Ik ben getrouwd met een braziliaanse, maar wij wonen in europa. Nu wilden we een huisje kopen in brazilie en hebben geld overgeschreven naar mijn vrouw haar rekening in brazilie ( meer dan 10.000 euro ) Nu staat dat geld daar blijkbaar geblokkeerd op een wachtrekening van de bank zelf, en die willen dat blijkbaar niet vrijgeven. Al veel geld opgebeld, maar allemaal zonder resultaat. Ze blijven daar met ons voeten spelen. Ook mijn schoonmoeder , die ter plaatse is , blijven ze aan het lijntje houden. Wat kan je hieraan doen??
NOOIT meer dan 10.000 euri naar het buitenland overschrijven !
dat wordt namelijk aanzien als een “verdacht transfer” en de bank moet dat melden aan de overheid die dan al dan niet “lastig” kan doen …
langs de andere kant mag je ook maar max (ik dacht, anderen zullen dat wel corrigeren hier desnoods) 10.000R$ per keer meebrengen per persoon als je Brasil binnenkomt …
geld naar hier transfereren blijft altijd een delikate zaak
die vooral veel geld … kost
tropische groet
Je mag net zo veel baar geld Brazilië inbrengen als je wilt, maar boven de R$ 10.000 moet je daarvan aangifte doen (en de herkomst kunnen verklaren, die dan wel legaal moet zijn - verklaren dat het drugsgeld is zal niet goed werken).
Je had dat geld moeten overmaken aan de verkoper van het huis onder de vermeling dat het om de koop van een huis gaat. De rekening houder dient bij de bank te tekenen voor dat geld. Je vrouw zal dus waarschijnlijk naar Brazilie moeten om dit op te lossen.
Ze zullen je toch wel of via de telefoon of aan je schoonmoeder vertellen wat je moet doen??
Tja en anders vrees ik ook dat de rekeninghouder naar Brazilie zal moeten met de bewijzen waar het geld vandaan komt en waar het voor bestemd is.
Voor aspirant huizenkopers…: je kunt max R$9999,00 per dag overmaken zonder dat er problemen van deze aard optreden. als reden van de overmaking kun je dan ´onderhoud´ (manutenção) opgeven, beter niet dat t om de aankoop van een huis gaat anders gaan ze toch weer moeilijk doen. En dit herhaal je dan elke dag ! Als je meerdere rekeningen hebt kan dit bedrag gewoon naar elke rekening.
Als je geen rekening in Brazilie hebt kun je een rekening bij bv Banco do Brasil in Amsterdam openen.
Groet, Marcel
Banco do Brasil heeft sinds enkele jaren geen vestiging meer in Nederland.
tip :
bij Citibank zijn de overschrijvingen internationaal heel voordelig als het om dezelfde rekeninghouder gaat (ik geloof gewoon europees tarief)
als je dus een rekening van Citi hebt in Nederland EN in Brazilië op jouw naam (en vermeldt dat uiteraard ook nadrukkelijk bij je opdracht) dat schrijf je over zonder die schandalige kosten
en inderdaad die minder dan 10.000euri regel die Landcruiser aanhaalt daar had ik het al over in mijn eerste post hier in deze draad ![]()
maar banken zoeken idd regelmatig wel eens een spijker op laag water om je geld toch maar even langer te kunnen vasthouden (rente !) en natuurlijk als het om grotere bedragen gaat …
ik hoop dat jullie er zonder al te veel kleerscheuren uit geraken
suc6 !
Geld dat overgemaakt wordt naar een bank rekening (b.v. Banco do Brasil) gaat via de centrale bank. De lokale bank krijg een melding dat er geld in de “wachtstand” staat en de lokale bankmanager moet nagaan m.b.v. documenten van de rekeninghouder waar dat geld vandaan komt. Dan pas wordt het geldt vrijgegeven door de centrale bank. Althans zo is dat bij ons gegaan pakweg 6 jaar terug. Het ging daarbij om een groter bedrag (meer dan 10.000 euro).
De lokale bankmanager moet bewijzen hebben waar het geld vandaan komt en ik neem aan dat jij dan als rekeninghouder deze bewijzen zal moeten overhandigen. Bij ons was dat de verkoop van een huis in NL, daarvan kon ik de verkoopakte laten zien waarna het geld vrijkwam.
met dank voor alle reacties, maar het zou toch te gek zijn dat je even naar brazilie moet om je geld te rechtvaardigen. Heeft mijn bank al niet de plicht op de hoogte te zijn van zulke problemen met hogere bedragen en de klant (ik dus ) hierover te informeren. Ik veronderstel toch wel dat banken kunnen instaan om de juistheid van geld te waarborgen en dit probleem zo op te lossen. Vanuit brazilie hebben ze zelfs 60 euro aangerekend aan mijn bank gewoonweg om te achterhalen waarom dat geld niet op de rekening stond.
Als enige antwoord stond er dat het op een wachtrekening stond en dat de juistheid eerst moet bewezen worden. Op deze manier durf je al geen vragen meer te stellen.
Het is voor zover ik weet geen €10.000 maar R$10.000, dus dat is nog aardig wat minder.
Hoop voor je, Sicleide, dat je het via de telefoon of je schoonmoeder opgelost krijgt. Mijn ervaringen met de banken zijn behoorlijk bureaucratisch. Als buitenlandse gasten bij ons een storting doen via bv Western Union en als onze onze naam maar met 1 lettertje verkeerd gespeld is en de rest klopt alles dan lukt t ons niet om via de telefoon het bedrag vrij te krijgen(wat met speciale pincodes en de hele reutemeteut gaat) maar moeten we weer persoonlijk naar de bank gaan. OK dit is een ander geval dan bij jullie, bij jullie zal wel alles kloppen, hopelijk kan het bewijs van herkomst jullie uit de brand helpen, ik zou toch maar verder vragen hoe of wat want €60 is toch altijd nog een hoop minder dan een vliegticket. En dat er flinke kosten in rekening worden gebracht is helaas heel normaal. Bij de Western Union transfer is dat 8%!
Groet,
Marcel
Nee hoor Marcel, even mij post goed lezen!
Die 10.000 € is het maximum bedrag voor overschrijven waar je** in Europa moet onder blijven** om niet bij de klokkeluider van de bank terecht te komen die de oorsprong van je je centen wil kennen (omdat ie daar wettelijk toe verplicht is).
En de 10.000 R$ is het maximum bedrag dat een reiziger in Brazilië mag invoeren zonder uitleg te moeten geven over de oorsprong (maar voor zover ik me herinner moet het het bedrag wel aangeven).
Je bracht me even in verwarring … teveel zaken rond mn hoofd …
(bezig met opening van ons Restaurant “Armilar” te organiseren in het Forte São Marcello hier in Salvador … nog 8 dagen en deze chef moet z’n menus nog uittesten EN we ontdekken steeds opnieuw talloze zaken die we nog moeten bijkopen …).
Tropische groet uit het (vandaag natte) Salvador,
sorry voor de verwarring! Ja ik snapte wel dat jij het over de europese kant had, :chin: maar aangezien het bij een overmaking naar Brazilie ook om de braziliaanse kant gaat is de laagste lat degene waar rekening mee gehouden moet worden, toch?
En tja ik weet enkel dat 11 jaar geleden die R$10.000 de limiet was om de braziliaanse klokkenluider te laten slapen, weet niet of dat is veranderd.
Succes met je grootse plannen, of liever gezegd ´werk in uitvoering´!
Abraços,
Marcel