heel handig dat ze twee talig zijn. Ze hebben voor ons ook een aantal plaatsnamen in het Chinees opgeschreven zodat we dit konden laten zien bij het kopen van een treinkaartje e.d…
In Yangshou vonden we Sudderstreet hotel erg mooi. Het is een soort hostel. Er is een keuken en zelfs een zwembad. Het uitzicht vanuit de kamer is erg mooi. Voordeel: rustig gelegen, leuke gezamenlijke ruimtes. Nadeel: het is 15 minuten lopen naar het (zeer lawaaierige) centrum. Je kunt bij het hostel wel een fiets meenemen.
In Zhangjiajie hebben geslapen in het centraal gelegen Maosao inn. Prachtig hotel, modern met hout en beton, ook een zwembad (was te koud toen wij er waren). Wij betaalden maar €13,00 voor een grote kamer met heerlijk groot bed. Het was toen wel laagseizoen.
Vergeet niet naar Le Shan te gaan als je in Chengdu bent. Je kunt daar alleen de Boeddha bezoeken maar ook het hele complex. Ik adviseer het laatste. Dit is wel een hele dag tocht. Geweldig hoe er in grotten zoveel mooie beelden zijn uitgehakt. Ik vond dit echt verrassend mooi en het wordt denkt ik onterecht vaak over het hoofd gezien.
Probeer het treinkaartje van en naar Le Shan vooraf te boeken. Bij het treinstation staat standaard een mega rij voor de ticket office en dat duurt echt uren.

We zijn net terug uit China en hebben voor een groot deel dezelfde reis gemaakt. Zijn alleen niet naar Chengdu en Kunming geweest. Beijing zou ik een dag langer doen. Wij hadden behoorlijk last van het tijdverschil en hebben best ook wat geslapen. Zaten in de hutongs, Courtyard Alley, niet heel goedkoop maar ik vond het heel leuk.
We zijn een dag in Datong geweest en daar overnacht. Ik vond het zeer de moeite waard. Daarna naar Pingyao. Daar zaten we in de ommuurde stad. Vonden we erg leuk. Jin Thai Sheng Inn heette het. De eigenaar kon goed Engels.
Pingyao is klein en kan inderdaad in 1 dag maar wij waren er achteraf liever twee dagen geweest. Gewoon omdat dat rustiger reist. In Xi’an hadden wij ook hostel 7 Sages. Wij vonden het geweldig. Hadden een family room voor 4 personen. Ik kan het je aanraden. Wij zijn hier een paar dagen geweest maar achteraf hadden we langer willen blijven. Wij vonden het een erg prettige stad. In Zhangjiajie hebben we in het Ethnic Wooden house gezeten. Een beetje buiten het stadje maar een prachtig nieuw huis van hout met grote kamers. Zorg wel dat je een zacht bed krijgt. Handdoeken hadden ze niet en de airco kost extra geld. Maar wat het bijzonder maakt is de familie die het runt. Een geweldig aardige familie. De man bracht ons de eerste dag naar het park. "S avonds terug wilden we lopen maar verdwaalden en kwamen in het dorp terecht. Daar hebben we de apotheker laten bellen naar de locatie. De man kwam ons meteen weer halen. Het eten is er lekker en wordt in een eenvoudige kamer geserveerd. Wij vonden de familiaire kneuterigheid heerlijk. Maar als je het vervelend vindt om een beetje buiten het dorp te zitten moet je dit niet doen. In Fenghuang hebben we in Flower Time Inn gezeten. Ook geweldig. Wel iets duurder maar het lag net buiten de lawaai zone. Fenghuang werd door onze puberdochters zeer gewaardeerd maar wij vonden het met name 's avonds nogal een kermisachtige disco sfeer. Overdag was het erg leuk. Tja, het is maar waar je van houdt. Maar het hotel was fantastisch qua kamer en vriendelijkheid van de staf. Yangshuo vonden we fantastisch. Een daytour gemaakt met Amy die we via TripAdvisor vonden. Geweldige gids en een chauffeur. Ook niet goedkoop maar we hebben alles in de omgeving gezien in een dag. In de stad zelf kun je het zelf regelen. De rivier was heel bruin door de regens dus we hebben geen boottocht gemaakt. je kunt op de rivier de Li wel met een boot.
We zijn met de slaaptrein van Gulin naar Shenzhen gegaan. Prima in coupe voor 4. Toen trein naar HK en dat is vanaf centraal in Shenzhen heel goed geregeld. Prettige verbinding en je staat binnen no time in hartje Hong Kong. Trouwens Hong Kong, ik zou er langer blijven. Maar ik ben helemaal verliefd geworden op Hong Kong. Het is nou niet zo dat er ongelooflijk veel bezienswaardigheden zijn maar als je van een grote stad houdt waar alles te krijgen is van zeer goedkoop tot zeer duur en je poepsjiek kunt eten of very low budget en waar je een mix van authentiek aziatisch en modern wilt hebben, moet je in HK zijn. Ik vond het vele malen mooier/leuker dan andere grote steden als Singapore, Kuala Lumpur of Jakarta. Ik zou zo weer gaan.

Algemeen: ik zou in NL nog een VPN verbinding aanschaffen zodat je wel google kunt gebruiken. We probeerden op gegeven moment met CTrip iets te boeken maar lukte niet omdat onze betalingen blijkbaar ook via google gaan. Weet niet hoe het precies werkt maar het was erg lastig. Uiteindelijk is het ons gelukt via de computer van het hotel en de hulp van het personeel maar nam een paar uur. Dus VPN is aanrader. Als je dat niet wilt zou ik in ieder geval Google Translator offline downloaden zodat je hele zinnetjes kunt vertalen op je mobiel. Veel handiger dan Pleco wat ik had gedownload. Daarin kun je maar enkele woorden vertalen. Werkt ook wel maar is iets omslachtiger.
Verder hadden we niet veel aan ons LP woordenboek maar veel meer aan een point-it boekje. Ik weet niet of je via booking.com eea regelt of andere sites maar het is erg handig de naam van hostel en adres in het Chinees te hebben. Dat werkte erg goed bij bus- en taxichauffeurs.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Zit nu allemaal nog vers in mijn geheugen. En ik wens je heel veel plezier. Het is een bijzondere reiservaring en zeer interessant.

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties + tips! Heb ik zeker wat aan.
De reis komt al erg dichtbij, heb er zin in! :smiley:

Je gaat een mooie reis tegemoet! Ik heb HK eerst bezocht en t/m Chengdu dezelfde route gevolgd. Ik vond twee nachten Pingyao te veel, één nacht was voldoende voor mij geweest. Check voor de zekerheid welk treinstation je moet hebben voor de trein naar Xian. Er zijn twee stations in Pingyao en ik stond bij de verkeerde. Een snelle tuktukchauffeur heeft me gered :wink:
Leer voor het onderhandelen met deze chauffeurs het tot 10 tellen op je handen. Als ik het me goed herinner maak je bv een kruisje van je wijsvingers om het getal 10 aan te geven.
Ik heb inderdaad ook vaker mijn point it boekje gebruikt, handig om te hebben!
Ik was kapot na drie weken door China reizen (alleen met backpack) maar ik vond het de moeite waard, fascinerend en heel indrukwekkend.

Hallo

ik wens je een zeer goede reis

ik vertrek ook op 17 oktober naar china voor 2 maanden te backpakken

ik doe ook veel van je plaatsen aan

Gave reis zeg, staat ook op mijn lijstje!
Ik ben alleen een week in Hong Kong geweest, heerlijke stad.
Je kan er makkelijk meer dan twee dagen spenderen. Mocht je een dag overhebben zou ik deze misschien bij HK neerzetten (naast Beijing). Wellicht denken anderen er anders over, want ik ben verder niet China geweest, maar HK is zeker erg de moeite waard en er is veel te zien/doen!

Fijne reis gewenst!

Ik heb ook een deel van deze route gedaan in mei/ juni. Ik heb een verslag in Polar steps. Als je dat wil lezen stuur maar even een berichtje

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk