Twijfel tussen verschillende landen

Wie kan mij adviseren?

In het najaar wil ik gaan backpacken door Azie. Hoe lang en waar precies staat nog open.
Het is voor mij de eerste keer en ik ben van plan alleen te gaan dus alles is nieuw.

Thailand en Myanmar trekken mij erg.
Een goede vriendin van mij woont in Singapore dus het zou mooi zijn om daar te beginnen om opgevangen te worden en wellicht samen een stukje te reizen.
Over Laos en Cambodja weet ik nog wat minder, maar ik heb verschillende malen gelezen dat het daar toch mooier is dan in Maleisie.

Mijn twijfel zit hem dus in wat doe ik;
vliegen naar Bangkok en dan voor Thailand, Myanmar, Laos en Cambodja gaan OF
vliegen naar Singapore, naar Maleisie, Thailand en Myanmar.

Iemand tips of aanbevelingen?

Hoe meer ik me erin verdiep hoe meer ik wil zien, maar mijn plan was eigenlijk 2,5-3 maanden te gaan.

Heb alvast een aanzet. Wat denk je van vliegen op Singapore en terugvliegen vanaf Bangkok? Kort door de bocht hebben Singapore, Maleisië en Thailand een hogere mate van (prijs)ontwikkeling, toerisme e.d. vergeleken met Cambodja, Laos en Myanmar. Dat is dus ‘makkelijk’ starten. Als je je goed voelt, kun je altijd een jump maken naar een ‘minder’ ontwikkeld land. Deze maximale flexibiliteit is tevens handig i.v.m. regenperiode in het najaar en de politieke situatie in Thailand.

Overigens ligt het ook aan interesses. Als je bijvoorbeeld wilt duiken dan denk ik in eerste instantie aan Maleisië en Thailand. Hierover kun je meer vinden in de verschillende landenfora van Wereldwijzer. Zou verder Vietnam niet bij voorbaat afschrijven, tenzij je natuurlijk goede redenen hebt :teeth:

Bedankt voor je reactie!
In Singapore starten lijkt me inderdaad een goed plan.
Ook trekt Indonesië me toch wel erg. Nog tips hoe ik Indonesie het beste in mijn route kan verwerken?

Het is allemaal nog nieuw voor me dus ik vind het lastig in te schatten hoe lang je over bepaalde gebieden doet…

Groetjes Deborah

Vanuit Thailand, Maleisie en Singapore gaan meerdere vluchten per dag naar verschillende Indonesische eilanden. Verder gaat er een boot vanuit Singapore naar Batam (maar daar is weinig te doen) en vanuit Penang kun je naar Dumai op Sumatra,

Om een beeld te krijgen hoe lang je over een land doet, kun je kijken naar een groepsreis als die van Koning Aap of Sawadee. Hou er rekening mee dat je met het OV meestal langzamer gaat (maar wel meer geniet ;)), dus tel er altijd een paar dagen bij op.

Inmiddels weer verdiept in alle landen en trekt mij, heel grof gezien, de volgen route erg aan : Vliegen op Singapore, daar kort blijven en vervolgens of Sumatra of Borneo bezoeken, terug naar Singapore, Maleisie, vanuit noorden vliegen naar Koh Samui en daar de 3 eilanden bezoeken, Noord-Thailand, Bangkok, Myanmar, Bangkok.
Hoe meer ik lees hoe meer ik ook benieuwd ben naar Laos en Cambodja.
Ik ben van plan eind sept te gaan en net voor de kerst terug te komen.
Is dit te doen?
En heeft iemand nog tips met wat ik echt niet over moet slaan?

Gezien het klimaat lijkt het me goed ‘onderaan’ te beginnen en dan inderdaad verder naar het noorden te reizen.

Het spannend aan het alleen reizen vind ik toch wel het vinden van onderdak.
Gaat dat enigszins vanzelf? Het alleen in het donker op zoek naar onderdak vind ik toch wel een enge gedachte…