Ik ben nieuw hier mijn naam is donna en ik ben 24 jaar ik heb sinds 3 jaar al een relatie met een turkse man nu zijn we inmiddels zover dat we een restaurant hebben gepacht voor een jaar de bedoeling is dat ik in april naar kusadasi gaat en daar dan een half jaar blijf om samen met mijn vriend de zaak te runnen. Hoe kan ik het beste een werkvergunning krijgen? Is dit makkelijk te regelen of wordt dit nog een heel proces? volgens mijn vriend is dit allemaal geen probleem maar ik wil het toch graag weten zodat ik me er op kan voorbereiden. hebben jullie nog tips voor de eerste periode?
Alvast hardstikke bedankt voor jullie tijd en interesse.
Ook een Kusadasi-fan zie ik… Bovendien denk ik je vriend van ergens te herkennen maar ik kan er niet dadelijk een naam of plaats opplakken.
Waar werkt hij ?
Wat betreft de werkvergunning: ik denk dat Hans hier nog beter uitleg kan geven maar normaal gezien moet je Turkse werkgever voor een werkvergunning zorgen. Dit kan je helaas niet zelf regelen of aanvragen. Bovendien mag een Turkse werkgever enkel een werkvergunning verschaffen aan een buitenlandse werkgever op als hij geen Turk kan vinden die de job kan uitoefenen. Dus een werkvergunning voor een horiecajob is uitgesloten.
Zelfs het feit dat je samen met je vriend een restaurant gepacht hebt zal je geen toelating geven om wettelijk te werken in Turkije.
Hebben jullie samen een zaak opgericht, een vennootschap,… ? Staat het restaurant op jullie beider naam ? Als je als buitenlander een zaak opstart in Turkije mag je, mits je een x aantal (ik ken het juiste getal niet maar ik zou denken 1)turken in dienst neemt, meewerken in je eigen zaak.
Dit laatste zou dus wel van toepassing kunnen zijn op jouw situatie maar misschien kan je wat meer uitleg geven.
Wel weer typisch voor een Turkse man om te zeggen dat het wel in orde is…:tssk:. Als je opgepakt wordt voor illegaal werken dan kan je tot 5 jaar verbannen worden van Turkije! En tegenwoordig zijn er heel wat controles door de politie.
dank je voor de reactie mijn vriend werkt al jaren op barstreet bij het restaurant molly malones misschien ken je hem daarvan. We hebben het restaurant voor een jaar gepacht en wij krijgen de vergunning voor een jaar op onze naam we nemen meerdere turkse inwoners in dienst dus dat zit wel snor. Echt werken zal ik niet doen ik zal verantwoordelijk worden voor het geld mijn geld zit er voor een deel in en dat van hem vandaar dat ik achter de boeken mag om dit in de gaten te houden, maar toch wil ik het zekere voor het onzekere wat betreft de werk beschikking.
in iedergeval hardstikke bedankt voor je reactie toppie !!!.
Als je toch niet echt in de zaak werkt hoef je ook geen werkvergunning.
Als je een zaak hebt in een bv vorm mag je ten allen tijde in je zaak aanwezig zijn en iets in je handen hebben want het is jouw zaak.
Je mag iets voor jezelf te drinken inschenken of voor je vrienden of iets koken.
Nemen jullie bijvoorbeeld de vergunningen op jouw naam en wordt jij de directeur (igv bv vorm) krijg je wel een werkvergunning. Deze vraag je aan in Ankara. Type op Google = yabancilara calisma izni= en je kan er alles over te weten komen.
Als jij investeert nemen jullie een bv neem ik aan en leg je alles vast zodat je vriend je niet kan bedotten.
Ik zou ook notarieel handtekeningbevoegdheid nemen in de zaak, dan is jouw handtekening ook nodig bij belangrijke dingen.Deboeken stellen hier niet veel voor en voor je het weet is je geld weg.
De directeur kan nl alles aankopen en verkopen, contracten afsluiten ed. De medepartner kan niets als hij of zij geen handtek.bevoegdheid heeft.
in principe kan een turkse directeur (wie dan ook) je rippen.
Wel even een vraagje, hoezo een vergunning voor een jaar? Een huurcontract voor een jaar? Een bedrijfsvergunning wordt door de gemeente uitgegeven en deze gaat niet per jaar.
Huur je dan de vergunning, dan staat hij ook niet op jullie naam en heb je helemaal niets, tricky als je investeert…
Ik heb zelf al 3,5 jaar een restaurant hier in Turkije, mijn vriend en ik zijn beiden buitenlander en hebben alles op onze naam en momenteel maar 2 personeelsleden.
Werkvergunningen regelen we allemaal zelf via een commisionair in Ankara.
Je mag nl een managerfunctie vervullen voor je eigen bedrijf.
Want ‘geen probleem en regelen we wel’ dat kost vaak veel geld en ellende en brengt je niet waar je wezen wilt.
Ik denk dat Sideli je hierboven enorm goede raad en advies heeft gegeven: neem dit ook ter harte ! Ik heb heel veel tijd in Turkije doorgebracht en ik heb heel veel buitenlanders gezien die in een zaak geinvesteerd hebben maar achteraf serieus bedrogen huiswaarts keerden. Als je zelf investeert lijkt het mij idd heel logisch en belangrijk dat je samen een BV opricht en alles bij een notaris laat registreren.
Doe wat Sideli je aanraadt zodat je jezelfd en je investering een beetje veilig stelt.
Ik ben nog nooit in Molly Malones geweest en kom zelden of nooit in Bar Street - not my cup of tea. Dus ik zal je vriend misschien wel een paar keer op straat gezien hebben of zo.