:vak02: Hallo Vrienden Kan men in Sri lanka huis en grond kopen ?
Ik bedoel een buitenlander ?:wereld:
Groetje en Tot binnenkort in het aards paradijs !
>>>
Hallo,
Hmmmm⊠Lastig gebied. Hoofdpunten:
1] Je mag kopen maar betaalt 100% (!) extra property tax, dus 2 x zoveel als een local. Er zijn âuitwegenâ zoals local laten kopen en dan 99 jaar lease maar ze hebben allerlei valkuilen, wordt bijvoorbeeld niet erfbaar.
2] Als je al koopt mag je er vervolgens niet wonen :beef: Nu ja, niet zomaar 12 maanden per jaar. Momenteel is 6 maanden redelijkerwijs haalbaar, tijdje terug was dat 3 maanden. Tenzij, tenzij, je een vrij fors vast inkomen laat opsturen (pensionado); zie www.immigration.gov.lk voor allerlei regels.
3] Kopen is, hoe dan ook, een juridisch mijnenveld (niet alleen voor buitenlanders hoor). Het kadaster dekt misschien 30% van de vereiste info, om Ă©cht te bepalen of iemand recht heeft om jou land/huis te verkopen heb je een goede advocaat nodig en zeker 6 maanden doorlooptijd. Geldt ook voor gedeelde huizen zoals appartementencomplexen, aantal jaren terug bekeken we er eentje en onze (goedeâŠ) advocaat meldde na 2 weken zoeken dat alle huidige bewoners levensgrote kansen hadden op schadeclaims van een mede-eigenaar van het bouwland die destijds onterecht buiten de verkoop van het land aan de bouwer gelaten was :wereld:
Sukses,
<Erik> & [Sandya] / mĂ©t 2e huis bij ColomboâŠ
Dank
Het is beter dan niet te kopen maar huren !:mad:
Daar ik geloof dat niemand van de buitenlanders grond of eigendom kan bezitten !:mad:
En dat vind ik spijtig genoeg !:mad:
hoi
ik heb een huis geleased voor 99 jaar in kalutara
na betaling een bak elende
bij wie kan ik terecht?
zou je wat meer info kunnen geven omtrend jou ervaringen
mijn email adres is:
[EMAIL=âenigmarie@hotmail.comâ]enigmarie@hotmail.com
alvast bedankt
groeten van arie
Hallo
Niemand van de Buitenlanders kan een eigendom bezitten in Sri Lanka !
Maar ook niet erven via leasing contract !cheer
Ik woon nu in de Filipijnen waar ik een leasing contract heb voor 50 jaar op de grond !:zon02::slapen:
Ik ben al in Kalutera geweest Mooi he !
Sri lanka is mooier dan de Filipijnen !
Ik hou veel van de sri lankezen !!!
Spijtig Ieder land heeft zijn wetten .:mad:
Picard
bedankt voor je reactie
het is zover ik weet wel mogelijk om eigendom te bezitten in srilanka
alleen moet je dan 100% belasting betalen
dat maakt het wel erg duur
ik heb daarom gekozen voor een lease van 99 jaar
dat is trouwens sinds kort terug gebracht naar max 33 jaar
dat het contract niet vererfbaar is dat is voor mij nieuw
aangezien ik een testament heb die gewoon geregistreerd is bij het cadaster
maar het jammere vind ik dat na de betaling en dergelijke de oude eigenaar niks anders dan een bak ellende maakt tegen mij
ze proberen op de meest slinkse manier hun eigendom terug te krijgen
daarin schuwen ze niks
zelfs advokaten doen met drogen ogen mee aan deze criminele actieâs
ik bedoel daarmee:
falsheid in geschriften
contract vervalsing
corruptie die toch hoogtij viert
en de ambasade doet doodleuk niets
inmiddels eerste rechtzaak gewonnen
de rechter vond het een belachelijke zaak en had er geen goed woord voor over
maar de oude eigenaar gaat gewoon in hoger beroep
terwijl alles tegen hun is wat bewijslast betrefd
heb inmiddels beslag op al haar bezittingen laten leggen
want de ervaring leert dat ze gewoon hun bezittingen op een andermans naam zetten waardoor je een kale kip overhou
overal probeer ik hulp te vinden maar je staat er gewoon alleen voor
daarom raad ik ten sterkste iedereen af ooit iets te kopen in srilanka
zelfs lease is een wespen nest
wie kan mij hierin bijstaan?
Permanent Luxury: Buy a Property in Sri Lanka?
Once again we divert from the central theme of this blog to cover another topic of interest for you, our dear readers, when thinking of luxury travel in Sri Lanka: real estate.
When visiting Sri Lanka, it may well be the case that you fall in love with the country- its people, culture and beauty. And you might be tempted to set up a holiday home there, or who knows- even want to retire there! Furthermore, we wouldnât argue against the theory that Sri Lanka ironically represents a lucrative investment in these troubled financial times, given that the economy is emerging from a twenty year civil war and has been pretty well down and out for so long.
If this is the case, listen up- as we have been through this process ourselves and learned a few things weâd like to share with you that youâre unlikely to find on a real estate agentâs websiteâŠ
![]()
The first thing you need to bear in mind when considering making any investment in a property in Sri Lanka is the words of the canny investor, Warren Buffett:
âEuphoria is an investorâs worst enemy; pessimism is his best friend.â
In other words, no matter how good a deal seems- think twice and think again after that. Why? Because Sri Lanka is still the Wild West and if you think that you will have any legal recourse should things go awry, forget it. Itâs all about finding people you can trust and establishing transparency and clarity in a business culture that is inherently corrupt and is going to stay that way for some time to come. Your leverage is your cash and soon as you have given that over, you are very much on your own. So ask yourself what your motives are before jumping in the deep end, as if youâre looking for a solid investment that is liquid and safe, this is not the place for you.
However, if youâre able to afford a bit of fun and want to add some color to your life without going bankrupt in the processâŠthen why not? If youâre not putting all your eggs in this particular basket and can afford it, you might even make some capital gain in the long-term. Having said this, please do believe us when we give you some tips, as we ourselves have been down this road for better or worse!
Here are three facts on the ground that may help you:
***** If a foreigner buys land in Sri Lanka, there is a 100% land tax. Obviously, this is completely prohibitive- but it can be gotten around by setting up a local company that owns the property, whereby you will own all the shares of this company. Bear in mind that this company will need to be âactiveâ and so youâll be bearing approx. $1,000 in legal and accounting fees every year
*** **The real estate agents in Sri Lanka are not licensed or regulated. So any Tom, Dick or Harry can say that theyâre an agent while having no qualifications or ability for you to hold to account. In addition, they take an extortionate 10% commission of the sale- 5% from the buyer and 5% from the seller. Unbelievable, we hear you say and we agree!
*** **There is a weird metric system in Sri Lanka when it comes to measuring land: perches. Prices will nearly always be quoted in terms of Sri Lankan Rupees per perch. One perch is 25 square meters, so 160 perches is **one **acre. Become familiar with this as quickly as possible.
Our advice would be that you resist all the amazing deals of the century you find on your holiday and if you really are considering buying a property- come back and rent first. Learn the lay of the land before you commit your hard-earned shekels to a fantasy. The only possible downside to this is that you miss the gold rush and Sri Lankan real estate suddenly is competing with Manhattan overnight. Talk to the other expats who have bought properties, learn from their mistakes and find contacts of people you can really, really trust via multiple and solid recommendations. Donât forget- these will likely be your neighbors also, so be smart and donât go showing off! Otherwise, everyone will want a piece of you- Sri Lanka can become a small place very quickly!!
So what do we suggest if you are interested in buying a property in Sri Lanka?
****** Donât rush- rent a house for a year in the area that you are interested in buying a property in and take your time learning what is what & who is who.
****** Find one single estate agent that you like/trust and negotiate a lower commission than 5% from your end. For buying or renting, we recommend Sven at LankaEstate.net. With Sven (donât tell him we told you about negotiating on the commission!), what you see is what you get and he is an authentic professional in this industry. And unlike many other agents, he wonât abandon you after the purchase and will continue to help & look after you. There are a disproportionate amount of agents for such a small real estate market as Sri Lanka and many of them are foreigners who have been around for years supplementing their passive income. If you can pick one single agent, your life on the social front will be much smoother!
****** Find a **trustworthy lawyer **who will represent your best interests and not the sellerâs. We recommend Bindu Wickramasekara. A lawyer like Bindu will charge 2% of the purchase price, but he will do so much more for you than just legal searches, paperwork and the usual that one might expect in the West- he will be your eyes and ears on the ground and be able to help you see the wood from the treesâŠ
** For setting up your company in Sri Lanka, there is only one law firm that can be recommended: Simon and Associates in Colombo. With Simon you are in the safest hands possible and sleep at night knowing that you are protected by the best. This is going to set you back approx. $3,000.
**** **For banking, by far the easiest to use is HSBC in Colombo. At the minimum you will need to set up what is known as a SIERA account (share investment external rupee account).
****** If you are buying a plot of land or an old property, get quotes from a builder who you have decided to use before you buy, and not after. As a rule of thumb, the cost of building in Sri Lanka with a high end finish is approx. $400 â $500 per square meter. So for a large house of 500 sqm (say 4 bedrooms, large living space, etc)- thatâs $250,000. Allow another $50,000 for your landscaping, pool and other external costs and youâre talking about $300,000 for building a beautiful house that is done to your specifications. Of course you will get cheaper quotes than this, but you already know where that will lead youâŠdisaster. And add to this the cost of the land you bought. Also, bear in mind that while one might assume otherwise, renovation can cost as much- if not more- than building from scratch with demolition, etc. Plus in many places (especially within Galle Fort), you will need building permits for any building or renovation work. We recommend Neilan William, owner of Siem Construction. Neilan is a rare breed: an **honest **builder and as the owner of an *established *company with a good reputation, he can be trusted to stay in budget and on schedule.
****** The Sri Lankan currency is traditionally weak against the major world currencies, so factor in some depreciation of the SL Rupee. You will find that the sellers will choose whatever currency suits them best at the time, but our advice is to stick to an offer in USD so that you know exactly where you stand- whatever the volatility of the currency markets.
****** Sri Lankan sellers are always going to assume that you, as a foreigner, are very wealthy and will therefore try and achieve a selling price well above market value. You must be prepared to bargain hard.
****** Now here is an idea for youâŠ
Maybe you can see from the above that buying property in **Sri Lanka **is no picnic. So instead of going through all the inevitable emotional and psychological turmoil of this torturous process, why not buy someone elseâs hard work and effort for a song? By buying a property from an expat who is wanting to sell up for whatever reason (leaving, fed up, cashing in on a gain, divorce, etcâŠ) you are going to avoid a lot of hassle and be able to buy the property as a company without all the aggro. Yes you might be spending an extra few dollars from what youâd pay a local for the property (*and even that is debatable!), *but trust us when we say that this is money well spent!
Anyway, we hope that this post has been of some help to those of you seriously considering buying a property in Sri Lanka. If you would like some additional advice or help, do drop us a line- we have no axe to grind and will be happy to let you know the real deal!
hallo , picard, heb jij al iets gevonden ?, sri-lanka.
ik ken iemand die mooi beach land hheft in beruwalaâ
Ik heb niets gevonden op Sri Lanka Daar niemand kan eigendom bezitten !
Maar heb een lease contract op de filipijnen de grond kan nooit op mijn naam staan maar wel het huis staat op mijn naam maar als mijn vrouw eerst sterft is het erftbaar dus de lot komt naar mij toe !
groetje
hoi picard
zit je nog in de filipijnen?
mail me als je wil naar:
[EMAIL=âenigmarie@hotmail.comâ]enigmarie@hotmail.com
groeten van arie
dear ,
may I ask how you know so much about all that , are you living in sri lanka
beste ,
zijn er immo kantoren op sri lanka die dan wel te vertrouwen zijn of is er echt geen één dan ?
het is enorm lastig om een vertrouwd adres te vinden
tis wat registratie betrefd een enorme chaos
er geen cadaster zoals in nederland
waar alles geregistreerd is
de eigendoms papieren zijn soms van meerdere mensen
en word het gesteggel of getouwtrek over de prijs
de lease contracten zijn sinds vorig jaar max. 30 jaar
het is al een behoorlijke opgave om een vertrouwelijke advokaat te vinden
die de eigendoms papieren op juisthoud controleerd
vaak is corruptie in het spel
ik zou het niemand aanraden
ben al 3 jaar met een rechtzaak bezig waar nog geen einde aan schijnt te komen.
groeten van arie
het is enorm lastig om een vertrouwd adres te vinden
tis wat registratie betrefd een enorme chaos
er geen cadaster zoals in nederland
waar alles geregistreerd is
de eigendoms papieren zijn soms van meerdere mensen
en word het gesteggel of getouwtrek over de prijs
de lease contracten zijn sinds vorig jaar max. 30 jaar
het is al een behoorlijke opgave om een vertrouwelijke advokaat te vinden
die de eigendoms papieren op juisthoud controleerd
vaak is corruptie in het spel
ik zou het niemand aanraden
ben al 3 jaar met een rechtzaak bezig waar nog geen einde aan schijnt te komen.
groeten van arie
Hallo allemaal,
Ik denk dat ik wel een weg weet die werkt, betrouwbaar is en helemaal legaal. Het is namelijk zo dat ik ongeveer 3 jaar zelf in Sri Lanka heb gewoont en nu getrouwd ben met Nisha, afkomstig uit Sri Lanka. In de jaren dat ik in Sri Lanka heb gewoont, merkte ik al dat het erg lastig is om als buitenlander een stuk land of huis te kopen, terwijl er veel te koop is en mensen best willen verkopen. Daar is een weg in te vinden. In het kort komt het erop neer dat jij jezelf neerzet als en lokaal bedrijf die land/huis willen kopen. In samenwerking met een notarissenkantoor koop je het land/huis. Jij betaalt, zij doen de aankoop en regelen de papieren. Na 6 maanden geeft het kantoor zijn aandelen aan jou en je bent 100% eigenaar, zonder belasting en zonder gedoe en compleet legaal. Wij hebben dit al eerder gedaan met mensen die een huis hebben gekocht in de buurt van Tangalle. Dit is heel soepel en in goed overleg verlopen. Het kantoor waarmee wij samenwerken staat goed aangeschreven en doen nu gemiddeld 3 x per week dit soort overdrachten.
Mocht je vragen hebben, stuur dan een email.
Groetjes
Yvonne en Nisha
Het klinkt als een optie, de zwakke schakel is dat je geen poot om op te staan hebt als het notariskantoor na 6 maanden plotseling dat bezit van de aandelen niet aan jou wil geven. Een juridische overeenkomst hiertoe kun je immers niet hebben, dan is er geen sprake meer van âgevenâ.
Tenzij je als buitenlander dat kantoor geheel vertrouwt zou ik hiermee dus even buitengewoon voorzichtig zijn als met alle andere Lankaanse OG-zaken. Gevallen van buitenlanders die een huis kochten via hun âbeste vriendâ en een paar maanden later letterlijk op straat gezet werden door diezelfde vriend omdat die daarna met de Ă©chte eigendomsakte van de grond kwam opdraven (en niet de akte die aan de buitenlander verkocht was) komen helaas net wat te vaak voorâŠ
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
inderdaad erikdr
dit is een zeer gevaarlijke manier om een huis te kopen
want voor je het weet staan ze met de eigendoms papieren te wapperen
en al je geld kwijt plus een zogenaamde vriend.
ben nu getrouwd met een srilankaanse schone en we zijn nu bezig het lease contract om te zetten naar eigendom, en dan op haar naam.
had ook een vriend waar ik samen een stuk grond gekocht had
op zijn naam, binnen een maand had hij het verkocht bij een pandjes baas
geld weg
vriend met vliegtuig met de noorder zon vertrokken.
heb nu met mijn vrouw afgesproken
wij lenen aan niemand geld uit
want ik verlies liever een vriend , dan een vriend en mijn geld
want wat gebeurt er vaak
je leent iemand geld, ze maken dan enorme ruzie met je
wat betekend , dat je uiteindelijk je geld en vriend kwijt ben
echt mensen, vertrouw niemand
vind het jammer om op deze manier te waarschuwen
zelfs advokaten zijn niet te vertrouwen
terwijl die wel de wet horen te vertegenwoordigen
ik kan hier inmiddels een boek over schrijven
die echt heel negatief zal zijn over de handel en wandel in srilanka
24 augustus a.s. weer echtzaak
want de oude eigenaar heeft 2 keer rechtzaak verloren
maar ze gaan gewoon weer in hoger beroep
en dit zal net zo lang doorgaan
tot je het gewoon opgeef
helaas hebben ze aan mijn vrouw en aan mij een verkeerde
het hele land stinkt gewoon van de corruptie
advokaten die achter je rug om een dealtje sluiten met de tegenpartij
en dan weer met een rekening komen dat het wat duurder uitvalt
wat de politiek betrefd:
1 grote familie kliek
negatieve schrijvers verdwijnen, en worden vermoord
oorlogs misdaden
ect ect
Het is inderdaad moeilijk om mensen te vinden die willen helpen zonder eigenbelang. Ik lees de woorden âcorruptieâ en âniemand vertrouwenâ. Dit is ook inderdaad het geval als je geen netwerk van jaren hebt opgebouwt. De weg vinden is dan erg moeilijk. Daarom willen wij juist dit aanbieden aan mensen die willen genieten van een mooi en rustig verblijf op Sri Lanka. Wij hebben dit netwerk wel en kunnen garanderen dat het zo verloopt als is afgesproken. Via deze weg hebben wij al diverse mensen geholpen aan een huis of stuk land. Tot op heden zijn alle transacties geslaagd en is iedereen tevreden met de gang van zaken. Eventuele referenties zijn te bellen om hun verhaal en ervaringen te horen.
En ja, je moet goed uitkijken met wie je zaken doet. Daarom moet je zeker geen stappen zetten als je er geen vertrouwen in hebt. Mocht je meer infomatie willen hoe wij dit aanpakken, met wie wij samenwerken of contact willen met mensen die eerder deze weg hebben bewandeld, laat het dan weten.
Veel succes
En wat kost nou ongeveer een huis daar dan?:cheer:
Ik leef niet in Sri Lanka maar ben drie keren geweest !
Ik woon nu op de Filipijnen hier kan ook niemand van de buitenlanders grond bezitten alleen lease !
groetjes :mad: