Bij Sasebo is het attractiepark Huis ten Bosch, met de trein te bereiken vanaf Nagasaki. Laatst in Rail Away op televisie geweest. Het is een nagebouwde Nederlandse stad met gebouwen uit diverse Nederlandse steden, zoals de Utrechtse Dom en Huis ten Bosch, maar ook normale straten in een nagemaakt oud centrum, alles op ware grootte. Je kunt in youtube een indruk krijgen. Veel uitgebreider dan b.v. Esonstad, het Zuiderzeemuseum en Bataviastad.
Zijn in deze nagemaakte stad overnachtingsmogelijkheden, en wel tegen een redelijke prijs? Zijn er georganiseerde reizen, waarin ook dit attractiepark wordt bezocht?
Volgens de websitevan Huis ten Bosch zijn er drie hotels in het park zelf (Hotel Europa, Amsterdam en Watermark), en komt er een vierde binnenkort bij (of die is er ondertussen al). In de omgeving van het park zijn ook nog een paar hotels.
Op Booking heb ik een paar arrangementen gezien waar dan een dagpas voor het park bij de overnachting inbegrepen zat.
Direct buiten het park staat ook het op Amsterdam CS gelijkende Hotel Okura Huis ten Bosch, maar dat zal vast niet goedkoop zijn…
Het park is echter prima als dagtrip vanuit Nagasaki (70-90 minuten) te bezoeken, of desnoods vanuit Fukuoka (2 uur). En aan een enkele dag heb je m.i. ook wel genoeg. De toegangsprijs is ook best pittig: 6.400 yen voor één dag, 11.300 voor twee. Toen ik er was in 2008 hadden ze ook nog een veel goedkoper ticket waarmee je toegang tot het park kreeg, maar voor veel attracties dan wel afzonderlijk moest betalen, bij die dure kaartjes is nu dan wel (bijna) alles inbegrepen.
Ik kan me niet herinneren het ooit als onderdeel van een georganiseerde reis te hebben gezien, maar het is makkelijk zelfstandig te bezoeken: er gaan directe treinen vanuit Nagasaki en Fukuoka, er ligt een station (JR Huis ten Bosch Station) direct bij het park, en het park is goed van Engels voorzien. Ik vond het overigens wel een tegenvaller dat er niemand Nederlands sprak…