Vermogensbelasting in Brazil?

Weet iemand of er net zoals in Nederland ‘vermogensrendementsheffing’ geldt voor ingezetenen in Brazilië? Wellicht boven een bepaald vrijgesteld bedrag?

Mijn man en ik zijn van plan om naar Brazilië te verhuizen. Eerst nog pendelen, bijvoorbeeld een half jaar hier, half jaar daar, of wat langer.
Na 30 jaar keihard werken hebben we ons huis in Nederland afbetaald en dat betekent dat we 2 ton Eurowaarde in ons huis hebben zitten (zolang de huizenmarkt niet instort tenminste…) en op den duur willen we dat meenemen. Maar tijdens het uitproberen van hoe het met ons gaat in Brazilië liever in eerste instantie nog niet.

Nu is de vraag hoe de Braziliaanse staat met zo’n wereldvermogen om zou gaan, als we, door iets langer dan 180 dagen er te blijven, ingezetenen zouden worden?

Hoe de Nederlandse staat ermee omgaat, is me bekend: als we langer dan 8 maanden niet meer in ons huis in Nederland zouden wonen, valt de woning in box 3 en dat betekent 1,2% vermogensrendementsheffing, dus circa 200 per maand belasting betalen aan de staat omdat ik niet in m’n eigen bezit woon.
Dit geldt natuurlijk ook als we de woning alvast nu zouden kunnen verkopen en het bedrag op een paar spaarrekeningen zouden zetten.

{Even terzijde: ietwat vreemd systeem zo’n heffing, want ik had al dik belasting betaald over m’n inkomsten waarmee ik het huis afbetaalde; en hoezo ‘vermogensrendement’? tegenwoordig maak je geen rendement want de huizen worden steeds goedkoper en op een spaarrekening zou de rente niet eens de inflatie bijhouden …}

Ik weet het, het is een luxe-probleem. Maar we hebben heel lang toegeleefd naar het geleidelijk mogelijk maken van onze emigratie door deze reserve te kweken, en nu stuiten we dus op een dergelijke complicatie.

In feite vraag ik of iemand een idee heeft, hoe ik uiteindelijk zo ongeschonden mogelijk deze spaarpot de Braziliaanse kant op krijg. Om te beginnen moet ik weten: is er ook vermogensrendementsheffing in Brazil?

Als jullie 30 jaar geploeterd hebben zou ik dat geld niet naar Brazilië brengen …

Het hier binnenbrengen van valuta (officiëel dan wel) is geen probleem, maar als je ooit zou beslissen ergens anders heen te trekken ga je nogal wat moeite hebben om je (zuur verdiende) centen terug vrij te krijgen.

De koers van de Braziliaanse munt is ook nogal volatiel (de laatste jaren in het voordeel van de Brazilianen) maar, als het ergens fout gaat, door 1 of andere domme politieke opmerking bvb, dan gaat het soms gauw de andere kant uit, hou daar dus ook rekening mee.

Toch even heel stevig nadenken, en daarom lijkt jullie plan om eerst een tijdje op en af 6 maand hier en daar, ideaal om te ontdekken hoe de zaken hier in elkaar zitten. Dit land heeft zijn mogelijkheden en beperkingen, kan je daar mee leven dan zullen jullie het hier best fijn vinden :zon02:

Tropische groet uit Salvador

Brazilie is een prachtig land maar bepaald geen belastingsparadijs en meerdere malen belasting betalen over dezelfde real kennen ze hier ook.
En zoals Ixke ook zegt als je al je geld hier naar toe brengt, wat momenteel in jullie nadeel werkt want de real ligt een beetje onrealistisch hoog, loop je het risico dat van de één op de andere dag de koers flink kan kelderen.

bedankt voor jullie snelle reacties! Hoe zit dat, je mag niet zomaar geld uit Brazilië terugstorten naar Europa?

Misschien zijn er omgekeerd ook wel plannen om het verplaatsen van spaargeld uit Europa naar het buitenland te belasten. Zoiets had ik ergens een keer gelezen, maar er verder nog niets over gehoord. Op dit forum ben ik al wel tegen gekomen dat mensen die geld hadden overgemaakt naar Brazilië heel lang erop moesten wachten. Dat de internationale bank het dus vast had gehouden?
Stelletje boeven! zeker even gewacht op een gunstiger koers alvorens het op je rekening te storten…

Heeft iemand wel goede ervaringen met een bank vanuit NL naar Br?

De koers is voor Europeanen inderdaad ongunstiger dan een paar jaar geleden. Ik kan de tijd nog herinneren dat het 4 Reais op 1 Euro was (of was het op 1 gulden zelfs), en nu bijna 2 op 1. Daar komt ook nog bij dat er een enorme huizenbubbel aan het ontstaan is in Brazilië, dus dat je er ook niet meer zoveel woning of grond voor kunt kopen als vroeger. We hadden veel eerder moeten gaan.

Maar ik vermoed dat het misschien wel heel lang gaat duren voordat het tij voor Europa gaat keren, en dan zitten we nu dus alsnog beter in Brazil, zelfs als we het alleen financieel bekijken. Misschien wordt juist de Euro wel nog minder waard tijdens deze schuldencrisis en de strenge bezuinigingen en sociale onrust die dit teweeg brengt; en door het verweven zijn van Europese financiële instellingen en gemeentes met de banken in Amerika die er een zooitje van gemaakt hebben. In Amerika worden zomaar constant dollars erbij ‘getoverd’ (ik bedoel, de staat leent dan van grootbankiers die het ook zelf niet hebben), dus inflatie kan niet uitblijven.

Als de dollar steeds minder waard wordt, wordt dan de euro minder waard, of juist de real? Als ik kijk naar de paniek op de beurzen hier in Europa en Amerika vorige week over de schuldencrisis, en de sociale onrust die ontstond (Engeland + grens Frankrijk/ Spanje + raar veel schiet-incidenten hier in de Randstad) dan krijg ik de indruk dat het urgenter wordt om een groen zelfvoorzienend paradijsje op te zetten buiten Europa. De risico’s in Europa lijken mij op dit moment groter dan in Brazil. Hoeveel kennissen al hun baan kwijt zijn is niet meer te tellen inmiddels. Of hebben jullie in Brazilië ook veel gemerkt van de bijna beurskrach vorige week?

Enfin, genoeg van bespiegelingen en vragen. Als economen elkaar tegenspreken, dan komen wij er ook niet achter. We moeten maar afgaan op onze intuïtie en ondertussen de wettelijke kaders goed bestuderen om met zo min mogelijk verlies de oversteek te maken.

Mijn belangrijkste vraag luidt dus: heeft iemand precieze gegevens van hoe hoog de vrijstelling is van vermogensbelasting in Brazil en hoeveel belasting je daarboven betaalt? Ik kan het niet vinden op de site van de belastingdienst. Er staat wel iets vaags over 300.000 Reais als grens, maar voor wat, dat wordt me niet duidelijk.

Hartelijke groet, genietze van jullie zon :dag:

De 300.000 slaat op de vrijstelling van je onroerende goed, daarboven moet je dus dokken.

Vermogensbelasting bestaat niet in BR. Als je vermogen (in BR) meer dan 200.000 reais bedraagt, moet je dit jaarlijks voor 1 april aangeven bij de Receita Federal, maar er wordt geen belasting over geheven.

Geld dat via de officiele weg naar BR is overgeboekt, kan via elke bank, zonder enig probleem, worden teruggeboekt (naar NL). Het bedrag dat terug geboekt wordt moet wel overeenkomen met het vermogen dat is aangegeven bij de belastingdienst.

Brazilie ondervind geen problemen van de internationale bankcrisis, omdat het voor lokale banken verboden is (door de centrale bank) geld te lenen aan buitenlandse banken. Banksaldi zijn gegarandeerd tot 100.000 reais per CPF (en/of rekening dus tot 200.000 reais). Het enige risico dan BR banken lopen is het risico op creditcards. Met een rente tot 100% per jaar op een creditcard, is dit risico voorlopig te verwaardelozen.

Winst op OG kan belast worden tot 15%, behalve als;

  • het enig OG (eigen huis) betreft wat minimaal 5 jaar in bezit is, en je geen ander OG bezit
  • of, in andere gevallen, de winst herinvesteert in OG

Succes,
René
www.FortalezaHouses.com

Hartstikke bedankt voor je reactie. Heel duidelijk verhaal!
Ik reageer wat laat, want ik zat in Brazilië en had helemaal geen zin meer om achter de computer te zitten na zoveel jaren kantoorklussen. De laptop maanden uit gelaten en lekker genoten van buiten zijn in de zon in de moestuin met alle dieren (paarden, geit, papegaaien, hond, etc.). Beetje wroeten in de aarde, wat nieuws opbouwen.
Was helemaal top! In september, direct na de verkiezingen in NL, gaan we meteen weer. Kan het iedereen aanraden om niet in NL te zijn in de winters! Als je enigszins de kans hebt, doen! Een dorpje in Brazilië is dan een vrolijke bestemming vind ik.
Alle goeds gewenst :dag: