Ixke en Silencio,
het lijkt daadwerkelijk wel booming, ook hier in POA en omgeving veel nieuwe ‘shopping malls’ en ander ‘real estate’ gebouwd of nu nog in ontwikkeling.
Het lijkt wel of de bouw crisis zoals die Europa, USA en het midden-oosten - Dubai / de emmiraten, om maar iets te noemen getroffen heeft, totaal aan BR (ik beoordeel hier het gebied waar ik zit) voorbij is gegaan.
Volgens een kennis, een architect in SP, zijn er o.a in SP enkele Spaanse en Italiaanse bouwbedrijven neer gestreken die in eigen land geen stuiver meer verdienden.
Voor de buitenlandse investerings fondsen en banken moet BR ook wel een eldorado zijn, gezien de hoge rente en de eenvoudig te behalen winsten.
Keer op keer zie ik hier weer de bekendmakingen van de kwartaal cijfers van de banken en steeds meer winst en groei in vergelijking tot het kwartaal ervoor en veel hoger dan de achter ons liggende jaren.
Vele particulieren hier verbouwen hun huis of zetten er een nieuw huis neer, maar ook de dorpen langs de stranden en de zogenaamde Sitios zijn in ontwikkeling en ook daarin word veel geinvesteerd. Hetzelfde geld voor kleine ondernemers die een locatie geschikt maken voor hun onderneming.
Wat betreft de particuliere sector zie ik geen paralellen met de USA / NL.
Huizen / sitios / kleine ondernemingen etc, worden door particulieren veelal uit voornamelijk eigen middelen gefinancierd (eigen geld).
In de USA daar en tegen waar de banken / financiele crisis begon, waren bijna alle consumptie en luxe artikelen / auto’s / reizen / huizen op krediet gekocht en leefde men leek wel er maar op los, de banken leenden onbeperkt, tot het kaarten huis in elkaar storte.
Natuurlijk hebben vele BR één of meerder creditkaarten, maar de mogelijke maximale crediten zijn beperkt en bepaalt naar inkomen.
En ja met een paar credit kaarten kom je een eind en kun je bij de vele firma’s op krediet kopen waarbij betaling over weet ik hoeveel maal verspreid betaald word, maar bij de bakker, schoonheids salon, timmerman, metselaar, electricien etc. moet altijd nog contant afgerekend worden.
Mijn ervaring in de huizenbouw hier in BR is dat bouwmaterialen, ook de beste kwaliteit, goed betaalbaar is, terwijl kleine bouw ondernemers naar verhouding vrij duur zijn.
Bij mij was het bijna niet mogelijk een offerte op uurbasis los te krijgen, ik wilde kwaliteit (en niet dat het schots en scheef werd afgejast) ik wilde de materialen zelf inkopen en voor ieder daadwerkelijk gewerkt uurtje een factuurtje, zij wisten ook dat ik ter plaatse de werkzaamheden en presentie in de gaten zou houden en dat gaf zo ie zo weerstand.
Wel wilden de verschillende bouwers allemaal een totaal project prijs opgeven, maar altijd zonder duidelijke specificaties hoe tot dat bedrag gekomen, welke materialen gebruikt zouden worden, de planning was altijd open en iedere week een deel (percentage) van het totaal afrekenen.
Diverse malen heb ik in mijn omgeving gezien dat een project niet werd afgemaakt omdat de bouwer het grootste deel van de centjes binnen had, op een gegeven moment het project half afgemaakt, niet meer verscheen en niet meer berijkbaar was. De arbeids intensieve afwerkings uren waren niet gemaakt, een ander vinden en inhuren voor deze laatste uren en het opknappen van missers / fouten, maakte dat de totale bouwkosten soms veel hoger uitvielen dan oorspronkelijk gepland. In enkele gevallen waren de centjes gewoon op en moest men de woning bewonen zonder dat die af was.
Aant Poa / RS