Huis kopen in Sri lanka

ik woon nu wel in srilanka

ben getrouwd met een srilankaanse schone
die zich dood schaamd voor haar eigen volk

had een stukje grond (2008) aan mijn buurman uitgeleend op papier uiteraard
voor een periode van 1 jaar omdat hij aan het verbouwen was.

nu is het 3 jaar verder
en ik krijg die hufter niet van mijn grond af
politie haald niet uit
want hij heeft vriendjes als je begrijp wat ik bedoel
corruptie tot aan het bot
kwam er ook achter dat mijn vriendelijke buurman gaten gegraven had
om zijn vuil te begraven

ben nu met een advokaat bezig om die fijne man te kunnen verwijderen
en dat kan jaren duren

mijn nederlandse vrienden zitten al 7 jaar met een rechtzaak om hun gelijk te krijgen

zo gaan ze hier met elkaar om
er is geen ene buur die geen ruzie heeft met zijn buurman

de hebzucht onder de mensen is onbeschrijfelijk
het is nooit genoeg

trap bijvoorbeeld niet in die verhalen van:
mijn moeder moet naar het ziekenhuis maar we komen nog wat geld te kort
of die tante met kanker
vergeet de tsunamie slachtoffers niet
dat is over het algemeen allang opgelost

kwam een man in kandy tegen die daar al heel zijn leven gewoond had, zoals hij dat vertelde.
hij kwam met het ongeloofelijke verhaal:
dat hij slachtoffer van de tsunamie was
in kandy???
das knap
want kandy is 100 km in het binnenland

met dat soort verhalen worden de toeristen bestormd, en die kopen dan hun schuldgevoel af
aan de verkeerde mensen

natuurlijk zijn er mensen die wel eerlijk zijn.
maar die komen de touristen niet tegen
want die hebben een baan en geen tijd om smoesjes te vertellen

dus nogmaals
als je een hele boel ellende wil in een korte tijd

koop of lease een huis in srilanka

ik wens je heel veel sterkte
maar niet terug komen op dit forum omdat je belazerd ben

Hier kan men geen lot bezitten als buitenlander in de Filipijnen !:vak01:
Maar ge kunt wel eigenaar worden van een Condominum !
Groetje
Picard:slapen:

Zoals eerder geschreven is het inderdaad niet makkelijk om een huis te kopen in Sri Lanka. En ja, je moet oppassen met wie je in zee gaat. Maar er zijn ook absoluut mensen die met veel plezier in Sri Lanka wonen. Zelf heb ik dat ook jaren gedaan. De Sri Lankanen zijn mensen die in eerste instantie geld zien zodra ze blanken zien. Dit zul je ook meemaken in andere aziatische landen als Indonesie, Thailand etc. Maar als het duidelijk is dat ze niets van je krijgen behalve een vriendelijk woord, kan het contact beter worden en kunnen er zelfs vriendschappen ontstaan. Niet iedereen in Sri Lanka zit slecht bij kas. En laten wij eerlijk zijn…als wij een huis kunnen kopen in Sri Lanka, zijn wij zeker rijker dan hen.

Dit even als reactie op bovenstaande.

De prijs van een huis hangt erg af van de plek. Dicht bij het strand in een bekend dorp als Unawatuna, is erg prijzig. Meer landinwaarts is het meer betaalbaar. Zo werkt het in Nederland natuurlijk ook. Als je een idee hebt waar je ongeveer wilt wonen, laat dit dan weten. Dan kunnen wij een betere inschatting maken hoe duur een huis kan zijn.
Als je serieus geinteresseerd bent stuur dan een email naar yvonisha@gmail.com. Dan kunnen wij nog duidelijker uitleggen hoe wij te werk gaan.

Groetjes.

heb andere ervaringen
toen ik mijn buurman te kennen gaf dat ik geen cent meer aan hem wilde lenen
want hij betaald nooit terug, is de pleuris uitgebroken
dus kom niet met dit verhaal aan
daar prik ik onmiddelijk doorheen

en trouwens
u had het over een lijst met namen die allemaal heel tevreden wonen doormiddel van die construcie van jullie

zou je mij eens wat namen en telefoon nummers willen geven
zal ik het even controleren
zit tot half dec. in srilanka
dus kan daar wel wat tijd aan besteden
ben namelijk heeeeeeeeel benieuwd naar deze mensen hun ervaring
over het kopen zoals jullie beschreven hebben

groeten van arie

Hi Arie,

Het is duidelijk dat je andere ervaringen hebt. Ik heb nu het gevoel dat wij moeten gaan bewijzen dat er ook andere verhalen zijn. Daar willen wij niet aan meedoen. Wij respecteren jou verhaal, doe dat dan ook met die van ons. Verschillende mensen hebben verschillende ervaringen. Een lijst met namen sturen willen wij best doen maar niet met het idee dat je ons verhaal niet gelooft. Wij hebben niets te bewijzen of te verbergen. Wij bieden alleen onze kennis en ervaring aan omdat een huis kopen niet makkelijk is. Dat bewijst jou verhaal. Het is jammer dat Sri Lanka zo’n negatief beeld bij je heeft maar, nogmaals, het is jou verhaal. Ik heb er bijna 3 jaar fulltime gewoond en ik heb een ander verhaal. Het is maar hoe je er zelf instaat.

Nog veel succes en ik hoop dat nog een leuke tijd gaat krijgen tot half dec.

Jaren geleden was Beruwala de hype bij Duitsers. Die daar bouwgrond kochten om hun droomverblijf te bouwen. Iedereen stond klaar met goede raad hoe beter en mooier (en dus duurder) te bouwen. Eens alles gebouwd en afbetaald bleek hun eigendomsrecht waardeloos en nam de vroegere eigenaar van de bouwgrond het land (met daarop uiteraard het gebouwde droomverblijf) terug in het bezit.
Er bestond toen zelfs een krantje van, door en voor expatriates in het Duits waar regelmatig dergelijke verhalen verschenen.
Moraal van het verhaal: het beeld van Sri lanka dat bij buitenlanders leeft is mijlenver van de realiteit zoals beleefd door de Srilankezen verwijderd.

ken dit verhaal en vind dit enorm vervelend voor de betrokkenen.
grond aan de kust word vaak te koop aangeboden, terwijl je helemaal niets mag bouwen op grond dichter dan 60 meter van de kustlijn, en op sommige plaatsen is deze restrictie zelfs 100 meter.
het gaat vaak over heel veel geld wat in een waardeloos project gestopt is. heb zelf in 2008 een huis gekocht in kalutara noord waarna ik ook in zo’n soort drama terecht kwam. vervalsing van contracten en corruptie.
De corruptie in srilanka is tot het bot, wat een enorme vertraging leid in de ontwikkeling in sri lanka. ben met een sri lankaanse vrouw getrouwd en ben afgelopen zaterdag na een verblijf van 4 maanden weer terug in nederland. heb daar tijdens ons verblijf echt de problemen van dichtbij mee gemaakt. er lopen nu 4 rechtzaken tegen de oude eigenaar.deze zaken lopen nu op zijn einde en zullen waarschijnlijk na 3 jaar hard vechten, winnen.terwijl wij met deze zaken bezig waren, werden we regelmatig bedreigd door oude eigenaars en andere mensen. wij hebben nu alle bewijs boven tafel over corruptie en vervalsing van contracten. er gaan ongeveer 8 advokaten veroordeeld worden, waaronder een oud rechter. wij geven niet op want het gaat om veel geld.
ons advies is hoe verleidelijk het ook is. **KOOP GEEN GROND OF EEN HUIS IN SRI LANKA. **kan daar niet genoeg voor waarschuwen.
het is nagenoeg onmogelijk om achter de echte rechtmatige eigenaar te komen. want vaak via erfenis is de grond verdeeld onder de familie leden met soort aandelen in een landgoed. dat aandeel geeft niet automatisch het recht van eigendom en verkoop recht. 60% van alle rechtzaken gaan ook uitsluiten over onroerendgoed. wanneer je een braak stukje grond ziet. kan je er eigenlijk vanuit gaan dat er een rechtzaak loopt. zo’n rechtzaak kan jaren duren. zelfs 10 tallen jaren.wij hebben een nieuw stuk grond gekocht aan de kust in kalutara noord. alleen het onderzoek op eigendoms recht en verkoop recht van de eigenaar kosten ons ruim 2 maanden. dit hebben wij laten doen door 2 verschillende advokaten.
na de koop hadden wij opdracht gegeven aan een bouwbedrijf om te bouwen. ze beloven van alles maar het nakomen van die afspraken blijkt weer een heel ander verhaal. wij hebben nu ons voorschot terug geeist.
en gaan opzoek naar een ander bedrijf.al met al, ik raad het met klem af om in sri lanka iets te investeren, op wat voor gebied ook.

Ik wens je veel succes toe in je rechtszaak, maar ga er wel van uit dat dit nog jaaaaaren kan duren.
Als je in een Srilankese krant een verhaal leest over een ganse familie die met de machete vermoord werden (van oma tot baby) dan ligt er waarschijnlijk een gronddispuut aan de basis. Vooral in periodes van politieke turbulenties, worden oude rekeningen vereffend.
Heb je een residentievisum of gebruik je gewoon het toerismevisum (pas op na 1 januari).

Ik weet niet wat je bedoel met: pas op na 1 januarie
heb een resident visa die weer verlengt moet worden maar verder gratis is. Misschien dat je bedoel dat na 1 januarie voor een visa betaald moet worden voor touristen, maar dat is weer van de baan.
We geven het niet op maar het blijft gewoon een enorm lastig verhaal, en raad dit niemand aan, om iets te kopen wanneer je de weg niet weet.
Gelukkig voor ons, heeft mijn vrouw goede contacten die alles op een legale manier regelen, dus word er niets onder de tafel betaald.
Want dat geeft alleen maar meer last van corruptie.
Ondanks alle tegenwerking willen wij een geasthouse beginnen, maar het blijft enorm lastig.
Het grote probleem is jaloersheid en inhalig gedrag, buiten de corruptie die
parasietaire vormen aan gaat nemen.
De corruptie komt in alle lagen van de bevolking voor, en kan gezien worden als een zeer negatieve cultuur.
Aan de kust waar touristen komen is hier niet aan te ontkomen als ondernemer. Terwijl wij juist de omgeving willen ontwikkelen. dus door mensen een kans te geven.
Dit is moeilijk aan de lokale mensen uit te leggen, want een lange termijn visie ontbreekt bij nagenoeg iedereen.
Je geeft ze een hengel met vistuigje en aas om te vissen.
Maar wat gebeurt er:
ze eten het aas op.

Na 1 januari is de ETA in voege gekomen. Afgekeken van de USA moet je je dus eerst aanmelden en de toelating vragen om naar SL te vliegen (en tevens voor een visum betalen via creditcard). Dit geldt niet voor buitenlanders met een resident visum, maar weten de mensen die je bij de departure balie op Zaventem je boarding Card moeten geven dit??
Legio zijn de toeristen die voor een vlucht naar India door de airline staff geweigerd werden vorig jaar op basis van een onduidelijke nieuwe regeling ivm een inreis korter dan na 60 dagen van een vorig verblijf.
En nog een horro story:

http://menmedia.co.uk/manchestereveningnews/news/s/1469300_sri-lanka-holidaymakers-tell-of-horror-slaying-of-red-cross-hero-from-rochdale

ETA wordt niet gecontroleerd bij de airline checkin. Dat is o.a. omdat je altijd nog ter plekke een ETA kunt kopen, al is het dan 5 dollar extra.

Het ā€˜Tangalle incident’ had ik in vorige post al naar gememoreerd, kan inderdaad het toerisme negatief beĆÆnvloeden. De kans op een eerlijk proces waarin de Ć©chte schuldigen gestraft gaan worden, en meer nog op nageleefde wettelijke maatregelen (o.a. tegen het te hoge wapenbezit), is helaas niet al te groot…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like