Hallo,
Ik heb werk aangeboden gekregen in een restaurant in Side.
Ken de mensen al 2 jaar en zijn allemaal super leuk, vandaar dat het mij ook leuk lijkt.
Er is alleen 1 probleem, de manager zegt dat het lastig voor hem is om iets te regelen qua werk vergunning.
Nu wil ik die zelf wel regelen, weet dat het heel moeilijk is, maar heb iemand enig idee waar ik dat zou moeten regelen ?
En heeft iemand verder nog tips…
Als je werkgever een werkvergunning voor je gaat aanvragen moet je je paspoort, een diploma en je cv laten vertalen in het Turks (dit kan gewoon bij een vertaalbureau) en laten tekenen door een notaris. Er is ook een vragenlijst die je moet invullen (Engels) en dat allemaal dient je werkgever met 18 pasfoto’s op te sturen naar Ankara die het in behandeling nemen. Als je een verblijfsvergunning hebt gaat daar ook een kopie van mee. De kosten weet ik niet.
Ik wil je niet alle moed ontnemen, maar een werkvergunning krijgen is heel erg moeilijk. Het moet ook werk zijn wat niet door een Turk(se) gedaan kan worden dus dat is in jouw geval al een probleem. Mijn werkvergunning is aangevraagd door een Nederlands bedrijf in Turkije, dus in die zin voldoe ik aan het feit dat een Turk(se) dat niet kan doen, maar ik wacht nu al 11 maanden, dus gaat gewoon niet lukken. Ik ken eerlijk gezegd geen andere verhalen. En mocht je hem wonder boven wonder al krijgen is het maar voor 6 maanden en verlenging is ook weer een heel moeilijk verhaal.
Hallo Barbara,
Bedankt voor je bericht! Hier heb ik wel wat aan.
Ik heb idd vaker gehoord dat het heel moeilijk is.
Ik zal eens met de manager erover hebben en kijken wat hij goed vind.
Zou het anders ook veel problemen geven als ik goede afspraken met hem maak en daar voor 6/7 weken ga werken zonder werk vergunning ?
Als je daar besluit te gaan werken dan moet je sowieso goede afspraken maken met de manager en ja het is gewoon een kwestie van vertrouwen. Je werkt vaak niet met contracten en alle formaliteiten die we in Nederland hebben, maar goed dat borg je ook niet met een werkvergunning.
Het risico wat je loopt zonder werkvergunning is dat je gepakt wordt en dan word je direct het land uitgezet en mag je de eerste 5 jaar niet meer in Turkije komen.
Nou zijn ze meer op zoek naar Russen die illegaal werken en niet zo naar Europeanen, maar het is een risico wat aan jou is of je dat wilt nemen of niet. De meeste mensen werken zonder werkvergunning, omdat het gewoon een heel moeilijk verhaal is.
Ja, ik was sowieso van plan goede afspraken te maken.
Wil in October sowieso nog even terug, ben er net in de Mei vakantie geweest, om alles even duidelijk op papier te zetten.
Zoals ik al zei, ik ken de manager en een aantal andere lui 2 jaar, ze kennen mijn ouders en familie, dus ze weten wie ik ben en waar ik vandaan kom.
Ik neem aan dat ze daar geen misbruik van gaan maken en me op de een of andere manier gaan flashe.
Het is idd een risico dat ik dan ga nemen als ik er ga werken zonder werk vergunning.
Maar het is maar voor een aantal weekjes. Dus misschien is het niet eens de moeite waard om het proberen van een werkvergunning te krijgen.
Iig bedankt voor de informatie, ben nu helemaal op de hoogte!
The Golden Fizz.
Maar het gaat waarschijnlijk niet meer door, omdat ik geen vergunning kan krijgen.
De enige manier is zwart werken…maar of dat wel zo verstandig is weet ik ook niet!
In October ga ik weer terug dan zal ik het er wel over hebben met hun daar…
die eigenaar van montana is een goede vriend van ons
is naast oxyd zeg maar.
en dr werkte een jongen, die is nu bij gf gegaan volgens mij, k heb fotos gezien bij een hyves site
Bedoel je Jimmy ??
Die werkte 2 jaar geleden in de Queen.
Nu werkt ie idd by de Gf. en die hyves die jy heb gezien is denk ik van my
the golden fizz hyves ?
hahaa jah dan is dat jouw hyves geweest! ik sta ook aangemeld kijk maar onder hozdeluxe.hyves.nl
maar jimmy werkte vorig jaar bij montana, daarvoor bij queen…
Hehe dach ik al, zal wel ff kyken.
Ja klopt dat vertelde hy me al toen ik er in April/Mei was.
2 jaar geleden ging ik met hem… achteraf beter niet kunnen doen want het is de groootste versierder die ik ken xD