Hulp bij reisschema eerste keer NZ!

Week 4.

27-12 Vlucht Christchurch - Auckland. Overnachting in hotel bij rosarium waar reisgezelschap rondreis ook zat.
28-12 Auckland. Met rondrijbus (open dubbeldekker) allerlei dingen bezocht, o.m. de zeilboothaven waar wedstrijden van de America’s Cup waren, het
Antarctica Museum, de rozentuin, Parnell Road,enz.
BEGIN TOURINGCAR RONDREIS
29-12 Auckland - Kauri Museum te Matahoke - Paihia.
30-12 Paihia- kauriwinkel - Cape Reinga - picknick ergens - 90 Miles Beach - Ma nginangina Park - Paihia.
31-12 Paihia, o.m. boottocht Bay of Islands, ook eilandbezoek. Bus Pahia - Auckland. Oudejaarsavond zeer rustig.
01-01 Auckland, rondrit. Auckland - Thames - Whangamata (bezoek strand) - Tauranga - Rotorua.
02-01 Rotorua, o.m. openluchtmuseum Maori’s, hete bronnen, dierentuin van o.m. vogels en vissen, landbouwdemonstratie. Autorit Rotorua -
Ngongotaha. Overnachting in een farm lodge bij een boerenechtpaar.

Week 5.

03-01 Auto Ngongotaha - Rotorua. Bus Rotorua - Wairaki Geotherminal Central - waterval Wairato River - Tongarino Park - Waioru -Wanganui.
04-01 Wanganui - Wellington. Rondrit Wellington, bezoek National Museum. Boot Wellington - Picton.
05-01 Picton - Nelson Lakes - Punakaiki - Pancake Rocks - Greymouth - Hokitika - Hari Hari.
06-01 Hari Hari - helicoptervlucht Fox Glacier - wandeling Fox Glacier - South Westland Salmon Farm - Knighted Point Lookout - waterval Lake Hawea - Wanaka.
07-01 Wanaka - Cromwell (winkelen) - Kawarau (gorge) - Arrowtown - Queenstown.
08-01 Queenstown. Met dubbeldekkersbus Queenstown - Kawarau Bridge (bungeejumpers) - kaas- en wijnmakerij - Arrowtown met historische
Chinese nederzetting. Jeeptocht omgeving Queenstown, o.m. schoolmuseum Londonderry Terrace, goudzoekersrivier.
09-01 Queenstown - Kingston. Stoomtreinrit Kingston - Fairlight. Bus Fairlight - Milford Sound. Inscheping, fjordtocht, vissen onder water achter glas,
overnachting aan boord.

Week 6.

10-01 Milford Sound - Te Anau. Vogelkooien, boottocht Glowworm Caves incl. bezoek, ook diashow. Terug Te Anau.
11-01 Te Anau - Gore - Dunedin. Dunedin, o.m. rondrit - busje naar albatrossenuitkijkpunt op Otago Peninsula - terug Dunedin.
12-01 Dunedin - Moeraki Boulders - Oamaru - Kurow - Benzmore Powerstation -Omarama - Twizel - Lake Ahau.
13-01 Lake Ahau - kapelleje Lake Tekapo - Geraldine - Christchurch. met klassieke tram rondrijden door binnenstad, bezoek Arts Centre
gebouwen. Overnachting bij kennis wijk St. Martin.
EINDE TOURINGCARRONDREIS
14-01 Christchurch - Hammer Springs. Vluchtig bezoek openluchtzwembaden Bus Hammer Springs - Kaikoura. Kaikoura. Bus Kaikoura - Picton.
15-01 Picton. Postbootrondvaart Marlborough Sound, o.m. Furneaux Lodge. Terug Picton.
16-01 Picton. Daarna treinbus (trein reed niet) Picton - Kaikoura - Christchurch

Week 7.

17-01 Christchurch - museumtreinstationnetje Little River - kaasmakerij te Barry’s Bay - Akaroa. Akaroa - Christchurch.
18-01 Vlucht Christchurch - Sydney.

Ik begrijp je e-mail niet goed. Kan je dat nog even uitleggen?

Ik denk, dat bartd wel wat ideeën kan gebruiken. Hij kan overal wat van meepikken, Andere suggesties als standaardschema’s zou hij ook kunnen gebruiken. Het lijkt mij niet nodig om alles uit de rondreis te halen. Hij zal keuzes moeten maken. Hij zou ook kunnen kiezen voor enkele plekken die hij echt gezien moet hebben en de rest wat vrijelijk rondreizen.
Het is niet zo, dat ik het fiordlandgebied niet mooi vind. Echter, er zijn zoveel mooie gebieden in Nieuw-Zeeland. Ik merkte op, dat hij slechts 1 nacht in Queenstown wil blijven en de volgende dag direct weer wil doorgaan. Queenstown vind ik een meerdaags bezoek meer dan waard. Daar zul je ook weer wat voor moeten inleveren. Ik heb meer inleversuggesties gedaan dan alleen Te Anau en het fiordlandgebied. En ook vervangingssuggesties.

[quote=“Ash09, post:2, topic:133173”]

/B] Dag 17>: Rijden naar Invercargill
Bezoeken Bluff
Dag 18: Rijden naar Dunedin
Ongelofelijk veel mooie stops onderweg
Curio Bay, Slope Point, Kaka Point, Purakanui Falls (en nog 3-4 watervallen), etc, etc
's avonds nog Baldwin Street gedaan

[QUOTE]

Een prachtig schema! Wel vraag ik mij af, als jullie toch in Bluff waren, waarom jullie niet even een dagje op en neer met de boot zijn gegaan naar Stewart Island. Was het omdat de auto of camper niet mee mocht? Dan hadden jullie die gewoon kunnen laten staan. Bij aankomst was er destijds een treintje op welen, die een toeristisch rondje deed. Je hebt er fantastische vergezichten. Het is er weelderig begroeid. Dat zou je niet verwachten op deze zuiderbreedtegraad. IK ben alleen in het bewoonde deel geweest.

Uit mijn reisschema van 11 jaar geleden blijkt dat ik gedurende een 16-daagse periode in een reisgezelschap en dat ik de rest van de tijd, tesamen een kleine 4 weken, gebruik heb gemaakt van een busabonnement om met bussen zelfstandig rond te reizen. Laatstgenoemde bussen gingen vaak niet frekwent. Vaak was er geen tijd om onderweg iets te doen, want de bus wachtte niet. Anders moest je een hele tijd op een volgende bus wachten. Bovendien, iedere bus moest ruim van te voren besproken worden. Als je met een auto bent, kan je onderweg een wandelingetje maken, een bezienswaardigheid bekijken, enz. Verder maakte ik ook wel gebruik van lijnbussen, waarvoor dat abonnement niet geldig was. Met een touringcar rondreizen vind ik leuk. Je laat je rijden, bezoekt dingen. Je moet er alleen voor zorgen dat op de tijd, die de chauffeur/reisleider aangeeft, weer in de bus zit. Verder kan je, als je zelfstandig met bussen rijdt, beperkt rijden. Je hebt niet altijd aansluiting. Bovendien komen die bussen niet overal. Toch heb ik met plezier met lijnbussen gereist. In het busabonnement waren 2 treinritten inbegrepen.

Ik zat dus ruim 2 weken in een reisgezelschap van Travel Marvel en een kleine 4 weken maakte ik gebruik van een busabonnement om zelfstandig rond te reizen. Ik neem aan, dat die reis van Travel Marvel een standaardrondreis was. Of toch niet? Graag commentaar.
Ik wist het schema van Travel Marvel van te voren. Daar kon ik dus rekening mee houden in de perioden van zelfstandig reizen. Meestal zocht ik andere routes uit. Één van de uitzonderingen was Queenstown. Dat leek mij een plaats waar ik wat langer zou willen zijn. En terecht.
Ik ben mij er wel van bewust, dat ik leuke plekken heb gemist. Welke? Verder, misschien vonden jullie het vreemd, dat ik de ene dag naar Marahau ging en de daaropvolgende dag direct weer terug richting Nelson. Het zat zo. Ik wilde naar het Abel Tasman National Park. Maar toen ik in Marahau was, zag ik wandelvlonders redelijk boven de grond, ook vaak boven water. Er was geen afscherming aan weerszijden. Ik was bang dat ik b.v. in het water zou vallen. Bovendien ben ik licht spastisch en daardoor soms wat slingerachtig. Toen heb ik maar afgezien van een bezoek aan Abel Tasman National Park. Eenzelfde verhaal speelde zich af in Hahei (Coromandel). Dit keer waren er geen vlonders, maar paden met trappen zonder leuningen. Toen ben ik niet de zogenaamde kathedraal geweest.
Ik geef voorbeelden van gebieden waar ik niet ben geweest:
Noordereiland:
rond New Plymouth en Cape Egmond;
rond Hamilton;
weg Rotorua - Wairoa door Te Urewera National Park;
Mahia Peninsula;
lange kustroute Opotiki - Gisborne;
Great Barrier Island;
Zuidereiland:
rond Cape Farewell en Collingwood.
Welke zijn de moeite waard?

Hierboven staat een lijstje van plekken en route waar ik niet ben geweest. Het is opvallend, dat ik juist op het noordereiland nogal wat heb laten liggen. In standaardrondreisroutes valt dat ook op. Men gaat ervan uit, dat het zuidereiland mooier is dan het noordereiland. Ik denk, dat men daar een beetje gelijk in heeft. Op het noordereiland doet men daarom veel met cultuur en vulkanisme, terwijl op het dunner bevolkte zuidereiland, waar minder vulkanisme is, minder aan cultuur wordt gedaan in standaardreizen en het landschap centraal staat. Ik vind dat geen goed standpunt. Zowel het noorder- als het zuidereiland vind ik landschappelijk erg mooi. Ik vind, dat het noordereiland meer aandacht verdient. Nu wordt in standaardschema’s het noordereiland vaak als eiland beschouwd waar men even snel doorheen moet om ruimte te maken voor het “boeiender” zuidereiland. Hoe denken jullie hierover?

Voor het zuidereiland vind ik dit een mooi schema. Ik heb het dan niet over Stewart Island, wat jullie m.i., gelet op het schema, ten onrechte gemist hebben. Jullie schema voor het noordereiland vind ik magertjes. Ee typisch voorbeeld van mensen die zo snel mogelijk naar het zuidereiland willen. Goed, jullie hebben toch nog wat gedaan op het noordereiland. Maar dat kon beter. Waarom wilden jullie zo snel naar het zuidereiland?

Cor Ik snap je redenatie, maar waarom de fascinatie voor een langere week Noordereiland en niet langer. Ik zeg altijd dan is altijd een rede om nog een keer te gaan. En na 3 x 2 maanden heb ik ook nog niet alles kunnen of willen zien of doen, maar ik ga wel steeds naar Te papa of Napier en Taupo, maar Auckland (voor een grote stad) of Hamilton vindt ik echt niks aan. Iedereen heeft andere voorkeuren en de meeste mensen hebben maar 3 weken of iets meer en kiezen dan voor de hoogtepunten van Nieuw Zeeland dat heet op save spelen en als jij nou een zeer goede tip geeft op het Noordereiland met een goede rede. Zullen mensen daar zeker naar kijken en luisteren.

Inderdaad, verschillende mensen hebben verschillende voorkeuren. Maar waarom komen die reisschema’s veelal in grote lijnen op hetzelfde neer? Bij het adviseren over het opstellen van een reisschema moet de adviseur volgens mij eerst naar de persoonlijke voorkeuren van de personen vragen. De ene houdt van eilanden en woeste kusten, de andere voor alpine landschappen, een derde voor meren en rivieren, enz. Ik geloof wel, dat Ash09 persoonlijke voorkeuren heeft laten spreken. Immers ik vind zijn/haar schema voor het zuidereiland in veel opzichten origineel. Maar daarom kan ik mij nog wel afvragen, waarom het noordereiland bij hem/haar weinig aandacht heeft gehad.

Ik ben niet geweest in Te Urewera National Park. Ik heb wel gelezen, dat daar oerbossen zijn. Volgens mij kan men van Rotorua dwars door het national park naar Wairoa rijden. Niet ver van Wairoa heb je Mahia peninsula. Daar ben ik ook nooit geweest, maar als je youtube beelden bekijkt is het er wel heel mooi. Wel heb ik in de bus gezeten van Gisborne via Wairoa en Napier naar Wellington. Vooral tussen Gisborne en Napier vond ik erg mooi.