Ik ga op 4 februari al op wereldreis ( bedoeling is een jaar )
Ik heb al jaren een ANWB creditcard. Onlangs ben ik mijn baan verloren, en nu willen ze mijn kaart blokkeren (omdat iik geen inomsten meer heb, want mijn WW moest ik beindigen wegens de reis )
Deze lange reis wil ik juist maken omdat ik nu nergens aan vast zit. ( ook niet aan een baan dus )
Ik heb denk ik ( ??) echt een creditcard nodig, voor o.a. het boeken en reserveren van hostels, vluchten etc… en liefst ook om mee te betalen / pinnen ivm dat dat gratis is.
( en dan telkens terugstorten met internetbankieren )
Wie weet raad??
Ik heb nog maar een week en had dit niet aan zien komen.
Een week is wel kort om iets te regelen… Vaak zit op bankpassen enzo een aanvraagtijd van een week.
Bij welke bank zit je? Toen ik een jaar op reis was had in een cc van de ING. Ook ik had geen inkomen. Ik zou als ik jou was eens bij je bank informeren.
In veel landen is betalen met een cc overigens niet gratis. Vaak wordt een commissie van 2-4% gerekend (in Azië) en/of een slechte wisselkoers. Voor pinnen met een cc betaal je vaak 4-10 euro. Ik heb daarom nog nooit met mijn creditcard gepind, met mijn bankpas pin ik namelijk gratis.
Voor het boeken van vliegtickets is een cc handig, maar je kan vaak ook cash (bij een kantoortje) of met ideal betalen. Als je een hostel wilt boeken heb je vaak wel een cc nodig. Vooraf boeken is echter niet noodzakelijk!
Ik zou dus even informeren bij zowel je bank als bij je cc-maatschappij. Je kan in principe zonder kaart, maar zorg wel voor een reserve betaalmiddelen voor als je pinpas kapot gaat (of kwijt raakt). Dat kan een tweede pinpas zijn, of cash of de ouderwetste travellercheques.
Prepaid creditcard van MasterCard of Visa? Voor de aanvraag heb je alleen een identiteitsbewijs nodig en je wordt bovendien niet getoetst bij BKR. (dit is een kopie van m’n andere reactie…)
Ik zit bij de Rabobank. daar betaal ik juist met pinnen elke x 2 euro of zo iets…
Ik ga 4 maanden naar Azie en 6 a 8 naar Australie.
EEn tweede pinpas kon niet zeiden ze pas geleden al. En een tweede betaalrekening was overbodig vonden ze.
( omdat ik dus al die ANWB CC had )
Cahs is best onhandig en T Ch. kun je niet overal verzilveren…
Het klopt dat traveler cheques niet overal te verzilveren zijn. Maar beter iets dan niets!
Ik reis zelf meestal met wat cash (max 200 euro), een bankpas, een cc en oude traveler cheques. Tijdens mijn lange reis had ik daarnaast een tweede pinpas.
Net Western Union kun je altijd aan geld komen in noodgevallen. Maar je hebt wek iemand nodig die het opstuurt.
Ik denk dat de enige snelle manier is via je (hopelijk zeer bereidwillige) bank. Die kennen je betalingsgedrag, je historie qua rood staan, wat er op de rekening staat etc. Anderen hanteren alleen de regels: geen inkomen, geen kaart