huis gezocht in Vodice

Wij willen deze zomer voor de eerste keer op vakantie naar de omgeving van Vodice. Dit is ons aangeraden. We zijn nu op zoek naar een ruim huis voor vier personen ( twee kinderen en twee volwassenen) aan zee. Ik zie dat er veel appartementen te huur zijn maar wij willen graag een vrijstaand huisje.
Kan iemand ons een tip geven voor een mooi huis aan zee?

Astrid

Hier in Kroatië worden meestal kamers of appartementen verhuurd welke dan in het huis van de eigenaar zitten.
De wijze van verhuren is hier vrij simpel. Je kunt rechtstreeks bij de eigenaar boeken wanneer je die kent of je kunt gaan zoeken op websites en hopen dat je iets tegenkomt.
Andere manier is hier naartoe te komen, zelf kijken waar je wilt zitten en dan op die manier de juiste plek vinden. Er zijn ook vele ‘turist buro’s’ waar je appartementen kunt boeken. Die buro’s kun je vinden langs de kant van de weg, in de dorpjes en je loopt er gewoon naar binnen, slaat de map open en vraagt of het ding vrij is of niet. Is het vrij dan brengt men je naar dat appartement en klaar is kees.

Hele huizen worden wel verhuurd, maar zijn lastiger te vinden en zijn ook zeker een stuk duurder.

Ik weet niet waarom je persé naar Vodice wilt, want eigenlijk is de hele kust van Dalmatië een pracht van een plek om te zitten. Ik ken diverse locaties aan het water tussen Zadar en Split en allen zijn de moeite waard. In Sukosan (bij Zadar) ligt een mooi hotel, vlak aan het water en prima centraal gelegen. In Sv. Petar ken ik een kleine camping met 8 appartementen direct aan het water, met schitterend uitzicht op het eiland Pasman.
Vlakbij Biograd zit een Nederlander aan het water, geeft daar duikles, maar je kunt er ook gewoon een appartement huren.
Op het schiereiland Murter zijn schitterende plekken te vinden, zelfde geldt voor Primosten (ooit een keer een appartement aan zee, op 50 meter van de oude stad gehuurd) etc
En al deze plekken gewoon gevonden door er naartoe te rijden en dan maar te zien. Zolang je buiten het hoogseizoen komt is er meer dan genoeg beschikbaar en hoef je niet te reserveren. Men is blij dat je komt, dus je kunt nog onderhandelen over de prijs.

Natuurlijk kun je ook naar de eilanden gaan. Hvar kun je gerust vergeten, is een grote hype, maar stelt eigenlijk weinig voor. Vis en Korcula daarentegen zijn pareltjes, kan ik je van harte aanbevelen.
Wil je iets noordelijker dan kan ik het eiland Losinj ook van harte aanbevelen. Ben er zelf jarenlang op vakantie geweest (privé huisje aan zee, zonder buren, midden in de natuur). Kortom, Kroatië heeft zeer veel te bieden en om heel eerlijk te zijn…
Vodice ben ik een keer doorgereden en ben weer snel weggereden.

Super bedankt voor je snelle reactie. Wij zijn helaas gebonden aan het hoogseizoen. Als vaste “italiegangers” willen wij nu een keer wat anders. Ik was al weer gaan twijfelen over Vodice. Dus ben mij nu aan het orienteren tuassen Zadar en Split. Ik heb ook al gezien dat het voornamelijk appartementen zijn. Op zich geen probleem, als het maar ruim is met een mooi balkon. En dan nog het liefste aan zee( wat een eisen hè). Alleen het aanbod is zo groot. Ik had ook al iets gevonden in Primosten. Dat is de moeite waard? Ook voldoende te zien en te doen in de omgeving?
Het is leuk om er zo mee bezig te zijn maar ook wel moeilijk hoor! Voor ons is alles nieuw ( vergeleken bij Italie) dus alle tips zijn erg welkom.

Groetjes,
Astrid

Primosten is zeker de moeite waard. Is een gezellig klein dorpje, wat ook weer centraal genoeg ligt om een dagje naar Trogir/Split, Krka watervallen, Zadar, Murter of zelfs de eilanden te rijden.

Je schrijft echter dat je voor deze zomer iets zoekt in die buurt en hier is het seizoen al lang en breed afgesloten, dus meer dan plek genoeg. Het seizoen in Kroatië is zeer kort, van grofweg begin juli tot 20 augustus is het druk met het echte hoogseizoen van begin augustus tot 20 augustus.
Na 20 augustus lijkt het net alsof iedereen met de noorderzon is vertrokken, er zijn nog wel toeristen, maar er is ineens plek in overvloed.

In het zuiden is het weer dan nog prima en op die manier kun je dan een perfecte vakantie beleven.

Wanneer je tussen Zadar en Trogir blijft en dan Sibenik en Vodice gewoon overslaat dan zul je altijd wel wat vinden. Een klein dorpje nabij Trogir, Vinisce, is vrij onbekend bij toeristen, kent veel mooie huizen aan het water en wellicht is er wat te vinden via het internet.

Zegt de plaats Bibinje jou iets? Is dat de moeite waard. Ik heb daar ook een mooi appartement gevonden. En anders zal het naar alle waarschijnlijkheid Primosten worden.
Maar ik blijf nog even heel het web afzoeken:)Je weet maar nooit.

Astrid

Ligt tussen Zadar en Sukosan, maar om eerlijk te zijn heb ik nooit het idee gehad om daar nu eens lekker op vakantie te gaan.
De weg van Zadar naar het zuiden (kustweg) is een vrij drukke weg en met name het eerste deel is nog vrij commercieel/industrieel. Je zit dan wel lekker dicht bij alle supermarkten en uiteraard op een steenworp van Zadar zelf, maar wanneer je uitzicht hebt op de haven van Zadar zou ik daar niet blij van worden. Wanneer je even op Google maps kijkt kun je de omgeving zien, noord van Bibinje ligt een industrie gebied, is vrij prominent aanwezig.

Sukosan zelf is ook wel een aardig dorpje, paar zeer goede restaurants te vinden, maar groot nadeel is dat het in het hoogseizoen zo druk kan zijn dat alles vol is (de restaurants dus). In Sukusan is wel een grote jachthaven, waar ook een beachclub is gevestigd (mooi strand, goed eten en ook 's avonds gezellig).

Voordeel van Bibinje is weer wel dat je vrij dicht bij de bewoonde wereld zit (Zadar, eiland Vir, eiland Pag, Biograd, vliegveld Zadar is allemaal vrij gemakkelijk te bereiken).

Pfff…het wordt steeds moeilijker. Jij hebt het over Vinisce. Daar heb ik ook al wat appartementen gevonden. Is dit ook een centrale plek voor het maken van uitstapjes?

Astrid

Vinisce ligt op ongeveer 15 minuten rijden van Trogir, wat eigenlijk ook meteen weer de eerste, beetje behoorlijke, stad is welke je tegenkomt.
Trogir zelf is natuurlijk een stadje wat je moet zien en waar het 's avonds aangenaam vertoeven is.

Krka watervallen, Split, zelfs de eilanden zijn makkelijk te bereiken en Zadar ligt op ongeveer 1,5 tot 2 uur.

Maar ik neem aan dat je het grootste gedeelte van de tijd toch gewoon lekker in het water wilt zwemmen of in de zon wilt liggen. De meeste van die huizen hebben wel iets van een steiger en doorgaand verkeer is er niet, het is namelijk een doodlopende weg.

Wil je wat meer mensen om je heen dan zou je kunnen kijken naar Apartmani Milan in Sv Petar. Daar is een kleine camping (20 staanplaatsen of zoiets), maar ze hebben ook 8 simpele appartementen boven hun eigen huis.
Er is een BBQ, groot terrein waar kinderen kunnen spelen of waar je kunt zonnen, boot kan voor de deur en je komt gemakkelijk het water in.
Je zit 5 minuten van Biograd of grofweg 20 minuten van Zadar.

Ik ben daar een aantal keren in de winter geweest en moet zeggen dat het uitzicht fantastisch was. Dieren zijn ook welkom, doen ze niet moeilijk over. De kustweg loopt een paar honderd meter achter het huis langs, dus die hoor je niet en je hebt er geen last van.

Inderdaad, het wordt er niet makkelijker op !

Mocht je niet in de hele drukke periode gaan dan zou ik haast zeggen: reserveer niets, ga gewoon de kust langs en zoek ter plekke naar een plekje om te zitten, je vindt altijd wel iets.
Op die manier voorkom je teleurstellingen wanneer blijkt dat je het bv 2 dorpjes verderop veel meer naar je zin hebt.
In Juni en na 20 augustus is reserveren absoluut niet noodzakelijk.

Nog even voor de duidelijkheid ik heb het over de zomervakantie van 2010. Dus pas volgens jaar:) Klinkt wellicht erg ver weg maar ik ga altijd op tijd kijken ( uit ervaring) omdat we dus ( helaas) in een druk seizoen zitten( juli/aug).

Wat zoeken wij?
Tja, natuurlijk willen we graag zwemmen, snorkelen, etc. Dus vandaar ook een appartement aan zee.We houden voor de rest niet zo van "massatoerisme"maar uitgestorven is dan ook weer het uiterste. Het liefst zie ik zo weinig mogelijk Nederlanders op mijn vakantieadres( sorry landgenoten…) vandaar dat we nu ook Italië zijn ontvlucht. Ik was er al snel uit dat we niet in Istrië moesten zijn.( te druk!). Voor de rest houden we van lekker eten en drinken en wat gezelligheid. ( winkeltjes).

We hebben overwogen om naar Zuid Italië te reizen maar vonden dat echt te ver met de auto. Dus toen werd ons Kroatië aangeraden. Ik moet zeggen ik word wel een beetje dol van alle appartementen die ik voorbij zie komen. Ik denk dat we ons maar moeten gaan richten op Primosten. Daar is veel te huur en volgens mij heeft dit wel zo:n beetje alles wat we zoeken e ligt het centraal. Of moeten we toch naar Trogir:) ?
Nog nooit in Kroatië geweest en ik weet nu al alle plaatsten daar:)

Ik vind het forum werkelijk geweldig. Ik was altijd een trouwe bezoekster van het Italiëforum en heb daar veel informatie vandaan gehaald.
Dus ik ben steeds erg blij met je reactie!

Astrid:wereld:

Trogir is leuk voor een avondje uit of voor een bezoekje overdag, maar zou er zeker niet gaan zitten, het is er veel te druk.

Istrië is inderdaad massa toerisme, tenzij je in het binnenland gaat zitten, daar is het een stuk rustiger. Dan kun je toch nog iedere dag naar het strand, maar de dorpjes blijven ‘eenhaps worsten’, niets speciaals dus.

Primosten en omgeving is een goede keus en wanneer je enigzins flexibel bent dan zou ik gewoon in de auto stappen en hier naartoe rijden, je zult altijd wat vinden. Laatste week juli en eerste 2 weken van augustus zal de keuze beperkt zijn, maar daarvoor en daarna heb je meer dan genoeg keus.

Dan zou ik gewoon bij Zadar van de snelweg afgaan en gewoon de kust afrijden totdat je een dorpje tegenkomt waarvan je zegt: ‘hier wil ik graag zitten’.
Daar kun je dan een paar dagen blijven om vervolgens weer door te rijden naar een volgend dorpje. Zolang je maar minimaal 3 dagen ergens blijft heb je geen extra kosten (minder dan 3 dagen betaal je 30 % extra).

Kroatië is groot en je zult het zeker niet in 1 vakantie kunnen zien, je moet dus gewoon ergens een keuze maken.

Hallo Papaya,
Wij gaan in de zomer rondreizen door kroatie. We beginnen in dubrovnik en gaan zo via mljet, korcula, omgeving trogir en uiteindelijk dugi otok weer terug via zadar.
We zoeken nog een leuke plaats om te verblijven in de omgeving van trogir. We willen graag vanuit die plek trogir, split en de krka watervallen gaan bekijken.
We gaan backpacken dus zitten graag op loopafstand van een leuk stadje. We hoeven echter niet midden in de drukte te zitten. Het liefst een accomocatie op een mooie plek, aan zee, maar wel een gezellig en mooi stadje om wat te winkelen en 's avonds te kunnen eten.

Ik lees hier dat je primosten aanraadt, zou dat ook iets voor ons kunnen zijn? Verder dacht ik nog aan het eiland Ciovo bij trogir, is dat wat?
Tot slot vond ik nog het plaatsje rogoznica vlakbij primosten.

ik hoop dat je ons wat adviezen kunt geven. We kijken erg uit naar de vakantie!
Alvast bedankt!
Groeten,
Pleun

@ ppp,

Jullie probleem is dat je geen auto hebt en zonder auto wordt het allemaal verdomd lastig in Kroatië. Openbaar vervoer bestaat wel, maar kun je niet vergelijken met wat er in Nederland bestaat.
Ik zou absoluut niet weten hoelang het duurt om met de bus van Split naar Primosten te komen en of er uberhaupt bussen gaan. Misschien moet je een paar keer overstappen, maar het kan ook zijn dat je de bus Split - Zadar moet hebben.

Wanneer je in Primosten aankomt loop je gewoon naar een Turist buro en daar kunnen ze je wel helpen aan een appartement of kamer. Hou er wel rekening mee dat de keuze nog verder beperkt is doordat je geen vervoer hebt en dan loop je dus het risico dat alles vol zit. Even op de bonnefooi, zonder auto, in het hoogseizoen naar Primosten gaan moet ik dan ook afraden, dat kan verkeerd uitpakken.
Het eerste deel van de reis kun je prima met de boot doen, dus geen auto nodig, maar eenmaal in Split zou ik wellicht toch een auto huren. Dan ben je mobiel, kun je alle kanten uit en verlies je weinig tijd. Zou zonde zijn om de laatste dagen volledig te verspelen doordat je je niet kunt verplaatsen (of althans zee moeilijk).