Belastingaangifte in Brazilie

Ik woon sedert februari 2009 in Brazilie. Ik heb een eigen huis hier. Ik heb ook nog een huis in Nederland. Verder geniet ik een overheidspensioen uit Nederland. Ik heb geen inkomen uit Brazilaanse activiteiten. Volgens mij hebben Nederland en Brazilie een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting gesloten, zodat mijn pensioen in Nederland belast blijft.
Verder heb ik begrepen dat ik voor 1 mei 2010 aangifte moet doen in Brazilie (via internet mogelijk). Hoe zit het met de huizen. Kan iemand mij op weg helpen. Alvast bedankt !

Ik ben geen belasting deskundige, dit is wat ik er van weet: als je een huis bezit (en een CPF nummer hebt) moet je aangifte doen. Je bent NL belastingplichtig en hoeft geen belasting te betalen in Brazilië maar wel aangifte doen om in ieder geval je CPF nummer te behouden. In de aangifte moet je al je kapitaal (goederen) opgeven, ook al hoef je daar geen belasting over te betalen. Dat betekend dat je je huis, auto, spaartegoeden e.d. moet opvoeren.

Als je Braziliaans belastingplichtig bent: Mocht je je huis in de toekomst verkopen tegen een hogere waarde dan die is beschreven bij de registratie (Cartorio) dan zou je evt. belasting moeten betalen over het prijsverschil (winst). Daarom verkopen veel Brazilianen hun huis zonder registratie of is de officiële verkoopprijs lager dan wat ze ontvangen (deel wit en een deel zwart). Wat overigens ook in NL veel voorkomt!

1 like

Ik kan fout zijn maar voor zover ik me herinner dien je alleen aangifte te doen als je meer verdient dan een bepaald bedrag hier in Brazilië voor zover je eronder zit hoef je je geen zorgen te maken.

Het exact bedrag … ik dacht iets van 4-5000R$, maar ben er helemaal niet zeker van
Marcel ? weet jij het soms ?

men vermeld het bedrag elk jaar opnieuw op tv maar ben het helaas vergeten, we zoeken het hier met zn allen wel even op

maar ehm, Silencio, een huis (ver)kopen ZONDER registratie … hier in Bahia kan dat in elk geval niet hoor (er wordt wel behoorlijk bedisseld rond de “officiële verkoopprijs” ivm registratierechten) maar je moet oa passeren op het cartorio, bij INCRA, etc
tropische groet :zon02:

ixke

ikxe, het komt hier inderdaad nogal eens voor dat mensen een huis kopen met alleen een contract, compra e venda, zónder dat ze daarna het huis registreren. Niet slim, natuurlijk omdat ze feitelijk geen eigendom rechten hebben maar er op gokken dat het allemaal wel meevalt. Vaak doen ze dit om geen belasting te betalen: registratie + cartorio kosten en belastingen. Toch gauw 5% van de koopsom. Soms staat de registratie zelfs op naam van degene die eigenaar was voor de huidige verkoper! De koper had het destijds ook niet geregistreerd met dezelfde reden. Als je dan later moet registreren kan dat dan ook voor heel lastige situaties zorgen.

Nog even terzijde (off topic): afgelopen week hoorde we op het waterleidingbedrijf Sabesp bij de balie het verhaal van een vrouw die een huis gekocht had en aangesloten wilde worden op het water: er stond een 10 jaar oude rekening open van R$ 80.000, rente over rente en boete over boete. Dat soort zaken komt voor en je moet daarom altijd controleren voor de koop of er nog schulden rusten.

volledig met je eens silencio

mensen, kijk naar de risico’s
dus zeker registreren op het cartorio
EN idd
controleren op bestaande schulden
water (in Bahia is dat bvb EMBASA), electriciteit (hier dus COELBA), telefoon, maar ook bvb bij de diensten van de grondbelastingen (nationaal INCRA)

je kan dus soms wel een huisje voor een prikje kopen maar dat kan achteraf wel een hoop gedonder met zich meebrengen, laat je dus altijd bijstaan door iemand die de zaak (objektief !!!) kan begeleiden als je zelf geen ervaring hebt

tropische groet

ixke

Ik heb geen inkomen uit Brazilaanse activiteiten. Volgens mij hebben Nederland en Brazilie een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting gesloten, zodat mijn pensioen in Nederland belast blijft.

Nog even op dit onderwerp ingaan van belasting betalen. Het zou wel eens gunstig kunnen zijn om in Brazilië belasting te betalen omdat het hoogste tarief, ik meen 27,5% is. De belastingdruk in Brazilië is wel een van de hoogste ter wereld maar dat zit hem vooral in allerlei indirecte belastingen waar je vaak niet mee te maken krijgt (producten, diensten, registratie, documenten) maar de inkomsten belasting is relatief laag.

Een ander voordeel is, als je over een permanent visum beschikt, dat je een bankrekening kan openen en een flinke rente krijgt op je spaargeld.
Een relatief veilig bankfonds van Banco do Brasil (CDB-DI) geeft b.v. zo’n 7,2% rente op jaarbasis en is direct opvraagbaar (partieel of totaal). Toch leuk, vergeleken met die Europese rente…

ja klopt, is vorig jaar veranderd. Voorheen moest je altijd aangifte doen ook al hoefde je geen inkomstenbelasting te betalen, dat is nu niet meer. Als je minder dan ca R$ 18.000 per jaar verdient dan hoef je dus geen aangifte meer te doen.

ja er gebeuren hele drama´s op het gebied van onroerend goed aankopen in Brazilie.
Het is hier in Bombinhas zelfs gebeurd dat iemand een stuk grond kocht en - na de aankoop…- een topograaf liet komen om het stuk precies op kaart te laten zetten en toen bleek dat ie een stuk grond gekocht had wat in zee lag… En een duitser kocht hier om de hoek een stuk grond wat midden op straat bleek te liggen.
Vertrouw een makelaar hier voor geen cent, vaak zijn de grootste boeven de makelaar.
Gebruik hem enkel om te weten te komen wat er te koop staat maar zoals hierboven vermeldt moet je zelf op onderzoek uitgaan of t allemaal in orde is. Ga daarom voordat je tot aankoop overgaat ook langs bij de Registro de Imoveis. (gek genoeg weten veel brazilianen dit ook niet en gaan net zo goed de boot in) Kost ca R$ 500, tenminste hier in t zuiden. Is het wel waard. Dan weet je ook of de verkoper ook de echte eigenaar is…, of er schulden op rusten etc.
Wat betreft schulden, die vervallen na 5 jaar, dus je kunt ´enkel´aansprakelijk gesteld worden voor de schulden van de laatste 5 jaar.
En toch blijft t een heerlijk land he!

[quote=“Silencio, post:6, topic:70765”]

Nog even op dit onderwerp ingaan van belasting betalen. Het zou wel eens gunstig kunnen zijn om in Brazilië belasting te betalen omdat het hoogste tarief, ik meen 27,5% is. De belastingdruk in Brazilië is wel een van de hoogste ter wereld maar dat zit hem vooral in allerlei indirecte belastingen waar je vaak niet mee te maken krijgt (producten, diensten, registratie, documenten) maar de inkomsten belasting is relatief laag.
QUOTE]

Ja maar pas toch wel op. aftrekposten zijn hier niet zo ingeburgerd als in NL. Bv, als bedrijf zijnde mag je die inkomstenbelasting over het bruto bedrag betalen, er wordt geen rekening gehouden met je onkosten, zelfs niet de salarissen van je werknemers. Dat drijft het percentage dan helaas weer flink omhoog.

Ja de andere belastingen zoals de BTW liggen hier ook erg lekker. Zouden ze in Nl en B nog iets van kunnen leren… Zag gisteren op t nieuws een voorbeeld van eem wasmachine van R$1100,00. Die kost in werkelijkheid maar 400. 700 real gaan de zak in van Dhr Lula en consorten!

die vijf jaar geldt echter ook als een slimmerik zich komt vestigen op jouw grond / in jouw pand en als jij je gedurende vijf jaar niet laat zien dan kan die slimmerik eigendom claimen op jouw bezit …
het is dus niet al rozeschijn en manegeur …

maar in de grond, Marcel, ben ik het met je eens, het blijft een heerlijk land

greetz from the tropIX

ja Ixke, dat is inderdaad ook wel iets om rekening mee te houden. `Uso Capião´zoals ze hier zeggen. Zeker als je in t buitenland woont maar hier een onroerend goed bezit.
En nu Lula de acties van landpikkertje door de Sem Terras helemaal gelegaliseerd heeft, en zelfs miljoenen reais per jaar schenkt om zich nog beter te organiseren kan t helemaal lachen worden.

Groetos vanuit Bela Santa Catarina,waar de rozen niet schijnen en de maan niet geurt( …) maar t heerlijk is om te wonen!
Marcel

Als je minder dan ca R$ 18.000 per jaar verdient dan hoef je dus geen aangifte meer te doen.

Marcel, geldt dit ook als je in dat belasting jaar b.v. een huis koopt of andere beweging van kapitaal hebt?

Ben het eens dat het een heerlijk land is, ondanks alle haken en ogen…

gr. Ronald

Hallo Ronald, ik ben dus verre van expert op belastinggebied he! kunt voor de zekerheid beter langs de contabilidade gaan voordat je mijn evt verkeerde adviezen opvolgt!
Het laatste jaar is er nogal wat veranderd, maar wat ik dacht te weten is dit:
het juiste bedrag heb ik net opgezocht :R$ 17.215,08
Als je minder dan dit hebt verdiend dan hoef je geen belastingaangifte in te dienen. Wat betreft inkomsten uit bv renteopbrengst en de beurs is dit R$40.000
als je onroerend goed bezit met een waarde tot R$300.000 hoef je dit ook niet op te geven.
Wat de kapitaalbeweging betreft is t tegenwoording een beetje oppassen. Als ik t goed heb ligt het bedrag rond de 5000 per maand. Dwz, als je meer dan 5000 in een maand ´beweegt´dan is de bank verplicht dit aan de Receita Federal door te geven. Die zal dan gaan spitten of je toch niet meer dan die 17.215,08 verdiend hebt en dit hebt verzwegen. Als het niet zo is geen vuiltje aan de lucht maar zoja… Maar dit is een beetje een wazig onderwerp nog, sommige accontants zeggen dat dit enkel voor ´pessoas juridicas´geldt, anderen zeggen dat t voor iedereen geldt. Lijkt mij dat laatste maar ja wie ben ik.

groet,
Marcel

1 like

Bedankt voor de info, Marcel. Ik vermoed ook dat het beter is om aangifte te doen indien je grotere bedragen beweegt. Deze nieuwe wet maakt het wel veek makkelijker voor mensen met een kleine beurs.

Ik heb gehoord dat de belastingdienst diverse bestanden gaat koppelen in 2010 waardoor het lastiger wordt voor degene die wat te verbergen hebben. o.a. detran (autobezit) en cartorio (huis regeistratie)e.d. Gaat langzaam richting de situatie in NL al zal het nog wat jaren duren omdat de publieke sector géén baat heeft bij automatisering. Dan kun je al gauw 20 -30% van alle medewerkers naar huis sturen. Stel je voor dat je een centrale database hebt voor heel het land voor onroerendgoed en auto registratie, dan kunnen al die despachanten, ambteraren e.d. hun stempels en goed gekeurde kopieen met zegeltje in de prullebak gooien en een echte baan gaan zoeken!

Hallo Ronald,

Sorry voor de late reactie. We waren uit de lucht omdat we even naar Cordoba,Argentinie moesten.
Wat je schrijft over autobezit, voor zover ik weet worden enkel de gegevens gekoppeld bij aanschaf van een nieuwe auto, niet bij een gebruikte. Tenzij dat dit jaar veranderd is? zal t tzt eens uitzoeken.
Ja inderdaad een centrale database zou een hoop ontslagen opleveren, maar de bureaucratie heeft ook zijn voordelen en dat zal de centrale database nog wel even tegenhouden.
Ook in Argentinie is nog niet alles gekoppeld gelukkig. Zo kregen we net in een bekeuring omdat ik bij t wegrijden van de parkeerplaats net even te laat was met de lichten aan te zetten, wat daar verplicht is: 180 pesos (ca. € 35,00 )! Uiteraard had ik geen geld op zak… Als ik niet zou betalen dan zou ik het land niet uit kunnen volgens t etterbakje. Hah, dus wel!:tongue: