verhuizen naar Sri Lanka

Hallo luitjes,
Mijn naam is Mario en ben nieuw hier op deze site.
Mijn gedachte gaat uit om vergoed te vertrekken naar Sri Lanka.

Vr gr Mario

Waarom wil je vertrekken naar Srilanka, en wat wil daar gaan doen?
(gewoon uit interesse…) Heb daar ook wel eens over gedacht…

Hoi MRIZVI,
Wat zeker is dat ik ga vertrekken binnen de twee jaar.
Verder zijn wij nog aan het uitzoeken wat ik daar kan gaan beginnen en waar ik zin in heb.
Tot nu toe zijn er verschillende mogelijkheden die ik eerst zelf dit jaar ter plaatsen wil gaan bekijken.
Mijn beste vrienden zijn al vertrokken dus ik kom er zeer zeker niet alleen voor te staan.
Maar wat zou jij dan willen/kunnen gaan doen op Sri Lanka?
Vr Gr Mario.

Ik ben getrouwd met een Srilankaanse man, vandaar dat het gesprek wel eens ging over terugkeren naar Sri lanka… Maar inmiddels hebben wij ook twee kinderen en zien we niet echt kans daar iets op te bouwen. Moet ook eerlijk zeggen dat we dat nu niet meer willen… Maar eerder vond ik het wel een spannend plan, zag wel mogelijkheden in het toerisme. Maar veel succes, en lekker genieten op dat mooie eiland!

Okay, dan gewoon de feiten:

Je krijgt GEEN verblijfsvergunning noch een werkvergunning tenzij je een eigen bedrijf begint met een aanzienlijk kapitaal, reken toch zeker op een paar ton aan euro.

Het is dus nog wat moeilijker dan voor een Srilankaan die in NL wil wonen/werken, die kan in uitzonderingsgevallen nog wat bereiken als ie skills heeft (en daardoor een baan) waar de werkgever in Europa niemand voor kan krijgen. Zoiets bestaat niet in Lanka, en sowieso kan ik me (m.u.v. expats die voor een Lankaanse dochter van een multinational gaan werken, al in dienst zijnd van dat bedrijf) niet voorstellen wat iemand voor skills zou hebben waar in Lanka écht niemand mee te krijgen is.

Dus ofwel veel geld hebben ofwel daar met een local trouwen lol2

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

ook een goede morgen,

naar het schijn ben jij de goede man die mij meer kan vertellen
mijn vraag zal ik dan ook heel duidelijk stellen

als ik me voor 'n bepaald bedrag inkoop in een bestaande zaak aldaar, wat dan?
aandeelhouder, mede eigenaar, de vierde of vijfde directeur…(ben even de tel kwijt) kan dat dan niet?

vr gr Mario

Hoi Mario,

Het is te proberen, al zal een bedrag beneden die paar ton aan euri denk ik te laag zijn.

Hier

vind je de hele reeks regels, ‘Residence visa’ is wat je zoekt en ‘resident guest’ is als je zelf een bedrijf begint.

Zelfde waarschuwing echter als bij huis kopen in Lanka, wat al eerder in dit forum aan bod gekomen is:
70-80% van de Westerlingen die zoiets probeert zonder lokaal familie te hebben (–> weer dat trouwen :cheer:) strandt uiteindelijk, door bedrog/‘kaalplukken van rijke witte man’ door de locals. En moet berooid het land ontvluchten.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Beste Erik,

mijn oprecht dank voor je wel gemeende raad,
maar ik begin geen zaak.
het verschil zit hem dat ik me wil/ga inkopen in een bestaande zaak en dan als neven activiteit zelf iets opzetten dat verweven zit

vr.gr. Mario

Als je die paar ton aan euro hebt, waarom niet?

Het is potentieel tegen de forum-richtlijnen want een link naar een concurrerend forum, maar deze

http://srilanka.startpagina.nl/prikbord/15262049/eigendom-kopen-in-sri-lanka#msg-15262049

is toch te nuttig om je níet te geven…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Hoi Erik,
Ik wil je graag ook iets vragen.
hoe vaak mag je een visum aanvragen?

ik ben in maart 3,5 naar Sri lanka geweest en ik wil in juni terug voor een periode korter dan een maand)

Daarna wil ik in augustus terug dat kan zijn voor een maand en anders voor een periode van 3 maanden.
is het mogelijk om sri lanka regelmatig in en uit te reizen of gaar dit problemen geven?

En heb jij ook een tip welke aanbieders leuke prijzen heeft voor een vlucht?

alvast bedankt Erik!
groetjes! Helga :stuck_out_tongue:

Hoi Helicia,

Max. 6 maanden aaneengesloten (3 maands visum plus verlenging), en dat zijn de enige echte visa die je dan in een jaar kunt krijgen. Daarnaast gewoon < 1 maand verblijven, ik denk niet dat daarop een limiet zit of zoals India een minimale afwezigheid tussendoor. Speciaal voor die langere visa wél aannemelijk kunnen maken dat je wat geld daar uitgeeft, via traveler cheques of hotelboekingen ofzo…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

PS Kijk maar op sites zoals Skyscanner of kelkoo voor vluchtvergelijkingen

1 like

Bedankt voor de info!

hoi mario
wilde even reageren op je plannen.
ben zelf met een sri lankaanse vrouw getrouwd en het is daarom redelijk makkelijk om een residents visa te krijgen
kost niet veel maar het gaat enorm traag in het visa kantoor in colombo
eerst krijg je een visa voor 3 maanden, daarna 6 maanden, daarna voor 1 jaar
max visa zover ik weet is 2 jaar zodat je daarna weer moet verlengen.
je kan heirover heel veel vinden op internet bij de gouverment site van sri lanka

groeten van arie

hoi ik ben marianne, nieuw op de site, en wil graag wat informatie, heb ook plannen om te vertrekken naar sri lanka, ik heb daar mijn sl vriend, hij heeft zijn eigen restaurant en ben van plan het land te kopen , dus doen we fifty fifty, alles gaat natuurlijk wel via advocaat en wordt op papier gezet, wie kan mij nog meer tips geven , zoals visa , krijg ik visum voor wonen en werken? etc…

Hoi Marianne, lees aub mijn bericht met veel aandacht !!! hoe mooi het ook klinkt maar doe het niet !!! mijn beste vriend had zich ingekocht in een bestaand hotel en na 6 mnd was hij al terug. Al zijn geld kwijt. Als ik zo vrij mag zijn dan vraag aan je sl vriend dat hij je EERST een OFFICIEEL bewijs leverd van de huidige grond eigenaar dat ook afgestempeld is door de overheid. Dit zal jij nooit krijgen omdat je in sl geen grond kan kopen, hoe gek dat ook klinkt. En als je dat kan kopen dan zal je wettelijk er nooit de eigenaar van worden of zijn. Nog een advocaat

Sl kent geen kadaster!!!De kans is heel groot dat als je iets meent gekocht te hebben, dat er iemand komt met een stukje papier die ook eigenaar is. Gerechtelijke bevestiging kost handen vol geld en dan ben je 10 tot 15 jaar verder. ook wij wilde serieus vertrekken maar heb afgehaakt omdat het te link is iets “te kopen”. Het is voor een sl kees makkelijker om naar Europa te komen dan wij naar sl te gaan. Niet onmogelijk, maar koop niets. Je kan niets op een advocaat of wie dan ook verhalen, die leggen gewoon vast wat jij op papier wil hebben. Het fijt dat een advocaat zoiets op papier zou moeten zetten, zeg toch al genoeg. Dit is geen advacaten werk. Maar nogmaals klant is koning zolang je betaald, en zonder enige wettelijke draagkracht. Mijn mail adres geef ik je door voor verdere info indien je deze wenst. mariov7000@hotmail.com met vriendelijke groet mario