Ik ben van plan om te beleggen in vastgoed in brazilië (salvador). Zou graag wat meer info willen omtrent
1wordt het zuivere eigendom belast en zo ja jaarlijks of eenmalig?
2 als ik dit zou verhuren, worden die ontvangsten dan ook nog eens belast?
3 is het op deze manier (bewijs aankoop huis) makkelijker om geld door te sturen naar brazilie, of blijft dit een moeilijke zaak?
mvg sicleide
1 jaarlijkse belasting via INCRA (vgl kadastraal inkomen in België)
2 als je verhuurt en dat blijft gewoon bij 1 huis denk ik niet dat je zoiets hoeft aan te geven, zeker niet als je gaat verhuren vanaf Europa, daar heeft met hier dus geen weet van ;-), er is wel ergens een inkomenslimiet waaronder je nooit aangifte moet doen in personenbelasting, ga je het allemaal in bedrijfsvorm gieten dan is dat iets anders
3 de makkelijkste manier om geld over te maken is, denk ik, via Citi, vroeger rekende zij geen extra kosten aan als je als zelfde rekeninghouder een bedrag stort van het ene land naar het andere, hou wel rekening met de limiet van 9.999€ per overschrijving, zolang je daaronder blijft laten banken in Europa geen belletjes rinkelen, de banken hier in Brazilië blijven dacht ik ook stil voor bedragen onder de 5000US$ dacht ik (valt te verifiëren)
tot slot even dit, als je een bedrijf opricht, en je investeert daarbij een bepaald bedrag (vroeger was dat 50.000US$, nu na te vragen) waarin je functionneert kan je ook makkelijk een permante(re) verblijfsvergunning vragen
succes met je plannen
tropische groet uit Salvador
Uit je vragen leid ik af dat je niet in Brazilië woont / gaat wonen. In dat geval:
-
Je betaalt jaarlijks onroerend-zaakbelasting, IPTU. Je ontvangt de aanslag begin van het jaar. In São Paulo kun je die meteen in een keer betalen (dan krijg je korting) of maandelijks. IPTU is een gemeentelijke belasting, dus dat kan verschillen, denk ik.
-
Huurinkomsten worden -dacht ik- belast, misschien vanaf een bepaald bedrag, maar daar weet ik het fijne niet van, dus ga niet op dit antwoord af.
-
Geld overmaken naar Brazilië blijft ook met onroerend goed lastig. Je kunt als niet-resident geen bankrekening openen. Overmaken naar een beheerder of bevriende inwoner van Brazilië gaat wel, maar je krijgt een slechte koers en regelmatig blijft het geld ergens steken en moet je er achteraan. Dat kan wellicht meevallen, als je goed bekend bent bij de ontvangende bank. Maar dan nog.
Zie ook deze post op een conculegaforum.
Over geld overmaken voor de aanschaf van onroerend goed staat daar (in het Portugees):
- Se um estrangeiro quiser pagar um imóvel adquirido no País, como ele poderá fazer?
O estrangeiro interessado em adquirir um imóvel no País dispõe das seguintes opções, conforme acertado com o vendedor do imóvel:
a.mandar uma ordem de pagamento, em reais ou em moeda estrangeira, a favor do vendedor do imóvel, preferencialmente para o banco que o vendedor lhe indicar. Nessa situação, o vendedor fica com a responsabilidade de ir ao banco e, caso a ordem de pagamento seja em moeda estrangeira, realizar a operação de câmbio, na forma indicada nas respostas anteriores;
b.caso o estrangeiro seja detentor de uma conta em reais no Brasil, ele pode utilizar os reais para pagar diretamente ao vendedor do imóvel. Para depositar reais nessa conta, o estrangeiro pode fazer uma transferência de moeda estrangeira a seu favor. O banco, de posse de procuração do cliente estrangeiro, realiza a operação de câmbio e credita os reais na conta do estrangeiro;
c.realizar a remessa diretamente ao seu procurador, que contrata operação de câmbio com agente do mercado de câmbio, em nome do remetente dos recursos e, de posse dos reais correspondentes, efetiva o pagamento ao vendedor do imóvel.
Frequentemente, ocorre a situação em que uma pessoa física não residente adquire imóvel no País com intenção de utilizá-lo na integralização de capital em uma empresa. Entretanto, para efeito de obtenção do registro no RDE/IED, o mais indicado é que a própria empresa adquira o imóvel, após o ingresso de recursos para integralização do capital social.
Deve ser observado, também, o contido na Lei nº 5.709, de 7 de outubro de 1971, que dispõe sobre a aquisição de imóvel rural por estrangeiros, e sua regulamentação, bem como o Parecer CGU/AGU nº 01/2008-RVJ, de 3 de setembro de 2008, publicado no Diário Oficial da União de 23.08.2010, nº 161, Seção 1.
Ha zie, onze Bert is een stuk beter geïnformeerd dan ik en geeft ook IPTU aan ivp INCRA (verwar ik waarschijnlijk met grondbelasting uit het binnenland
Zoals eerder al in een andere post vermeld (die jij opstartte sicleide), ga eens horen bij Citibank, aangezien je dame Braziliaanse is en jullie getrouwd zijn kan zij probleemloos een rekening openen hier in Bahia en tegelijk ook 1 in B of NL.
Heb je vluggere transfers, minder kosten en (hopelijk) ook betere controle in geval van.
Als je belg bent kan je heel goed terecht ivm het opzoeken van de juiste raadspersonen (juridisch, boekhoudkundig, …) bij onze nieuwe consul Stephane hier in Lauro de Freitas. De brave man heeft een hoop waardevolle contacten terzake
aangezien je dame Braziliaanse is en jullie getrouwd zijn kan zij probleemloos een rekening openen hier in Bahia
Als de Braziliaanse in kwestie officieel in het buitenland woont, is het misschien niet zo simpel. Ik ken het geval van een Braziliaanse in die situatie en dat gaf problemen bij het openen van een bankrekening in Brazilië, mede omdat ze in Brazilië geen inkomen had. Het kan zijn dat dat kwam door een humeurige medewerker, maar wees bij Braziliaanse banken niet al te optimistisch.
ik ben idd belg en mijn vrouw woont officieel in belgie.
Ze heeft al wel een rek in brazilie maar dit blijft toch problemen geven bij geldoverdrachten. Mss moet ik maar proberen om onder die 5000 reais te blijven. Mijn vrouw (sicleide), ik ben wim trouwens, heeft al een wetsartikel afgedrukt over belasting in brazilie, maar dit is allemaal een beetje dubbelzinnig geformuleerd zodat je op het einde nog niets zeker weet. Daar spreken ze ook over het feit dat indien je op het einde van het jaar méér bezit dan 80000 reais (geld, eigendom, waardepapieren, …) je hierop ook belast wordt (15 %) Bestaat dat daar , een vorm van vermogensbelasting?
Als dit zo is , wordt het al wel heel moeilijk om met verhuring van eigendom een financieel interessante zaak te maken op termijn. en wie is Stephane?
zou die mij daar kunnen verderhelpen met technische aspecten? Is er een richtprijs aan te geven voor die iptu belasting?
Het enige wat ik weet mbt deze post is dat HSBC buitenlanders een rekening laat openen, ookal hebben ze geen visum en inkomen. Maar ze vragen hier wel iets van 40 reais per maand voor.
Wellicht is deze pagina over belastingaangifte voor niet-residenten en buitenlanders nuttig voor sommigen.
Stéphane Pérée
Consul Honorário da Bélgica
Tel/fax: ++55 71 3288-0338
e-mail: [EMAIL=“stephaneperee@terra.com.br”]stephaneperee@terra.com.br
Om een idee te hebben van de kosten van de jaarlijkse IPTU, hier in Bombinhas ligt die op ca 1 promille van de waarde van het onroerend goed. Zoals al vermeld verschilt het van gemeente tot gemeente en het is ook incl andere kosten zoals bv de vuilnisophaaldienst (als die er is…) het bijhouden van het groen om je grondstuk (eveneens als dit er is uiteraard)
Wat betreft de vermogensbelasting, als ik me niet vergis ligt de grens momenteel ergens bij de 300.000 reais, als de waarde van je huis lager is hoef je dit niet bij je inkomen te tellen
wie mij een bank kan vinden waar je een rekening kan openen zonder RNE nummer wil ik graag ontmoeten
met vriendelijke groeten
isabelle
Isabelle,
als eens bij HSBC gekeken zoals Saywhat hierboven reeds suggereerde ?
Ik wel, want dat is mijn bank.
En nee, het kan niet, of niet meer. Vroeger was er iets met een limiet van 10 mille.
Regels van de centrale bank. Dat is wat ik ervan begrijp.
HSBC was de eerste bank waar we aangeklopt hebben
na 2 maanden en een halve wasmand papieren bleek het niet mogelijk te zijn
ITAU, Caixa konden ons ook niet helpen
dus wachten tot we RNE-nummer hebben
gelukkig kan het met het protocol, anders wachten we misschien nog 6 maand tot 1 jaar
als je in Belgie een internet-rekening opent bij HSBC, kan je wel via deze rekening geld overmaken naar Brazilie, ik denk zelfs begrepen te hebben zonder kosten
dus dat moet ook mogelijk zijn vanuit Nederland
wachten is een schone deugd in Brazilie:slapen:
met vriendelijke groeten
isabelle
Mmm jammer dan geven ze aan de balie toch verkeerde info. En natuurlijk ook raar dat ze je een stapel papier laten inleveren en vervolgens afwijzen.
Hallo, uit eigen ervaring weet ik dat geld overmaken naar een bankrekening naar Brazilië heel eenvoudig is en goedkoop! http://www.lccmt.com/index.php
En wat eigendommen betreft, hoe minder ze weten daar en hier hoe beter!
In het binnenland zijn het vaak andere regels en is het veel goedkoper!
En betaal je vaak niets of zeer weinig.
Greetz
Lawrence
sorry verkeerde site, hier is de correcte!
Dat zou ik maar niet al te hard roepen, als ik jou was, want het is tegen de wet. Bij niet geregistreerde transacties krijg je je geld ook niet meer UIT Brazilie, als het er al IN komt.
En wat eigendommen betreft, hoe minder ze weten daar en hier hoe beter!
Wederom, dat is tegen de wet. Overigens kent Brazilie volgens mij geen kapitaalbelasting, tenminste niet tot een bepaald bedrag.
In het binnenland zijn het vaak andere regels en is het veel goedkoper!
De wetten en regels zijn overal gelijk hoor.
Greetz
Lawrence
[/QUOTE]
Registreren doe je altijd als je geld overmaakt. Maar ik doe het al jaren en heb nog nooit problemen ondervonden. Alles legaal en eenvoudig. Ik spreek uit eigen ervaring. :wereld:
Nee hoor, dat registreren van een naam bij een bank of wisselaar bedoel ik niet. Wat van belang is, is of de transactie geregistreerd is bij de Receita Federal, waarvoor de ontvanger zich dus moet komen identificeren voordat het bedrag vrijgegeven mag worden.
Zo zijn de regels. Zo is de wet van Brazilie.
En zo doe ik het al jaren, geen probleem. En dus hoef ik geen gebruik te maken van zgn doleiros want dat zijn heus geen charitatieve instellingen.