Huis + grond in Brazilië en hypotheek en werken in Nederland

Hoy allemaal,

Ik ben nieuwe hier en ik heb een vraagje…
Ik ben geboren en getogen in brazilie, maar ik woon en werk al 9 jaren hier in nederland. Ik heb beide nationaliteit dus ook alle brazilianse documenten (RG, CPF, dus alles). En ook nederlands paasport.
Mijn vraag is: Is het moegelijk om hier in nederland een hypotheek aanvragen en hier blijven werken voor en een huis en toe behooren grond te kopen in Brazilie? Of zijn andere mogelijkheden?
Het gaat om oude eigendom van mijn opa dus nu van 3 oom’s en tantes. Ik wil dat deze landgoed in de familie blijft, en heb ook een mooie plaats om later te rusten :slight_smile: :brazil: :zon02:.
Hoop ik dat iemand mijn kunt helpen.
Alvast bedankt.

Berim

P.S. - Sorry voor type fouten, mijn schrijftelijk nederlands is nog niet goed.

Beste Berim,

Verkrijgen van hypotheek in Nederland voor aankoop woning in Brazilië is mijns inziens niet mogelijk. Indien je in Nederland een woning met overwaarde hebt, is het wellicht mogelijk om je hypotheek op deze woning te verhogen en dit bedrag aan te wenden voor aankoop woning in Brazilië.
Rente over dit bedrag zal overigens niet fiscaal aftrekbaar zijn. Andere oplossing kan - mits voldoende financiële ruimte - een consumptieve lening zijn. Of een dergelijke lening toereikend is, hangt natuurlijk ook af van het benodigde bedrag. Mail mij bij vragen, dan geef ik je mijn telefoonnummer om eventuele mogelijkheden telefonisch door te nemen. Ik woon in Nederland, heb ruime ervaring in de financiële dienstverlening en mijn “2e thuisland” is Brazilië.

Met vriendelijke groet,

Dick Stas

1 like

inderdaad, je kunt zelfs niet zomaar een hypotheek in Nederland krijgen bij aankoop van een huis in bv Belgie.

1 like

Dat laatste is onjuist. De ING Bank verstrekt wel hypotheken voor een huis in o.a. België, Frankrijk en Duitsland maar niet in andere landen. Sparen en daarna kopen net als de Brazilanen doen is de enige optie. De rente is daar te hoog en hypotheken worden nauwelijks verstrekt. Wel bieden de bouwers vaak betaling in termijnen.

Ah sorry, foutje dus. Dan zullen ze het aangepast hebben, in 2003 kon ik t bij de aankoop van een huis in belgie nog niet.

Ik vermoed dat een persoonlijke lening een van de weinige mogelijkheden is maar dan betaal je weer veel rente, wel een stuk minder dan in Brazilië alhoewel de rente op hypotheken hier ook een stuk minder is geworden.
Ben het eens dat sparen en dan kopen verreweg het beste is want dan betaal je geen rente en als je in euro’s kunt sparen gaat het hard!

Als je b.v. in termijnen kunt betalen, b.v. elk jaar een behoorlijk bedrag dan zou je in een aantal jaren het huis / grond in bezit krijgen zonder rente… is maar een idee… ik moet zeggen dat ik in Brazilië wel allerlei creatieve manieren ben tegengekomen: b.v. een auto + appartement + geldbedrag + termijn bedragen = huis kopen.

succes met je aankoop

Beste Berim,

Aangezien jij Braziliaan bent en werk hebt in NL kan je gewoon in Brazilië een hypotheek aanvragen om een appartement of huis te kopen. Namelijk Caixa Economica Federal biedt aan alle Brazilianen die in het buitenland woont de mogelijkheid om in Brazilië via CeF een hypotheek an te vragen.

Ik weet dat omdat ik en mijn vrouw beide Braziliaanse staatsburgers zijn en wij kennissen hebben die bij Caixa werken. Vorig jaar hadden wij geïnformeerd en het bleek mogelijk te zijn. Als je naar Caixa gaat vraag aan hun wat je moet overhandigen qua papieren en bewijzen dat je werk hebt.

Economie in Brazilië gaat goed dus uiteraard probeerd de regering ( Caixa is een staatsbank ) natuurlijk buiten Brazilië wonende Brazilianen de mogelijkheid te geven om bij hun een hypotheek aan te vragen en te investeren in een huis, appartement etc etc.

1 like

Beste Berim en Sandeman,

Interessante ontwikkeling. Had wel gehoord dat hypotheekmogelijkheden in Brazilië toenemen, maar slechts 1x meegemaakt dat Caixa bereid was in buitenland verblijvende Braziliaan te financieren en dat betrof een
nieuwbouwproject. Gelet op (economische) ontwikkelingen ligt verruiming van de mogelijkheden voor de hand en dit zal een stimulans voor eigen woning bezit zijn en wellicht - hoewel er geen gebrek aan grond en nieuwe woningen is - een prijsverhogend effect hebben. Helaas zijn we in Nederland iets te ver doorgeschoten door volledige aankoopbedrag + kosten te financieren, maar daar kunnen de Brazilianen nog tijdig van leren. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! Succes.

Met vriendelijke groet,

Dick Stas