Huis kopen in Brazilie en hypotheek

Wie heeft ervaringen met het kopen van een woning in Brazilie? Kun je daarvoor in Nederland een (buitenlandse) hypotheek nemen? Graag reacties.
:tear::tear:

Hoi,

Ik heb ervaring met koop en verkoop van een appartement in Brazilië. Kijk maar eens op mijn weblog brazil2invest waar ik een aantal artikelen heb geschreven over aankoop en verkoop van vastgoed in Brazilië en wellicht interessant voor je.

Je kan met een Nederlandse hypotheekverstrekker geen zaken doen in Brazilie. Als je de juiste documenten hebt dan kan je tegenwoordig bij een par banken terecht tot 80% van de waarde die door hen geschat wordt.
Sommige nieuwbouwprojekten hebben arrangementen afgesloten met banken zoals CAIXE en BRADESCO waardoor ze voordelige rentes kunnen aanbieden maar het kan zijn dat dat al in de prijs ingebouwd zit! Rente ligt in Brazlie nu rond de 1% tot misschien wel 3% per maand!

Koop slechts van betrouwbare partijen en laat het eerst je naam zetten en daarna pas betalen! Je zal niet de eerste zijn waar het niet goed is gegaan!

Succes!

Ton

Ton heeft helemaal gelijk. En er zijn al heel wat buitenlanders (trouwens brazilianen zelf ook) ingetuind. Hier 200 m verderop heeft een duitser bv een stuk grond gekocht en een huis gebouwd en toen bleek t terrein aan de straat toe te behoren. Een ander had een stuk grond gekocht en toen de topograaf kwam om t op te meten (ná betaald te hebben de sukkel) bleek t in zee te liggen… En zo zijn er nog heel veel verhalen.
Met eigendomspapieren is t oppassen. Er is wel een instantie (Registro de imóveis) om te laten checken of t aangeboden terrein vrij is van boetes en of de aanbieder ook de eigenaar is maar daar moet je zelf achteraan (kost een paar honderd real). Veel mensen weten dat niet en t wordt vaak ook niet gezegd door de makelaar (die alleen maar zit te azen op zijn 6%+ commissie)

En wat te denken van certidão negativa zogenaamde verklaringen dat er geen schuld is van bijvoorveeld de gemeentelijke IPTU (vergelijkbaar met onroerende zaak belasting in nederland) van de water- en rioolmaatschappij en het elektriciteitsbedrijf.

De schulden blijven anders dan in Nederland kleven op het onroerend goed. Ook de servicekosten bij appartementen de zgn condominium wordt ook op de nieuwe eigenaar verhaald!

En ga hier in Brazilië je gelijk maar halen bij de rechtbank! Neem een hoop geduld mee en een echte advocaat ( die je ook slechts zien als een volle zak met geld).

En vergeet ook niet je partner. Woon je samen dan kan het zo zijn dat je partner straks recht heeft op de helft van wat je investeert hier in Brazilië. Dit is bij wet geregeld.

Je zal ook hier weer niet de eerste zijn die dit overkomt. Een man die ik ooit eens tegen kwam op reis zei eens tegen me dat mensen die verliefd zijn onder curatele gesteld moesten worden. Ze weten namelijk niet meer wat ze aan het doen zijn. De realiteit gaat ze voorbij en voor je het weet zit je je jarenlange zuur verdiende Nederlandse centjes met je nieuwe familie uit de favela te delen die er een fijne toekomst van gaan hebben!!

Mensen blijf bij de realiteit ook hier in Brazilie! Hier is wat je ziet niet wat je krijgt danwel dat je denkt dat het is! Het is te vergelijken met het wilde westen van vroeger waar je niemand kan vertrouwen en alles wordt genept en beslecht met een kogel! Wees gewaarschuwd!

Wij zijn in hun ogen hier gewoon buitenlanders die hun meisjes afpakken, veel geld hebben en geen portugees praten, onbeschoft zijn nooit douchen en ga zo maar door!

Fijne zondag allemaal ga zo lekker naar het strand!!

Ton

Inderdaad Ton!

zorg ook voor een braziliaans sofi nummer ander kun je niets kopen.heb zelf een stuk grond gekocht waarbij dit ook nodig was.

klopt, deze zgn CPF heb je ook nodig voor t geval je een auto of motor wilt kopen om mee rond te reizen. Op zich niet moeilijk. Moet daarvoor leges betalen bij de Banco do Brasil .Meen iets van 70 reais) ,neem een kopie van je paspoort mee en een bewijs van residentie (een afschrift van bv de stroomrekening van iemand die je kent is voldoende) en met het bewijs van betaling moet je naar een kantoor van de Receita Federal gaan om dit aan te vragen.

Landcruiser, ik begrijp dat je al heel lang geleden je cpf hebt aangevraagd. Je kan dat oa bij de banco o brasil doen maar ook bij de correiro doen en bij lotericas voor r$ 5,50 (2008). Bij de banco do brasil krijg je al een nummer mee dus dat is sneller. Nadien moet je even een dag of 2 later bij de belastingdienst (ministerio da fazenda) langs gaan om het nummer te activeren als je het direct nodig hebt is dat wel aan te raden. Je moet dan het comprovante (betaalbewijsje meenemen) op de site van het ministerio da fazenda kan je ook tracken en tracen over de stand van zaken.

mocht je een vlucht nodig hebben hier in brazilie om je huis te gaan zien of te gaan kopen mail me ik heb een kanaal voor waanzinnig goedkope binnenlandse vluchten. Bv fortaleza são paulo enkeltje vanaf r$279 ex tax en commisie!! Even mailen tonvanrooij@gmail.com !! Zegt het voort

Ton, geen bewijs van residentie meer nodig?

Je moet een adres opgeven. Of het noodzakelijk is een comprovante mee te nemen weet ik niet maar wel aan te bevelen. Bij openen van een bankrekening wel nodig en in de meeste banken vragen ze om een indentietijdbewijs!

als je rechtstreeks bij de MINISTÉRIO DA FAZENDA - Receita Federal gaat krijg je onmiddelijk een CPF-nummer, op vertoon van je paspoort en opgave van een adres, drie jaar geleden deed ik dit volledig kostenloos

info kan je vinden op deze link :
http://www.receita.fazenda.gov.br/

een CPF-nummer heb je tegenwoordig zowat overal voor nodig : aankoop van huis of auto, electriciteit, water maar ook voor de meest banale zaken aan te kopen zoals bvb een koelkast, gsm-chip of boormachine
bedoeling hiervan is dat de overheid een beetje overzicht heeft op je aankopen (als je meer aankoopt dan je verdient kan dit ergens een belletje doen rinkelen …)

ook opletten met het ‘meebrengen van geld’, voor zover ik me herinner mag je maximaal 5000€ importeren - zonder die te moeten aangeven - per reis, denk er ook aan als je ooit zou beslissen om het land weer te verlaten dat ‘geld exporteren’ problematisch kan zijn

tropische groet

ixke

Dit was dus 3 jaar geleden in een land waar ze elke dag een nieuwe wet maken is het goed om even opnieuw te informeren. Tegenwoordig dus 5,50 real voor een CPF

Klopt in heb in juni 5,50 reais betaald.

Hoi,
Ik begrijp niet waarom je een hypotheek af wil sluiten. De prijzen van de huizen liggen zo laag. Voor 15000 euro heb je al een huis. Verder kun je in Brazilie bij iedere bank een hypotheek krijgen. Maar de rente varieert van 6 tot 15% rente per maand. Misschien is het toch een idee om dat huisje contant te betalen en een eventuele lening in Nederland af te sluiten.

Groetjes silia

inderdaad, bank-intresten liggen hier (omwille van het hoge risico op wanbetalingen) schandalig hoog !

een vriend van me, die directeur is bij de Banco do Brasil, is bijna plat achterover gevallen toen hij van de intrestvoeten hoorde die in België gehanteerd worden …

• voor 15000 euro heb je al een huis. - (plm. R$ 40.000)

Beste Silia, het ligt er helemaal aan waar je in BraziliË een huis koopt, in b.v. de staat São Paulo of Santa Catarina heb je voor zo’n bedrag niet veel. Hooguit ergens in een dorp in het binnenland een héél simpel huisje.
Het hangt ook af of je dicht bij de zee wilt wonen. Kortom, Brazilië heeft zo’n diversiteit aan prijzen afhankelijk welke staat, stad, regio, aan zee / binnenland en graad van ontwikkeling. Hier in de staat SP moet je toch gauw R$ 100.000 - 150.000 rekenen voor een redelijk huis of appartement.

meer info: http://www.portugeescursus.nl/huis%20kopen%20brazilie.pdf

Ik heb mijn CPF 3 jaar geleden aangevraagd bij de Ambassade in Brussel met een adres in België. Na 3 maanden was dit allemaal rond. :smiley:
Ik weet niet of het nu nog zo makkelijk is…

Nog even een vraagje. Als ik m´n cpf aanvraag, dan moet ik een adres opgeven. Heeft dit consequenties voor de andere bewoners? (belasting etc?)

En volgende vraag…de mensen die een eigen bedrijfje zijn begonnen in BR, hebben die de min. 50.000 dollar allemaal van spaargeld betaald?