Ik wil vanaf eind februari/begin maart 3 à 4 maanden backpacken in zuidoost Azië. Ik weet dat het een beetje kort dag is maar daarom wil ik graag ook jullie hulp vragen. Ik weet grofweg welke landen ik wil bezoeken (eigenlijk allemaal wel natuurlijk…), maar niet wat de handigste volgorde, route en transportmethoden zijn. De landen die ik wil bezoeken zijn: Thailand, Myanmar, Laos en Indonesië.
Ik heb nu het volgende in mijn hoofd:
Vliegen naar Bangkok en daar even blijven om te wennen aan het Aziatische leven. Vervolgens wil ik vliegen naar Yangon(Myanmar), vanwaar ik na een kleine rondreis in Myanmar weer terug wil vliegen naar Bangkok, om vervolgens het noorden van Thailand te verkennen. Van daaruit wil ik over land de grens met Laos oversteken om hier een tijd rond te trekken. Ik wil daar vooral veel van de natuur zien, en omdat Laos zo goedkoop is lijkt het me een goed plan er wat langer te blijven. Als ik dan Laos in het noorden in kom wil ik er in het zuiden uit om het zuiden van Thailand te zien. Vanwege tijd en budget dacht ik Cambodja over te slaan, maar is het misschien handiger om via Cambodja naar zuid Thailand te reizen, zodat ik Angkor Wat nog kan zien? Het volgende land dat ik wil bezoeken is Indonesië. Er gaan boten van zuid Thailand naar Maleisië en van Maleisië naar Sumatra(Indonesië). Is het een haalbaar/handig plan om op deze manier over land/zee van Thailand naar Indonesië te reizen? Waar ik in Indonesië allemaal heen ga weet ik nog niet precies, maar voorlopig heb ik het plan om vanuit een oostelijk deel van Indonesië terug te vliegen naar Bangkok.
Heeft iemand ervaring met (delen van) deze route? Tips zijn welkom!
Ook vind ik het leuk om tips te horen over dingen die ik absoluut moet bezoeken in de landen die ik genoemd heb. Ik hou er vooral van om authentieke dingen te doen/zien/ervaren die niet bekend zijn onder de toeristen.
Ook vraag ik me af of iemand ervaring heeft met duiken als beginner in Azië. Ik heb nog nooit gedoken maar het lijkt me zonde om dit niet te gaan doen. Ik heb begrepen dat je om te kunnen duiken een brevet moet halen en dat dit zo’n 200 euro kost. Weet iemand tips over of dit goedkoper kan?(maar wel veilig)
Alvast bedankt voor alle tips!
P.S. Ik ga alleen, wil zoveel mogelijk met een laag budget reizen en hou van natuur, al wil ik cultuur ook zeker niet overslaan. Mijn budget excl. retourticket naar Bangkok is 3000-3500 euro