Booming Brasil

Iedere week opent er wel een nieuwe winkel de deuren hier in Itanhaém, een kustplaats van pakweg 95.000 inwoners. In vrijwel ieder straat zie je tekenen van een verbouwing of nieuwbouw in de vorm van een grote hoop zand en stenen op straat of ander bouwmateriaal. Steeds meer middenklasse auto’s rijden af en aan langs de kustwegen en waar een paar jaar terug nog vrijwel alles een één liter motortje had zie je nu over de 1.4 - 1.6 en 2.0 liters verschijnen. Dit jaar wordt een groei verwacht van plm. 7,5% en voor volgend jaar zelfs 10%. De huizenprijzen zijn flink aan het stijgen en het lijkt er op dat veel oudere mensen van São Paulo wegtrekken uit de drukte om zich aan de kust te vestigen. Er is nogal wat gaande…

Ik ben benieuwd of in andere delen van Brazilië de ontwikkeling ook zo duidelijk merkbaar is?

Hier (Salvador, Bahia) zijn het de luxe shoppings die als paddestoelen uit de grond rijzen …

En naar ik zo gewaar wordt is de koopkracht hier toch behoorlijk aan het stijgen sedert een jaar of 2, enfin koopkracht … laat het ons eerder consumptie noemen want het merendeel van de luxe-goederen (electronica, witgoed, auto’s, …) wordt hier op afbetaling gekocht … of dat een goede zaak is is iets anders (hoe is de laatste economische crisis ontstaan ? juist ja, de amirikanen die gaan zijn overconsumeren in vastgoed en uiteindelijk hun schulden niet meer konden betalen )
Maar goed, men houdt de industrie draaiende, en hoopt zo in de positieve spiraal van “meer consumptie - meer produktie - meer inkomen - meer consumptie” te blijven, we hopen uiteindelijk toch met zn allen dat die trend zich door zet

Ander positiefs dat ik de laatste jaren zie : het cultuurpatrimoniom architektuur wordt stilaan steeds meer gewaardeerd, steeds meer geld gaat naar renovatie-projecten en dat laat zich zien in het straatbeeld

Brasil boomt ?
Ja, op zn eigen manier wel … denk ik toch ook :wink:

Ixke en Silencio,
het lijkt daadwerkelijk wel booming, ook hier in POA en omgeving veel nieuwe ‘shopping malls’ en ander ‘real estate’ gebouwd of nu nog in ontwikkeling.
Het lijkt wel of de bouw crisis zoals die Europa, USA en het midden-oosten - Dubai / de emmiraten, om maar iets te noemen getroffen heeft, totaal aan BR (ik beoordeel hier het gebied waar ik zit) voorbij is gegaan.

Volgens een kennis, een architect in SP, zijn er o.a in SP enkele Spaanse en Italiaanse bouwbedrijven neer gestreken die in eigen land geen stuiver meer verdienden.

Voor de buitenlandse investerings fondsen en banken moet BR ook wel een eldorado zijn, gezien de hoge rente en de eenvoudig te behalen winsten.
Keer op keer zie ik hier weer de bekendmakingen van de kwartaal cijfers van de banken en steeds meer winst en groei in vergelijking tot het kwartaal ervoor en veel hoger dan de achter ons liggende jaren.

Vele particulieren hier verbouwen hun huis of zetten er een nieuw huis neer, maar ook de dorpen langs de stranden en de zogenaamde Sitios zijn in ontwikkeling en ook daarin word veel geinvesteerd. Hetzelfde geld voor kleine ondernemers die een locatie geschikt maken voor hun onderneming.

Wat betreft de particuliere sector zie ik geen paralellen met de USA / NL.
Huizen / sitios / kleine ondernemingen etc, worden door particulieren veelal uit voornamelijk eigen middelen gefinancierd (eigen geld).
In de USA daar en tegen waar de banken / financiele crisis begon, waren bijna alle consumptie en luxe artikelen / auto’s / reizen / huizen op krediet gekocht en leefde men leek wel er maar op los, de banken leenden onbeperkt, tot het kaarten huis in elkaar storte.

Natuurlijk hebben vele BR één of meerder creditkaarten, maar de mogelijke maximale crediten zijn beperkt en bepaalt naar inkomen.
En ja met een paar credit kaarten kom je een eind en kun je bij de vele firma’s op krediet kopen waarbij betaling over weet ik hoeveel maal verspreid betaald word, maar bij de bakker, schoonheids salon, timmerman, metselaar, electricien etc. moet altijd nog contant afgerekend worden.

Mijn ervaring in de huizenbouw hier in BR is dat bouwmaterialen, ook de beste kwaliteit, goed betaalbaar is, terwijl kleine bouw ondernemers naar verhouding vrij duur zijn.

Bij mij was het bijna niet mogelijk een offerte op uurbasis los te krijgen, ik wilde kwaliteit (en niet dat het schots en scheef werd afgejast) ik wilde de materialen zelf inkopen en voor ieder daadwerkelijk gewerkt uurtje een factuurtje, zij wisten ook dat ik ter plaatse de werkzaamheden en presentie in de gaten zou houden en dat gaf zo ie zo weerstand.

Wel wilden de verschillende bouwers allemaal een totaal project prijs opgeven, maar altijd zonder duidelijke specificaties hoe tot dat bedrag gekomen, welke materialen gebruikt zouden worden, de planning was altijd open en iedere week een deel (percentage) van het totaal afrekenen.
Diverse malen heb ik in mijn omgeving gezien dat een project niet werd afgemaakt omdat de bouwer het grootste deel van de centjes binnen had, op een gegeven moment het project half afgemaakt, niet meer verscheen en niet meer berijkbaar was. De arbeids intensieve afwerkings uren waren niet gemaakt, een ander vinden en inhuren voor deze laatste uren en het opknappen van missers / fouten, maakte dat de totale bouwkosten soms veel hoger uitvielen dan oorspronkelijk gepland. In enkele gevallen waren de centjes gewoon op en moest men de woning bewonen zonder dat die af was.

Aant Poa / RS

Idem hier in Bombinhas,Santa Catarina. Er is geen straat waar niet gebouwd wordt. Bij ons zijn er in de straat op 100 m zelfs 3 bouwwerken waarvan eentje (tegenover ons…) kolosaal gaat worden met 260 appartementen, incl cinema, fitness, beautysalon,restaurant e.d…
Op de hoek van de straat is er net eentje klaar waarvan de appartementen tussen de 1,4 en 2 miljoen kosten. En ook verkocht zijn. En dat zijn nog maar vakantiewoningen!
Om van Bombinhas naar de snelweg te rijden is er een behoorlijk stijle heuvel over te gaan waar je vroeger nogal eens de pech kon hebben achter een naar boven kruipend roestig en rokend vehikel kwam te zitten. Nu zijn het meest nieuwe(re) auto´s maar geheid kom je achter een kruipende betonwagen…
Ook op vakantiegebied lijkt het dit seizoen drukker dan ooit te gaan worden, afgaand op het aantal aanvragen wat er elke dag binnenstroomt.

@landcruiser @Aant @ixke

Vanuit verschillende regio’s lijkt het beeld sterk op elkaar, er wordt flink aan de weg getimmerd in Brazilië en wat mooi meegenomen is dat dit zich vertaald in meer aanvragen voor landcruiser.
Ik ben het met Aant eens dat de situatie van lenen en hypotheken anders is dan in de USA en Europa. In 2009 was slechts 4% van alle huizen in Brazilië belast met een hypotheek. De meeste bouwen in fases en financieren het zelf omdat de rente gigantisch hoog is en banken heel strikt zijn als ze een lening verstrekken. Een paar keer niet betalen is meteen op de zwarte lijst heb ik begrepen en dat betekend dat niemand je meer iets leent voor een paar jaar.
In de USA werd enerzijds op basis van de (virtuele) overwaarde steeds een extra hypotheek genomen die gebruikt werd om consumptiegoederen te kopen of om een ander huis te kopen als een soort belegging. Daarnaast werden veel hypotheken verkocht aan mensen die het nooit konden terugbetalen (subprime market). Daar heeft m.i. het Braziliaanse banksysteem geen enkele last van alle omdat verliezen door wanbetalers helemaal gedekt zijn door de super hoge rente. Feest voor de banken en alle mensen die wat geld opzij kunnen zetten op een fundos of CDB rekening :cheer:

ja en het gaat niet om zomaar wat aanvragen per dag maar maar op ´slechte´dagen een 50-tal en er zijn ook dagen bij waar we tot 150 mailtjes per dag beantwoorden, én de telefoon die geen 3 minuten stil is.
Als je bedenkt dat er toch ruim 90 pousada´s e.d. in de gemeente zijn plus dat 9 van de 10 huizen voor de verhuur bestemd zijn dan heb je het al gauw over meer dan een miljoen aspirant vakantiegangers voor deze zomer.
Ik schat dat het aantal aanvragen zeker het dubbele is van vorig jaar.
De argentijnen proberen vaak nog wel een korting los te peuteren, de brazilianen niet, ook een teken dat het in Brazilie beter gaat dan bij de zuiderburen.

die “brazilianen” zijn gegarandeerd geen nordestino’s lol2

Booming is hierbij bevestigd ??

Cresce a participação do brasileiro na compra do segundo imóvel, aponta pesquisa do Ipea
Publicada em 04/12/2010 às 09h31m

RIO - Mesmo com a crise financeira deflagrada em 2008 e a alta dos preços no mercado imobiliário, a participação do brasileiro na compra do segundo imóvel aumentou. Em contrapartida, a aquisição de unidades para primeira residência apresentou queda. Relatório do Ipea sobre os dados da Pesquisa de Orçamentos Familiares (POF) do IBGE, mostra que, em relação ao segundo imóvel, que inclui terrenos, casas para veraneio e unidades para investimento, a pesquisa registrou participação de 2,41% em 2002/2003, e de 2,64%, em 2008/2009. Já o volume do primeiro imóvel adquirido caiu de 2,21% para 2,07%.
Vale ressaltar que o aumento da aquisição de segundo imóvel é reflexo principalmente da compra de terrenos, que passou de 0,32% no período de 2002/2003 para 1,21% em 2008/2009.
O relatório mostra ainda que há mais gente comprando o segundo imóvel que, efetivamente, a casa própria. Entre os períodos 2002/2003 e 2008/2009, em média, 2,5% dos proprietários de domicílios compraram unidades para investimento ou veraneio, percentual maior do que os que compraram o primeiro imóvel, que foi de aproximadamente 2,1%.

• A maior parte das pessoas que investe no segundo imóvel, de acordo com os dados da pesquisa, está entre os 25% mais ricos, ou seja, com renda acima de R$ 3 mil. Desse percentual, 17% têm renda mensal acima de R$ 9 mil - explica.
    O proprietário da imobiliária Labanca, em Itaipava, Marcos Labanca, explica que a expansão do crédito imobiliário e a liberação do uso do FGTS para compra financiada do imóvel contribuem para a confirmação desta tendência.
  • Recentemente, nós vendemos, em apenas 15 dias, 60 apartamentos, com valores entre R$ 220 mil e R$ 350 mil, sendo 80% deles adquiridos por investidores. Isso nunca tinha acontecido em Itaipava. A alta dos preços dos imóveis não interferiu nessa procura - diz Labanca.
    O Ipea também revelou que os gastos com aluguel pesam mais no orçamento das famílias do que as despesas com financiamento do imóvel. Pelo estudo, a despesa dos mutuários com financiamento consome 6,66% da sua renda. Já o gasto com aluguel compromete 12,14% da renda de quem tem esse custo no orçamento.

Aant POA /RS

Aant

Doe ons nu een pleziertje en zit dit even (kort samengevat, vrij vertaald) om in het Nederlands ajb.

We zijn slechts enkele enkelingen die het Portugees van Brazilië begrijpen hier op het forum en ik ben er rotsvast van overtuigd dat ook anderen hierin geïnteresseerd zijn.

Dank je!

Ixke, hierbij de vrije vertaling (dus niet de letterlijke!)

Aant POA /RS

Toename 2de wonig bezit in Brazilie

Rio -

[FONT=Verdana]Ondanks dat er een financiële crisis uitbrak in 2008 en de stijgende prijzen op de woningmarkt, hebben meer Brazilianen een 2de huis gekocht , als investering of vakantie-eenheid, een hoger percentage dan degenen die hun eerste woning kochten.

[/FONT]
In de periode 2002/2003 was er 2,41% van de verkochte huizen een 2de huis van de koper, tegen 2,64% in 2008/2009 (een stijging dus)

Het aantal mensen die hun eerste huis aankocht in dezelfde periode is gedaald van 2,21% in de perode 2002/2003 naar 2,07% in 2008/2009.
De toename van het 2de huis bezit is vooral toegenomen door het hogere aantal verkochte stukken grond, een toename van 0,32% in de periode 2002-2003 steeg tot 1,21% in 2008/2009.

Volgens een gehouden enquête onder de 2de huis kopers, heeft 25% van deze kopers, een inkomen van meer dan R$ 3000 en weer daarvan heeft 17% een maandelijks inkomen van meer dan R$ 9000 opgegeven.

Verder blijkt dat de gezins uitgave om een woning te huren zo’n 12,14% van het gezins budget op slokt, terwijl dat in het geval van koop slechts 6,66% is.

De eigenaar van het pand Labanca in Itaipava ([FONT=Wingdings][FONT=Verdana]<–[/FONT] ligt in de Staat Rio de Janeiro), Marcos Labanca, legt uit dat o.a. de uitbreidere hypotheek mogelijkheden en mogelijkheden voor het tevens aanwenden van het FGTS {= Fundo de garantia por Tempo de Serviço [FONT=Wingdings]à[/FONT]* noem het maar een spaarpotje die iedere werknemer bij zijn werkgever opbouwd (alleen ambtenaren kennen dit potje niet omdat zij in principe nooit ontslagen zullen worden)} *aan het financieren van een woning, bijdraagd aan de trend voor het aankopen van een 2de huis.[/FONT]

Hij zegt onlangs in slechts 15 dagen, 60 appartementen te hebben verkocht, met een verkoop waarde tussen de R$ 220.000 tot R$ 350.000 , 80% daarvan is gekocht door beleggers. Dit is volgens hem nog niet eerder gebeurd in Itaipava.

Dank voor je bijdrage Aant !

Wij merken dat er minder tweede huizen te koop staan en dat de prijzen in de lift zitten (Itanhaém SP). Veel wijken van steden die aan zee liggen langs de litoral zuid van de staat São Paulo bestaan uit tweede woningen.
Veel daarvan eigendom van de middenklasse en hoger van m.n. São Paulo. Vijf jaar terug was het hier een ingeslapen bedoening en nu zie ik elk weekend steeds meer mensen komen en ook steeds meer wat oudere mensen hier komen wonen. Soms ook omdat het leven in São Paulo enorm duur aan het worden is. Veel oudere mensen wonen in een appartement met erg hoge service kosten die steeds oplopen waardoor ze vaak genoodzaakt zijn te verhuizen.

Trouwens wel een goede zaak dat de Argentijnen weer volop terugkomen als toerist in het zuiden, dat zal wel aardig wat in het laatje brengen als ik dat zo hoor van Landcruizer.

Ik heb van een kennis opgevangen dat er een stuk minder buitenlandse toeristen naar Fortaleze gaan, weet iemand of dat klopt. De crisis in Europa en USA zal toch wel wat effect hebben op het aantal toeristen lijkt me?

Volgens mij vliegen er vanaf NL zo ie zo in verhouding minder charters op BR (naar de diverse steden in het NO) dan jaren geleden, naar mijn gevoel is die hipe vanuit NL over.

Of de R$ is te duur geworden, want NL’ders staan bekend om hun zuinigheid, zij houden van verre bestemmingen maar het moet er wel goedkoop zijn, de kwaliteit is daardoor dan wat minder maar we waren wel ver van huis voor weinig.

Wel heb ik begrepen dat de russen straks met een charter maatschappij op NATAL zullen vliegen.

Het echte antwoord of het nog zo toeristisch vol zit in het NO kan alleen een forum lid die daar woont of in die branch werkzaam is, ons influisteren.

Aant POA /RS